سازمان زیباسازی شهر تهران، برگزاری مسابقه معماری قانون و اصول دارد! (کارزار درخواست رعایت حقوق مادی و معنوی طراحان)

عدم پایبندی برگزارگنندگان مسابقات معماری و شهرسازی به آئین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی، اصول حرفه ای و مسائل عرفی، که از سوی شهرداری های کشور زبانزد است، باعث فرسایش جامعه معماری و شهرسازی شده است. از آنجائیکه در راس این ناهنجاری ها، شهرداری های کشور، از جمله شهرداری تهران می باشند، تحریریه معمارنیوز در پرونده ای جدید نحوه برگزاری مسابقات معماری را دنبال خواهد نمود. در ادامه به نمونه ای از این نوع مسابقات که با روش شایسته پیش نمی روند و صرفا خود و جامعه معماری را خسته و فرسوده می کنند، را می آوریم؛ به مدیران اجرایی شهرداری باید تذکر داد که مسابقات معماری قانون، اصول و عرف دارد؟! آیا آنها نمی دانند؟! راستی مدیران دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی کجایند؟!

مورخ ۱۵ دیماه ۱۳۹۸ عدم پایبندی سازمان زیبا سازی شهر تهران را در رعایت قوانین و آیین نامه های برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی و تعهدات خود طبق فراخوان اعلامی در برگزاری مسابقه طراحی سرویس بهداشتی عمومی گزارش کردیم و اعلام کردیم که این نوع رویکرد از سوی سازمان زیباسازی تهران، جزو سوابق غیرحرفه ای و تخلفات آنها در برگزاری مسابقات محسوب خواهد شد و اعتبار این سازمان را در مسابقات بعدی خدشه دار خواهد ساخت. متاسفانه همچنان شاهدیم که این سازمان با بی اعتنایی به اصول صحیح برگزاری مسابقات معماری و طراحی، در متن فراخوان پنجمین جشنواره ملی طراحی مبلمان شهری (دایره خلاق) – با موضوع «مسابقه طراحی سرویس بهداشتی پیش ساخته برای شهر تهران» ادعای مالکیت معنوی یا مادی آثار منتخب را کرده است.
در صورتیکه ادعای حقوق معنوی بر خلاف ماده چهار فصل دوم قانون حمایت از مولفان و منصفان و هنرمندان و غیر قابل انتقال است و ادعای حقوق مادی طرح های منتخب نیز خواسته ای گزاف و غیر اخلاقی است.

بدیهی است که با اعلام چنین شرایطی، استقبال طراحان نیز به حداقل ممکن می رسد و نتیجه ای مشابه با مسابقه ناموفق سال ۹۸ قابل پیش بینی باشد.

امیدواریم مدیریت سازمان زیبا سازی با بهره گیری از کارشناسان خبره در شیوه نادرست و بی نتیجه برگزاری مسابقه های طراحی معماری و طراحی صنعتی تجدید نظر جدی نماید.
قطعاً جامعه معماری مسابقات این چنین را، مسابقه غیر حرفه ای تشخیص داده و درخواست می گردد جهت اعتراض به این روند در کارزار با امضاء درخواست رعایت حقوق مادی و معنوی طراحان توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران، دیگر دوستان خود را همراهی نمایید.
در ادامه لینک امضا در کارزار درج می گردد. https://www.karzar.net/tehran-beautification-organization

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook