شهرداری نیشابور پاسخ دهد؛ عدم اعلام نتایج مسابقه طراحی المان میدان امام خمینی!؟

آذین انورپور، دبیر سرویس خبر- امروز دکتر حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با صدور بیانیه‌ای از شروع به کار دبیرخانه دائمی نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی خبر داد. امیدواریم این اتفاق باعث ساماندهی مسابقات معماری و شهرسازی در کشور شود. از مسئولین مربوطه تقاضا داریم سرنوشت مسابقات بی سرانجام اخیر را نیز پیگیری نمایند.
اکنون پس از ۸ ماه از انتشار فراخوان مسابقه طراحی سایت و المان میدان امام خمینی نیشابور، نتایج اعلام نشده است. در ادامه اتفاقات و انتقادات شرکت کننده مسابقه مذکور را به قلم ایشان می خوانیم.
با سلام
این متن از طرف یکی از چهار گروه منتخب مسابقه ” طراحی سایت و المان میدان امام خمینی (ره) نیشابور” نوشته شده است که پیرو صحبت تلفنی با جناب مهندس کاشانی، درخواست مارا مبنی بر انتشار این متن در سایت معمارنیوز قبول کردند .

این نامه در واقع از طرف گروهی از معماران و شهرسازانی است که مدتهاست منتظر نتیجه زحماتی هستند که گویا به باد رفته است.
پس از برگزاری مسابقه سراسری طراحی سایت و المان میدان امام خمینی (ره) نیشابور توسط شهرداری نیشابوردر شهریور ۹۳ ، با تاخیرهای همیشگی (که نقض قوانین است)، هیات محترم داوران اعلام کردند که هیچ طرحی صلاحیت کسب رتبه اول را نداشته! و از بین ۶۵ طرح از کل کشور، لیستی از افراد منتخب دادند که گویا به ترتیب اولویت نوشته شده بود.

در اقدام بعدی شهرداری اعلام کرد که چهار اثر اول نه به ترتیب، بلکه در یک ردیف به نظر سنجی گذاشته خواهند شد و نتایج قطعی بعد از نظر سنجی اعلام خواهد شد و در واقع مسابقه دو مرحله ای شد. تا اینجا اعتراضی نیست، گرچه مسائل کمی پیچیده به نظر می آیند و هم اینکه نقض قوانین مسابقه است که بعد از انجام مسابقه اعلام شود که گزینش دو مرحله ا ی شده است. از شهروندان و عموم خواسته شد در نظر سنجی سایت شهرداری شرکت کنند و طی چند هفته ای که نظر سنجی روی سایت قرار داشت، تبلیغات مختلف در خصوص عملکرد خوب و متعهدانه شهرداری بر روی سایت نمایش داده می شد.
نظر سنجی عمومی نیز به اتمام رسید ، اما اکنون پس از گذشت هفت ماه از اعلام نتایج اولیه ،هیچ نتیجه ای اعلام نشده است. که این میزان عدول از تاریخ های اعلام نتایج در میان مسابقات کم سابقه است.

در پیگیری های ما از شهرداری نیشابور، در سه ماه اول گفته شد نتایج اعلام خواهد شد.
بعد از یک ماه در تماس دوباره گفته شد این اشخاص( کسانی که داور نبودند ولی نظرشان در داوری تاثیر دارد!) در خارج از کشور هستند و یک ماه دیگر که به ایران برگشتند نتیجه معلوم می شود!
در این حین ، بعد از ۶ ماه دست به سر کردنهای این چنینی، شهرداری با کمال خونسردی بدون اعلام نتیجه مسابقه قبلی مسابقه جدیدی تحت عنوان المان های نوروزی برگزار کرد و در تماس بعدی ما گفته شد  فعلا درگیر المانهای نوروزی هستیم و نتایج بعد از چند هفته، قبل از پایان سال اعلام خواهد شد.
تا اینکه در آخرین پیگیری، شهرداری نیشابور با خونسردی اعلام کرد که شورای شهر نیشابور انتخاب داوران را قبول ندارد وکاری هم از دست ما ساخته نیست! و بعد از گذشت ۷ ماه ظاهرا این مسابقه منتفی است!! و مقصر شورای شهر است و نه شهرداری.

جالب است! زیر سوال بردن داورانی که به صورت قانونی توسط خود برگزارکنندگان انتخاب شدند و داوری کردند! . معلوم نیست شورای شهر و یا شهرداری به هر بهانه ای که باشد،  قوانین مسابقات را نادیده گرفته و طوری عمل می کند که انگار هیچ مسابقه ا ی درکار نبوده است !؟ یعنی جامعه معماری و شهرسازی ما به قدری کم ارزش شده است که هر کسی به خود اجازه دهد وقت و انرژی و تخصص آنها را به بازی گرفته و با کمال خونسردی و بی توجهی هیچ گونه مسئو لیتی را دراین قبال نپذیرد !؟

نکته جالبتر اینجاست که در طرف مقابل این بی توجهی ها در خصوص اعلام نتایج ، سختگیری ها در تحویل و ارائه کار از طرف برگزارکنندگان دیدنی بود ! بعد از تحویل کارها و به نظر سنجی گذاشتن چهار کار منتخب در سایت شهرداری نیشابور از همه گروهها خواسته شد با ارائه توضیحات بیشتر، مبانی نظری گسترده تر و پاسخگویی به سوالات مطرح شده در سایت شهرداری را به عهده بگیرند که این کار بعد از تحویل کارها، حدود یک هفته دیگر وقت چهار گروه منتخب را گرفت.  به هر حال توضیحات بیشتر ارائه شد و تقریبا هر روز هم  یک سوال در خصوص طرح مطرح می شد که باید با دقت نظر و بحث کارشناسی به آن پاسخ داده می شد. علاوه بر آن حساسیت دیگر این بود که شهرداری در برگزاری مسابقه اینطور بیان کرد که:
از آنجایی که نیشابور قراراست پایتخت فرهنگی شود طرح باید به گونه ای باشد که درخور این شهر  با قدمت ساسانی و سابقه فرهنگی قبل و بعد از اسلام با شد. و مدتهاست که در سایتش در این زمینه و امور فرهنگی تبلیغاتی می کند که ما عملا عکس آن رادر مورد خودمان تجربه کردیم . ما هم با باور این ادعاها با جدیت و خلوص نیت کامل به فعالیت هایمان ادامه دادیم و منتظر اعلام طرح برگزیده ماندیم.

غافل از این همه بازی، مسئولین شهرداری نیشابور با جوابهای نامعلوم و مبهم عملا کاری می کردند که دیگر کسی رغبت به پیگیری حق خود نداشته باشد.
وحالا هم که ریاست  شهرداری عوض شده است، امیدواری های جدیدی می دهند که شاید و البته  شاید! نتایج اعلام شوند! ولی بعد از ۷ماه بازی دادن گروههای منتخب دیگر بعید است اگر کسی بخواهد یا بتواند این وعده ها را باور کند!
سوال این است: آیا درست است که با مهندسین و طراحان کشور این طور رفتار شود؟ و در آن عدالت را که از اصولی ترین ارزشهای این فرهنگ است زیر پا گذاشته و اولین حقی هم که ضایع شود حقوق طراحان آن باشد !؟
آیا این یک رسم شده است که برگزار کننده مسابقه، بی هیچ هزینه ای تعداد زیادی طرح جمع آوری کند و جوایز را هم ندهند !

جالب است که مسئولین مربوطه توجه لازم را در قبال قانون ندارند و گرنه باید می دانستند که عرصه مسابقات آنقدرها هم که به نظرمی آید بی قانون نیست. مسابقات آیین نامه دارند و قابل پیگرد قانونی میباشند ولی متاسفانه بی اطلاعی شرکت کنندگان باعث می شود مواردی از این قبیل رو به فزونی باشد.
ما برای احقاق حق خود و همه متخصصینی که در مسابقات معماری و شهرسازی به نیروهای مجانی برگزارکننده مسابقه تبدیل شده اند، درخواست انتشار این متن را در سایت معمارنیوز داریم و ضمنا به دنبال راه حل قانونی  برای پیگیری این موضوع از طریق آیین نامه مسابقات هستیم و امیدواریم در صورت امکان، در سایت مفیدتان نمایش دهید.
با تشکر از شما و سایت خوبتان.

 مسابقه طراحی سایت و المان میدان امام خمینی نیشابور

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۹ نظر on “شهرداری نیشابور پاسخ دهد؛ عدم اعلام نتایج مسابقه طراحی المان میدان امام خمینی!؟”

  • ugd wrote on ۲۹ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۷:۵۵

    زنده باد معمارنیوز.
    با پیگیریهای مثبت معمار نیوز امیدواریم شاهد تغییرات خوبی تو حوضه مسابقات معماری باشیم. واقعا تشکر هم از معمار نیوز هم از وزارت مسکن راه و شهرسازی.

  • امیر نوربخش wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۲:۰۳

    با سپاس فراوان از پیگیری موضوع مسابقات معماری و شهرسازی از طرف مدیران محترم سایت معمار نیوز وامید به پاسخگویی هر چه سریعتر نهادهای برگزار کننده.

  • شیما wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۴:۱۰

    معمار نیوز سپاسگزارم
    موضوع مسابقات معماری در ایران واقعا داره به یک موضوع بسیار پیچیده و غیر قابل اعتماد تبدیل میشه. من بعد از شرکت در چند مسابقه طراحی معماری با اطمینان تصمیم گرفتم در هیچ مسابقه داخلی شرکت نکنم!!!

  • سارا wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۵:۵۳

    ما هم از شرکت کنندگان مسابقه نیشابور بودیم. رفتاری که شهرداری نیشابور در پیش گرفت واقعا جای تاسف داره.مسابقه ای که اعلام نتایج نداشت ! امیدواریم رسیدگی بشه.با تشکر از معمارنیوز.

  • از منتخبین مرحله اول wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۷:۰۹

    با سلام. امیدواریم با پیگیریهایی از این قبیل از طرف جامعه مهندسان و طراحان،شاهد برخوردهای مسئولانه تر و اجرای قوانین آیین نامه ها در مسابقات معماری و شهرسازی باشیم.گروه های منتخب منتظر پاسخگویی شهرداری نیشابور هستند.با تشکر فراوان از سایت خوبتان به خاطر برخورد دلسوزانه و انعکاس مشکلات جامعه طراحان.

  • سعید اقبالی wrote on ۳۰ فروردین, ۱۳۹۴, ۱۷:۵۷

    همزمان شدن تشکیل دبیرخانه دائمی نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی و این تخلف شهرداری نیشابور( اولین پایتخت دوران اسلامی و گنجینه ی معماری ایران) در برگزاری و عدم اعلام نتایج مسابقه المان میدان امام خمینی (ره) اتفاقی است که پیگیری نتیجه این موضوع برای ما جالب و برای ارگانهای مربوطه سنگ محکی برای نحوه عملکرد آنها میباشد.

  • شرکت کننده مسابقه المان میدان امام خمینی(ره] wrote on ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۴, ۱۰:۲۱

    با سلام؛ من از شرکت کنندگان مسابقه المان میدان امام خمینی(ره) نیشابور هستم که با بررسی و پیگیری که داشتم فهمیدم تیم برگزار کننده این مسابقه بسیار قوی و با انگیزه هستند. اما متاسفانه مشکلی که در این شهر وجود داشت اختلاف شورا با شهردار سابق نیشابور بود که به دلیل مخالفت با شهردار این شهر جهت عدم پاسخ شهردار به زیاده خواهی های شورا که اکثر سواد معماری و شهرسازی ندارند متاسفانه اکثر پروژه های این شهرداری پویا را تعطیل که یکی از این موارد مسابقه میدان امام این شهر بود که واقعا هیأت  نظارتی که تشکیل شده بایستی پیگیر باشند.

  • شرکت کننده مسابقه بی سرانجام wrote on ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۴, ۱۲:۲۳

    با تشکر از معمارنیوز به خاطر تلاشهای دلسوزانه در خصوص پیگیری مسائل مربوط به دبیرخانه مسابقات معماری.من از شرکت کنندگان مسابقه میدان امام خمینی نیشابور هستم و بسیار معترض به وضعیت این مسابقه.امیدواریم مسئولین دبیرخانه به اینگونه مسابقات بی سرانجام رسیدگی کنند. با تشکر از اینکه درسایت خوب و مفیدتان به مشکلات مسابقه شهرداری نیشابور پرداختید،از شما خواهشمندیم عدم پاسخگویی این شهرداری را در سایتتان بار دیگر پیگیری کنید. ما با تلاشهای معمارنیوز دلگرم شده ایم. باز هم ممنون!

  • محسن wrote on ۱ اردیبهشت, ۱۳۹۴, ۱۶:۱۳

    گیریم حرفی که یکی از دوستان زده درست باشه و تیم برگزار کننده این مسابقه
    قوی و با انگیزه هستندو این شورای شهر است که در اعلام نتایج مشکل ایجاد کرده. باز هم دلیل نمیشه.بالاخره مسئولیت مسابقه با اونی هستش که متولی برگزاریش بوده و شهرداری نیشابور این مسئولییت رو داشته و باید پاسخگو باشه!! آیا تاوان اختلاف شورای شهر و شهرداری رو باید شرکت کنندگان بدن؟!!! اونم منتخبای مسابقه که مطمئنا خیلی زحمت کشیدن ؟؟!! کجای دنیا این حرف رو قبول می کنن که ما قبول بکنیم؟؟!!!

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook