بابک آهنگر عزیزی برنده مدال نقره مسابقات جهانی”A’ Design Award”

بابک آهنگر عزیزی، کارشناس ارشد معماری و مهندس عمران، برنده مدال نقره مسابقات جهانی A’Design Award  کشور ایتالیا در بخش معماری
طرح پیشنهادی برای موزه تاریخ صفویه در شهر اردبیل.

وی در رابطه با طرح خود چنین شرح می دهد:

در زمانهای گذشته، مجموعه های مذهبی و فرهنگی از مهمترین بناهای نمادین و هویت ساز در شهرها بوده اند. مساجد و کلیسا های با شکوهی که در طی صدها سال به یادگار مانده اند، گویای این امر هستند. یکی دیگر از مجموعه های فرهنگی که در سالهای اخیر در بسیاری از شهرها به عنوان عناصر هویتی و گاهاً نماد آن شهر شناخته شده اند، موزه ها هستند. در شهرهایی مانند اردبیل که دارای سابقه تاریخی چند صد ساله هستند، وجود مجموعه های فرهنگی همچون موزه ضرورتی دوچندان دارد. هم به عنوان بنایی جهت تقویت شاخص های هویت تاریخی-  فرهنگی و اجتماعی ساکنین شهر اردبیل که می تواند نمادی برای این شهر باشد و هم جهت جذب گردشگران و آشنا کردن آنها و نیز مردم بومی با ویژگیهای دوره صفویه و همچنین آشنا کردن مردم و به خصوص جوانان با گذشته تاریخی با ارزش شهر اردبیل.

خاندان صفویه یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین حکومتها را در تاریخ این سرزمین بنیاد نهاده اند. با اینکه به لحاظ معماری و شهرسازی و حتی هنرهایی همچون نقاشی و خطاطی و فرش بافی و…، شاهد تحولات بسیار مهمی در این دوره هستیم، اما مهمتر از آن تاثیری است که سلسله صفویه با اعلام رسمی مذهب تشیع، در تاریخ و آینده این سرزمین برجای گذاشت. چنانچه در این دوره بود که ایران و ایرانی هویت و شخصیتی جدید و یگانه و متمایز از همسایگان عثمانی، اعراب، ازبک ها و… یافت که در زمان های بعد مانعی در برابر تجاوزات کشور های بیگانه بوده و هست. اما اردبیل به عنوان شهری که خاندان صفوی از آن برخاسته و تمامی این تحولات در آن ریشه دارد، امروزه جایگاهی متناسب با تاریخ خود ندارد. چنانچه گردشگران و حتی بسیاری از جوانان این شهر با گذشته آن آشنایی ندارند. طراحی معماری موزه تاریخ در شهر اردبیل با تاکید بر دوره صفویه، هم می تواند نماد و نشانه ای برای معماری معاصر این شهر باشد و هم نشانگر تاریخ باشکوه و تاثیر گذار این شهر در تحولات گذشته سرزمین ایران بوده و نیز مکانی برای آشنایی پژوهش گران، محققان، دانشجویان و حتی گردشگران و جوانان علاقمند این شهر، با تاریخ کهن اردبیل و دوره صفویه باشد.

در طراحی معماری موزه تاریخ عهد صفویه سعی شده است با تکیه بر تمهیداتی، بنایی طراحی شود که بتواند به عنوان نماد و نشانه ای برای شهر اردبیل و معماری معاصر این شهر شناخته شود. به همین منظور از تقلید فرمی و کالبدی از معماری گذشته این شهر و دوره صفویه پرهیز شده است تا روح زمان در آن نمایان باشد. اما این نکته به معنای عدم توجه به معماری گذشته اردبیل و نیز هنر و معماری دوره صفویه نیست، بلکه در طراحی این بنا سعی شده است مفاهیم به کار رفته در هنر و معماری دوره صفویه مورد توجه قرار گیرد. مفاهیمی همچون مرکزیت، سلسله مراتب، ریتم و تکرار، اصل تنوع و … که در بسیاری از بناهای تاریخی دوره صفویه به کار گرفته شده است.

منبع خبر: www.MemarNews.com

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “بابک آهنگر عزیزی برنده مدال نقره مسابقات جهانی”A’ Design Award””

  • مهدی مهدوی wrote on ۲۰ اردیبهشت, ۱۳۹۴, ۲۳:۴۷

    سلام ممنون وقعا از اطلاع رسانی های دقیقتون 
    اگه امکان داره از برنده های سال گذشته هم لطف کنید اطلاع رسانی کنید

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook