جلسه ی دفاعیه دکتری گروه معماری با عنوان «ادراک هویت و تاریخ نگاری معماری: کلاه فرنگی و گفتمان خود- دیگری در ایران مدرن» – دانشگاه شهید بهشتی

دفاع از پایان‌ نامه پژوهشی دکتری معماری، گرایش تاریخ و تئوری در دانشگاه شهید بهشتی، دوشنبه مورخ ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ برگزار می گردد.

دفاعیه پایان نامه تحت عنوان:
«ادراک هویت و تاریخ نگاری معماری: کلاه فرنگی و گفتمان خود- دیگری در ایران مدرن»

نامزد دکتری: زینب تمسکی
کمیته علمی:
– دکتر مهرداد قیومی
– دکتر پاملا کریمی
– دکتر میرا کسنیا شوردا
داوران:
– دکتر زهرا اهری
– دکتر امیر مازیار
– دکتر نادیه ایمانی
– دکتر حمیدرضا جیحانی

چکیده ای از پایان نامه:
پرسش از هویت ایرانی و اسلامی و معماری‌ های موصوف به آن دیر زمانیست اصحاب دانش، مورخان و دانشوران معماری و کارگزاران سیاسی در ایران را به خود مشغول داشته است. این رساله مقولات هویت، معماری و ایران را در روایتی تازه می‌ نشاند؛ «معماری ایرانی» و «معماری اسلامی» را مفاهیمی تاریخی و برساخته مورخان معرفی می‌ کند؛ و از منظری نو و با چرخشی اساسی، هویت را این بار نه به مثابه برساخته مورخان که در مقام ادراک معاصران و از رهگذر مفهوم‌ پردازی‌ های آنان به پرسش می‌ گیرد.
بنا به مفروض رساله، اگر مفاهیم بازتابنده فرآیند های تاریخی باشند، چنان‌ که رینهارت کوزلک- مورخ شهیر سده بیستم- معتقد است؛ کاوش در مفاهیم نوظهور هر عصر راهبردی مهم در تبیین تاریخ خواهد بود. با وجود گستره رمزآمیز و تنوع معانی مفهوم استعاری کلاه‌ فرنگی که ادراک پیچیده ایرانیان از هویت معمارانه را روایت می‌ کند و نویدبخش آغازگاه‌ های تحول اساسی معماری در ایران و خاستگاه‌ های گفتمانی‌ شدن ابنیه است؛ تاکنون پرسش از چگونگی و چرایی رواج این نوع تسمیه، اطلاق رختی بیگانه به عناصری معماریانه، به منزله موضوعی برای تحقیق مستقل، کنجکاوی دانشوران را برانگیخته است. بالتبع این انتظار نیز بی‌ پاسخ می‌ ماند که به مثابه نوعی طبقه‌ بندی در تاریخ‌ نگاری‌ های معماری ما جدی گرفته شده باشد. با رویکردی بلند مدت و با بهره‌ گیری از گستره وسیع منابع پیش از این مطالعه‌ نشده یا کمتر مطالعه‌ شده دست اول تاریخی که کلاه‌ فرنگی را به منزله طرز، سبک یا گونه‌ ای از ساختن معرفی می‌ کنند، همراه با مطالعه اسناد بصری و تحلیل فرمی، این رساله تاریخ ظهور و گسترش معانی کلاه‌ فرنگی را در پیوند با حیات فرم‌ های متنوع معماریانه منتسب بدان برای فهم ادراک (reception) هویت ویژه، معانی ضمنی و ذوق مستتر در این نام‌ گذاری پی می‌ گیرد. بر اساس این روایت تاریخی روشن می‌ شود که چگونه ابتنای مفهوم‌ پردازی‌ ها و تبیین‌ ها بر این ادراک هویتْ و معانی غیر قصدی آثار تاریخ‌ نگاری معماری به صورت خاص و تاریخ‌ نگاری دوره مدرن ایران را به منتهی می‌ شود و از سوی دیگر راه‌ های تازه‌ ای برای پاسخ‌ به دوگانه‌ های پیشین تاریخ‌ نگاری معماری به طور عام، در تبیین‌ ها و طبقه‌ بندی‌ ها، پیش می‌ نهد. بدین ترتیب در نهایت رساله علاوه بر روشن کردن پاره‌ ای مغفول از تاریخ و هنر ایران، نتایجی فراتر از جغرافیای ایران و سرزمین‌ های اسلامی برای مورخان معماری و هنر و نیز تاریخ‌ نگاران دوران مدرن دارد.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان: دوشنبه، ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰
مکان: دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook