دفاعیه کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران؛ «چگونگی ساخت کاربندی نزد استادکاران معمار معاصر یزدی»

جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد گروه مطالعات معماری ایران، دوشنبه مورخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می گردد.

دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
«چگونگی ساخت کاربندی نزد استادکاران معمار معاصر یزدی»

دانشجو: 
بهروز میرجلیلی

اساتید راهنما:
دکتر هادی صفایی‌پور
دکتر غلامحسین معماریان

داوران:
دکتر مهدی رئیسی
دکتر ذات‌الله نیک‌زاد

چکیده ای از پایان نامه:
یکی از عناصر مهم و پرکاربرد در معماری ایران کاربندی است که هم به عنوان یک پوشش مستقل و هم به عنوان گوشه‌سازی برای پوشش‌های دیگر در آثار تاریخی معماری ایران استفاده شده است. پیشتر پژوهش‌هایی به مطالعۀ وجوه مختلف کاربندی پرداخته‌اند. اما میان آنها توجه کمتری به چگونگی ساخت کاربندی شده است. تحقیق پیش رو با تمرکز بر این موضوع، ساخت کاربندی نزد استادکاران معاصر یزدی را مطالعه کرده و به چگونگی طرح‌اندازی کاربندی در کارگاه، ابزارها و مصالح ساخت آن و نیز تکنیک‌های اجرایی آن پرداخته است.
بدین منظور، محقق دو گروه از استادکاران معمار یزدی را مرجع تحقیق قرار داده است. گروه اول استادکاران فعالند که در حال حاضر به حرفۀ معماری و اجرای کاربندی مشغولند. گروه دوم استادکاران مجرب غیرفعالند که در گذشته به این حرفه مشغول بوده‌اند اما تجربه‌های ارزشمندی در این زمینه در ذهن دارند. برای جمع‌آوری اطلاعات از گروه اول از روش مشاهدۀ مشارکتی و حضور در کارگاه ساخت و برای گروه دوم از روش مصاحبه غیرساختاریافته استفاده شده است.

با توجه به آنچه گفته شد محقق در فصل اول اصطلاحات، تعاریف و مفاهیم اولیۀ مربوط به کاربندی را با مصاحبه با استادکاران معمار یزدی به دست آورده است. سپس در فصل دوم با شاگردی در سه کارگاه ساخت کاربندی، چگونگی ساخت هر یک از آنها را فراگرفته و تمامی مراحل و جزئیات ساخت را ثبت کرده است. در فصل سوم محقق به سراغ استادکاران مجرب غیرفعال رفته و با مصاحبه‌های ثانویه، روش‌ها و مراحل ساخت فراگرفته شده در کارگاه را با روش‌ها و مراحلی که استادکاران مجرب برای ساخت کاربندی ذکر کرده‌اند مقایسه کرده است. بدین ترتیب، با ثبت گفته‌ها و کرده‌های استادکاران معمار معاصر یزدی، درکی مبسوط، دست اول و عمیق از چگونگی ساخت کاربندی به دست آمده که می‌تواند زمینه‌ساز شناخت بهتر این عنصر در معماری ایران باشد.

* حضور برای عموم آزاد است.

زمان: دوشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ساعت ۱۲
مکان: تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook