دفاعیه دکتری؛ “ارائه یک مدل مفهومی در تحلیل ساختار فرمی پوسته های سازگار با محیط”

دانشجو نظام الدین عنبری روزبهانی؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «ارائه یک مدل مفهومی در تحلیل ساختار فرمی پوسته های سازگار با محیط»، مورخ ۲۳ بهمن ماه ۹۵ در آمفی تئاتر دانشکده معماری دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
با تشدید بحران‌های زیست‌محیطی و مصرف بی­ رویۀ انرژی، موضوع معماری­ های سازگار با محیط که حداقل مصرف انرژی و تولید آلودگی را در پی داشته­ باشند به یکی از مهم‌ترین چالش‌های معاصرِ معماری بدل گردیده است. افزایش نگرانی‌ها در این حوزه منجر به پیدایش سبک‌های مختلفی از معماری­ های به‌اصطلاح پایدار شده است که علیرغم برخورداری از اصول بنیادین مشترک، عموماً از ساختار مفهومی مشخص و قابل‌تعمیمی برخوردار نبوده، تصویر جامعی از طراحی پایدار ارائه نمی­ دهند. از سوی دیگر نتایج مطالعات حاکی از آن است که یک ساختمان پایدار یا انرژی کارا ممکن است به معنای یک معماریِ باکیفیت نباشد. بنابراین متخصصین و محققین در پی دستیابی به چارچوب‌های نظری و مفهومی درستی در زمینۀ طراحی­های پایدار هستند که به یک معماری باکیفیت نیز بیانجامد. پژوهش حاضر ضمن نقد و تشریح مناسبات موجود میان معماری و پایداری، سعی دارد تا از طریق ادغام دو مفهوم کلان پایداری و تکتونیک در معماری، چگونگی دستیابی به مدلی مفهومی در تحلیل ساختار فرمی پوسته­ های سازگار با محیط را مورد تحقیق قرار دهد.

در این پژوهش، ابتدا از طریق نقد و بررسی نظریه ­ها، مفاهیم، انگاره ­ها و رویکردهای مختلفِ معماری پایدار، چارچوب نظری رساله تحت عنوان پایدارسازی معماری، طرح گردیده و در ادامه، سعی شده است تا در قالب این چارچوب و از طریق ایجاد هم ­نهشتی میان دو ایده کلان «تکتونیک» و «پایداری»، مدل مفهومی پژوهش به‌ منظور شناخت زوایای جدیدی از مناسبات میان معماری و پایداری استخراج گردد. به این منظور، پژوهش حاضر از روش تحقیق داده بنیاد (Grounded Theory) برای تحلیل کیفی و ساختاربندی متون، مدارک و مستندات مستخرج از ۳۴ نمونه پروژه در گستره­ معماری های پایدار، بهره می ­گیرد. با اتخاذ این روش و به‌ منظور ارائه پاسخ‌های شفاف به پرسش‌های پژوهش، ابتدا چارچوب مفهومی رساله با عنوان تکتونیک پایدار تبیین شده سپس با استفاده از پارامترهای تکتونیکی، مدلی به‌ منظور تجزیه‌ و تحلیل ساختار فرمی و کالبدی معماری­ های پایدار ارائه گردیده است که به ساده­ ترین شکل ممکن، کنش متقابل عناصر تشکیل­ دهنده ساختار کالبدی معماری (خرد و کلان) و ابعاد پایداری را نمایش می­ دهد و از این طریق قابلیت ارزیابی و خوانش طراحی­ های پایدار بر مبنای عوامل تکتونیکی را فراهم می­ نماید. در انتها مدل‌های زمین ه­ای و مقولات بنیادین معطوف به رویکردهای اصلی کشف‌شده در پژوهش با در نظر گرفتن شرایط علی، زمین ه­ای و مداخله ­گر مربوطه ارائه شدند تا به این وسیله امکان نقد و گونه ­بندی رویکردهای غالب معماری ­های پایدار به سه دسته اصلیِ معماری­ های اصلاح­ کننده، مولد و مولد پایدار فراهم گردد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که نه‌تنها می ­توان ساختار پیچیده فرمی و روش‌های گوناگون سازمان‌دهی پوسته­ های خارجی هر معماریِ منتسب به پایداری را بر اساس پارامترهای تکتونیکی ساده­ سازی نموده و مورد تجزیه‌وتحلیل قاعده­ مند قرار داد بلکه از این طریق می ­توان رویکرد­های غالب طراحی­ را تعیین نمود. بر این اساس معماری ­های پایدار با محوریت مقولات بنیادین خود (اصالت پایداری، اصالت معماری و اصالت کنش متقابل معماری و پایداری) به سه گونه اصلی از یک طیف تقسیم ­بندی می­ شوند که تمایزات آن‌ها در ساختار کالبدی از تفاوت‌های موجود در روابط میان پارامترهای تکتونیکی با ابعاد پایداری ناشی می­ شود.

اساتید راهنما:
دکتر سید مجید مفیدی شمیرانی
دکتر احمد اخلاصی

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: شنبه ۲۳ بهمن ماه ۹۵، ساعت ۱۱
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook