دفاعیه ؛ “مطالعه و تحلیل معماری مسکونی نواحی شمالی دشت کویر در عهد قاجاریه”

دانشجو حسین عالی؛ از پایان نامه دکترای خود تحت عنوان «مطالعه و تحلیل معماری مسکونی نواحی شمالی دشت کویر در عهد قاجاریه بر اساس شواهد باستان شناختی استان سمنان»، مورخ ۲۱ آبان ۹۶ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
دوران قاجار به علت سیر انتقالی جامعه از سنت‌گرایی به مدرنیته از منظر مطالعات جامعه‌شناسی و مردم شناختی دارای جذابیت‌های مطالعاتی بوده و ابنیه‌ی این عهد هم به سبب دارا بودن ویژگی‌هایی که تأثیر گرفته از فرهنگ و زندگی شهرنشینی مردمان این دوره‌ی تاریخی است از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. این پژوهش از این منظر می‌تواند مورد اهمیت باشد که تأثیرات چند عامل گوناگون مانند اقلیم، اقتصاد، فرهنگ و … را بر شکل‌گیری معماری مسکونی نواحی مرکزی ایران در دوره‌ی قاجاریه موردپژوهش قرار می‌دهد.
از این رو که عهد قاجاریه بخشی از تاریخ معاصر ایران شناخته می‌شود، بنابراین شناخت عوامل فوق و مطالعه‌ی تأثیرات هر یک از آن‌ها بر شکل‌گیری معماری مسکونی در نواحی فلات مرکزی می‌تواند در عصر حاضر نیز دارای کاربرد و راهگشا در معماری مسکونی نوین باشد و ضمناً خلاء تحقیقات در حوزه اختلاف‌نظرها در چگونگی تأثیرات معماری هر عهد و سیر آن به دوره بعد را جوابگو باشد.
با توجه به اینکه تاکنون در استان سمنان بر روی خانه‌های بازه تاریخی سده‌های متأخر از منظر گونه شناسیی، تحقیق شاخصی صورت نگرفته است، بنابراین این رساله می‌تواند خلأ موجود در شناخت و مطالعه ابنیه مسکونی عهد قاجاریه در اقلیم‌های گوناگون استان سمنان را پوشش دهد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش ترکیبی است. در این پژوهش بررسی تأثیرگذاری و برهمکنش معماری مسکونی عهد قاجاریه استان سمنان و استان‌های هم‌جوار در بازه‌های زمانی گوناگون و گونه شناسی معماری ابنیه‌ی مسکونی عهد قاجاریه در استان سمنان از منظر ریخت‌شناسی، تزئینات، پلان و …، و مطالعه و بررسی عوامل اقلیمی بر تغییرات معماری استان سمنان در عهد قاجار به‌صورت اهداف کلی انجام شده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان دادند خانه‌های قاجاریه استان سمنان با مشخصات معماری اقلیم نیمه گرم و خشک، عمدتاً درون‌گرا ساخته‌شده‌اند و آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های فضای معماری می‌توان به دو گونه اعیانی و ساده تقسیم کرد.

اساتید و داوران:
دکتر محمد مرتضایی

اساتید مشاور:
دکتر رضا شعبانی صمغ آبادی
دکتر هایده خمسه

اساتید داور: 
دکتر رضا مستوفی
دکتر علی اصغر میرفتاح
دکتر آزاده طاهری کریمی
دکتر سینا فروزش

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه ۲۱ آبان ۹۶، ساعت ۹:۳۰
مکان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ساختمان علوم انسانی، سالن اجتماعات، کلاس ۵۰۱
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook