جایزه جهانی خشت طلایی برای مدیریت شهری تهران

خشت طلایی، جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری، یک طرح جامع، علمی و غیر انتفاعی است که تخصصاً در تحقیقات مدیریت شهری بین المللی و تبادل در چارچوب جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری  (به صورت مختصر به عنوان خشت طلایی) میباشد.

خشت طلایی جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری متعهد به موارد زیر است:
– ارتقاءتحقیق و ارزیابی و پژوهش برای خشت طلایی
– بررسی و ساخت یک چارچوب نظری کامل برای مدیریت شهری بین المللی
– حرکت بسوی توسعه نوآوری وپیشرفت مشترک برای شهرهای سراسر جهان
– ارائه پشتیبانی معنوی برای مدیریت شهری جهانی\

خشت طلایی، متعهد به وظایف زیر است:
– حرکت به سوی تحقیقات در مورد موضوعات مربوط به مدیریت شهری بین المللی و توسعه یافته
– انتشار نشریات بین المللی برای تحقیقات مدیریت شهری
– برگزاری سمینارها و سمپوزیوم ها در حوزه مدیریت شهری

خشت طلایی، جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری است که در یک مراسم ویژه توسط شهردار تهران در روز جهانی شهرها هر سال به پروژه، مدیران شهری و شهروندان درجه یک که با نفوذ ترین در ترویج توسعه پایدار شهری بوده اند اهدا می شود.

به همراه نشست های تخصصی:

• خواهر خواندگی شهرها:
خواهر خواندگی نوعی از توافقات و قرار دادهای بین المللی میان شهرها به منظور ارتقاء و ترویج روابط میان آنان بوده است.
در مفهوم مدرن خواهرخواندگی، ترویج دوستی و تفاهم میان فرهنگهای گوناگون شهرها، تشویق در تجارت ، گردشگری و همچنین به اشتراک گذاری تجارب و پروژههای موفق در زمینه های گوناگون نیز منظور شده است. با وجود آن که تعداد زیادی از شهرها در سراسر دنیا از این تفاهم نامه ها بهره می برند ، تا کنون سمینارها و نشست های تخصصی اندکی دراین زمینه برگزار شده است.

پنل تخصصی خواهر خواندگی یکی از جلسات برنامه ریزی شده در طول برگزاری دومین رخداد جایزه جهان محلی خشت طلایی تهران است که در آن به ارائه نظرات شرکت کنندگان در مورد موضوع،تبادل تجربیات ، اقدامات و پروژه های موفق برنامه ریزی شده درارتباط با خواهر خواندگی پرداخته می‌شود.

• جهان-محلی شدن شهرها:
جهان محلی نتیجه تعامل میان دو موضوع ” جهانی شدن ” و ” بومی سازی ” است. چشم انداز موضوع بر ” جهانی سازی، سازگار با شرایط محلی” تاکید دارد. نکته حایز اهمیت در چشم انداز رویکرد جهان محلی این است که بیشتر روش های بومی در انجام فعالیت­ها به طور فزاینده­ای با اغلب روندهای اقتصادی و اجتماعی جهانی همراه هستند. زمانی که ما بر زمینه­های محلی تمرکز می کنیم، باید با روش ها و فشارهای جهانی که بستر شکل گیری آن زمینه بومی را فراهم آورده اند، هماهنگ باشیم و بر عکس، ما باید متوجه باشیم تصمیمات، سیستم­ها و راه حل های محلی و بومی ما، بر فضای جهانی تاثیر خواهند داشت.

پنل تخصصی جهان محلی یکی از جلسات برنامه ریزی شده در طول برگزاری دومین رخداد جایزه جهان محلی خشت طلایی تهران است که در آن به ارائه نظرات شرکت کنندگان در مورد موضوع،تبادل تجربیات ، ابعاد و محورها و پروژه های موفق برنامه ریزی شده دراین زمینه  پرداخته می‌شود. لازم به ذکر است که در راستای  هدف اصلی پنل که بررسی موضوع با رویکردی اجرایی و عملیاتی است، طرح جایگاه موضوع جهان محلی در برنامه ها و پروژه ها شهری در نشست مذکور، مد نظر خواهد بود.

محور های جایزه:
دکتر گیل آبادی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه توانسته‌ایم جایزه بین المللی «خشت طلایی تهران» را بنا کنیم،‌ گفت:خرسندیم که جایزه بین المللی «خشت طلایی تهران» در کنار ۱۲ جایزه بین المللی مطرح در دنیا، قرار گرفته است و اکنون دور دوم آن را آغاز می کنیم.
وی بخش های دومین دوره این جایزه را به این شرح اعلام کرد.
۱ . معماری و برنامه ریزی شهری؛ architecture & urban planning
۲ . توسعه پایدار و محیط زیست؛ sustainable development & ecological environment
۳ . نوآوری و خلاقیت شهری برای زندگی بهتر؛ urban innovations and creativities for better life
۴ . زیرساختهای شهری؛ urban infrastructure
۵ . محافظت از شهرها و شهروندان؛ safety of cities and citizens
۶ . امور فرهنگی و اجتماعی؛ urban culture & social affairs
۷ . حمل و نقل عمومی و شهرهای هوشمند؛ public transportation & smart cities
۸ . حکمرانی محلی و مدیریت شهری؛ local governance & urban management

شرح محور های جایزه:
همانطور که گفته شد خشت طلایی، جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری متمرکز بر محورهای هشت گانه مدیریت و توسعه، هرکدام به شرح زیر می باشد:

۱ – معماری، شهرسازی و میراث فرهنگی:
ارتقاء از هنر و تکنیک های طراحی, ساخت و ساز ساختمان ها ، فضاهای شهری و نمادها به برخورد هماهنگ در  نیازهای کاربردی و محیط سازی شهری، بهبود منظر شهری ، حراست و حفاظت از ساختمان های دارای ارزش و فضاهای تاریخی شهر، تقویت هویت بومی و ملی ساختمان ها و فضاهای شهری

۲ – توسعه پایدار و محیط زیست:
حصول اطمینان از پایداری محیط زیست باگنجاندن اصول توسعه پایدار در میان سیاست های کلان و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و تخریب اکوسیستم؛ و گسترش فضای سبز شهری مطلوب

۳ – نوآوری و خلاقیت شهری برای زندگی بهتر:
همکاری و تعامل در چارچوب اصول سیستم مدیریت شهری برای آموزش و پرورش، خلاقیت و نوآوری در همه اجزای سیاست ها، برنامه ها و خدمات  به ویژه آنکه شامل خلاقیت شهروندان به طوری که استعدادها و ایده های شهروندان و سایر ذینفعان یک فرصت برای رشد و  توسعه  باشد.

۴ – توسعه زیر ساخت های شهری، امکانات و خدمات ضروری:
اجرای سیاست های جامع در راستای توسعه زیرساخت های شهری از قبیل زیرساخت های حمل و نقل عمومی، فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت و دولت الکترونیکی شهری، انرژی و تامین منابع زیرساخت، زیرساخت های شهرنشینی مقاوم در برابر، خدمات ایمنی و امنیت شهری، توسعه خدمات ضروری شهری و امکانات و ارائه نیازهای حیاتی شهروندان

۵ – محافظت از شهرها و شهروندان:
آمادگی لازم را برای مقابله با حوادث، و بلایای طبیعی غیر طبیعی به منظور کاهش تلفات ناشی از چنین حوادث و افزایش پایداری شهرها در برابر این بحران با تاکید بر توانبخشی، مقاوم سازی و بازسازی زیستگاه ها

۶ – توسعه اجتماعی و فرهنگی در شهر:
ارتقاء فرهنگ از شهر به معنای یک روش مشترک از زندگی، تفکر و عمل است که مجموعه ای پیچیده از علامت، ارزش ها، دانش، باورها، هنر، مقررات، اخلاق و عادات و آنچه که مردم با آن زندگی می کنند و ایفای نقش بسیار موثر در راه و کیفیت زندگی شهروندان

۷ – حمل و نقل عمومی و شهرهای هوشمند:
توسعه حمل و نقل عمومی سبز، پاک، ارزان، جامع، راحت، امین و سریع و همچنین کاهش تقاضای سفر از طریق گسترش سیستم های خدمت دهی مبتنی بر تکنولوژی های پیشرفته ارتباطی و اطلاعاتی و کاهش مصرف انرژی در شهر

۸ – مدیریت شهری و حکمرانی محلی:
تحقق حکمرانی شایسته شهری براساس شاخص هایی مانند تمرکز زدایی، مقررات زدایی، شفافیت، پاسخگویی، آینده سازی، قانون گرایی، مشارکت عدالت و ارتقای بهره وری، انسجام و یکپارچکی در مدیریت

روش اهدای جایزه:
پروژه هایی در جایزه خشت طلایی شرکت داده خواهند شد که در قالب فرم های مخصوص (قابل دانلود از سایت جایزه ) و از طریق سایت جایزه ثبت گردیده ویا به وسیله پست، ایمیل و یا نمابر به دبیرخانه رسیده باشد.

در پایان هر دوره، و همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی شهرها (۳۱ اکتبرهر سال) به برگزیدگان خشت طلایی، جوایزی که شامل تندیس و گواهینامه می باشد اهدا خواهد شد.

جوایز باید توسط شهردار شهر برنده، و یا نماینده یا مقام ارشد معرفی شده از سوی وی (در صورت غیبت شهردار) دریافت گردد.

قوانین و مقررات:
خشت طلایی، جایزه جهانی تهران برای مدیریت شهری به بهترین پروژه ها و تجربیات در شهرها، مناطق و جوامع محلی در سراسر جهان تعلق می گیرد و هدف آن به رسمیت شناختن اهمیت دولت های محلی و مدیریت شهری در ترویج محیط زیست اجتماعی و اقتصادی و پایداری شهرها و مناطق و پیشبرد زیست شهروندان است.

اولین جایزه خشت طلایی در سال ۲۰۱۴ برگزار گردید و  برای دومین بار در سال  ۲۰۱۵ به برترین  پروژه ها و یا تجربیات شهرها تندیس و گواهی معتبر ارائه میگردد.
خشت طلایی توسط شهرداری تهران و با حمایت و مشارکت انجمن جهانی کلانشهرها (متروپلیس) و برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد(UN-HABITAT) سازماندهی شده است. شهر تهران فراهم کننده کمک های مالی  این جایزه است.

فرآیند انتخاب و داوری:
داوری آثار و پروژه های شرکت کننده توسط یک هیات داوران مستقل که ترکیبی از هیئت داوران فنی و هیئت داوران نهایی است، انجام می شود. هیات داوران فنی از اعضای با دانش و تخصص قابل توجه در زمینه های مرتبط که توسط دبیرخانه شناسایی و با حکم رییس شورای سیاستگذاری و راهبری جایزه انتخاب و به وسیله شهرداری تهران  دعوت می شوند، تشکیل شده است.

وظایف هیئت داوران فنی:
– تعریف یک برنامه کاری و تدوین روش و معیارهای ارزیابی برای بررسی در دور اول
– تشکیل لیست کوتاه ۲۴ نامزد پایه با معیارهای ارزیابی توافق شده و ارسال آنان به هیات داوران نهایی برای انتخاب نهایی برندگان.

هیات ارزیابان نهایی متشکل از رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران (رئیس شواری سیاستگذاری و راهبری جایزه)، دبیر جایزه، رئیس هیات داوران فنی و کارشناسی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران، معاون یرنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران، دو نفر از مقامات سازمان های بین المللی به پیشنهاد دبیر جایزه و حکم رئیس شورای سیاستگذاری و راهبری جایزه

وظایف داوران تجدید نظر:
– انتخاب برندگان نهایی از میان نامزدهای ارائه شده توسط هیئت داوران فنی
– فرایند داوری و انتخاب
– حفظ درجه اعتبار خشت طلایی

نقد و بررسی مرحله اول،  یک لیست کوتاه از ۲۴ پروژه و یا تجربه از  تمام پروژه های ثبت شده توسط هیئت داوران فنی انتخاب میگردد.

نقد و بررسی مرحله دوم  شامل بازنگری ۲۴  پروژه لیست کوتاه می باشد  که از بین آنها تا ۸ پروژه  برنده خشت طلایی خواهند شد.

تصمیم نهایی هیات داوران  تجدید نظر(مرحله دوم) نهایی تلقی شده و حق اعتراض وجود ندارد.

معیارهای ارزیابی پروژه ها:
پروژه ها و یا شیوه های واجد شرایط با توجه به ۵ معیار اصلی با وزن برابر ارزیابی می گردند و هیات داوران برای رسیدن به تصمیم خود نیازمند شواهد مستند می باشند.

نوآوری: میزان ابتکار عمل، خلاقیت و جدید بودن پروژه ها و یا تجربه ها که  به یک مسئله مهم اجتماعی توسعه یافته اند
اثربخشی: حدی که پروژه ها و یا تجربیات به آن دست یافته اند و یا در راه دستیابی به اهداف پیشنهادی و دیگر نتایج اجتماعی مطلوب هستند
تکرارپذیری: بهای پروژه ها یا تجربیات در آموزش ایده های جدید دیگران و یا شیوه های خوب.
اهمیت: اهمیت پروژه ها و یا تجربیات در مقابله با مشکلات و نگرانی های عمومی شهروندان
جهان – محلی: دارای رویکرد و اندیشه ای جهانی و اقتباس از تجارب و آثار بین المللی برتر موجود در درون فرهنگ های بومی و نیز با حفظ هویت محلی جوامع، شهرها و شهروندان

شرایط شرکت در جایزه جهانی خشت طلایی تهران:
دروازه های ورود به جایزه خشت طلایی برای تمام شهر ها و دولت های محلی در سراسر جهان باز است، از جمله اعضای UCLG، UN-HABITAT, Metropolis ، OICC و سایر سازمان های بین المللی و دیگر شهرهای جهان در چارچوب اهداف و اصول خشت طلایی، می توانند در این جایزه شرکت نمایند.

معیارهای واجد شرایط بودن برای ورود به جایزه تهران به شرح زیر است:

• متعهد به یک پروژه ابداعی ، دارای الگوی تجاری و یا تجربی و توسعه دهنده اجتماعی، اقتصادی یا پایداری محیط زیست در شهرها، مناطق، نواحی، جوامع و محلات
• یک پروژه به پایان رسیده و در دو سال گذشته باشد.
• شواهدی مبنی بر شاخصه قابل توجه و یا موفقیت در مواجهه با اهداف ابتکاری گفته شده فراهم کند.
• در اجرای آنان از الگوهای و راهکارهای مشارکت و همکاری با شرکا شامل دولت، سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی، استفاده شده باشد.
• دارای نوآوری در زمینه ها و حوزه های مختلف موضوعی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی، حکمرانی و عرصه تکنولوژیک پایدار باشند.
• در حالی که این جایزه برای یک شهر و یا دولت محلی، اختاص داده می شود ولی در عین حال هیات داوران این حق را دارد که به اقدامات نوآورانه انجام شده توسط سایر شرکا و ذی‌نفعان را مورد توجه قرار دهد.

فرآیند ثبت نام:
پروژه ها و تجربیات ارسالی برای خشت طلایی باید مطابق با الزامات تعیین شده در دستورالعمل برنامه باشد.

– شرکت کننده باید فرد مسئولی را برای ارزیابی صحت و اعتبار آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه معرفی نماید.
– شرکت کننده باید پس از تکمیل فرم ثبت نام،  آن ها را قبل از ۱۵ اکتبر به دبیرخانه خشت طلایی ارسال نماید به طوری که دبیرخانه بتواند اقدامات لازم را در فرجه زمانی لازم انجام دهد.
– آثار ارسالی باید مطابق با فرم های خاص معرفی آثار باشد.
– اطلاعات ارسالی باید به زبان انگلیسی با فونت Times New Roman و با اندازه فونت ۱۲ یا ۱۴ باشد. البته به صورت اختیاری یک رو نوشت به فارسی نیز به همراه اصل انگلیسی که اجباری است، میتوانند ارسال نمایند.
– شهرهای شرکت کننده باید اطلاعات کامل پروژه های ثبت نام شده را در قالب لوح های فشرده(DVD) حاوی مقالات، گزارش ها، عکس ها، فیلم ها، نقشه ها، مستندات و دیگر اقلام معرفی و تبلیغی پروژه به دبیرخانه نمایند.
– شرکت کنندگان باید  قبل از ۱۵ اکتبر موارد خود را به آدرس ایمیل دبیرخانه ارسال نمایند.
– تمامی مواردی که برای موضوعات ارسالی به دبیرخانه تسلیم میگردد،غیرقابل بازگشت میباشد.
– دبیرخانه جایزه در راستای ترویج و آموزش در حوزه مدیریت شهری، حق انتشار عمومی پروژه ها و تجربیاتی که در این جایزه شرکت می کنند را دارد.

تاریخ های مهم:
مهلت ارسال آثار به جایزه جهانی خشت طلایی تهران:
تا پانزدهم اکتبر (۲۳ مهرماه ۱۳۹۴) تمدید شد.
زمان برگزاری: شنبه ۹ آبان ماه ۱۳۹۴
مکان: بزرگراه چمران، بوستان گفتگو

دبیرخانه:
مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران
تهران٬ میدان ونک، خیابان ولیعصر، نرسیده به میرداماد، خیابان دامن افشار، پلاک ۵۵
تلفن: ۲۲۵-۵۱۰۳۸۲۱۰-۰۲۱
فکس: ۸۸۸۸۰۴۸۳-۰۲۱
ایمیل: info@tehrangoldenadobe.com
سایت مرتبط: www.tehrangoldenadobe.com
دریافت پوستر

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook