دو دفاعیه کارشناسی ارشد معماری؛ در دانشگاه کردستان و دانشگاه شهید بهشتی

دو جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد
گروه معماری و مطالعات معماری ایران

  • جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد گروه معماری، چهارشنبه مورخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ در دانشگاه کردستان برگزار می گردد.

• دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
«بازخوانش مجموعه ی پیر شالیار با رویکرد یادمانی»

دانشجو: 
فاروق کریمیان

استاد راهنما:
دکتر صلاح الدین مولانایی

چکیده ای از پایان نامه:
هورامان، سرزمینی با جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی، از مکان های با پتانسیل توسعه ی گردشگری می باشد. با وجود اینکه منطقه هورامان دارای جاذبه های زیاد گردشگری از جمله معماری یادمانی، صنایع دستی، مراسمات آیینی، تولید فراورده ها و غذاهای محلی و نیز میراث های هنری، تاریخی و فرهنگی کردستان می باشد، هنوز برنامه ریزی بنیادیی با چشم انداز بلند مدت برای توسعه ی صنعت توریسم در نظر گرفته نشده است؛ در این راستا پروژه ی تحقیقی حاضر با انتخاب سایت مزار پیر شالیار سعی در ایجاد توسعه ی کاربردی این مکان با طراحی مجموعه ای کالبدی و یادمانی دارد. این مجموعه، با بازخوانشی جدید در پی توسعه ی وضع موجود و ایجاد مکان هایی با کاربری فرهنگی، اقتصادی، اقامتی و آموزشی است. پژوهشگر با استفاده از رویکردهای مختلف روش تحقیق پدیدارشناسی، سعی در شناخت محیط زیسته جامعه ی هورامان تخت نموده است و با ابزارهای مختلف تحقیق پدیدارشناسی از جمله مشاهده و انواع روش های مصاحبه، سعی در شناخت کالبد و روح معماری هورامان تخت نموده، تا بتواند با طراحی این مجموعه یادمانی، بازنمایی قوی از هورامان تخت ارائه دهد تا ضمن پاسخگویی به نیاز توریست ها و خواست های مردم هورامان تخت، از لحاظ یادمانی نیز بیانگر شاخصه های معماری هورامان تخت و نگاه جدید به یادمان ها در زمان معاصر باشد.

* حضور برای عموم آزاد است.

زمان: چهارشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۲
مکان: سنندج، دانشگاه کردستان، سالن دفاع دانشکده هنر و معماری

 

  • جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد گروه مطالعات معماری ایران، چهارشنبه مورخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می گردد.

• دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
«میدان بزرگ قزوین معروف به سعادت؛ مکان، شکل‌گیری و کالبد: از آغاز تا دورهٔ شاه عباس اول»

دانشجو: 
علیرضا جباری

استاد راهنما:
دکتر زهرا اهری

استاد مشاور:
مهرزاد پرهیزکاری

اساتید داور: 
دکتر زهره تفضلی
دکتر محمد غلامعلی فلاح

چکیده ای از پایان نامه:
در زمان پایتخت بودن شهر قزوین در دورهٔ صفویه، بناها و فضاهای مهمی ازجمله یک میدان بزرگ، یک میدان کوچک و یک خیابان ساخته شد. هدف این تحقیق بررسی و شناخت موقعیت کلی میدان بزرگ قزوین، نام‌های آن و اندازهٔ تقریبی آن بوده است. در این تحقیق با مطالعهٔ بدنه و بناهای اطراف این میدان در مورد حدود احتمالی آن فرضیه‌هایی مطرح و روند کلی تغییرات میدان بررسی شده است. این تحقیق با راهبرد تاریخی و با بررسی و تفسیر انواع منابع ازجمله تاریخنامه‌های ایرانی، سفرنامه‌های خارجی، اسناد وقفی، کتیبه‌ها و … انجام شده است.
بر اساس نتایج این تحقیق میدان بزرگ قزوین در جایی در غرب دولتخانه قزوین و در نزدیکی بازار صفوی شهر قرار داشته است. در منابع از این میدان با نام‌های مختلفی از جمله میدان سعادت، میدان سعادت‌آباد، میدان بزرگ، میدان جدید، میدان مجدّد، میدان جعفرآباد، میدان شاه، سِنکه‌میدان، میدان سنگ، میدان کاروانسرا و میدان و بازار یاد شده است؛ ولی برخلاف نتایج برخی از پژوهش‌های پیشین نام‌های میدان اسب، میدان طویله و آت‌میدان به این میدان اطلاق نمی‌شده و به میدان کوچکی که در جنوب دولتخانه (دروازه عالی‌قاپو) و در شمال خیابان قزوین (سپه) قرار داشته اطلاق می‌شده است.
نسبت طول به عرض میدان سعادت سه به یک بوده و راستای کشیدگی آن شمالی-جنوبی بوده است. حدود میدان سعادت از سمت غرب به حریم رودخانهٔ بازار و راستهٔ علاف‌ها، از سمت شمال به خیابان رشت، از سمت جنوب به محدودهٔ سرای شاه (سرای رضوی) و از سمت شرق هم احتمالاً به باغات غرب دولتخانه می‌رسیده است. به‌نظر می‌رسد که اندازهٔ میدان سعادت در دورهٔ صفویه شبیه به اندازهٔ بیان‌شده توسط برادران شرلی؛ یعنی ۱۰ جریب انگلیسی (معادل ۴۰۰۰۰ متر مربع) بوده است.
دورتادور بدنهٔ میدان سعادت دکان‌هایی قرار داشته است که با ترکیب مصالح بنّایی و چوبی و با کیفیتی نه‌چندان مطلوب ساخته شده بوده‌اند. در بالای طبقهٔ همکف میدان احتمالاً طاقنماهایی وجود داشته است. در دور میدان سعادت جوی آب، درختان، بوته‌های گل و نرده‌های چوبی قرار داشته است. همچنین به‌نظر می‌رسد که عمارت‌های جهان‌نما، که در شرق و غرب میدان قرار داشته‌اند، تنها بناهای شاخص میدان بوده‌اند.
میدان سعادت در دورهٔ شاه‌تهماسب و تا زمان ورود بایزید عثمانی (فرزند سلطان سلیمان) به قزوین بدنهٔ ساخته‌شدهٔ چندانی نداشت. عمارت‌های جهان‌نما و بیشتر دکان‌های میدان در اوایل زمان شاه‌عباس احداث شد. شاه‌عباس بعد از انتقال پایتخت به اصفهان هم به تکمیل ساخته‌های خود در میدان قزوین پرداخت؛ ولی به‌نظر می‌رسد که بعد از او ساخت‌‌وساز قابل توجه دیگری در میدان سعادت انجام نشده است.

* حضور برای عموم آزاد است.

زمان: چهارشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۴ الی ۱۶
مکان: تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی

 

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook