دفاعیه کارشناسی ارشد مطالعات معماری ایران؛ «تغییر فضامندی خیابان لاله‌زار در سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷» – در دانشگاه شهید بهشتی

جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد گروه مطالعات معماری ایران، سه شنبه مورخ ۳۰ مهر ۱۳۹۸ در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می گردد.

دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
تغییر فضامندی خیابان لاله‌زار در سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷

دانشجو: زهرا مصدّق
استاد راهنما: دکتر زهرا اهری
داوران: دکتر محمد غلامعلی فلاح، دکتر مرجان نعمتی‌مهر

چکیده ای از پایان نامه:
از حدود دهۀ ۱۳۳۰، خیابان لاله‌زار از محلی که ابراز سبک زندگی متجددانه در فضای عمومی شهر را ممکن کرده بود به مرکز عرضۀ برخی خدمات و کالاها برای عموم جامعه تبدیل شد. این تحقیق به دنبالِ پی بردن به چگونگیِ تحول فضای خیابان لاله‌زار در فاصلۀ سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ است. با راهبردی تاریخی شواهد از منابع درجه اولی همچون خاطرات، آگهی‌ها، عکس‌ها و سرشماری‌ها جمع‌آوری شده و تغییر فعالیت‌ها، تغییر بدنه‌ و عرصۀ خیابان و اثر متقابل‌شان بر هم تحلیل و تفسیر شده است تا چگونگیِ تغییر خصوصیت‌های فضایی خیابان روشن شود.
نتایج این تحقیق نشان می دهد که در طی دهه‌های اولِ قرن و در سیاقِ نوطلبانۀ اجتماعی، سیاسی، فرهنگیِ زمانه، شبکه‌هایی از فعالیت‌ها در لاله‌زار جای گرفته بودند و متناسب با آنها فضای اجتماعی‌شان شکل یافته بود؛ بین سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷، این شبکه‌های فعالیتی به تدریج جای خود را به شبکه‌های دیگری از فعالیت‌ها دادند که متناسب با جامعۀ نوپردازی‌شده دوران‌شان و زندگی روزمرۀ گروه‌های جدید اجتماعی مخاطبش بودند. هرچند طی این مدت ترکیب صوری پوستۀ سخت جدارۀ خیابان تحولی جدی نیافت، اما در پاسخ به تغییراتی که در کمیت و کیفیتِ فعالیت‌ها اتفاق افتاد، فرم فضاییِ بافت پشت بدنۀ خیابان عوض شد. ترکیباتِ فضایی جدیدی که در بافت ظاهر گشت باعث افزایش ظرفیت لاله‌زار شد تا خیابان پذیرای تغییرات فعالیت‌ها گردد. با تغییر کیفیت جدارۀ خیابان و حضور چشمگیر عناصرِ نیمه‌ثابت مثل تابلوها و علائم، فضای کالبدی جدیدی در خیابان پدید آمد که متأثر از فضای اجتماعی و فعالیتی جدید و همینطور اثرگذار بر آن بود. به این ترتیب در چرخه‌ای که عوامل فوق در پیدایش و پیشبرد آن مؤثر بودند و رابطه‌ای چند سویه میان‌شان برقرار بود خصوصیات فضایی خیابان لاله‌زار بین دهه‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۶۰ دگرگون شد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: سه‌شنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۸، ساعت ۱۴
مکان: تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده معماری و شهرسازی
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook