فراخوان ارسال یادداشت و مقاله اولین شماره فصلنامه «انجمن طراحان شهری ایران»؛ باموضوع “بازی های خیابانی، خیابان های بازی”

فراخوان ارسال یادداشت و مقاله در اولین شماره فصلنامه علمی-تخصصی «انجمن طراحان شهری ایران»؛

با موضوع:
بازی های خیابانی، خیابان های بازی

صاحب امتیاز: انجمن طراحان شهری ایران
مدیرمسئول: دکتر سهیلا صادق زاده
سردبیر: دکتر سیدعلی صفوی

فصلنامه “انجمن طراحان شهری ایران” به منظور تبیین و تحلیل توصیفی مسائل شهری از منظری ورای مقالات علمی-پژوهشی رایج داخلی زیر نظر انجمن طراحان شهری ایران آغاز به فعالیت کرده است و اولین شماره خود را به موضوع “بازی خیابانی؛ خیابان های بازی” اختصاص داده است.
لذا از کلیه دانشجویان، پژوهشگران، اساتید و علاقه‌مندان دعوت می شود یادداشت ها و مقالات خود را در رابطه با موضوع مذکور حداکثر تا ۱۵ دی ماه به ایمیل نشریه ارسال فرمایند.

تبیین موضوع شماره اول؛ بازی‌های خیابانی، خیابان های بازی:
تغییر سبک زندگی در عصر ارتباطات باعث شده که فضاهای شهری نیز به تبع دچار تحول و دگرگونی گردند. بنوعی تحول سبک زندگی، توقعات از فضاهای شهری را نیز دگرگون کرده است. در گذشته کودکان بیشتر به خیابان و کوچه و پس کوچه‌های محلی دلبسته بودند و بخشی مهمی از کودکان در گذشته، تجربه زندگی جمعی را در خیابان و از پی بازی‌هایی که در خیابان بروز می یافت، پیدا می کردند. در این بستر بود که اولین تجارب همزیستی، بازی‌ها، درگیری‌ها، چالش‌ها و همفکری‌ها رقم می‌خورد. رفته رفته با تحولات تکنولوژیکی و تغییر سبک زندگی روزمره، تجارب کودکی در فضای شهری محدود و رفته رفته کمرنگ گشت، در این شرایط می‌توان ادعا کرد که با کمرنگ ‌شدن زندگی کودکان در فضاهای شهری، خیابان‌ها پناهگاه امن‌تری برای اتومبیل‌ها شد و بدین ترتیب فضاهای شهری بخشی از سرزندگی و هویت خود را که از زندگی و تجربه کودکان وامدار بودند را از دست دادند. در حالیکه در گذشته کوچه‌ها نقش حیاط دوم خانه‌ها را ایفا می‌کردند و کودکان روزانه سرگرم بازی‌های جمعی بودند. اما امروزه با ظهور بازی‌های کامپیوتری، دنیای مجازی و تحولات شتابان، کودکان بیش از پیش با انزوا، کاهش فعالیت بدنی، کم شدن ارتباط چهره به چهره با همسالان و تضعیف مهارت اجتماعی مواجه هستند که این خود می‌تواند باعث بروز ناراحتی‌های روانی و فیزیکی در کودکی و بزرگسالی شود. این مسائلی که ذکر شد در رویکردهای جدید مطالعات شهری با عنوان “طراحی شهری دوستدار کودک” (child-friendly urban design) مورد توجه واقع شده است. همچنین واژه‌هایی مانند خیابان‌ بازی (play street) نیز بدنبال برگرداندن حسی نوستالژی گون به فضاهای شهری برای جذابیت و تنوع و از طریق آن شادابی و نشاط به شهرها هستند. این رویکردها تقویت حضور کودکان در فضای شهری را به سبب تحرک فیزیکی و استفاده از نورخورشید و همچنین برقراری تعاملات اجتماعی با گروه همسالان هم برای سلامت فیزیکی و روانی و هم برای رشد اجتماعی کودکان مفید می‌دانند و از آنسو هم معتقدند که با حضور کودکان زندگی همگانی در فضاهای شهری رونق جدی‌تری می‌گیرد. اخیرا طی بررسی‌های محققان پروژه هایی به منظور افزایش محبوبیت بازی های خیابانی در دست اجراست که نمونه‌ی بارز آن در کشورهای بریتانیا (خیابان بریستول) و کانادا (تورنتو) برگزار می‌شود. با توجه به موارد ذکر شده، بخش مهمی از فرصت و بسترسازی برای بازی‌های خیابانی به مدیریت شهری و نهادهای توسعه محلی بازمی گردد که البته این موضوع نیز زمانی بروز می یابد که در هم کنشی بین اجتماعات یا نهادهای محلی و مدیریت شهری وجود داشته باشد. در این مجال بدنبال نگاه هنجاری به تحولاتی که در سبک زندگی رخ داد نیستیم، هدف ازین شماره اینست که تحولاتی که در طی سالیان اخیر در زندگی و فضاهای شهری رخ داد بررسی شود و بطور ویژه جایگاه این تحولات در زندگی شهری کودکان واکاوی شود، ازین طریق می‌توان پیامدها و خرسندی‌های احتمالی سبک جدید زندگی شهری بیشتر مورد مداقه قرار گیرد. در نهایت هدف تبیین اینست که چگونه فضاهای شهری در عصر حاضر می توانند نقش و جایگاه جدی‌تری در زندگی شهری کودکان داشته باشند و بویژه بازی خیابانی در این بین به عنوان یک راهبرد کلی چگونه می تواند نقش خود را ایفا کند؟ همچنین مشخصا فضاهای شهری ایران چرا و چگونه می‌توانند به این سمت و سو حرکت کنند؟

نوشته های ارسالی فراخوان:
نوشته های ارسالی فراخوان در ۲ بخش مجزا مقالات و تجارب قرار خواهند گرفت که توضیحات آن به شرح زیر است:
۱. یادداشت | این بخش شامل مقالات توصیفی و تبیینی، یادداشتهای تحلیلی و جستارها در رابطه با موضوع مورد بحث می باشد.
۲. تجارب | این بخش شامل تجارب زندگی شهری و همچنین تحلیل انتقادی و چالشها درباره موضوع مورد بحث است.

عناوین سرفصل های نشریه:
– یادداشت
– گفت وگو
– مقالات
– تجارب
– معرفی اسناد

آخرین مهلت ارسال مقالات: ۱۵ دی ماه ۹۷
* راهنمای نگارشی فصلنامه انجمن طراحان شهری ایران

ایمیل نشریه: iuda.ud.magazine@gmail.com
(در صورت هرگونه سوال و اطلاع از منابع و فرمت یادداشت ها با آدرس ایمیل ذکرشده تماس حاصل فرمایید.)
سایت مرتبط: www.iuda.org
دریافت پوستر فراخوان
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook