دفاعیه؛ «طراحی پیشگیرانه از آسیب های ناشی از سوانح طبیعی در نماهای شهری»

اختصاصی، معمارنیوز- دفاعیه پایان نامه؛ «طراحی پیشگیرانه از آسیب های ناشی از سوانح طبیعی در نماهای شهری»

دانشجو علی طهرانچی؛ از پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «طراحی پیشگیرانه از آسیب های ناشی از سوانح طبیعی در نماهای شهری (نمونه مورد مطالعه محله الهیه)»، مورخ ۸ شهریور ماه ۹۶ در دانشکده هنر و معماری دانشگاه علوم و تحقیقات دفاع خواهد نمود.

بنا به گفته وی؛ یکی از ضرورت ها و اهمیت های این پژوهش با توجه به حوادث اخیری همچون ساختمان پلاسکو تهران میباشد.

چکیده ای از پایان نامه:
این پژوهش یورشی است بر عملکرد ما معماران و طراحان شهر در مواجهه با سوانح که بطور اخص در این پژوهش در خصوص آسیب پذیری سوانح به مانند زلزله و آتش سوزی بر روی نمای شهری شبیه سازی شده است. و هدف غایی خود را در اجماع و خرد جمعی رویکرد طراحی پیشگیرانه جستجو می کند. این یورش در مواجهه با روش‌های بازسازی یا موشکافی درباره مدلهای طراحی نمای شهری قرار گرفته است.

ساختار شهرها، بافت‌ها، فضاهای شهری و نماهای شهری از گذشته تا به امروز دچار دگرگونی شده است. این دگرگونی تحت تاثیر عوامل مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، محیطی و … بوده است. یکی از جوانب این دگرگونی تغییر و توجه بیش از پیش به امر ایمنی شهرها در مقابل مخاطرات محیطی بوده است. از پیش اندیشیدن و ارائه سناریوهای به موقع در عمل می تواند از حجم خطرکاسته و رویکرد های پیشگیرانه ای را ارائه دهد.از سویی با ارزیابی و کنترل در فرآیند تحقق رویکرد های پیشگیرانه می توان دگردیسی شهری را تحقق آفرید.ایجاد فرهنگ پیشگیری در طرح های شهری آینده نگری را بدنبال خواهد داشت.

نماهای شهری که شامل ساختمان ها، برج ها و…با کاربری های متفاوت می باشد،علاوه بر حفظ ظاهر و آراستگی محیط باید پاسخگوی تامین ایمنی و امنیت برای مخاطبین، چه در داخل وچه در خارج ابنیه باشند. کشور ایران بخصوص شهر تهران بر روی گسل زلزله قرار دارد .علاوه بر سوانح طبیعی (طوفان، زلزله، سیل و…) سوانح مصنوع هم دراین خطر آفرینی نقش به سزایی دارد.نماهای شهری بعنوان واسطه میان عرصه خصوصی و همینطور عرصه نیمه عمومی – نیمه خصوصی شهر بعنوان فصل مشترک این دو فضا عمل می کنند.در صورت مواجهه هر نوع خطری چه سوانح طبیعی و چه مصنوع هر دو جامعه هدف متضرر خواهند شد.به جرات می توان گفت تنها راه امن جهت تامین ایمنی از سوانح، فضاهای عمومی شهری می باشند که بستگی تام به عملکرد نمای ساختمانها دارد.هرچه جداره و نمای ابنیه در فضای عمومی شهری پایدارتر، تاب آورتر باشند، احتمال تخریب ابنیه و انسداد فضای عمومی از یکسو و احتمال آسیب پذیری عابرین در اثر ریزش آوار از سوی دیگر، کمتر است و در نتیجه میزان آسیب پذیری فضای عمومی کاهش می یابد.

زمین لرزه و گسل تنها عامل خطر آفرین نمی باشند بلکه زیر ساخت ها، وجود خاک های نامطلوب و قنات ها و آب های زیرزمینی در کل یکپارچگی بستر طرح منجر به فرو ریختن ساختمانها علی الخصوص نماهای شهری می شوند.بنابراین نماهای شهری در بستر وقوع سوانح (طبیعی، مصنوع) علاوه بر خطرات احتمالی برای ساکنین می تواند خطرات بعدی حتی به مراتب شدید تری را برای عرصه عمومی فراهم کند.این پژوهش قصد دارد کاربرد دانش، در ارتقای مهارت ها را سرمشق خود قراردهد. لذا دغدغه حاصل از این توصیف، عدم وجودالزامات، بستر های قانونی و الگویی در مقررات شهرسازی برای پیشگیری از خطر آسیب پذیری نماهای شهری در معابرو تبعات فروریختن آن (حوادث ثانویه) باعث شکل گرفتن ایده این پژوهش شده است.

بنابراین، رساله  ی حاضر با هدف پیش اندیشی در برابر آسیب های ناشی از زلزله و آتش سوزی در نماهای شهری شکل گرفته است. در پایان، یافته  ها نشان داد که عدم همپوشانی نقشه های معماری با نقشه های ایمنی و مغفول ماندن پایداری و ایمنی از منظر کیمته نمای شهری، عدم وجود قوانین الزام آور ایمنی در طراحی نمای شهری وعدم وجود نقشه های سه بعدی که فاصله معماری و شهرسازی را کوتاه کند، باعث پدیدار شدن آسیب پذیری در نمای شهری میشود. دستاوردها و یافته های این پژوهش بصورت دستورالعمل و راهکار برای حفاظت از نماهای ساختمان های موجود، قوانین و تدوین الگوواره برای ساختمان های در حال احداث می باشد.

استاد راهنما:
دکتر لعلا جهانشاهلو

استاد مشاور:
دکتر کیانوش ذاکر حقیقی

داور:
دکتر سعیده زرآبادی

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ماه ۱۳۹۶، ساعت ۹
مکان: دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علوم و تحقیقات
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook