اینترنت اشیا (IoT)، هوشمندسازی ساختمان و تحولات فناوری که معماران باید بدانند!

اینترنت اشیا (IoT)، هوشمندسازی ساختمان و تحولات فناوری که معماران باید بدانند!
در حال حاضر چند سالی از بکارگیری نخستین سامانه‌های هوشمندسازی (BMS) و اتوماسیون در ساختمان‌ها می‌گذرد. سامانه‌هایی که تحول بزرگی در صنعت ساختمان به حساب آمده و نویدبخش حل بسیاری از چالش‌های مجتمع‌های ساختمانی بودند. اما چرا با گذر زمان، این سیستم‌های هوشمندسازی نتوانستند آن‌طور که باید انتظارات مدیران و ساکنین ساختمان‌ها را برآورده کنند؟ آیا نسل نوین هوشمندسازی مبتنی بر «اینترنت اشیا» می‌تواند همان‌طور که گفته می‌شود، منجر به تحول در این حوزه شده و برای مالکان و مدیران ساختمان‌ها شرایط بهتری را فراهم کند؟ در ادامه مقاله سعی کرده‌ایم پاسخ این سوالات را بررسی کنیم.

اینترنت اشیا چیست و چگونه موجب تحول در ساختمان‌ها و شهرها و ایجاد جهانی هوشمند می‌شود؟

اولین سامانه‌های هوشمندسازی مجتمع‌ها از حدود یک دهه قبل و به‌منظور کنترل سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)، نورپردازی، هشدار آتش‌سوزی و افزایش امنیت ساختمان‌ها توسط تجهیزات الکترونیکی ارائه شدند. هدف از این فرآیند، امکان نظارت و مدیریت هوشمندانه‌تر ساختمان، بهبود بهره‌وری انرژی و افزایش ایمنی بود. اما احتمالا شما هم با مجتمع‌هایی مواجه شده‌اید که با گذشت چند سال، مدیران ساختمان از سامانه‌های BMS آن ناراضی، یا حتی به دنبال راهی برای غیر فعال کردن بخش‌هایی از سیستم‌های هوشمندسازی مجتمع بوده‌اند! علت این مساله چیست؟ چرا سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان در عمل آنقدرها هم موفق نبوده‌اند و تجربه‌های متناقضی از موفقیت و شکست را رقم زد‌ه‌اند؟

سیستم‌های قدیمی هوشمندسازی مجتمع‌ها چگونه کار می‌کند؟
غالب سامانه‌های پیشین اتوماسیون و هوشمندسازی ساختمان برمبنای دریافت مستقیم اطلاعات حسگرها به‌وسیله تعدادی کنترل‌کننده مرکزی عمل می‌کنند. سپس بر مبنای اطلاعات دریافتی و دستورالعمل‌هایی که از پیش تعریف شده است، برخی عملگرها و خروجی‌ها (همچون سیستم های تهویه،‌ روشنایی و …) کنترل می‌شوند. تا اینجای کار همه چیز خوب بنظر می‌رسد، پس مهمترین چالش‌های این سامانه‌ها چیست؟

برخی از مهمترین مشکلات و چالش‌های سامانه‌های قدیمی هوشمندسازی
• عملکرد غیریکپارچه
در یک سامانه سنتی هوشمندسازی، تجهیزات متعددی داریم که هر یک بصورت خودکار ولی مستقل از دیگری کار می‌کند. این مساله منجر به وجود زیرسیستم‌های مختلفی می‌شود که همچون جزیره‌های مجزا از هم عمل می‌کنند. کار کردن با چنینی سیستمی هم برای ساکنین و هم برای مدیریت ساختمان بسیار پیچیده و تخصصی است، علاوه بر این تجمیع زیرسیستم‌های مختلف جهت تعریف سناریوهای جدید نیز امکان‌پذیر نیست.

• وابستگی به یک برند و پروتکل خاص
در اغلب سیستم‌های قدیمی هوشمندسازی مجتمع، قابلیت سازگاری برندها (Brand، مارک‌ها) و پروتکل‌های مختلف بسیار پایین است. از این رو پس از تامین اولیه تجهیزات و با گذشت چند سال از بهره‌برداری ساختمان، در صورت بروز مشکل یا تمایل به ایجاد تغییر و بروزرسانی سرویس‌ها، تنها باید به متخصص برند مربوطه مراجعه نمود و در صورت عدم دسترسی، گاهی لازم است کل سیستم جایگزین یا از مدار عملکرد خارج شود.

• فرآیند پیچیده و پرهزینه تعمیر و نگهداری
در مجتمع‌های هوشمند قدیمی، در مواقعی که تجهیزات مکانیکی و الکتریکی خراب و از دسترس خارج می‌شوند، تشخیص و حل این مشکلات تنها توسط نیروی متخصص و با صرف زمان و هزینه فراوان امکان‌پذیر است. همچنین به دلیل عملکرد محلی سامانه‌ها (و عدم وجود تحلیل داده‌)، رفع مشکل تنها پس از وقوع خرابی و بدون امکان پیش‌بینی آن انجام می‌شود. بدین‌ترتیب عملا هوشمندسازی مزیتی در زمینه تعمیر و نگهداری ساختمان اضافه نمی‌کند.

• برخی دیگر از چالش‌های سیستم‌های قدیمی هوشمندسازی مجتمع‌ها
اگر بخواهیم بطور خلاصه برخی دیگر از مشکلات این سامانه‌ها را نام ببریم، می‌توان به پیاده‌سازی سخت و پرهزینه سیستم‌ها، عدم انعطاف و امکان تغییر سیستم پس از طراحی و راه‌اندازی اولیه، عدم موفقیت در بهینه‌سازی مصرف انرژی، عدم امکان پشتیبانی بسیاری از سرویس‌های جدید به دلیل محدودیت‌های فناوری و … اشاره کرد.

نسل جدید هوشمندسازی: بکارگیری اینترنت اشیا در ساختمان‌ها برای حل مشکلات سامانه‌های قدیمی
با گذر زمان، نسل جدیدی از راهکارهای هوشمندسازی در بخش‌های مختلف زندگی (ساختمان، شهر، صنعت و …) تحت عنوان «اینترنت اشیا» (Internet of Things, IoT) معرفی شده‌اند. اینترنت اشیا که از آن به عنوان پیشران اصلی انقلاب صنعتی چهارم نیز یاد می‌شود، به حوزه‌ی نوینی از فناوری‌ها اشاره دارد که در آن اشیاء و ابزارهای اطرافمان نیز قابلیت اتصال به اینترنت یا شبکه‌های داخلی و تبادل داده را دارا هستند. از این رو اینترنت اشیاء را می‌توان بستری برای ایجاد دنیایی هوشمندتر، ایمن‌تر و کارآمد‌تر دانست.
ارائه فناوری‌های جدید در بخش شبکه و مدیریت داده‌ها، تعریف استانداردهای جدید جهانی در این حوزه و تجاری‌سازی گسترده خدمات آن موجب شده است تا از طریق اینترنت اشیا علاوه بر حل مشکلات سامانه‌های پیشین، دسته‌ی جدیدی از راهکارها نیز بوجود آید که پیش‌تر قابلیت ارایه نداشتند.

ایجاد گنجینه داده‌های عملیاتی در ساختمان‌ها به کمک «اینترنت اشیا»
با بکارگیری سامانه‌های جدید هوشمندسازی مجتمع‌ها مبتنی بر اینترنت اشیا، امکان اتصال یکپارچه تجهیزات با برندهای متنوع، در تمامی بخش‌های ساختمان، به سادگی فراهم می‌شود. بدین‌ترتیب می‌توان به صورت متمرکز و آنلاین به سامانه‌های مختلف ساختمان دسترسی داشته و بر آن‌ها نظارت کرد. همچنین علاوه بر کنترل لحظه‌ای تجهیزات، با تجزیه و تحلیل داده‌ها و استفاده از نتایج آن می‌توان به یک دید عملیاتی در مدیریت مجتمع و حل مشکلات و حتی پیش‌بینی خرابی‌ها قبل از وقوع آن‌ها دست یافت. چالش هایی که یافتنشان با استفاده از سیستم‌های سنتی نیازمند مهارت‌های ویژه، زمان و هزینه زیادی بود.
بکارگیری اینترنت اشیا (IoT) در هوشمندسازی ساختمان‌ها علاوه بر مزایای سیستم‌های نسل قبل، ارزش‌های مهم دیگری را نیز برای ساکنان و مدیریت مجتمع بوجود می‌آورد که پیش‌تر امکان‌پذیر نبود. از این رو پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک مجموع این مزایا منتهی به رشد و همه‌گیر شدن سریع راهکارهای هوشمندسازی مبتنی بر اینترنت اشیا در خانه‌ها و ساختمان‌ها شود.

۱۰ ویژگی فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) که هوشمندسازی ساختمان‌ها و زندگی آینده را متحول می‌کند.

اینترنت اشیا در ایران
خوشبختانه راهکارهای هوشمندسازی مبتنی بر اینترنت اشیا در ایران نیز با فاصله کمی نسبت به کشورهای پیشرفته، توسعه یافته و عرضه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینترنت اشیا، سرویس‌های قابل استفاده و یافتن پاسخ سوالات خود در این زمینه می‌توانید به وبسایت لینکپ (ارایه‌دهنده خدمات ویژه اینترنت اشیا در ایران) مراجعه فرمایید. همچنین بخش ویژه راهکارهای هوشمندسازی ساختمان‌ها را نیز می‌توانید از اینجا ببینید.

دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook