انتشار کتاب «شهر کولاژ»

انتشار کتاب «شهر کولاژ»

تألیف: کالین رو، فرد کوتر
مترجمان:
– دکتر آرش ثقفی اصل؛ استادیار گروه معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد واحد تبریز
– ناهید هاشمی
ناشر: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
تاریخ انتشار: چاپ اول | ۱۳۹۹
شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۱۷۴ صفحه
قیمت: ۵۷/۰۰۰ تومان

♦ پیشگفتـار مترجمـان:
کتاب ارزشمند و کلاسیک “شهر کولاژ” که مفاهیم معماری، شهرسازی و طراحی شهری زیادی را در بر دارد، در اواخر دهۀ هفتاد میلادی به رشتۀ تحریر درآمد. این اثر مروری است بر تاریخچۀ شهر ایده‌آل یا آرمانشهر که ابتدایی‌ترین تحولاتِ اندیشه‌های انسانی مربوط به مفاهیم آرمانشهری را تا عصر حاضر مورد بررسی و انتقاد قرار می‌دهد. نویسندگانِ کتاب، کالین رو و فرد کوتر، در صدد آن هستند تا یافته‌هایی را که بشر از ابتدای این تحولات تا کنون ثبت کرده است به خواننده معرفی و آن‌ها را در حیطۀ معماری، شهرسازی و طراحی شهری وارد کنند تا بتوانند خلاء برآمده از پیامد‌های مدرنیته، مانند معماری مدرن، را پر کنند. نویسندگان این اثر که به زبانی نه چندان ساده سخن می‌گویند مبانی نظری را به تاریخ، پیوند داده‌ و سعی برآن دارند تا به صورت عملی پیام انتقادی خود را به خواننده انتقال دهند. این سخنان گاه بیانات انتقادی و گاه مهر تاییدی هستند بر آن‌چه که مطرح شده است.

در این کتاب خواهیم دید که مفاهیم و ایده های بکری از نویسندگان و نظریه پردازان متعددی به عاریه گرفته شده و مورد هجمه و گاه مورد توجه قرار گرفته اند. آن چه که نویسنده بیشتر به آن پرداخته، غالبا تبلور ایده های متنوع آرمانشهری است که در دوره‌های زمانی مختلف ظهور کرده‌اند، ایده‌هایی که گاه باقی مانده و گاه در نطفه خفه شده اند؛ که به هر حال با نگاه انتقادی نویسنده مواجه شده اند. در این راه نویسندگان، توالی زمانی مشخصی را الگوی کار خود قرار داده‌اند که از آرمانشهر افلاطونی شروع و به معماری مدرن دهۀ هفتاد میلادی ختم می شود. در این بازۀ زمانی رویدادهایی مطرح شده است که بی تردید برای بسیاری از پژوهشگران و دانش‌پژوهان در زمینۀ معماری، شهر‌سازی و طراحی شهری مفاهیمی بی‌بدیل به شمار می آیند. بنابراین هر‌چند که این کتاب پس از چهل سال از نگارش، برای اولین بار به زبان فارسی ترجمه شده است، خواندن آن بی‌شک برای پژوهشگرانی که در زمینۀ معماری و شهرسازی و طراحی شهری فعالیت می‌کنند الهام بخش و بسیار اثر‌گذار خواهد بود. امید برآن است که ایده‌ها و اندیشه‌های نویسندگان این اثر را، آن‌طور که باید به زبان فارسی بیان کرده باشیم تا مخاطبِ فارسی زبان نیز بتواند از جزیی‌ترین مفاهیم موجود در این کتاب بهره‌مند گردد و در نهایت قادر باشد از آن اصولی را استخراج کند که موجب پیشرفت فکر و خط مشی او شود.
مترجمان: آرش ثقفی اصل و ناهید هاشمی

 

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:
مقدمه 
۱. آرمانشهر: انحطاط و سقوط؟ 
۲. پس از هزاره
۳. بحران توده: معضل بافت
۴. شهر تضاد و سیاست های «بداهه سازی»
۵. شهر کولاژ و پیروزی دوباره زمان

 

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook