فراخوان مسابقه آزاد ملی؛ طرح باز آفرینی مرکز شهر الوند

مسابقه آزاد ملی؛ طرح باز آفرینی مرکز شهر الوند
برگزارکننده و کارفرما: شهرداری الوند
مدیر مسابقه: دکتر فریبرز کریمی

مقدمه:
شهرداری الوند براساس مجوز ۲۳۹۶ مورخه ی ۱۳۹۵/۸/۸ شورای محترم اسلامی شهر الوند، در راستای ساماندهی فضاهای مرکزی این شهر در نظر دارد که طراحی معماری و شهرسازی طرح باز آفرینی مرکز شهر الوند را به مسابقه بگذارد.

شهرستان البرز با مساحت ۴۸۱ کیلومتر مربع در سال ۸۳ به عنوان چهارمین شهرستان استان قزوین تشکیل گردید. مرکز این شهرستان، شهر الوند است. جمعیت این شهرستان برابر با ۲۰۳٫۲۷۶ نفر (تا سال ۱۳۹۰) بوده است.
شهر الوند دومین شهر با اهمیت و پرجمعیت استان قزوین میباشد، این شهر براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیتی بالغ بر ۸۸۷۱۱ نفر دارد و از نظر تقسیمات سیاسی مرکز شهرستان البرز است، که در ۱۴ کیلومتری شهر قزوین به دنبال احداث شهر صنعتی البرز و در مجاورت آن در اراضی دشت قزوین در زمین های درجه یک و دو کشاورزی شکل گرفته و موقعیت آن ۵۰ درجه و ۴ دقیقه ی طول شرقی و ۳۶ درجه و ۱۱ دقیقه ی عرض شمالی است.

معرفی سایت:
مساحت سایت یک حدود ۴۶۵۰۰ متر مربع می باشد این پروژه در حاشیه میدان لاله و بلوار سهروردی در مرکز شهر الوند واقع شده است.
کاربری های وضع موجود سایت شامل بلوک های مسکونی با کیفیت پایین و منظر نامناسب در کنار ساختمان جدید الاحداث تالار شهر و نگارخانه الوند، یادمان شهدا و فضای سبز می باشد. (اتوکد وضع موجود سایت قابل دانلود می باشد)

اقلیم:
از نظر اقلیمی دارای آب وهوای نیمه بیابانی با بارش متوسط سالانه ۳۱۲ میلیمتر بوده و متوسط دمای شهر در طول سال ۱۳ درجه ی سانتیگراد می باشد. جهت وزش باد غالب از جنوب شرقی است که موسوم به باد راز یا شره می باشد و هنگام وزش خشکی هوا و افزایش دما را در پی دارد. ارتفاع از سطح دریا در شهر الوند ۱۲۴۰ متر می باشد.

نوع مسابقه:
این مسابقه در دو مرحله برگزار می شود (مرحله اول طراحی اجمالی و راهبردی، مرحله دوم طراحی تفصیلی)؛ همچنین از لحاظ نوع و دامنه ی شرکت کنندگان مسابقه ی آزاد ملی و از لحاظ مراحل و نحوه ی داوری، مسابقه ی دو مرحله ای است.

ضرورت اجرای طرح:
یکی از مهمترین پیامدهای رشد شتابزده ی شهرها و توسعه ی فیزیکی بدون برنامه ریزی آنها در دهه های اخیر، برهم خوردن نظام توزیع مراکز خدمات شهری و به وجود آمدن نابرابری اجتماعی شهروندان در برخورداری با کیفیت از خدمات بوده است. بنابراین چگونگی و کیفیت توزیع خدمات شهری میتواند نقش مؤثری در میزان و چگونگی برقراری تعاملات اجتماعی شهرها ایفا نماید، از اینرو بازآفرینی مرکز شهر الوند به عنوان یکی از مراکز مهم ارائه خدمات شهر الوند بعنوان موضوع این مسابقه در نظر گرفته شده است.

از طرفی دیگر شهر صنعتی البرز در دهه ی چهل در راستای تحولات صنعتی کشور تأسیس و ایجاد استقرارگاه هایی پیرامون آن نقطه ی عطفی در تاریخ حیات منطقه بود، که موجب بروز تحولات بسیاری گردید. سیل مهاجرت و جمعیت جویای کار، بافت جمعیتی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی منطقه را متحول نمود. دامنه ی مهاجرت پذیری شهرستان براساس آمارهای موجود متناسب با دوره های رکود یا رونق اقتصادی منطقه متغیر بوده اما در مجموع این شاخص در شهرستان البرز همواره عدد بالایی را نسبت به سایر نقاط کشور نشان داده است. با توجه به مهاجرت از روستاها و شهرستان های اطراف به این منطقه جهت کار و دسترسی به خدمات و در نتیجه رشد جمعیت، خدمات شهری پاسخگوی نیازهای شهروندان نبوده است.

بازار هدف:
وجود شهرک ها و شهرهای صنعتی متعدد در استان قزوین و همجواری شهر الوند با شهر صنعتی البرز که یکی از مهمترین شهرهای صنعتی کشور به شمار میرود بر رونق اقتصادی این شهر افزوده است شهر الوند با توجه به نزدیکی به شهر قزوین و شهر تهران از جایگاه اقتصادی ویژه ای در منطقه برخوردار است. از این روی نیاز به دفاتر کار و غرفه های تجاری برای تجار و بازرگانان فعال در شهر یکی از الزامات روز افزون فعالیت های اقتصادی در شهر الوند میباشد. همچنین با وجود کارخانه های متعدد فعال در استان داشتن دفاتر کار و مراکز فروش محصولات برای این کارخانه ها بسیار حیاتی است. بنابراین برنامه ریزی و بازآفرینی مرکز شهر الوند از توجیه فنی و اقتصادی بالایی برخوردار است.

اهداف و اولویت های مسابقه:
هدف این مسابقه به مشارکت گرفتن نقطه نظرات عموم معماران و شهرسازان با تجربه و خلاق ایرانی، برای مشخص کردن ایده های مناسب برنامه ریزی و طراحی شهری و معماری برای بازار ایرانی-اسلامی شهر الوند است تا به عنوان یک قلمرو همگانی بتواند در تکامل شکل گیری آینده شهر نقشی تأثیر گذار داشته باشد.

محدوده انتخابی در تصویر شماره ۳ (موجود در فایل pdf) معرفی گردیده است. موقعیت این فضا در نسبت با ابعاد و هندسه ی فضای کالبدی موجود شهر الوند ویژگی فضای مرکزی را در شرایط موجود احراز نموده است و لیکن با تکیه بر برنامه ریزی و طراحی مناسب خواهد توانست نقش مرکزیت اصلی و کلیدی شهر الوند را عهده دار باشد

در این راستا برخی از اهدافی که در این مسابقه از سوی برنامه ریزان مورد تاکید قرار گرفته است عبارتند از:
– ارتقاء نقش و عملکرد شهر الوند در مجموعه شهری استان
– تقویت مبانی فرهنگی و هویتی در فرآیند توسعه شهر
– دنباله روی از هدف ایجاد ساختاری خوانا و گسترده در جهت توسعه شهر معاصر
– یاری رساندن به ارتقای کیفیت زندگی شهری و رضایتمندی سکونتی
– بازآفرینی شهری از طریق مشارکت مردمی
– توجه به توسعه ی پایدار شهری با در نظر گرفتن ابعاد زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی
– تأکید بر مفاهیم و الگوهای بازآفرینی شهری در برنامه ریزی و طراحی پیشنهادی
– رعایت الگوی مناسب فضاهای باز شهری در محدوده ی طراحی با رویکرد ایجاد سرزندگی و نشاط در مرکزیت فضا
– توجه به زمینه و مفهوم طراحی و معماری زمینه گرا
– توجه به لزوم رعایت مفهوم فازبندی اجرایی طرح

نکات هدایت کننده برنامه ریزی و طراحی:
عملکرد خدماتی در سایت (۴/۶۵ هکتاری) بطور مشخص کاربری های تجاری، اداری، پذیرایی، ورزشی، فرهنگی، پارکینگ، فضای سبز و… را شامل می شود.

اعداد و ارقام جدول فوق معرف آن چیزی است که به عنوان نقشه ی اولیه سایت در کمیسیون ماده پنج ۱۳۹۵/۳/۲۶ به تأیید و تصویب رسیده است و نیازی به رعایت دقیق این مساحت ها در طرح مورخه پیشنهادی شرکت کنندگان در مسابقه وجود ندارد و طراحان و شرکت کنندگان محترم در مسابقه می توانند کاربری ها و زیرساخت های پیشنهادی خود را با لحاظ نقطه نظرات برنامه ریزانه و طراحانه تا میزان حداکثر ۳۰ % نسبت به جدول فوق الاشاره افزایش داده و در طراحی از سطوح راهبردی تا اجرایی مورد بهره برداری قرار دهند.

* ضمناً استفاده از زیرزمین در کل سایت تا میزان حداکثر ۱۰۰ % مساحت در صورت نیاز و پیشنهاد طراحان محترم امکان پذیر خواهد بود.

خواسته های مرحله اول (طراحی اجمالی) :
کلیات آنچه در این مرحله از شرکت کنندگان در مسابقه انتظار می رود منطبق بر محتویات بخش اهداف و اولویت های مسابقه است.
در این مرحله هریک از شرکت کنندگان می بایست مدارک و اسناد خود را بر پایه ی معرفی هر چه کاملتر منطق برنامه ریزی، فرآیند سیر از سوال به جواب و در پی آن استنتاج ایده ها و کانسپت های اولیه و نهایتاً تحلیل و معرفی ایده ی اصلی و کانسپت پیشنهادی خود جهت تهیه الگوی مورد نظر تهیه و ارسال نمایند.

انتظار گروه داوری در این مرحله نقشه های فاز دو و اجرایی نیست بلکه داشتن ایده های مناسب و راهبردی برگرفته از فرآیند مطالعات انجام شده با رویکردی راهبردی-عملیاتی از امتیاز بالاتری برخوردار خواهد بود.

خواسته های مرحله دوم (طراحی تفصیلی) :
پس از انتخاب ۵ طرح اول منتخب مرحله ی اول مسابقه (طراحی اجمالی)، هر یک از ۵ گروه منتخب نسبت به تکمیل مدارک و نقشه های لازم برای معرفی هر چه کاملتر ایده و کانسپت های تأیید شده ی مرحله اول خود تلاش خواهند کرد.
آنچه در پایان این مرحله انتظار می رود نقشه هایی است در حد آنچه در قسمت دوم از مرحله اول خدمات مهندسان مشاور معمار و شهرساز، مطابق ضوابط سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیش بینی شده است و به عنوان نقشه های فاز یک معماری شناخته می شوند.

شرایط شرکت کنندگان:
از آنجایی که این مسابقه در قالب مسابقه ی آزاد ملی برگزار می گردد براساس نقطه نظرات هیئت راهبردی-اجرائی، عموم فارغ التحصیلان رشته های معماری و شهرسازی بدون هیچ محدودیتی، شامل شخصیت های حقیقی و حقوقی میتوانند ایده ها و طرح های خود را در این مسابقه ارائه نمایند.

شرکت کنندگانی که به صورت گروهی در مسابقه شرکت خواهند نمود باید به صورت رسمی از میان خود یک نفر را به عنوان مدیر گروه طراحی معرفی نمایند که این شخص مسئولیت انجام مکاتبات، دریافت جایزه و تقدیر نامه ها را بر عهده خواهد داشت.

تحویل مدارک مسابقه:
شرکت کنندگان برای کسب اطلاعات و دریافت مدارک مورد نیاز مسابقه می توانند به سایت شهرداری الوند مراجعه کنند. مدارک مورد نیاز می بایست با رعایت شرایط زیر به صورت دیجیتال ارسال گردند.
۱. فرم مشخصات شرکت کننده/شرکت کنندگان با معرفی مدیر گروه،
۲. اسلاید ها شامل سایت پلان، پلان ها و نماها در مقیاس مناسب؛ مقاطع از محورهای گویای طرح؛ تصاویر سه بعدی درونی و بیرونی از زوایای مختلف به نحوی که کانسپت و ایده های طراحی را ارائه و معرفی نماید.
اسلایدها در قطع (A2) قابلیت چاپ داشته باشند، با کیفیت تصویر دویست دیپی آی (۲۰۰ dpi) در فرمت یک PDF با حجم حداکثر Mb 50 ارائه شوند و از طریق آدرس ایمیل یا آدرس پستی به دبیرخانه ارسال گردد.

بر روی مدارک ارسالی نباید نام، عکس، لوگو یا اطلاعات دیگری از شرکت کنندگان قرار گیرد. فرم ثبت نام و اطلاعات مورد نیاز در سایت مسابقه قابل دانلود است، این فرم باید توسط شرکت کنندگان تکمیل و امضاء شود و به همراه مدارک مرحله ی اول ارسال شود. (چنانچه مدارک از طریق ایمیل ارسال گردد اسکن امضا الزامی است.)
ارسال همزمان فرم مشخصات و مدارک خواسته شده به منزله ی شرکت در مسابقه می باشد و ارسال ناقص مدارک به حذف شرکت کننده منجر می شود.

* حقوق مادی و معنوی آثار رسیده به دبیرخانه متعلق به شهرداری الوند بوده و استفاده از آنها با ذکر نام صاحب اثر بلامانع می باشد؟!…

چگونه است که شهرداری الوند با درج صرفاً یک بند انتظار دارد، بدون پرداخت حق الزحمه (به نفرات غیر برگزیده اول تا سوم)، حقوق مادی و معنوی آثار معماران و شهرسازان شرکت کننده را متعلق به خود بداند!..
و اما درج این بند در فراخوانی که تحت نظارت دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی برگزار میگردد، غیر منطقی و دور از انتظار می بود. جای بسی تعجب است!..
بدیهی است در خصوص شرکت کننده هایی که حائز رتبه های اول تا سوم نمی‌شوند؛ برگزارکننده با کسب اجازه و پرداخت حق الزحمه طراح، حق هرگونه بهره برداری و استفاده از طرح ها را پیدا می کند؛ لذا این بند از فراخوان خارج از عرف و قانون می باشد.

هیئت داوران:
داوران مسابقه به ترتیب حروف الفبا عبارتند از:
– دکتر محمد سعید ایزدی
– مهندس عیوض ذاکری
– دکتر رضا سامه
– دکتر نوید سعیدی رضوانی
– مهندس حامد مانی فر
– مهندس سید مهدی مجابی (نماینده هیات داوران)
– مهندس عباس وثیق نیا
– مهندس محمد شریفی؛ (داور علی البدل)
– مهندس محمد نادر محمدزاده؛ (داور علی البدل)
اعضاء هیئت داوران در فرایند تدوین فراخوان بطور مؤثر و بر اساس شرح خدمات و قرارداد تنظیمی مشارکت داشته اند.

جوایز:
پس از تحویل، داوری و انجام گزینش های مربوطه از میان آثار رسیده به دبیرخانه مسابقه ۵ طرح به عنوان طرح های منتخب توسط گروه داوری برگزیده خواهند شد و نام ایشان از طرق مختلف در رسانه ها و نیز سایت شهرداری الوند اعلام می گردد و جوایز ایشان به شرح ذیل اهدا خواهد شد.

در مرحله اول:
رتبه اول مسابقه: اعطای لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال
رتبه دوم مسابقه: اعطای لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال
رتبه سوم مسابقه: اعطای لوح تقدیر و مبلغ ۵۰ میلیون ریال
رتبه چهارم و پنجم: اعطای لوح تقدیر مسابقه

در مرحله دوم:
رتبه اول مسابقه: اعطای لوح تقدیر و مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال و عقد قرارداد طراحی
رتبه دوم مسابقه: اعطای لوح تقدیر و مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال
رتبه سوم مسابقه: اعطای لوح تقدیر و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال
رتبه چهارم و پنجم: اعطای لوح تقدیر مسابقه

برنامه زمانبندی:
با توجه به انتشار فراخوان در اسفند ماه ۱۳۹۵ برنامه ی زمانی مسابقه آغاز شده و شرکت کنندگان نیازی به ثبت نام ندارند. ارسال آثار در زمان مقرر به همراه فرم مشخصات الزامی است. برنامه ی زمانبندی مسابقه به شرح زیر میباشد:

آخرین مهلت دریافت طرح ها به همراه فرم مشخصات شرکت کنندگان مسابقه در مرحله اول (ایده و کانسپت) : ۱۳۹۶/۱/۲۶
داوری مرحله اول: ۱۳۹۶/۲/۲
اعلام نتایج داوری و اعلام نفرات مجاز به ورود در مرحله دوم: ۱۳۹۶/۲/۷
آخرین مهلت دریافت مدارک مرحله دوم: ۱۳۹۶/۳/۱۰     تمدید: ۱۳۹۶/۳/۳۰
داوری مدارک مرحله دوم: ۱۳۹۶/۳/۱۶
اعلام نتایج مرحله دوم: ۱۳۹۶/۳/۲۰

• دریافت مدارک مورد نیاز:
دانلود فایل اتوکد
دانلود PDF فراخوان بهمراه تصاویر نقشه های هوایی

شرکت کنندگان میتوانند در صورت ضرورت برای پرسشهای فنی و موضوعی با آدرس زیر ارتباط برقرار کنند:

دبیرخانه:
استان قزوین، شهرستان البرز، شهر الوند، بلوار شهرداری، میدان شورا، شهرداری الوند، کدپستی: ۳۴۳۱۷۶۳۱۳
تلفن: ۳۲۲۲۲۴۴۳-۰۲۸
مدیر مسابقه: دکتر فریبرز کریمی، شماره تماس: ۰۹۱۲۳۸۱۷۵۲۶
مشاور مسابقه: مهندس محمد مهدی پارسامهر، شماره تماس: ۰۹۱۲۳۸۱۰۲۷۰
دبیرخانه مسابقه آمادگی راهنمایی شرکت کنندگان محترم برای بازدید از سایت را دارد.
(متقاضیان میتوانند درصورت تمایل با آقای مهندس محمد مهدی خلیلی با شماره همراه ۰۹۱۲۴۸۲۹۰۹۵ در ساعات اداری جهت بازدید از سایت هماهنگ نمایند.)
ایمیل: mmalvand@chmail.ir
سایت مرتبط: www.alvand.ir
پوستر مسابقه
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “فراخوان مسابقه آزاد ملی؛ طرح باز آفرینی مرکز شهر الوند”

  • س.ش wrote on ۱۸ اسفند, ۱۳۹۵, ۲۰:۲۰

    سوال اینه که دبیرخانه تا حالا پیگیر کاری بوده که انقدر اسمش رو میاریم؟
    چه گلی به سر معمارها و حقی که هر روز ازشون ضایع شده زده که هرجایی اسمشو به عنوان یه پشتیبان یا گوش شنوای اعتراضاتمون میاریم؟
    واقعا دبیرخانه ای به این حد بی خیال که حتی به کیفیت طراحی و به روز کردن اطلاعات سایت اینترنتی خودش هم اهمیت نمیده ارزش این همه طعنه و اعتراض رو داره؟
    با توجه به سوابق خوب و پیگیریها و دلسوزیهای روشن معمار نیوز ،اگر این سایت دبیرخانه ی جامعی تشکیل میداد و مرجعی میشد برای ثبت یک مسابقه با شرایط درست و قوانینی برای ثبت مسابقات در سایتش طرح میکرد،قطعا معماران و شهرسازان بهش رای میدادن .
    دبیرخانه موجود غیر از یک شوخی طعنه آمیز و تحقیرکننده چیز دیگه ای نیست. حتی …
    کسی خونه نیست. در نزنید!!!

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook