«خانه هنرمندان ۲» تخلیه شد؛ رونمایی از «خانه معمار» بزودی

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: براساس مصوبه شورای شهر تهران خانه هنرمندان ۲ تخلیه شده است.

به گزارش معمارنیوز و به نقل از خبرگزاری فارس؛ علی اعطا درباره تخلیه خانه استاد لرزاده، (خانه هنرمندان ۲) و تبدیل آن به (خانه معمار)، گفت: شورای چهارم دو مصوبه در رابطه با خانه استاد لرزاده داشته است که مصوبه اول در ۲۹ آذر ۹۴ بوده که براساس ‌آن مصوب می‌شود که این بنا که در آن زمان خانه هنرمندان شماره ۲ بوده است تبدیل به “خانه معمار” شود.

وی افزود: بر همین اساس مهلت سه ماهه مصوب می‌شود که شهرداری لایحه‌ای برای تبدیل خانه هنرمندان ۲ به خانه معمار بیاورد.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: نگاه این بوده که این مکان به یک فضای مناسب برای تعامل و تبادل اطلاعات علمی و هنری در جامعه معماران تبدیل شود و دیگر اینکه تبدیل به مکانی برای معرفی آ‌ثار معماران برجسته شود.

اعطا با اشاره به اینکه این خانه توسط انجمن معماری زیر نظر خانه هنرمندان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: هنگامی که شهرداری پس از سه ماه لایحه‌ای را در این خصوص می‌آورد شورای چهارم در سیصد و سی‌ و نهمین جلسه در ۱۵ فروردین ۹۶ به تصویب رساند که خانه هنرمندان ۲ به “خانه معمار” تبدیل شود و برای این خانه یک هیات موسس در نظر گرفته شد که این هیات موسس برای اجرای مصوبه اقدام کند.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: اعضای هیات موسس متشکل از معاون معماری و شهرسازی شهر تهران، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، مدیرعامل خانه هنرمندان شهرداری منطقه ۷ و یک نفر عضو شورای شهر تهران به عنوان ناظر بوده است.

وی گفت: هیات موسس وظیفه دارد این بنا را راه‌اندازی کرده و تحویل شورای راهبردی بدهد تا شورای راهبردی آن را اداره کند.

اعطا گفت: شورای راهبردی خانه معمار متشکل از معاون معماری و شهرسازی، مدیرعامل خانه هنرمندان، نماینده انجمن معماران ایران، نماینده دانشکده‌های معماری و شهرسازی و یکی از اعضای شورای شهر تهران است.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: خانه معمار، مرکزی برای تدوین معماری اصیل ایرانی و اسلامی است و فضایی براى تعاملات جامعه تخصصى فراهم خواهد کرد.

وی گفت: شورای راهبردی خانه معمار باید بودجه سالانه این محل را تدوین و به شهرداری و شورا برای تصویب ارسال کند.

اعطا گفت: با توجه به اینکه این مصوبات معطل مانده بود این بنا را در اختیار سرای محله قرار داده بودند که جلسه‌ای تحت عنوان هیات موسس در تاریخ ۳۱ اردبیهشت با حضور اعضا تشکیل و مصوب شد که ظرف مدت سه ماه یعنی تا ۳۱ مرداد شهرداری منطقه ۷ این بنا را تخلیه و در  اختیار هیات موسس قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: نهایتا با پیگیری‌های قائم مقام منطقه ۷ ظرف موعد مقرر این خانه تخلیه شد و مراحل اجرایی آن باید آغاز شود.

اعطا درباره خانه معمار گفت: این بنا در میراث فرهنگی ثبت شده است و اثری از استاد حسین لرزاده است.

خانه معمار چه ویژگی‌هایی دارد؟
سخنگوی شورای شهر تهران افزود: این بنا در محدوده خیابان شریعتی نرسیده به بهار شیراز واقع شده که ۵۰۰ متر زیربنا دارد و در یک حیاط به وسعت ۲ هزار متر مربع واقع شده است.
وی خاطرنشان کرد: این بنا یکی از بناهایی است که توسط استاد لرزاده ساخته شده که معماری ارزشمندى دارد.
اعطا خاطرنشان کرد: متاسفانه این بنا آسیب دیده که باید مرمت شود.

صاحب خانه معمار کیست؟
سخنگوی شورای شهر تهران درباره شخصیت استاد حسین لرزاده نیز گفت: استاد لرزاده متولد ۱۲۸۳ بوده است و پدرشان نیز استاد محمدخان معمار لر است که البته اصالت آنها تهرانی بوده اند.
وی گفت: لرزاده مرمت بارگاه حضرت امام حسین (ع) را نیز انجام داده و توسط آیت‌الله بروجردی مامور به این کار شده بود.

معروفیت استاد لرزاده در ساخت مساجد
اعطا خاطرنشان کرد: استاد لرزاده را عمدتا به خاطر مساجدی که ساخته می‌شناسیم، مانند مسجد لرزاده در میدان خراسان، مسجد سجاد در خیابان جمهوری و یا مسجد اعظم قم. استاد حسین لرزاده در ساخت مساجد مهارت خاصی را داشته است و از جمله مهارتهاى او در طراحى بنا استهلاک انحراف از قبله در معمارى مساجد بوده است، به گونه اى که محراب و شبستان و بعضا صحن، در امتداد جهت قبله قرار بگیرد.
منبع: خبرگزاری فارس

*تبدیل خانه هنرمندان ۲ به خانه معمار (استاد لرزاده) مصوب ۱۳۹۶/۰۱/۱۵

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook