فراخوان مسابقه طراحی محور «ره باغ نعیم» در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی

اطلاعیه شماره ۸:
با توجه به درخواست شرکت کنندگان تحویل آثار مسابقه تا ساعت ۱۷ امروز (۹۸/۹/۲۷) تمدید شد.

اطلاعیه شماره ۷:
بدینوسیه زمان و مکان تحویل گیری آثار خدمت شما اعلام می گردد:
زمان: سه شنبه ۹۸/۹/۲۶، از ساعت ۱۲ الی ۱۶
مکان: مشهد، بلوار امیرالمومنین، هتل پارسیس
* لازم به ذکر است با توجه به اینکه تحویل گیری آثار همراه با امضای رسید و کدگذاری خواهد بود، ارائه معرفی نامه معتبر از طرف گروه شرکت کننده، هنگام تحویل آثار الزامی است.

اطلاعیه ‌شماره ۶:
بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه؛ نظر به اینکه کمتر از ۱۰روز به پایان مهلت ارائه آثار در مسابقه طراحی ره باغ نعیم باقی مانده است از شما شرکت کنندگان خواهشمند است به موارد زیر توجه فرمایید:
– لطفا از درج هرگونه نام، مهر، امضا، لگو و یا هر نشانه ای که مبنی بر نشانه ای برای شناسایی شما باشد، در مدارک ارائه شده، خودداری بفرمایید. درصورت رعایت نشدن این بند اثراز مرحله داوری کنار گذاشته خواهد شد.
– برای جلوگیری از هرگونه تخلف، کدگذاری آثار هنگام تحویل مدارک باحضور نماینده حراست انجام می شود و رسیدی منطبق با مدارکی که ارائه شده اند به نماینده شرکت کننده داده خواهد شد. لذا خواهشمند است مدارک توسط نماینده ای معتمد تحویل داده شود.
– تحویل گیری آثار در شهر مشهد و تحت نظر نماینده و حراست شهرداری ثامن توسط دبیرخانه در روز ۹۸/۹/۲۶ صورت خواهد پذیرفت.
* آدرس و بازه زمانی دقیق برای مراجعه متعاقبا اعلام خواهد شد.

اطلاعیه ‌شماره ۵:
بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه؛ پیرو اطلاعیه شماره چهار و با عنایت به استعلام های انجام شده از دبیرخانه برگزاری مسابقه موارد زیر به حضور شرکت کنندگان محترم در مسابقه طراحی ره باغ نعیم اعلام می گردد:
۱- شرکت کنندگان محترم می توانند در ارائه طرح پیشنهادی خود از تراز صفر (در نیمه مجاور شارستان) تا عمق حداکثر منفی هشت متر (در نیمه مجاور حرم مطهر) را درنظر بگیرند(امکان طراحی صرفا در تراز همکف نیز وجود دارد)
۲- زمان بندی اجرای تراز همکف طرح های پیشنهادی یکی از عوامل امتیاز آور در ارزیابی طرح‌ها خواهد بود
۳- با توجه به درخواست برخی از شرکت کنندگان محترم ، زمان تحویل آثار به مدت ده روز (تا پایان وقت اداری بیست و ششم آذرماه) تمدید می گردد.

اطلاعیه شماره ۴:
بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه؛ خواهشمند است شرکت کنندگان مسابقه در تهیه و تدوین نهایی طرح های پیشنهادی برای مسابقه ، آخرین نقطه نظرات شهرداری ثامن که به شرح زیر در تاریخ ۱۸ آبان به این دبیرخانه ابلاغ شده است مد نظر قرار گیرد.
“با عنایت به ضرورت تسریع در تامین دسترسی پیاده در تراز شهر ره باغ نعیم به مجموعه حرم مطهر و بالعکس و با توجه به ابعاد اجتماعی نظرات دستگاه های ذیربط با موضوع، کاهش تراز ارتفاعی زیر سطحی ره باغ نعیم در دستور کار شهرداری منطقه ثامن قرار گرفته است و با توجه به فرایند مسابقه طراحی ره باغ نعیم، شرکت کنندگان در مسابقه طراحی حداکثر عمقی که در طرح پیشنهادی خود میتوانند مدنظر قرار دهند منفی هشت متر میباشد.”

اطلاعیه شماره ۳:
بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه؛ بسته اطلاعاتی مرتبط با مسابقه جهت بهره برداری شرکت‌کنندگان محترم به صورت فایل‌های زیر قابل دانلود است.
دفترچه راهنمای مسابقه
نقشه سایت
گزارش مهندسی ارزش
اطلاعات پروژه‌های همجوار
وضعیت حجمی بدنه ره باغ پس از اجرا
پلان طرح اجرایی

بروزرسانی مورخ ۹۸/۷/۷:
اعلام اسامی گروه های مجاز به شرکت در مسابقه طراحی ره باغ نعیم

بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه؛ بدینوسیله نتیجه امتیازدهی به ثبت نام کنندگان در فراخوان در تاریخ ۹۸/۷/۶ اعلام می گردد.
فرآیند امتیازدهی بر مبنای معیارها و شرایط اعلام شده در فراخوان و طی مراحل زیر به انجام رسیده است:
– دریافت و بررسی مدارک ارسال شده از سوی شرکت کنندگان تا پایان مهلت زمانی
– تنظیم جدول امتیاز برای هریک از گروه ها بر اساس معیارها
– تنظیم جدول نهایی امتیازات شرکت کنندگان و رتبه بندی بر اساس امتیازات
بر این اساس ۶ گروهی که بالاترین امتیاز را کسب کرده و واجد شرایط اخذ کمک هزینه خواهند بود، عبارتند از:
مهندسین مشاور فردا اندیشان پارت
مهندسین مشاور نقشان
مهندسین مشاور منظر بوم نقش پارسیان
 مهندسین مشاور عمارت خورشید
مهندسین مشاور آرکوتک
مهندسین مشاور دیبا + MCE

لازم به ذکر است از بین گروه های شرکت کننده ۱۹ گروه زیر به دلیل کسب امتیاز بالاتر از ۵۰ درصورت تمایل مجاز به شرکت در مسابقه می باشند (اسامی به ترتیب حروف الفبا می باشد):
مهندسین مشاورابردشت
گروه رویا اصحابی
گروه محسن اکبرزاده
مهندسین مشاور اوت
دفتر معماری بن
گروه سعید پرتوی
مهندسین مشاورتجیر
گروه نوید جلائیان
مهندسین مشاورراهوند شهر
مهندسین مشاورشهراندیشان
گروه محسن صفاریان
مهندسین مشاور طرح و عمران پاژ
گروه محمدهادی عرفان
گروه عطیه فراهانی
گروه عرفان فرهمند
مهندسین مشاور فن آوران ساخت
مهندسین مشاور کاوش معماری
گروه محبوبه مزارعی
مهندسین مشاور نقش ایوان طوس

اطلاعیه شماره ۲:
پیرو اعلام اسامی گروه های مجاز به شرکت در مسابقه ره باغ نعیم، بدینوسیله خواهشمند است گروه های مذکور آمادگی خود را به صورت مکتوب به دبیرخانه از طریق ایمیل Iwandesign.naem@maskansamen.com یا شماره فاکس ۰۲۱- ۲۲۰۳۴۶۳۱حداکثر تا سه شنبه مورخ ۱۳۹۸/۷/۹اعلام نمایند.
لازم به ذکر است که طبق اعلام قبلی، مقرر شده است تا در روز پنج شنبه ۱۱ مهرماه، به منظور بازدید شرکت کنندگان از سایت، آشنایی با درخواست های کارفرما، و نیزگفتگو و تبادل نظر با نمایندگان گروه های ذی نفع و صاحب نظران، از سوی شهرداری ثامن برنامه ای در مشهد برگزار گردد. از این رو بدلیل اهمیت این رویداد، از گروه های محترم شرکت کننده درخواست می شود امکان حضور خود را در این برنامه در نامه مذکور قید نمایند.
ثبت نام رسمی گروه ها به صورت امضای تفاهم نامه در همین روز انجام خواهد شد.
…………………………………………

بروزرسانی مورخ ۹۸/۶/۳۰:
اطلاعیه دبیرخانه مسابقه: به دلیل مصادف بودن بخشی از زمان ثبت نام با تعطیلات، بنا بر درخواست های اعلام شده به دبیرخانه، مهلت ثبت نام تا تاریخ ۲ مهر (ساعت ۲۴) تمدید شد.

بروزرسانی مورخ ۹۸/۶/۱۳:
بندهایی از فراخوان توسط برگزارکننده، اصلاح و اضافه گردید. این تغییرات در قالب بندهای بنفش رنگ در متن فراخوان درج شده است. (همچنین لازم به ذکر است این اصلاحات در سایت مسابقه نیز اعمال گردیده است)

اختصاصی، معمارنیوز – فراخوان مسابقه طراحی محور «ره باغ نعیم» در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی
کارفرما: شهرداری ثامن مشهد

مقدمه:
محدوده ۳۶۶ هکتاری بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در قلب شهر مقدس مشهد، به عنوان مهم‌ترین کلان شهر مذهبی شیعیان، با مسائل بی‌شماری از قبیل ناکارآمدی زیر ساخت‌ها و شبکه‌های آمد‌و‌شد و تاسیسات شهری، کمبود خدمات و امکانات برای زائران، ساکنان و مجاوران، معضلات زیست‌محیطی، کمبود فضای سبز و مشکلات اجتماعی و بهداشتی روبه‌رو است. این در حالی است که جمعیت مشتاقان زیارت بارگاه ثامن الحجج امام رضا (ع) هرساله رو به افزایش است و طیف متنوعی از گروه‌های اقتصادی و اجتماعی شامل ایرانی و غیرایرانی را دربرمی‌گیرد.

طرح ملی بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به عنوان یکی از الویت‌های اجرایی نظام، در قالب یک ساختار و سازمان مدیریتی مشترک فی‌مابین وزارت راه و شهرسازی، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد از دهه ۷۰ خورشیدی آغاز گردیده و درحال اجرا است. تاکنون ۴۲ درصد از این طرح مشتمل بر زیر‌ساخت‌ها، شبکه‌های تاسیسات و ارتباطات و همچنین فضاهای عمومی و خدماتی تحقق پیدا کرده است. با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های موجود در مسیر تحقق طرح، پس از تصویب طرح ملاک عمل در سال ۱۳۸۷، و طی سال‌های گذشته چندین طرح موضعی با اهداف مختلف، برای بخش‌های مختلف محدوده طرح تهیه شده و یا در دست تهیه می‌باشد. طرح «گسترش حیات شهری در ترازهای زیرسطحی» (محدوده ره‌باغ‌ها) یکی از این طرح‌هاست. این طرح برای افزایش امکان حرکت پیاده، توسعه فعالیت‌های شهری (تجاری،خدماتی و…)، تامین فضاهای پارکینگ و انبارداری و تامین تاسیسات و تسهیلات مورد نیاز زائران در سطوح زیرین ۵ ره باغ از ۸ ره‌باغ پیشنهادی طرح بهسازی و نوسازی، ارائه شده است. ره باغ نعیم یکی از این ره‌باغ هاست ره باغ نعیم یکی از ۸ ره‌باغ پیشنهادی طرح بهسازی و نوسازی است که مراحل اجرایی آن پس از انجام بخشی از گودبرداری به سبب برخی مسایل فنی، زیست محیطی، ایمنی، ترافیکی و ملکی متوقف شد. اکنون طراحی ره باغ نعیم با هدف ساماندهی حرکت پیاده به سمت حرم مطهر امام رضا (ع) به منظور دستیابی به ایده‌های خلاقانه و کارآمد، به مسابقه گذاشته شده است. در چشم‌انداز مسابقه، ره باغ نعیم یک فضای شهری برای دسترسی زائران و مجاوران در بلوار امیرالمومنین و بافت‌های شهری اطراف به حرم مطهر رضوی و حضور در فضای معنوی زیارت است. در این فضا به دلیل وجود امکانات و تسهیلات لازم هم محیطی امن، ایمن و سبز برای مکث و حرکت در همه روزهای سال تامین گردیده و هم قابلیت و انعطاف لازم برای برگزاری رویدادها و آیین‌های مذهبی وجود دارد. امید است با مشارکت گروه‌های تخصصی و اندیشه‌ورز و نیز نظارت و انتخاب شایسته کمیته محترم داوری، فضایی مطلوب برای زائران و مجاوران عزیز در این محدوده شکل گیرد.

اهداف کلان:
– توجه ویژه به شأن و جایگاه حرم مطهر امام رضا (ع) در سیمای شهری محدوده و حفاظت از حریم منظری حرم مطهر
– تامین رفاه زائران و مجاوران و رفع نیازهای آنان
– ارتقا کیفیت محیط (سرزندگی) به گونه ای که موجب افزایش تامین آسایش اقلیمی، ایمنی، امنیت و حضور بیشتر مردم به ویژه زایران شود
– افزایش پیوستگی حرکت پیاده به سمت حرم مطهر ضمن تنوع فضایی و انعطاف پذیری فضاها
– ملاحظات زیست‌محیطی در جهت کاهش آلوده‌کننده‌ها و افزایش تلطیف‌کننده‌ها (فضای سبز)
– خلق محیطی در استاندارد جهانی و قادر به ایفای نقش در سطوح ملی، شهری و محلی
– فضای شهری هوشمند با بهره گیری از استانداردهای جهانی و فناوری‌های روز
– احترام به تنوع فرهنگی زائران ملی و بین‌المللی

اهداف عملیاتی:
– انتقال حرکت سواره در محور امیرالمومنین به حرکت پیاده در مسیر ره‌باغ
– تامین ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی مناسب برای سواره و پیاده شدن زائران در مبدا ورودی
– حفظ تداوم بصری به سمت مجموعه حرم مطهر
– ایجاد فضاهای شهری انعطاف‌پذیر در جهت استفاده چند منظوره عموم بخصوص در ایام خاص و برگزاری آیین‌ها
– تدارک فضایی سرسبز و برخوردار از سکون و آرامش لازم برای ورود به حوزه زیارت با استفاده از عنصر آب و گیاهان سبز
– توجه به امکان حضور و بهره مندی همه گروه های اجتماعی با تنوع فرهنگی، سنی، جنسیتی، توانایی جسمی و …در راستای وقوع زندگی مدنی و فعالیت های اجتماعی
– تلفیق متعادل و متوازن کارکردهای ارتباطی، خدماتی، تجاری و تفریحی با حفظ روحیه مذهبی محدوده

رویکرد طراحی:
رویکرد اصلی در طراحی ره باغ نعیم، بازآفرینی پایدار، جامع و یکپارچه این محور پیاده شهری است که سه رکن اصلی پایداری (اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و کالبدی- محیطی) را با تأکید بر اهمیت مفهوم زیارت به عنوان نقطه مقصد این محور مد نظر قرار دهد.

نام نویسی، ارزیابی شرکت کنندگان و کمک‌هزینه شرکت در مسابقه:
– برای شرکت در مسابقه، گروه‌های حقیقی و حقوقی می‌بایست فرم ثبت نام را پر کرده و به آدرس پست الکترونیک دبیرخانه ارسال کنند.
– تمام گروه‌هایی که بر اساس ارزیابی موفق به کسب حداقل۵۰ امتیاز شوند مجاز به شرکت در مسابقه هستند.
– به شش گروه دارای بیشترین امتیاز مبلغ یکصدوپنجاه میلیون ریال کمک هزینه شرکت در مسابقه پرداخت می‌گردد.
– پرداخت کمک‌هزینه برای شش گروه دارای بیشترین امتیاز، محدودیتی برای رقابت سایرین در مسابقه ایجاد ننموده و در مرحله داوری نهایی آثار امتیازی قلمداد نخواهد شد.

معیارهای ارزیابی و امتیازها:
۱. ترکیب اعضای گروه شهرسازی = ۳۰ امتیاز
شامل: برنامه ریز شهری (۶)، طراح شهری (۶ )، معمار/ معمارمنظر (۸)، متخصص علوم اجتماعی/ فرهنگی (۶)، مهندسی عمران / سویل (۴)
* هر متخصص حداقل یک نفر
۲. سابقه همکاری مشترک اعضای گروه شرکت کننده (هردو نفر حداکثر ۱ امتیاز) = ۵  امتیاز
۳. سابقه انجام پروژه مشابه ( هرنفر/پروژه ۱ امتیاز) = ۲۵ امتیاز
۴. سوابق شخصی و پرتفولیوی اعضای گروه (به تشخیص هیات داوران) = ۲۰ امتیاز
۵. بومی بودن = ۱۰ امتیاز
۶. داشتن شخصیت حقوقی : ۵ امتیاز
۷. اخذ رتبه یا تقدیرنامه در مسابقات مشابه = ۵  امتیاز
جمع کل امتیاز = ۱۰۰

در ارایه آثار توجه به نکات زیر ضروری است:
– آثار ارائه شده‌ای که درآن شرایط اعلام شده در مسابقه رعایت نشده باشد، از روند داوری حذف گردیده و حق اعتراض نسبت به این امر مفروض نیست.
– طرح های برنده به صاحبان آنها بازگردانده نمی‌شوند و در اختیار کارفرما خواهد بود. سایر آثاری که حائز رتبه نشده‌اند به صاحبان آن بازگردانده می‌شوند. چنانچه صاحبان این آثار نسبت به بازپس‌گیری آثار مطابق تقویم مسابقه اقدام ننمایند، برگزارکننده مسابقه نسبت به بهره برداری از آثار یا امحاء آن مطابق تصمیم خود مجاز می‌باشد.

• ارکان مسابقه:
کارفرمای مسابقه: شهرداری ثامن مشهد
مدیر مسابقه: منا عرفانیان سلیم
برگزارکننده مسابقه: هنر و معماری ایوان مهر ایرانیان

داوران مسابقه:
– دکتر سید محسن حبیبی
– دکتر محمد سعید ایزدی
– دکتر عابدین درکوش
– دکترمریم استادی
– دکترسید محمد مهدی معینی
– مهندس ابوالفضل افشاری
– دکتر مرتضی ادیب

شورای سیاست‌گذاری:
– مهندس نعمتی؛ شهردارثامن، مدیرعامل سازمان مجری
– دکتر ایزدی؛ هیأت علمی دانشگاه بوعلی
– دکتر علویان صدر؛ مدیرعامل مشاور آستان قدس
– دکتر مهدی نیا؛ عضو شورای شهر مشهد، رییس کمسیون عمران و طرح‌ریزی شهری
– دکتر سالیانی؛ مدیر کل دفتر فنی استانداری
– دکتر حسین نژاد؛ معاونت معماری و شهرسازی شهرداری مشهد
– دکتر معینی؛ مشاور شهردار مشهد
– مهندس عابدی؛ مدیر امور مشاوران ثامن
– مهندس عابدزاده؛ مشاور شورای شهر

• جوایز:
نفر اول: ۶۰ میلیون تومان
نفر دوم: ۴۰ میلیون تومان
نفر سوم: ۲۰ میلیون تومان

• برنامه زمان‌بندی:
نام‌نویسی شرکت‌کنندگان/ دریافت اطلاعات شرکت‌کنندگان: ۱۶ شهریور الی ۳۰ شهریور ۹۸  تمدید: تا ۲ مهر ۹۸ (ساعت ۲۴)
اعلام اسامی پذیرفته شدگان: ۶ مهر ۹۸
مهلت ارسال آثار: ۱۶ آذر ۹۸  تمدید تا ۲۶ آذر ۹۸
بررسی هیات داوران: ۳۰ آذر ۹۸
اعلام نتایج و بیانیه هیات داوران: ۲ دی ۹۸
مراسم اهدای جوایز: تاریخ این مراسم متعاقبا اعلام می‌گردد.

• دریافت مدارک مورد نیاز:
– فرم ثبت نام اولیه
دریافت تصاویر
تصویر فراخوان

توجه:
بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه؛
* اطلاعات تفصیلی فراخوان و اسناد مورد نیاز برای طراحی تا قبل از شروع مرحله طراحی (طی یک هفته آینده) در سایت مسابقه و متعاقبا در همین صفحه معمارنیوز بروزرسانی شده و قابل دسترس خواهد بود. (ابتدای خبر بروزرسانی گردیده است.)
* مدارک مورد انتظار در این مسابقه مشتمل بر اسناد طراحی شهری در مقیاس ۱:۵۰۰ و ایده معماری (کانسپت) در مقیاس ۱:۲۰۰ است.

دبیرخانه:
آدرس: تهران، زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی، خیابان شادآورد، بن بست شادی، پلاک ۶، واحد ۴، هنر و معماری ایوان مهر ایرانیان
تلفن: ۲۲۰۳۴۶۳۱-۰۲۱
دبیرخانه مشهد: مشهد، خیابان ۱۷ شهریور، نبش ۱۷ شهریور شمالی ۳
۰۵۱-۳۳۶۷۴۰۷۱-۴
ایمیل: lwandesign.naem@maskansamen.com
سایت مرتبط: maskanesamen.com
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook