انتشار کتاب “تجهیز مجدد میراث صنعتی (راهنمای TICCIH برای حفاظت)”

انتشار کتاب «تجهیز مجدد میراث صنعتی (راهنمای TICCIH برای حفاظت از میراث صنعتی)»

مترجمان: دکتر پیروز حناچی، سارا تیمورتاش
ناشر: دانشگاه تهران
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶
تعداد صفحات: ۲۴۸
قیمت: ۳۵۰,۰۰۰ ریال

در بخشی از مقدمۀ کتاب آمده است:
میراثی منحصربه‌فرد اما چالش‌برانگیز که به‌ دلیل پیچیدگی فنی، بار اقتصادی، مقیاس، عظمت و شرایط اجتماعی به‌ علاوه استنباط گاه منفی نسبت به آن، ارزشش نادیده گرفته می‌شود. ما باید از میراث صنعتی چه بسازیم و چطور می‌توانیم بیشترین و بهترین اقدامات را در این باره انجام دهیم؟

منشورهای بین‌المللی راهکاری برای قاعده‌مندسازی مفاهیم کلیدی و روش‌های بنیادی و در نتیجه نیل به پاسخ پرسش­ های فوق است که این امر توسط منشور نیژنی‌تاگیل در شاخه میراث صنعتی انجام گرفته­ است. این منشور برخی تعریف‌های پایه را برای دامنه و دوره زمانی موضوع پیشنهاد می‌دهد و همزمان بهترین اسلوب را به جهت درک، حفاظت و به اشتراک گذاشتن آنچه به‌طور ویژه در زمینه بقایای فرهنگ صنعتی شایان توجه است، توصیه می‌کند.

برای دریافت حداکثری از این «متون نظری» نیاز به تکمیل و تشریح مطالب احساس می‌شد؛ موضوعی که ایده اصلی انتشار این کتاب را شکل می‌دهد. «تجهیز مجدد میراث صنعتی»، نسخه «بسط‌یافته» منشور نیژنی‌تاگیل است. از نویسندگان متخصص درخواست شد که مفاد مختصر ماده‌های اصلی منشور را شفاف نموده و گسترش دهند؛ و آنها را با مثال‌های به‌دست‌آمده از سایت‌های برجسته میراثی از سراسر جهان تشریح کنند.

کتاب پیش رو فقط مختص حفاظتگران صنعتی و مدیران میراث نیست. در تمام بخش‌های جهان که از صنعتی‌سازی متأثر شده باشد، باستان­شناسان مصمم‌اند که با محتویات این شاخه دست به گریبان شوند؛ حال آنکه معماران و سازندگان نیز فرصت بی‌نظیری برای انطباق و استفاده مجدد از ساختمان‌های صنعتی قدیمی را نسبت به گونه‌های دیگر هم به جهت کمیت و هم تنوع یافته‌اند. انرژی نهان موجود در این بناها به طرفداران حفظ محیط زیست کمک می‌کند تا به اهداف توسعه پایدار خود دست یابند. انطباق و هدفگذاری مجدد آنها امروزه اصلی‌ترین راهکار برای طراحان شهری به‌شمار می‌آید و ازآنجا که گردشگری هسته اقتصادی بسیاری از شهرها را شکل داده شده، پتانسیل میراث صنعتی در این زمینه نیز به‌سرعت در حال تجلی است. به‌طور مشابه، امکانات آموزشی عرضه‌شده توسط این صنعت تاریخی منبعی محسوب می‌شود که مدارس و معلمان بایستی از آن آگاه باشند. در ضمن، «چالش شواهد» – ارزش اسنادی ذاتی مکان‌ها- در هر بخشی که صنعتی‌سازی در وضعیت گذار بوده یا هست، ناگزیر از مواجهه با تاریخ‌نگاران و دانشگاهیان خواهد بود. بنابراین این کتاب در فرمتی گویا برای دامنه گسترده مخاطبان مشتاق به رشته تحریر درآمده است.

کتاب تجهیز مجدد میراث صنعتی در پنج فصل ارزش‌ها و مفاهیم اساسی وابسته به انقلاب صنعتی، صنعتی‌سازی و میراث فرهنگی؛ همچنین راهکارهای حفاظتی و استفادۀ مجدد از آن را در اختیار می­گذارد.

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook