مسابقه معماری موزه جازموریان؛ متولی ندارد؟!

اختصاصی، تحریریه معمارنیوز- مسابقه معماری موزه جازموریان؛ متولی ندارد؟!

کدامیک؟! بنیاد مستضعفان، موسسه فرهنگی موزه ها و یا شرکت مهندسین مشاور بنیاد سازه درخصوص عدم اعلام نتایج مسابقه معماری موزه جازموریان پاسخ دهند!

بنابر آنچه در فراخوان مسابقه معماری موزه جازموریان (قلعه گنج کرمان) که در یازدهم دی ماه ۹۵ منتشر شد، موسسه فرهنگی موزه ها به عنوان برگزارکننده و شرکت مهندسین مشاور بنیاد سازه به عنوان مجری این رویداد معرفی شدند. اما آنچه که پس از پیگیریهای مکرر معمارنیوز بعد از گذشت ۷ ماه شاهد هستیم: عدم پاسخگویی شفاف از سوی هر یک از عوامل برگزاری مسابقه (مجری و برگزارکننده) و اظهار بی اطلاعی از سرانجام آثار دریافتی و در نهایت معرفی سازمان بنیاد مستصعفان که هیچ نامی از آن در فراخوان نبوده، میباشد. شاید راه حلی جدید به جهت شانه خالی کردن از زیر بار پاسخگویی به طیف زیادی از شرکت کننندگان ! موضوعی که در “مسابقه میدان آزادی کرمان” به نوعی دیگر وجود دارد و مطالبه شرکت کنندگان را از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری کرمان(برگزار کننده) به استانداری کرمان ارجاع نموده اند. ویا در مسابقه “طراحی بنای یادبود و مجموعه علمی-فرهنگی پروفسور حسابی” از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی (برگزارکننده) به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ارجاع داده اند.

روند غیرحرفه ای در فرایند برگزاری مسابقه معماری موزه جازموریان را از آنجا میتوان دنبال نمود که اخذ موافقت از هیأت داوران را به پس از انتشار اسامی ایشان درفراخوان موکول نموده بودند. بدان جهت که پس از اعلام فراخوان از سوی معمارنیوز دکتر کامران افشار نادری بی اطلاعی کامل خود از مسابقه مذکور را به تحریریه معمارنیوز اعلام نمودند و پس از پیگیری معمارنیوز از دبیرخانه مذکور، مشخص شد که دبیرخانه مسابقه بدون توجه به احکام انتصاب داوران ، هماهنگی لازم با داوران را به حال فرصت و آرامش، به بعد از انتشار فراخوان موکول نموده اند و اما آنچه درخصوص انتخاب و انتصاب داوران در آیین‎نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی میخوانیم بدین شرح است که:

۳ـ۱. داور یا داوران باید پیش از انتشار آگهی مسابقه انتخاب شوند.
۳ـ۲. پیش از انتشار آگهی مسابقه، مدیر باید موافقت کتبی هر یک از داوران را برای داوری در آن مسابقه از ایشان اخذ کند.
۳ـ۳. پس از اخذ موافقت کتبی داوران، برگزارکننده طی حکم کتبی انتصاب هر یک را به داوری در آن مسابقه به وی اعلام می‌کند.
۳ـ۱۰. داوران باید در روند تعریف مسابقه، خصوصاً تهیه برنامه مسابقه و بالاخص برنامه معماری، مشارکت داشته باشند.

از اینرو نام دکتر کامران افشار نادری از داوران فراخوان حذف و آقای امان الله یغمایی جایگزین گردیدند.
اکنون انتظار میرود برگزارکنندگان پاسخ دهند و اقدامی در خور شأن خود را مبذول نمایند. قطعاً اینگونه بی اعتنایی ها به جامعه معماری که اقدام به شرکت و صرف زمان و هزینه در مسابقه ای نمودند که نام برگزارکننده به آن اعتبار میداد، اعتبار هریک از برگزارکنندگان (بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی موزه ها و یا شرکت مهندسین مشاور بنیاد سازه) را در برگزاری مسابقات بعدی خدشه دار خواهد کرد.

اشاره به نقص های دیگر فرایند این مسابقه که تماماً نشان از بی توجهی برگزار کننده مذکور به قوانین برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی دارد را به جهت عدم تکرار، در یادداشت انتقادی یکی از ۷ شرکت کننده راه یافته به مرحله نهایی که به معمارنیوز ارسال نموده اند می خوانیم.
تحریریه معمارنیوز

 

مسابقه ناتمام جازموریان؛ گزارشی از روند برگزاری مسابقه جازموریان:
“این مسابقه از همان ابتدا دارای نواقص و دگرگونی بود.
اولین گام تغییر در تیم داوری بود، زمانی که دکتر کامران افشار نادری از داوری این مسابقه انصراف دادند.

پس از تحویل مدارک مسابقه در تاریخ مشخص شده، طی تماس تلفنی از سوی موسسه فرهنگی موزه های بنیاد، از هفت طرح برگزیده برای شرکت در جلسه داوری دعوت شد. در روز جلسه مطلع شدیم که مسابقه بدون اطلاع قبلی و با در نظر گرفتن مبلغ اندکی به عنوان کمک هزینه، به مسابقه دو مرحله ای تبدیل شده است.

در این جلسه، داورها و جناب دکتر فریدفر (نماینده بنیاد موزه ها) و جناب مهندس واعظی (مدیر عامل شرکت بنیاد سازه) حضور داشتند، که بعد از نقد طرحها، طی یک سخنرانی مهیج، به صورت شفاهی مدعی اجرای طرح برنده این مسابقه به عنوان موزه مردم شناسی جازموریان شدند.

بعد از یک فرصت چند ماهه، بر اساس قرار قبلی و در تاریخ ۹۶/۲/۲۶ طرح های جدید همراه با ماکت خواسته شده تحویل دبیر خانه مسابقه شد.
اما متأسفانه دقیقاً از همین تاریخ به بعد بود که دبیرخانه دیگر پاسخگو نبود، و ما با پیگیری فراوان متوجه تغییر مکان سازمان موزه های بنیاد شدیم. بعد از تماس های فراوان با سازمان موزه ها، بالاخره پاسخ دادند، و مدعی شدند که مسابقه دیگر زیر نظر آنها نیست و سازمان موزه ها دیگر مسئولیتی بابت این مسابقه ندارند.

خبری از مسابقه، برندگان، جلسه داوری، جایزه و حتی شیتهای مسابقه و ماکت ها نیست و هیچ ارگانی از بنیاد و موزه ها پاسخ گو نیستند.”
یکی از برگزیدگان مرحله اول مسابقه جازموریان  ۹۶/۵/۱۴

 

لینک مرتبط: اعلام نتایج مرحله اول مسابقه معماری موزه جازموریان (قلعه گنج کرمان)
لینک مرتبط: فراخوان مسابقه معماری موزه جازموریان (قلعه گنج کرمان)

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۶ نظر on “مسابقه معماری موزه جازموریان؛ متولی ندارد؟!”

  • سید کامران سیدی گرفمی wrote on ۱۴ مرداد, ۱۳۹۶, ۲۱:۵۳

    من خودم تو این مسابقه شرکت کردم…
    واقعا متاسفم….
    چرا وقتی این جوری هست به اینها اجازه میدن یه همچین مسابقه ای رو برگزار کنند…
    حیف این همه وقتی که طراح ها واسه این مسابقه گذاشتند

  • mohsen wrote on ۱۵ مرداد, ۱۳۹۶, ۱۱:۵۳

    این مسابقه از نادر ترین مسابقات بود که بی برنامه طرح هایی رو گرفتن، مسابقه ای که دو روز به تاریخ أولیه اعلام شده برای دریافت طرح ها ،یک اصلاحیه زدن و فرمت قرار گیری مشخصات روی شئت هارو تغییر دادن که با این وضعیت طرح هایی که زود تر إرسال شده بودن به طور طبیعی از چرخه داوری کنار رفتن  

  • محمدرضا wrote on ۱۵ مرداد, ۱۳۹۶, ۱۹:۰۵

    خوب شد من طرح ندادم.
    از قدیم گفتن… اگر می خواهید شکست نخورید، هیچگاه تلاش نکنید.

  • سهراب wrote on ۱۶ مرداد, ۱۳۹۶, ۲۳:۰۰

    حالم از شرکت کردن تو مسابقات دیگه بهم میخوره من شرکت کردم تو این مسابقه پوچ- تو مسابقا طراحی نشان هواپیمایی دنا هم شرکت کردم اون هم از این پوچ تر و بی نتیجه تر -متاسفم

  • ZA wrote on ۲۹ شهریور, ۱۳۹۶, ۱۱:۵۸

    ما معمار ها خودمون مقصریم من میخواستم ثبت نام کنم ولی وقتی مدارک فنی مسابقه رو دیدم منصرف شدم تو مشخصات زمین واحد طول رو با متر مربع مشخص کرده بود!!! هیئت داوران نامعلوم بود دبیرخانه درجریان هیچی نبود و اینکه کلا مشخص بود تیم متخصصی پشت این مسابقه نیست وقتشه که جامعه معماری ارزش بیشتری برای خودش قائل باشه .

  • محمد پ wrote on ۳۰ شهریور, ۱۳۹۶, ۰:۴۵

    خداروشکر شرکت نکردم.لطفا پیگیر مسابقه سردر نمایشگاه بین المللی اصفهان بشید.کلی هزینه کردیم،اصلا معلوم نیست چی شد

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook