دفاعیه کارشناسی ارشد؛ «واکاوی سطوح ادراک مخاطبان از معماری میان‌افزا در بافت تاریخی شهر تبریز»

جلسه دفاعیه کارشناسی ارشد گروه معماری-معماری، سه شنبه مورخ  ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می گردد.

دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
واکاوی سطوح ادراک مخاطبان از معماری میان‌افزا در بافت تاریخی شهر تبریز؛
نمونه‌ی موردی: میان‌افزایی‌های صورت گرفته در حدّفاصل بازار تاریخی تا حاشیه‌ی چای‌کنار

دانشجو: ایلقار اردبیلچی
اساتید راهنما: دکتر مینو قره بگلو، دکتر آزیتا بلالی اسکویی
استاد مشاور: دکتر احد نژادابراهیمی
داوران: دکتر محمدتقی پیربابایی، دکتر حامد بیتی

چکیده ای از پایان نامه:
معماری میان‌افزا یکی از مناسب‌ترین روش‌های مداخله در بافت تاریخی شهرهاست که توانایی ایجاد شرایط کافی برای ادامه‌ی حیات کالبدی و غیرکالبدی بافت تاریخی را دارد. این تداوم حیات در سایه‌ی برداشت مثبت مخاطبان از ساختارهای جدید درکنار بافت تاریخی است. بنابراین بررسی ادراک آن‌ها از رویکرد طراحی و دستآوردهای آن بسیار مهم می‌باشد. به این دلیل بناهای میان‌افزا به بافت تاریخی و ارزشمند بازار تبریز نیازمند بررسی می‌شوند تا نحوه‌ی عملکردِ آن‌ها در حمایت و حفاظت از ابعاد کالبدی و غیرکالبدی بازار مشخص شود. این بررسی از آنجا که تأثیر این افزایش‌ها را از منظر به هم‌تنیدگی و ابعاد مختلف آن مطالعه می‌کند، تصویر مناسبی از وضعیّت فعلی این بازار تاریخی ارائه می‌دهد که به موجب آن مبانی مناسبی برای ترفیع آسیب‌ها و راهکارهایی برای بناهای میان‌افزای جدید با توجّه به شاخصه‌های بازار تاریخی حاصل می‌شود. مطالعه‌ی معماری میان‌افزا در ارتباط با مفاهیم ادراک و معنا ایمن‌ترین مسیر برای اتخاذ مناسب‌ترین رویکرد برای طراحی و بازطراحی‌ها به ویژه در بافت‌های باارزش تاریخی است که تاکنون در مورد بافت‌های تاریخی ایران مدّنظر قرار نگرفته است.
هدف این پژوهش واکاوی سطوح ادراک مخاطبان و ارزیابی آنان از تغییر معانی محیط به‌واسطه‌ی میان‌افزایی‌ها به بازار تبریز است تا دستآوردهای مثبت و منفی آن‌ها مشخص شود. براین اساس، این تحقیق در پی بررسیِ چیستیِ تغییر در سطوح معنای محیط بواسطه‌ی میان‌افزایی‌ها و تأثیری آن بر سطوح ادارک مخاطبان است. هم‌چنین چیستیِ تأثیر تغییر در ابعاد محیط بر مقوله های کیفی میان‌افزایی در بافت تاریخی بازار تبریز نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
پژوهش حاضر مبتنی بر روش پس‌کاوی است. در این روش ابتدا با تکیه بر مطالعات و تجربه‌ی محیط مکانیسمی ارائه می‌شود که در نمونه‌های موردی نیازمند آزمون برای یافتن مکانیسم واقعی است. بنابراین با بررسی نقاط مثبت و منفی بناهای میان‌افزا در محدوده‌ی تعیین شده مبتنی بر مبانی نظری، دو مجموعه‌ی مشروطه و صاحب‌الامر برای آزمون مکانیسم گزینش شدند. داده‌های گردآوری شده نیز در نرم‌افزار EQS ver6 و spss، با کمک تحلیل رگرسیون و بارعاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که سطوح ادراک مخاطبان از بناهای میان‌افزا به بازار تاریخی تبریز محدود به سه سطح شناختی، تفسیری و ارزش‌گذاری است. این سطوح متآثّر از تغییر معانی محیط در سطح واکنشی؛ تجویزی، عاطفی و قضاوتی است که ریشه در تغییرات ایجاد شده در ابعاد عملکردی و تاریخی، فرهنگی-اجتماعی بافت دارند. این تغییرات به نوبه‌ی خود بر ارزیابی مخاطبان از تداوم و انسجام بازار تبریز موثرند. با این وجود اولویت‌های این اثرگذاری وابسته به وضعیتِ فعّالیّت در بنای میان‌افزا متغیّر خواهد بود.
بنابراین می‌توان اذعان کرد که هر بنای میان‌افزا به یک بافت تاریخی، شرایط و دستاورهای منحصر به فرد دارد که در سایه‌ی آن تأثیرهای متفاوتی را بر اذهان مخاطبان بافت تاریخی خواهد داشت. این نشان می‌دهد که تضمین موفقیّت این ابنیه، حمایت و حفاظت از بافت تاریخی، بیشتر از تمرکز بر مولفه‌های عینی، در سایه‌ی بررسی و تدقیق بیشتر بر تأثیرهای ذهنی این مولفه‌های عینی امکان‌پذیر است.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: سه شنبه، ۱۰ مهر ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۱:۳۰
مکان: دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشکده معماری و شهرسازی، ساختمان گنجه ای زاده، تالار علامه جعفری
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook