اکران فیلم های مستند «قصه بلوار» و «دیوار آبی»

اکران فیلم های مستند «قصه بلوار» و «دیوار آبی»

• فیلم “قصه بلوار” :
اثر داود اشرفی

“قصه بلوار” داستان پر فراز و نشیب بلواریست که در سال ۱۳۳۹ در تهران ساخته شد.

معرفی فیلم از زبان کارگردان:
اولین فیلمی است که از ابتدا تا انتهایش را بر اساس علاقه شخصی ساخته اما به وضوح برایم روشن است که این علاقه، ریشه در اتفاقات کوچک و بزرگی دارد که بسیاریشان را به صورت جمعی تجربه کرده ایم. اتفاقاتی که شهر را با همه فراز و فرودهایش برایمان زنده کرد
مستند ” قصه بلوار ” در حقیقت، جور کردن خطی از تاریخ و داستان و اتفاق است باهمه پیچیدگیهایش… مسیری که خیابان را به داشتهٔ جمعی مان تبدیل میکند.

طرح، کارگردانی و تدوین: داود اشرفی
نویسندگفتار متن: داود اشرفی، روژیا فروهر با تشکر از امیر حسین خورشیدفر
گوینده متن: سعید چنگیزیان با تشکر از حسین ذوقی
طراحی صدا و صداگذار: بهرنگ میرزایی
تصویربردار: داود اشرفی، حسین صدقی
طراحی عنوان و پوستر: آریا کسایی – استودیو کارگاه

«قصه بلوار» تنها یک حکایت تاریخی از خیابانی طویل و قدیمی نیست، روایتی است بر مبنای جغرافیا، اجتماع و سیاستی که در سرنوشت بلوار نقش داشتند. در این مستند عرضِ تاریخ از طولش مهم‌تر است. به رغم پژوهش قابل توجهی که برای فیلم انجام شده است، از ورود طولی به تاریخ پرهیز می‌شود و با هوشمندی فرازهای مهمی از تاریخ بلوار به نمایش درمی‌آیند؛ شاید برای عمیق شدن در آنچه که در سَر بلوار می‌گذشته. عرض جفرافیایی بلوار کشاورز از نزدیک های خیابان فاطمی (پیش از آنکه وجود داشته باشد) تا خیابان انقلاب در نظر گرفته شده است، از بالای باشگاه اسب دوانی تا دانشگاه تهران. مرز شمالی بالای باشگاه اسب دوانی است. جایی که محل نمایش شکوه و عظمت حکومت پهلوی است و پاتوق طبقه مرفه برای اسب سواری. در نقطه جنوبی دانشگاه تهران قرار دارد: دانشجو ، آدم سیاسی و …. همگرایی و واگرایی این دو مرز جعرافیایی در سرنوشت بلوار الیزابت یا بلوار کشاورز نقش پر رنگی داشته است. فیلم بلوار را تا سال ۱۳۸۸ بررسی می‌کند در دورانی که از بالا و پایین بلوار یک جریان همگرا به بلوار می‌رسد و چه پایان خوبی برای این مستند است.
فیلم برای ما تحلیل و تعریف می‌کند چگونه باشگاه اسب دوانی در شکل گیری فرهنگ این خیابان تاثیر داشته و تبدیل شدنش به محله و ساختمان چه تغییری در ساختار کلی این بلوار ایجاد کرده است. همین‌طور به ما نشان می‌دهد چگونه دانشجویان در بزنگاه تاریخی از خیابان انقلاب و جلوی درب دانشگاه حرکت می‌کردند و از طریق یکی دو خیابان کلیدی به بلوار می‌رسیدند. کارگردان به بلوار ازجنبه‌های مختلف نگاه کرده است که همگی به جای خود محل بحث هستند اما ارائه یک جغرافیای روشن و نسبت پیدا کردن تغییرات فیزیکی این جغرافیا با کارکرد فرهنگی این خیابان نکته قابل توجه این فیلم است…‌
امیر بهاری | مجله اندیشه پویا

زمان و مکان اکران فیلم “قصه بلوار”:

زمان اکران اول: دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸، ساعت ۱۹:۰۰
مکان اکران اول: تهران، موزه‌ی سینما

 

  • • فیلم “دیوار آبی” :
    اثر فرزانه بهرامی، تارا کابلی

“فضا تجلى و بازتاب جامعه است”
پل صدر با شعار “مردم در صدر” و به عنوان نماد پیشرفت و توسعه ی شهرى افتتاح شد. طبق آمار رسمى، هزینه‌ی احداث این پل ١١ کیلومترى برابر با هزینه‌ی ساخت ۴٣ کیلومتر متروى زیرزمینى بوده است .
فیلم “دیوار آبى” ساخته‌ی تارا کابلی و فرزانه بهرامی، به روند تصمیم گیرى و اجراى این پروژه می پردازد و با طرح سوالاتی، رابطه‌ی دوسویه ی شکل شهر و شیوه هاى زندگى در آن را به چالش می کشد.

خلاصه داستان:
نگاهی است به تهران و پل صدر؛ رابطه شکل شهر و شیوه های زندگی، زیرساخت های شهری و رفتارهای شهروندی

تصاویر: تارا کابلی، فرزانه بهرامی
تدوین: بهزاد بانی، تارا کابلی
موسیقی: امیرحسین تفرشی پور
امور تولید: امیر مرسلی
تصاویر هوایی: شرکت نگاه آینده آسمان نیلی

زمان و مکان اکران فیلم “دیوار آبی”:

زمان اکران اول: دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۸، ساعت ۱۹:۰۰
مکان اکران اول: تهران، موزه‌ی سینما

لینک تهیه بلیط

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook