“مسابقات معماری و شهرسازی، بیم ها و امیدها” ؛ وزارت راه و شهرسازی توجه نماید!

محمدرضا کاشانی، سردبیر معمارنیوز – سبقت در بی اعتنایی به قوانین و آئین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی در کشور توسط برگزارکنندگان مسابقات، خود به بزرگترین رقابت در حوزه مسابقات معماری و شهرسازی بدل شده است. فراخوان هایی که گه گاه بی توجه به آئین نامه فوق الذکر نگاشته می شوند و توسط اساتیدی که بی اطلاع از وجود چنین آئین نامه ای هستند، داوری می شوند؛ تیتر های خبری درشتی که در صدر خبرهای خبرگزاری و رسانه ها قرار می گیرد و با افتخار آنچنانی از سوی برخی مسئولین همراه می شود.
وقتی وزارت راه و شهرسازی به عنوان مسئول نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی، درب دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی را نمی گشاید، نباید انتظار بیش از این، از برگزارکنندگان مسابقات داشت. تاسیس، اعلام حضور، ابلاغ آئین نامه برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی به دستگاه ها، شرکت های مشاور و… در نهایت رصد مسابقات خیلی ساده است. اما چرا وزارت راه و شهرسازی، درب دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی را نمی گشاید؟

امید و انگیزه معماران به شرکت در مسابقات معماری آنقدر زیاد است، که برخی از دبیرخانه های مسابقات و رسانه های حوزه معماری، متوجه آن هستند. نگارنده که هم تجربه دبیری مسابقه را داشته و به عنوان مشاور با برخی از دبیرخانه مسابقات همکاری دارد و نیز در حوزه رسانه معماری کمی فعال است، به خوبی می داند، که بهترین آثار مسابقات، از آن جوانان گمنامی است، که با حداقل امکانات پا به عرصه مسابقات می گذارند، آثار خود را به قضاوت می گذارند و در مصاف با سایر شرکت کنندگان (از جمله شرکت های مشاور و.. )، رتبه های برتر را کسب می کنند. و خالی از لطف نیست بدانید که (اکثراً) نازلترین آثار متعلق به شرکت های مشاور است. اما چرا؟
توجه به مسابقات معماری و شهرسازی بسیار مهم و حیاتی است، زیرا بهترین روش برای کشف استعدادهای هنری و  تولید آثار فاخر هنری می باشد.

اما بیم و نگرانی ها در عرصه مسابقات معماری، آنقدر زیاد است، که بسیاری از معماران و شهرسازان، هدف از برگزاری مسابقات را، نوعی سوء استفاده از خود می دانند. در گفت و گویی ساده با آنها متوجه می شوید، در لایه های ذهنشان نهادینه شده است، که مسابقات، راهی برای ایجاد یک آرشیو از آثار خوب معماری و بروز است، تا برگزار کننده با کم ترین هزینه ای، به سرمایه ای هنگفت رسد، و سالها از این آثار استفاده ببرد!!
نگرانی معماران و شهرسازان از شرکت در مسابقات معماری و شهرسازی باعث می شود که به جای اعتماد، راه بدبینی را برگزینند، اما براستی حق دارند؛ مطالعه فراخوان ها و رفتار برگزارکنندگان برایشان تقریباً عیان می سازد که مسابقه مدنظرشان در چه سطح کیفی و کمی است. برگزارکنندگان می بایست آئین نامه جامع مسابقات، عرف و منطق را سرلوحه خود قرار دهند و به شرکت کنندگانی که فکر، وقت و هزینه خود را صرف شرکت در مسابقات معماری و شهرسازی می کنند، احترام بگذارند.

باید ادعا نمایم مسابقات معماری و شهرسازی بهترین راه برای شناسایی استعداد های برتر، ایجاد جریان های هنری هدایت گر، تا رسیدن به معماری هم شأنی برای دوره حاضر است. اگر کمی معمارانه تر اندیشیده بودیم، خصوصاً با وجود میزان ساخت و سازهای دوره حاضر، معماری معاصر ما، کم افتخارتر از بناهای دوره های پیشین، چون اصفهان و شیراز نبود.

سکوت و عدم توجه مسئولین و جامعه معماری کشور در خصوص تخلفات مسابقات معماری و شهرسازی می تواند بسیار مخرب باشد. آیا معماری هم شأن دوره معاصر این است؟ براستی مسأله بزرگتر از این حرف هاست. شهرها و روستاهای ما، نیازمند دلسوزی بیش از این و تصمیمات جدی و جهادی تر است.

همچنانکه موضوع امنیت ملی مهم است، موضوع معماری و شهرسازی در تمدن انقلابی و اسلامی ما، نیز بسیار مهم است. آیا امنیت غیر این است که از رخنه هنری متظاهر جلوگیری نمائیم. ادبیات معماری شهرسازی معاصر که با ما انسانها در ناخودآگاهمان سخن می گوید، ادبیات هنجارشکن، غیر اسلامی و متجاوز است. چگونه در تمدن ایرانی خود، با تکیه به فرهنگ اسلامی و جهاد گونه خود اجازه می دهیم، که این اتفاقات به جایی برسد، که اگر اسم معماری و شهرسازی می آید، صرفاً به یاد بناهای قرون گذشته بیفتیم، پس بناهای امروز ما معماری نیست؟

تاسیس دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی که اکنون بیش از ۱۲سال از ابلاغ آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته، کمترین بهایی است که وزارت راه و شهرسازی می بایست پرداخت نماید.
البته تاسیس دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی نه به عنوان مانع برگزارکنندگان مسابقات، بلکه به عنوان مشاور، راهنما و هدایتگر، به منظور قانون گرایی و ساماندهی مسابقات معماری و شهرسازی در جهت کشف استعدادهای هنری تا رسیدن به آثار فاخر هنری می تواند امیدی برای جامعه معماری کشور باشد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۱۶ نظر on ““مسابقات معماری و شهرسازی، بیم ها و امیدها” ؛ وزارت راه و شهرسازی توجه نماید!”

  • قدر دانی wrote on ۱۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۳:۴۸

    واقعا ممنون از پیگیریهای معمار نیوز. ولا اگه پیگیرهای شما نباشه هیچکی به گلایه های و درد دلهای شرکت کنندگان مسابقات توجه نمیکنه. درضمن اهمیت مسابقات معماری برای آینده معماری معاصر خیلی موثره… امیدواریم که دیدگاها برگزارکنندگان نسبت به مسابقات معماری عوض بشه برای آیینده ای بهتر… خیلی خیلی تشکر از سایت موثر معمار نیوز

  • شهاب الدين شهابي wrote on ۱۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۶:۴۷

    سپاس فراوان از جناب کاشانی که الحق بیانات صحیحی ابراز داشته اند.

  • عباس wrote on ۱۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۸:۳۴

    با سلام
    متاسفانه در یکی از مسابقات اخیر نیز همین اتفاق افتاد. و اون هم مسابقه باغ راه کیش بود که نه از نتیجه ها خبری شد و نه حتی دریغ از اطلاعیه و خبری. واقعا جای تاسف داره.
     ممنون از سایت خوبتون.

  • MINA wrote on ۱۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۹:۲۰

    جانا سخن از زبان ما میگویی…..هربار که توی مسابقه ای شرکت میکنم میگم این مثل بقیه نیست…..اما در نهایت به این نتیجه میرسم که هیچ کدومشون مسیر حقیقی اهداف مسابقه رو پیگیر نیستند.و ماحصل آن ،نتایج برگرفته از تصمیمات احساسی و آنیست که معماری اصیل ایرانی و آنهمه زکاوت در طراحی و ساخت را به بوته ی فراموشی میسپارند دور نیست زمانی که انگشت حسرت به دهان بگزیم که چرا به این شکاف مابین معماری گذشته و کاذب معاصر دامن زده ایم.در ایران زندگی میکنیم اما چشمانمان لابلای معماری غرب وشگفتیهای آن غوطه میخورد. سپاس

  • mehran wrote on ۱۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۹:۴۸

    ممنون معمار نیوز
    مسابقات معماری الان تبدیل به ابزاری شده که با یه فراخوان بگردیم،خلاقترین فکر هارو پیدا کنیم، و بعدش بلایی به سرشون بیاریم که دیگه مسابقه شرکت نکنند، واقعا برای شهرداری، وزارت مسکن و نظام مهندسی کسر منزلت نیست که نمی توانند مسابقات با نظم و قانونی برپا کنند؟ یا نمی خواهند؟

  • ایمان wrote on ۲۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۲:۵۹

    معمار نیوززز ممنون ازت
    اما دوستان کیه که به این حرفا گوش کنه . میخورن و میرن و به هممون میخندن .

  • سارا wrote on ۲۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۲۳:۵۳

    واقعا جای تشکر داره.خیلییییییییییییییی ممنووووووووووووووون.ما معمارها نیاز به این حمایتها داریم.پشتمون به شما گرمه.یاشاسین(زنده باد)

  • ع.م wrote on ۲۲ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۰:۲۱

    با سلام

    واقعن از این مطلبتون لذت بردم. خیلی عالی حرف دله ما کسایی که با امید در مسابقات شرکت می کنیم رو زدین. امیدوارم که این حرفا تاثیر داشته باشه.
    با تشکر از معمارنیوز

  • بهنام ندیمی wrote on ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۰:۰۸

    با سلام،
    ضمن تشکر از  آقای کاشانی، امیدوارم مطالب مورد توجه مسولین مربوطه قرار بگیرد. البته شایان ذکر است که وزارت راه و شهرسازی یکی از بی توجه ترین ارگانها به قوانین میباشد. روند مسابقه طراحی ایستگاه راه آهن تخت جمشید به داوری آقای مهندس کلانتری ( که در جلسه داوری پیشنهاد میدهند که چرا مسابقه!؟ میدادین آقای ….. براتون طراحی میکرد دیگه ) باعث تاسف واقعا.

  • الف.قاف wrote on ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۰:۱۸

    یادداشت بسیار بجا و درستی بود ، ولی متاسفانه اراده ای بر اصلاح این امور نیست.

  • mohammad wrote on ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۱:۳۹

    نمونه دیگش مسابقه آرفونی که معلوم نشد آخرش چی شد…….

  • امیر wrote on ۲۳ فروردین, ۱۳۹۴, ۲۱:۰۸

    سلام خسته نباشید
    چرا با این اوضاع یه کمپین تو سایت درست نمی کنید تا با عضویت در این کمپین به یک نحوری اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانیم

  • سجاد wrote on ۲۶ فروردین, ۱۳۹۴, ۲۰:۱۰

    سلام.حرفاتون
    واقعا بجا و درست هستش اما کو گوش شنوا کاش یک مسئولی ببینه و درک کنه و اهمیت این موضوع رو بفهمه قائل بشه.

  • سعید wrote on ۲۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۶:۰۱

    با تشکر فراوان . الان این مسابقه ی آرقونی که قبل از عید برگزار شد هیچ خبری ازش نیست . کی باید رسیدگی کنه ؟؟؟؟ خواهشا این موضوع رو هم پیگیری کنید با تشکر .

  • سعید اقبالی wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۷:۵۹

    همزمان شدن تشکیل دبیرخانه دائمی نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی و این تخلف شهرداری نیشابور( اولین پایتخت دوران اسلامی و گنجینه ی معماری ایران) در برگزاری و عدم اعلام نتایج مسابقه المان میدان امام خمینی (ره) اتفاقی است که پیگیری نتیجه این موضوع برای ما جالب و برای ارگانهای مربوطه سنگ محکی برای نحوه عملکرد آنها میباشد.

  • سارا wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۹:۱۲

    ما هم از شرکت کنندگان مسابقه طراحی سایت و المان میدان امام شهرداری نیشابور بودیم. رفتاری که شهرداری نیشابور در پیش گرفت واقعا جای تاسف داره.مسابقه ای که اعلام نتایج نداشت ! امیدواریم رسیدگی بشه.با تشکر از معمارنیوز.

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook