رقابت مفاخر معماری ایران در طراحی سردر دانشگاه شریف با معرفی برترینها پایان یافت

مسابقه طراحی سردر دانشگاه صنعتی شریف که با شرکت معماران برجسته ایرانی همراه بود، با معرفی طرح های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه علمی ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، مراسم اختتامیه مسابقه طراحی سردر این دانشگاه با حضور مسوولان، معماران ایرانی برجسته و با معرفی برترین طرح ها برگزار شد.
کمیته برگزاری مسابقه از ۱۰ معمار برجسته ایرانی که دارای شهرت و اعتبار جهانی هستند، دعوت کرد تا با شرکت در این مسابقه ظرف یک ماه طرح های خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند که هشت نفر از دعوت شدگان در مسابقه شرکت و طرح های خود را به دبیرخانه ارایه کردند.

۱۰ معمار ایرانی برجسته در سطح ملی و بین المللی که در این مسابقه شرکت کردند:

شهاب الدین ارفعی
فواد رفیعی
صالح حاج آقا‌میری
جواد حاتمی
مهدی حجت
جهانگیر درویش
علی اکبر صارمی
نظام عامری
محمدرضا عشقی
محمدحسن مومنی

هیات داوران این مسابقه متشکل از سید محمد بهشتی، ایرج کلانتری و محمدحسین طالبیان از معماران برجسته کشور، پس از بررسی طرح ها از بین هشت طرح ارایه شده، سه طرح برتر را برگزیدند.
براساس رای هیات داوران، دو طرح ارایه شده از طرف شهاب الدین ارفعی و فواد رفیعی به طور مشترک، رتبه نخست را کسب کردند و طرح صالح حاجی میری رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
بنا به اعلام هیات داوران، تمام هشت طرح ارایه شده قابلیت اجرا دارند و هیات رییسه دانشگاه می تواند به صلاحدید خود از تمام این طرح ها بهره لازم را ببرد.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در این مراسم گفت: موضوع سردر دانشگاه صنعتی شریف و نبود تناسب آن با شان و نام این دانشگاه سال هاست که در شورای این دانشگاه مطرح بوده و اقداماتی در مورد بهبود وضعیت آن صورت پذیرفته است.

محمود فتوحی ضمن ابراز رضایت از به کارگیری تجربیات و اندوخته های معماران برجسته کشور اظهار کرد: تمایل و حضور معماران برجسته در این مسابقه نشان داد دانشگاه صنعتی شریف از سرمایه اجتماعی بالایی برخوردار است که توانسته این متخصصان و معماران برجسته را جذب کند.
وی به طرح ساماندهی دانشگاه شریف اشاره کرد و گفت: با توجه به طرح توسعه و ساماندهی دانشگاه صنعتی شریف و انتقال بخش هایی از دانشگاه به منطقه ۲۲ و قلعه حسن خان، امیدواریم بتوانیم از طرح های ارزشمندی که توسط معماران برجسته ارایه شده است برای مجموعه دانشگاه شریف در اماکن مختلف استفاده کنیم.

فتوحی ابراز امیدواری کرد: طرح نهایی سردر دانشگاه صنعتی شریف تا ابتدای سال تحصیلی۹۵-۹۴ اجرا و بهره برداری شود.
رییس هیات داوران و رییس اسبق سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم گفت: جامعه معماری ایران توانست به دانشگاه صنعتی شریف ادای احترام کند و طرح هایی را در خور نام دانشگاه صنعتی شریف ارایه دهد.

سید محمد بهشتی خاطرنشان کرد: بیشتر معماران شرکت کننده در این مسابقه از پیشکسوتان و بزرگان معماری کشور هستند و شان دانشگاه صنعتی شریف موجب شد تا این معماران برجسته از شرکت در این مسابقه استقبال کنند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: این مسابقه جزو معدود رقابت هایی بود که در آن مطالعات تخصصی صورت پذیرفت و آداب مسابقه به خوبی رعایت شد. همچنین استقبال قابل تاملی که از این مسابقه صورت پذیرفت، نشان از سطح بالای این رقابت دارد.

منبع خبری: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۱۸ نظر on “رقابت مفاخر معماری ایران در طراحی سردر دانشگاه شریف با معرفی برترینها پایان یافت”

  • معمار wrote on ۱۹ خرداد, ۱۳۹۴, ۱۵:۰۶

    رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: این مسابقه جزو معدود رقابت هایی بود که در آن مطالعات تخصصی صورت پذیرفت و آداب مسابقه به خوبی رعایت شد.بسیار جالب سال گذشته یک مسابقه برگذار شد و وقت یک عده معمار جوان رو گرفتند . در آخر هم طر ح هاشون رو ریختن دور بسیار مطالعه شده عمل کردن. سو استفاده از وقت و فکر دیگران ،بی اعتمادی به کار جوان ها ، این اتفاق تو دانشگاه صنعتی شریف افتاده که بهترین دانشگاه ایران .

  • mema wrote on ۱۹ خرداد, ۱۳۹۴, ۱۵:۵۱

    با سلام اگر امکانش هست کل کار ها رو با شیت ارسالی به مسابقه نماش دهید.

  • Sharif wrote on ۱۹ خرداد, ۱۳۹۴, ۱۶:۰۲

    متاسفانه باز همچنان سوء تفاهم عجیب و عدم درک صحیح نظریه در ایران و ضعف شدید تکنیک های ساخت گریبانگیر ماست .
    دلیل اینکه مثلا طرحهای ارائه شده برای سر در یک شرکت تایر سازی نظیر همان طرحهایی است که برای سر دریک دانشگاه – در هر اقلیمی – ارائه می شود چیست ؟
    بصورت غیر قابل انکاری ، از اواخر دهه پنجاه ، از معماری چیزی جز یک ژست توخالی باقی نمانده است .
    به امید ارتقاء سطح دانش معماری کشور . 

  • omid wrote on ۱۹ خرداد, ۱۳۹۴, ۱۸:۵۱

    به به ، عجب مسابقه ی خوب و پر باری!

  • عیسی wrote on ۱۹ خرداد, ۱۳۹۴, ۲۲:۲۱

    جانه من اینا کاره مفاخرمونه 

  • محمد wrote on ۱۹ خرداد, ۱۳۹۴, ۲۳:۴۶

    من نمیدونم وقتی میخوان خودشون طراحی کنن خودشون داوری کنن خودشون بسازن!چرا مسابقه برگزار میکنن!!

  • S.MAIL wrote on ۲۰ خرداد, ۱۳۹۴, ۱:۱۸

    سلام
    مگه این طرح به مسابقه گذاشته نشده بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • بهرام رضاوندی wrote on ۲۰ خرداد, ۱۳۹۴, ۱۱:۳۸

    چه می توان گفت…کدام یک از این کارها چیزی به معماری ما می افزاید؟ کدام یک زیبایی شهرمان را بیشتر میکند…کدامیک نماد شریف می شود؟کدام در شان عنوان پر طمطراق “مفاخر معماری ایران”است؟!

  • محمد حسن wrote on ۲۰ خرداد, ۱۳۹۴, ۱۷:۳۸

    من که فرقی بین کارای مفاخر و کار طراحان گمنام ندیدم. لطفا یکی فرقاشو بگه

  • آقاجانی wrote on ۲۳ خرداد, ۱۳۹۴, ۹:۰۹

    مفاخر .. عالی عمل کردن!!!! و داورا از اونا عالی تر!!! البته باید ذکر کرد که این نتایج بهتر از انتخابات گذشته اس ….. به قول دوستمون “معماری ما به سان یک ژست تو خالیه”…

    سطح سواد و شناخت فرم نه تنها توسط دانشجو ها درک نشده،بلکه اساتید هم از شناخت فرم غافل موندند!!!! و تنها به شناخت تئوری های اسلامی- ایرانی.. و مفاهیم فضاسازی بسنده شده، غافل از اینکه تنها فرم میتونه اون مفاهیم رو به “درستی “نمایش بده….به امید…..

  • sara wrote on ۲۴ خرداد, ۱۳۹۴, ۹:۲۷

    سردر دانشگاه شریف در سال ۹۲ به مسابقه گذاشته شد و نتایج آن بعد از گذشت تقریبا ۶ ماه از ارسال آثار و بیخبری طولانی شرکت کنندگان وبعد از پیگیریهای فراوان بالاخره در تیرماه ۹۳ اعلام شد
    نحوه برگزاری مسابقه و کیفیت آثار انتخاب شده در همان مسابقه قبلی هم جای سوال داشت .

    اما بالاخره انتظار می رفت که حداقل به این نتیجه که حاصل تصمیمات گرفته شده توسط مقامات خود دانشگاه و داوران منتخب آنها بود احترام گذاشته شود
    .

    این تغییر رای و ندیده گرفتن حاصل کار برندگان قبلی گویای وضعیت برگزاری مسابقات معماری در ایران و سرنوشت تلخ کسانی است که با اعتماد به اعتبار برگزارکنندگان این مسابقات بارها وقت و فکر خود را تلف بی تصمیمی و بی تدبیری هایی از این قبیل می کنند

  • عزیزی wrote on ۱ تیر, ۱۳۹۴, ۱۷:۰۹

    کاش یه بار این طرحا رو قاطی طرح های پیشین داوری میکردن- طرح برنده چه چیز یرتری نسبت به طرح های قبلی داشت- اینم مقایسه معماران جوان با معماران مشهور بین المللی

  • معمار wrote on ۳ تیر, ۱۳۹۴, ۱۵:۳۶

    اگه این طرحهارو معمار های جوان ارائه می کردند همشو رد میشدن.بعدشم می گفتن سطح مسابفه پائین بوده

  • آرمان wrote on ۶ تیر, ۱۳۹۴, ۹:۴۷

    واقعا کارا ضعیفه !! وقتی کار مفاخر! در این سطحه دیگه از داوریشون چه انتظاری میشه داشت!!

  • قاسم wrote on ۲۹ مرداد, ۱۳۹۴, ۱۱:۴۷

    واقعا ناامید شدم از هر چی معمار و معماریه!!!!!! 

  • استفان wrote on ۲۹ مرداد, ۱۳۹۴, ۱۱:۵۲

    وقتی سردر دانشگاه تهران ، میدان آزادی، آرامگاه عطاروخیام، آرامگاه نادر، و خیلی از بناهای فاخر دیگه رو میبینم لذت میبرم اما این طرح های مسابقه آب سردی بود روی افکارم برای آینده ی معماری ایران!!!!!!

  • saeb wrote on ۱۰ شهریور, ۱۳۹۴, ۱۳:۱۲

    این چه افتضاحیه هیچ شباهتی به کار معمارانه ندارن متاسفم برای این به ضاهر مفاخرها واقعا که……

  • محمد مهدی wrote on ۱۰ اسفند, ۱۳۹۴, ۱۸:۱۴

    من خیلی از کشورها رو تحقیق کردم ..هزینه هنگفتی که ایران برای سر در دانشگاه ادارات و مکانهای دیگه میکنه به مراتب خیلی بیشتر ازفضاهایی مثل کتابخونه دانشگاه هها و یا مراکزی که تو پیشرفت علمی دانشجویان موثر باشه ..کم کم تبدیل به یه فر هنگ شده ..فرهنگی که اصولا ارتباط زیادی با ما نداره ..من تو دانشگاه ازاد بودم کتابخونه به شدت محیطش بد بود ولی سر در دانشگاه خیلی شکیل و با سنگ گررونقیمتی هم نما شده بود ..وتاثیر این کارها توجه دانشجوها رو به سمت انحراف وتوجه به بیرون و مسایل غیر مرتبط وخودنمایی بیهوده سوق میده ..چه خوب بود به درون بیشتر از بیرون توجه میشد و این همه تلاش وهزینه تو یه مسیر هزینه می شد که خروجی بهتری داشته باشه

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook