نگاهی به نتایج مسابقه طراحی موزه گوگنهایم هلسینکی

بنیاد گوگنهایم (Solomon R. Guggenheim Foundation) در ماه ژوئن سال ۲۰۱۴، طراحی معماری موزه گوگنهایم را در هلسینکی به مسابقه گذاشت.

سایت پروژه، در محدوده‌ای شاخص در کنار دریا در منطقه‌ای که به بندرگاه جنوبی معروف است در نظر گرفته شده است. این منطقه که نزدیک به مرکز تاریخی شهر است و در عین حال برای مراجعینی که از طریق دریا به شهر وارد می‌شوند قابل مشاهده می‌باشد، فضایی شهری واجد شاخص‌های ارزشمند ملی و فرهنگی است.

در واقع  این مسابقه با هدف ایجاد چالشی در طراحی یک موزه در سطح جهانی بوده است.
سوال اساسی که در این مسابقه مطرح بوده، این است که این موزه جدید چگونه می توان یک حضور حیاتی، معنی دار، عمومی و فکری را در هلسینکی خلق کند؟

از میان ۱۷۱۵ طرح ارائه شده، هیئت داوران شش طرح را به عنوان فینالیست معرفی کردند. تمرکز و توجه اصلی داوران بر مقیاس شهری و سازمان دهی کلان ایده‌های طرح‌ها بوده است. همچنین نحوه ارتباط با فضاهای شهری، کیفیت نور، چیدمان داخلی، کیفیت مصالح پیشنهادی، انطباق با شرایط محیطی، جذابیت و هوشمندی ایده‌ها از معیارهای قضاوت در مورد پروژه‌ها است.

در بیانیه هیئت داوران آمده است: “علیرغم تعداد زیاد پروژه‌ها، که خود یک امتیاز برای جامعه جهانی معماری و برگزارکنندگان مسابقه محسوب می‌شود، داوران با دقت و ریزبینی بسیارکارها را بررسی و ارزیابی کرده‌اند. چرا که به نظر ایشان برنامه مسابقه پیچیده و سایت مورد نظر از لحاظ نیازهای فنی و مسائل شهری بسیار چالش‌برانگیز بوده است.

اسامی نامزدهای بخش فینال:
– گروه معماری AGPS که به طور مشترک در کشور سوئیس و آمریکا فعالیت دارند
– اسیف خان (Asif khan) از انگلیس
– شرکت معماری Fake Industries Architectural Agonism با فعالیت در سه کشور آمریکا، استرالیا، اسپانیا
– استودیو معماری ۲۰۵۰ از کشور آلمان
– Moreau Kusunoki از کشور فرانسه
– استودیو معماری SMAR از کشور اسپانیا

این فینالیست ها می توانند طرح های خود را تا مارس ۲۰۱۵ اصلاح و برای شرکت در بخش فینال آماده کنند. لازم به ذکر است که برنده این مسابقه مبلغ ۱۳۶۰۰۰ دلار جایزه دریافت میکند و به هر یک از ۵ نامزد دیگر ۷۵۰۰۰ دلار اهدا خواهد شد.
برنده نهایی این مسابقه در تابستان ۲۰۱۵ اعلام خواهد شد.
برای دیدن تصاویر و توضیحات بیشتر به سایت مربوطه که در پایان خبر آمده، مراجعه کنید.

تصاویری از شش طرح برگزیده این مسابقه را در اینجا مشاهده می کنید:

برگرفته از: www.tua.ir
www.archdaily.com
www.architectmagazine.com

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook