فراخوان مسابقه کارگاهی سنگلج؛ تهران: کاریز، کهن شهر، خانه من

بروزرسانی مورخ ۹۷/۱۱/۳:
زمان ارائه و ارسال آثار تمدید و بیانیه شماره ۳ در انتهای خبر درج گردید.

بروزرسانی مورخ ۹۷/۸/۳۰:
زمان ثبت نام تمدید و بیانیه شماره ۲ در انتهای خبر درج گردید.

مسابقه کارگاهی سنگلج؛ تهران: کاریز، کهن شهر، خانه من
از مجموعه ” اگر آب ها را در تهران جاری کنیم …؟”

برگزارکننده مسابقه: دبیرخانه آب های تهران با  حمایت شهرداری منطقه ۱۲

بیانیه شماره ۱ (۹۷/۸/۲۲)
مقدمه:
با وجود اینکه از گذشته های بسیار دور، درون فلات گسترده ایران- میان رشته کوه های البرز از شمال و زاگرس از غرب- کمتر آبی به چشم دیده می شده و بر سطح جاری بوده است، اما این سرزمین نه فقط از دیرباز مسکون بوده بلکه ساکنان آن موفق شدند تمدنی ماندگار به قدمت حدود سه هزار سال را برپا سازند و تا امروز هم ادامه دهند.
گروهی راز این سکونت جاری در طبیعتی بیشتر خشک و خشن (که گرمترین نقطه کره زمین را هم در میانه خود دارد) را، در بهره مندی از هوش سرشار و توانایی ساکنان ایران زمین در مهندسی آب (و هیدرولوژی) می دانند؛ که با طرحریزی و ساخت کاریزها (قنات ها) موفق شدند آب های محفوظ پاک سفره های آب زیرزمینی نهان در دل منطقه کوهستانی را به دشت ها و نواحی حاشیه کویر رهنمون شوند. سرسبزی روستاها و بزرگی و تداوم شهرها در فلات ایران، حاصل این فناوری پیشرفته آبرسانی است و تهران نیز -تا همین اوایل قرن حاضر- اینگونه بوده است.
با ورود ایران به دوران مدرنیزاسیون و در هجمه فراگیر انقلاب صنعتی و ظهور تکنولوژی های نو در تمام عرصه ها، تهران ما نیز به سرعت روزگاری نو را تجربه کرد. آب های جاری پشت سد قرار گرفتند و لوله کشی توسط مهندسان فرنگی انجام شد. آب، در خانه ها با چرخاندن پیچی از یک لوله روان شد و غفلتی شیرین ذهن ایرانی را در ربود. غفلتی که فراموشی شیوه های بومی استحصال آب را برای همه ایرانیان از شهرنشین و روستایی و مهندس و مدیرشهر در پی داشت و میرآب که سمتی مهم در مدیریت منابع آب شهر و روستا محسوب می گشت، ناگهان از خاطره سرزمینی ما پاک شد و بسیاری از قنات ها تبدیل به مجراها (کانال ها) ی گم شده ای در زیر شهر تهران شدند که در پروسه ساخت و ساز قرار گرفته بود و هر روز بزرگ و بزرگتر می شد. چه بسیار قنات هایی که راه منبع تغذیه شان در ساخت و سازها از بین رفت و چه بسیار قنات های دیگری که با پسآب ها آلوده شدند. در این بین البته تعدادی از قنات ها که حجم آب در خور توجهی داشتند، از پس صدها سال زندگی، تهران ما را تنها نگذاشتند و از آنها جهت آبیاری درختان خیابان ها و بوستان ها استفاده شد و می شود؛ و قنات سنگلج یکی از این ها است …

طرح موضوع:
قنات سنگلج، یکی از قنات های زنده منطقه ۱۲ (تهران تاریخی) است، که به گفته آقای مهندس احمد مالکی ساخت آن به دوره شاه طهماسب صفوی بر می گردد و پری جان خانم نامی آن را احداث کرده است. این قنات پس از گذر از امتداد خیابان سی تیر، از عرض خیابان امام خمینی (ره) عبور می کند و از پایانه اتوبوسرانی شهید فیاض بخش رد می شود و از زیر پارک شهر می گذرد و با عبور از خیابان های بهشت و پانزده خرداد به شمال محدوده فعلی محله سنگلج می رسد. گذر شهید مغفوری (گذر درخونگاه) مسیری بوده که آب قنات سنگلج بر آن سوار می شده و خانه ها و باغ های پیرامونش را سیراب می کرده است.
حال پرسش کلیدی همفکران مسابقه کارگاهی پیش رو (که به همت دبیرخانه آب های تهران و حمایت شهرداری منطقه ۱۲ برگزار می گردد) از همه طراحان و برنامه ریزان مشتاق و علاقمند به ارزش های بومی و زمینه ای سرزمین، این است که:
– فضای حول قنات سنگلج را در روی زمین چطور بازتعریف کنیم؟
– این قنات گذرنده از زیر سطح بافت تاریخی تهران، امروز چه فرصت هایی را می تواند در اختیار شهر ما قرار دهد؟
– قنات سنگلج چه ظرفیت هایی برای برقراری ارتباط بین لایه های کالبدی تهران تاریخی و سطوح اجتماعی و جامعه محلی در اختیار مدیریت شهری قرار می دهد و چه نقشی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت؟
– در هر یک از سه سکانس اصلی این مسیر آبی زیرزمینی چه کیفیت فضایی-کالبدی را بر روی زمین پیشنهاد می دهید؟

این سه سکانس (بخشه فضایی) اصلی عبارتند از:
• سکانس اول: امتداد خیابان سی تیر از تقاطع خیابان سرهنگ سخایی تا حد شمالی پارک شهر
• سکانس دوم: امتداد مسیر قنات در پارک شهر به عرض ۲۵ متر از هر طرف و از حد جنوبی پارک شهر تا حد جنوبی خیابان پانزده خرداد
• سکانس سوم: محله سنگلج به محوریت امتداد گذر شهید مغفوری (درخونگاه) تا بازارچه شهید طرخانی (شاپور)
مباحث هیدرولوژی، ارزش های طبیعی و تاریخی (میراثی) و روابط اجتماعی جامعه شهری در هر سکانس، در کنار مبحث ارزش های کالبدی بایستی در طراحی فضاها و عرصه های عمومی (منطقه گردشگری و منطقه تفرجگاهی-اداری) و نیمه خصوصی (مرکز محله خطی) و خصوصی (خانه)، در نظر گرفته شوند.

حضور آب در زندگی روزمره شهروندان از سویی و مبحث صرفه جویی در مصرف انرژی (آب) در زندگی خصوصی اهالی محله از سوی دیگر، دو سر طیف ایده پردازی های مورد انتظار همفکران مسابقه کارگاهی از گروه های طراحی مشتاق به مشارکت در این برنامه است که با عنوان “سنگلج؛ تهران: کاریز/ کهن شهر / خانه من” تدارک دیده شده است.

شرایط شرکت در مسابقه:
گروه طراحی متشکل از (طراح سرپرست و حداکثر چهار همکار)
شرایط سرپرست گروه: حداقل سی سال سن و حداقل مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با طراحی
شرایط اعضای گروه: دانش آموخته و یا دانشجوی رشته های مرتبط با طراحی معماری، شهرسازی، منظر و …
طرح با نام طراح سرپرست در مسابقه شرکت داده خواهد شد.
حق به کارگیری معیارهای به دست آمده، در تکمیل پژوهش عملی مشارکتی برای دبیرخانه آب های تهران فقط با ذکر نام طراح سرپرست گروه محفوظ است.

هیأت داوران مسابقه:
• فرهاد احمدی
• ایرج اعتصام
• حمیده امکچی
• مصطفی بهزادفر
• سید عبدالهادی دانشپور
• علی محمد سعادتی
• علی غفاری
• محمدمهدی محمودی
• اسکندر مختاری طالقانی

جـوایـز مسابقه:
طرح برتر:
۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال

زمان‌بندی مسابقه:
شروع ثبت نام:
۲۳ آبان ماه ۹۷
پایان ثبت نام: پایان وقت اداری چهارشنبه ۳۰ آبان ماه ۹۷              تمدید: ۷ آذر ماه ۹۷
مدت مسابقه: ۸۵ روز (از ۲۳ آبان ماه تا ۱۷ بهمن ماه ۹۷ تا ۲۵ بهمن ۹۷ (ساعت ۱۰ الی ۱۴)
گردهمایی های کارگاهی میانکار: حداقل سه روز در طول زمان برگزاری مسابقه
برپایی نمایشگاه آثار و نظرسنجی مردمی: از شنبه ۴ اسفند ماه تا سه شنبه ۷ اسفندماه ۹۷
گردهمایی پایانی و مراسم اعطای جایزه طرح برتر: سه شنبه ۷ اسفند ماه ۹۷

ثبت نام در مسابقه:
وب سایت شهرداری منطقه ۱۲ به نشانی www.region12.tehran.ir
دریافت فرم ثبت نام
ثبت نام و شرکت در مسابقه رایگان می باشد.

* توجه:
اطلاعات تکمیلی فراخوان مسابقه متعاقباً، طی بیانیه های بعدی پس از اعلام برگزارکننده، در همین صفحه منتشر و بروز رسانی خواهد شد.

 

بروزرسانی مورخ ۹۷/۸/۳۰:
شرح برنامه را در بیانیه شماره ۱ و الزامات ارائه شامل ابعاد و تعداد شیت ها را در بیانیه شماره ۲ بخوانید.
بیانیه شماره ۲: (۱۳۹۷/۸/۳۰)
به منظور ایجاد امکان هماهنگی بیشتر چارچوب طراحی، در مرحله ارائه طرح ها به دبیرخانه مسابقه کارگاهی معیارهای شکلی زیر در نظر گرفته شده اند:
الف- به ازای هر یک از سه بخشه فضایی (سکانس) معرفی شده در بیانیه شماره یک، ارائه حداقل ۲ شیت ۷۰ * ۱۰۰ عمودی، لمینت شده و چسبانده شده روی فوم برد با ضخامت ۵ میلیمتر و حداکثر ۷ شیت. (در مجموع: حداقل ۶ شیت برای سه سکانس و حداکثر ۲۱ شیت برای سه سکانس)
ب- درج لوگوی دبیرخانه و حامی مالی و درج کد شناسایی گروه که پس از پایان ثبت نام به نشانی ایمیل مندرج در فرم ثبت نام شما فرستاده خواهد شد، (بدون ذکر نام ها) در محل تعیین شده در هر شیت. (فرمت شیت در اختیار شرکت کنندگان قرار داده خواهد شد.)
ج- درج معیارهای طراحی در یکی از شیت های طرح پیشنهادی شما برای هر یک از سه بخشه فضایی (سکانس) در محل تعیین شده در کادر ۲۰ *۳۰ به شکل نوشتار. (معیارهای طراحی برای هر بخشه فضایی جداگانه ارائه شود.)
د- نمایش محل و محدوده دقیق طراحی در نقشه راهنمای درج شده در کنار کادر معیارهای طراحی.
هـ- ارائه یک لوح فشرده حاوی فایل های هر کدام از شیت ها در فرمت JPG و PSD با رزولوشن ۳۰۰ dpi و یک فایلPdf حاوی مشخصات کامل هویتی و تحصیلی و شغلی و رزومه هر یک از افراد گروه و سرپرست، همراه با تصویر کارت ملی.
به این وسیله به استحضار سرپرستان و گروه های طراحی شرکت کننده در مسابقه کارگاهی اول می رساند که رعایت پنج مورد فوق الزامی است و دبیرخانه از دریافت طرح هایی که یک یا چند مورد از موارد شکلی بالا را رعایت نکرده باشند، معذور است.
زمان تحویل آثار به دبیرخانه مسابقه کارگاهی روز چهارشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷  (تمدید: ۲۵ بهمن ماه ۹۷) از ساعت ۱۰ تا ۱۴ است و این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.
جهت دسترسی شرکت کنندگان به آراء صاحبنظران داور و سایر متخصصان صاحبنظر، گردهمایی های میانکار در محله سنگلج تدارک دیده شده و مدرسان و سخنرانان و داوران از تخصص و تجاربشان سخن خواهند گفت، که زمان این گردهمایی ها متعاقبا اعلام می گردد.

 

بروزرسانی مورخ ۹۷/۱۱/۳:
بیانیه شماره ۳: (۱۳۹۷/۱۱/۲)

سلام طراحان سرپرست و گروه های شرکت کننده در دومین مسابقه کارگاهی دبیرخانه آب های تهران؛
سه کارگاه را -به همت شهرداری منطقه ۱۲- در محله سنگلج برگزار کردیم و با هم ابعاد مختلفی از این بافت را از نظر گذراندیم:
– کارگاه اول: آب های پنهان (قنات و آب لوله کشی) که در خانه کودکی دکتر حسابی برگزار شد و با پیاده روی در امتداد مسیر قنات سنگلج (زیر باران) همراه بود.
– کارگاه دوم: بافت تاریخی (کهن شهر و زندگی امروزی) که در خانه آیت الله ایروانی برگزار شد و با بافت گردی و شنیدن روایتی از پیدایش و زندگی اجتماعی محله سنگلج تا عمارت مستوفی الممالک در چال حصار ادامه یافت.
– کارگاه سوم: خانه در بافت (واحد همسایگی و مصرف آب) که در تماشاخانه سنگلج برگزار شد و امکان گفتگو با داوران مسابقه را برای شرکت کنندگان فراهم آورد.
دقت نمایید که نقشه اتوکد محله به عنوان نقشه پایه طراحی در صفحه مسابقه در وب سایت شهرداری منطقه ۱۲ موجود است؛ حتما از این فایل نقشه به عنوان زیردستی استفاده نمایید. همچنین نقشه های کمکی ابنیه ارزشمند، پهنه بندی طرح تفصیلی، کاربری اراضی محله و مسیر قنات و فایل های ارائه شده توسط سخنرانان کارگاه های اول و دوم مدت ها است که در همانجا در دسترس است.
همانطور که در بیانیه شماره ۲ آمده است، مدت مسابقه: از چهارشنبه ۱۳۹۷/۸/۲۳ تا چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۱/۱۷ (۸۴ روز) تعیین شده بود که با توجه به درخواست های حاضران در کارگاه سوم هشت روز تمدید می گردد.
• تاریخ تحویل طرح ها (شیت ها و لوح فشرده طبق مندرجات بیانیه شماره ۲ و نامه تأییدیه طراح سرپرست گروه)، روز پنجشنبه ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ (بیست و پنجم بهمن ماه) از ساعت ۱۰ تا ۱۴ است؛ و لازم است که حتما فرم ضمیمه که به امضای طراح سرپرست محترم گروه رسیده باشد هم تحویل داده شود. دبیرخانه از تحویل گرفتن مدارکی که خارج از چارچوب شکلی باشد یا در لوح فشرده ناقص باشد و یا بدون لوح فشرده ارائه گردد، و فاقد نامه تأییدیه طراح سرپرست باشد، معذور است.
• فایل Psd نمونه شیت ها به پیوست ارائه شده است. درج لوگوها به فاصله ۲ سانتیمتر از بالای شیت ها طبق فایل الزامی است. کدشناسایی فقط و فقط در محل مشخص شده و الزاما در همه شیت ها درج گردد. دبیرخانه از دریافت شیت هایی که لمینت نشده و روی فوم برد چسبانده نشده باشند و محل و ترتیب لوگوها و محل درج کدشناسایی را رعایت نکرده باشند و یا به هر دلیلی در شیت ها نام و یا تصویر اعضای گروه را درج کرده باشند معذور است.
• مکان تحویل طرح ها و لوح فشرده: خیابان پانزده خرداد، بین خیابان شهید مصطفی خمینی و خیابان ری، گذر امامزاده یحیی، سرای کاظمی.
• با توجه به زمان تحویل، این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و دبیرخانه از پذیرش طرح ها در زمان های دیگر معذور است.
• پیرو هماهنگی دبیرخانه با دبیر محترم ستاد شورایاری ها و رابط محترم منطقه، که از طریق ریاست محترم کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفته است، شرایط حضور شورایاران و اهالی محله در نمایشگاه جهت مشارکت در نظرسنجی مردمی همچون همه شهروندان فراهم است.
• گردهمایی پایانی و مراسم معرفی طرح برتر از نظر داوران و طرح منتخب مردم: سه شنبه ۱۳۹۷/۱۲/۷
• حق به کارگیری معیارهای به دست آمده، در تکمیل پژوهش عملی مشارکتی برای دبیرخانه آب های تهران فقط با ذکر نام طراح سرپرست گروه محفوظ است.

* جهت دریافت فایل نقشه ها، مستندات و.. به سایت مسابقه مراجعه نمایید.

 دبیرخانه مسابقه:
حامی مالی و اجرایی: شهرداری منطقه ۱۲ تهران
۰۲۱۹۶۰۲۸۰۰۰
سایت مرتبط: www.region12.tehran.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook