انتشار کتاب «ساختمان های آلاینده صفر (ساختمان های سبز)»

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «ساختمان های آلاینده صفر (ساختمان های سبز)»

عنوان کتاب: ساختمان های آلاینده صفر (ساختمان های سبز)
عنوان اصلی: Zero Emission Buildings
پدیدآور: Nancy Lea Eik-Nes, Anne Grete Hestnes
مترجمین: محمد حیدری، احسان مجتهدین یزدی
ناشر: تهران
تاریخ انتشار: زمستان ۱۳۹۶
تیراژ: ۱۰۰ نسخه
تعداد صفحات: [۱+۲۲۹]
قیمت: ۸۰۰/۰۰۰ ریال

آنچه که در کتاب ساختمان های آلاینده صفر (ساختمان های سبز) می خوانید:
تجربه حاصل از مطالعه و توسعه ۹ پروژه ساختمانی بر مبنای مفهوم ساختمان آلاینده صفر (که مفهوم متعالی تر از مفهوم ساختمان انرژی صفر است و کاملاً در برگیرنده هدف کاهش مصرف انرژی تا میزان صفر و حتی امکان تولید و فروش انرژی به شبکه نیز می باشد) توسط مرکز ZEB نشان می دهد که چگونه از همکاری و کار گروهی بین متخصصین و محققین جهت توسعه ساختمان های با عملکرد مطلوب فردا، ولی نیاز امروز، نتایج بسیار مطلوبی حاصل می شود. این کتاب بر اساس آموزه ها و تجربیات بدست آمده از فعالیت های تحقیق و توسعه انجام گرفته از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ در مرکز تحقیقات ساختمان های آلاینده صفر (مرکز ZEB , www.zeb.no) بر روی ساختمان های سبز نگارش یافته است. کاهش میزان آلاینده های دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای برای مقابله با گرمایش زمین بسیار مهم می باشد بنابراین، هدف مرکز زِب، توسعه دانش، معرفی محصولات قابل رقابت و ارائه راه حل های فنی برای ساختمان های موجود و جدید بوده است، به طوری که میزان آلاینده های گازهای گلخانه ای ناشی از تولید مصالح، فرآیند ساخت و ساز، بهره برداری و برچیدن آنها ضمن تأمین شرایط آسایش و انعطاف پذیری ساختمان ها به صفر برسد و در نتیجه هدف ساختمان سبز به شکل اثر بخشی محقق می گردد.
نتایج ارائه شده در این کتاب بر اساس تحقیقات و همچنین تجربه حاصل از توسعه و پایش ۹ پروژه ساختمانی (مسکونی، تجاری، اداری و شهرک) واقعی می باشد.

این کتاب ضمن ارائه استراتژی ها و مفاهیم مدیریت پروژه های ساختمان آلاینده صفر، سازگاری با ماهیت حفاظت از محیط زیست، نوآوری ها و دانش روز لازم برای طراحی، ساخت و بهره برداری ساختمان های آلاینده صفر را شرح می دهد که مطالعه آن به اساتید معماری، دانشجویان معماری، مهندسین و متخصصین فعال در زمینه ساخت و ساز و علاقه مند به بکارگیری روش ها و تکنولوژی های اثربخش برای تأمین توسعه پایدار در عرصه صنعت ساختمان و با هدف دستیابی به ساختمان سبز توصیه می گردد.

پیش گفتار مترجم کتاب:
پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا ۱۵ سال آینده به میزان ۱.۱ میلیارد افزایش یابد که بیشتر این افزایش در شهرها اتفاق خواهد افتاد. برای اسکان این میزان افزایش جمعیت، نیاز به حدود ۶۰ میلیارد مترمربع فضای مسکونی معادل با مساحت زیربنای کلیه ساختمان‌ها‌‌ی ایالات متحده، چین و آلمان در سال ۲۰۱۵ می باشد.
بیش از نصف این میزان مساحت ساختمان مورد نیاز مربوط به کشورهای چین، هندوستان و آمریکای شمالی خواهد بود. این افزایش ضمن ایجاد چالشی عظیم می تواند بعنوان فرصتی بزرگ در نظر گرفته شود. مطابق گزارش وزارت نیرو در خصوص توازن انرژی از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۳، بخش ساختمان با داشتن سهم ۳۵.۸ درصدی از مصرف کل انرژی در سال ۲۰۱۳، نقش عمده ای در این رابطه بازی می کند. سهم بخش ساختمان از مصرف جهانی انرژی در حدود ۴۰% است. بنابراین بخش ساختمان نقش مهمی در کاهش انتشار آلاینده‌ها‌‌ی ناشی از سوخت‌ها‌‌ی فسیلی به منظور تأمین اهداف اقلیمی تعیین شده در توافق پاریس دارد. اگرچه میزان انرژی مصرفی ساختمان در سراسر جهان (مصرف انرژی در هر واحد مساحت) همچنان رو به بهبود می باشد، اما میزان این بهبود برای جبران رشد انرژی مورد تقاضای ساختمان‌ها‌‌ی جدید کافی نبوده است. در نتیجه، مصرف انرژی و آلاینده‌ها‌‌ی گازهای گلخانه ای ناشی از ساختمان‌ها‌‌ همچنان رو به افزایش می باشد.

خوشبختانه دانش و تکنولوژی لازم برای کاهش میزان کربن مطابق اهداف تعیین شده در توافق نامه پاریس مهیا و در دسترس می باشد. استراتژی‌ها‌‌ی طراحی و برنامه ریزی و تکنولوژی‌ها‌‌ی موجود امکان توسعه ساختمان‌ها‌‌ی آلاینده صفر (ساختمان‌ها‌‌ی سبز) را فراهم می کند. به منظور تأمین اهداف تعیین شده در توافق نامه پاریس، علاوه بر طراحی ساختمان‌ها‌‌ی جدید مطابق استانداردهای ساختمان‌ها‌‌ی آلاینده صفر، هر سال بیش از ۳ درصد ساختمان‌ها‌‌ی موجود باید برای تأمین هدف پر بازده بودن انرژی بازسازی شوند. این مهم نیاز به تلاش مستمر و متمرکز در سطح منطقه ای، ملی و همچنین در بخش خصوصی دارد.

در کنار مباحث فنی مرتبط با موضوع اصلی کتاب، استراتژی و همکاری به کار رفته در راستای تحقق اهداف ساختمان آلاینده صفر در پروژه‌ها‌‌ی مورد مطالعه این کتاب بسیار آموزنده و قابل تأمل می باشد. مطالعات و حساسیت صورت گرفته برای ایجاد فضایی مناسب با زمینه‌ها‌‌ی حفظ و ارتقای سلامت روحی و جسمی کاربران ساختمان و حفظ و حراست دلسوزانه محیط زیست از جمله نکات قابل تأملی هستند که توسط فرهیختگان بشر دوست و هستی دوستی که این کتاب و پروژه‌ها‌‌ی ساختمان‌ها‌‌ی با آلایندگی و انرژی صفر را بوجود آورده اند مدّنظر قرار گرفته است. نکته قابل توجه دیگری که شاید بتوان از آن بعنوان مهمترین آموخته برای فعالان صنعت ساختمان بهره جست صداقت و همکاری عالمانه، توان درک اهمیّت کار گروهی و پایش صادقانه آن، استفاده از هر تخصص و هر اقدامی در زمان لازم و به اندازه لازم و در موقعیت صحیح بدون اندک منفعت طلبی و جاه طلبی می باشد که کاملا در فرایند پروژه‌ها‌‌ی مورد بحث این کتاب مشهود است روشی که در آن همه گروه فقط به یک هدف می اندیشند و برای آن عمل می کنند و آن هدف همان تحقّق ساختمان با آلایندگی صفر و انرژی صفر است که البته در طی مطالعه کتاب خواهید دید که منظور برابر بودن انرژی‌ها‌‌ی تجدیدپذیر تولید شده و آلاینده‌ها‌‌ی مربوط به آنها با تمام آلاینده‌ها‌‌ی دوره حیات یک ساختمان می باشد این آلاینده‌ها‌‌ از تخریب احتمالی ساختمان قدیمی گرفته تا تولید مصالح و ساخت و بهره برداری و تخریب و برچیدن ساختمان در پایان عمر آن و انرژی‌ها‌‌یی که در این مدت صرف بعضی از این امور می شوند بوجود می آیند.

به منظور فراهم ساختن زمینه تحقق توسعه ساختمان‌ها‌‌ی آلاینده صفر و یا انرژی صفر در کشورمان ایران، لازم است چهار راه کار اساسی در صنعت ساختمان جاری شود تا امکان تحقق این مهم فراهم آید ۱) تدوین مقررات موثر و الزامات برای ارتقاء بهره وری انرژی در یک مقیاس، همراه با استانداردهای انرژی ساختمان برای ساختمان‌ها‌‌ی جدید و پروژه‌های بازسازی عمده ۲) افزایش تولید انرژی تجدید پذیر ۳) آموزش متخصصین ساختمان در خصوص ساختمان‌های آلاینده صفر ۴) فراهم نمون تکنولوژی‌ها‌‌ی نو در ارتباط با بهینه سازی انرژی ساختمان.

ترجمه این کتاب نیز در راستای کمک به افزایش آگاهی و دانش متخصصین صنعت ساختمان در ارتباط با تکنولوژی و مدیریت ساختمان‌ها‌‌ی آلاینده صفر و یا انرژی صفر می باشد. این کتاب بر اساس تحقیقات انجام شده و تجربه بدست آمده از توسعه ۹ ساختمان واقعی بر اساس مفهوم ساختمان آلاینده صفر و یا انرژی صفر، به تشریح بعضی از حوزه‌های کلیدی دانش روز که برای طراحی، ساخت و بهره برداری ساختمان‌ها‌‌ی آلاینده صفر لازم هستند می پردازد.

• دریافت فایل:
دانلود فایل پیشگفتار نویسنده و مقدمه کتاب
دانلود فایل ZEB BOOK brochure

 

• فهرست مطالب کتاب:
فصل ۱: مقدمه
مقدمه
تعریف مرکز ZEB از ساختمان‌ها‌‌ی آلاینده صفر
ساختمان‌ها‌‌ی آلاینده صفر بعنوان بخشی از سیستم بزرگ انرژی
فعالیت‌ها‌‌ی تحقیقاتی در مرکز ZEB

فصل دوّم: پاسخ ها
بخش ۲-۱: ساختمان‌ها‌‌ی مورد مطالعه ZEB- استراتژی‌ها‌‌ی استفاده شده
بخش ۲-۲: فرایند طراحی یکپارچه
بخش ۲-۳: آیا معماری ZEB وجود دارد؟
بخش ۲-۴: روشنایی روز
بخش ۲-۵: راه حل‌ها‌‌ی کربن پایین- محرک کلیدی
بخش ۲-۶: مصالح مناسب – مهمتر از همیشه
بخش ۲-۷: بدنه ساختمان – تنها به عایق بندی مربوط نمی شود
بخش ۲-۸: سرمایش و گرمایش
بخش ۲-۹: تهویه – کیفیت بهتر با انرژی کمتر
بخش ۲-۱۰: تولید انرژی- تمرکز بر تجدیدپذیرها ۱۶۱
بخش ۲-۱۱: از بالقوه تا بالفعل-افراد اهمّیت دارند

فصل سوّم: ساختمان‌ها‌‌ی مورد مطالعه ZEB
ساختمان Powerhouse Kjørbo
ساختمان ZEB House Multikomfort
ساختمان VISUND, HAAKONSVERN
ساختمان SKARPNES, ARENDAL
ساختمان ZEB LIVING LAB, TRONDHEIM
ساختمان POWERHOUSE BRATTØRKAIA, TRONDHEIM
ساختمان HEIMDAL VGS, TRONDHEIM
ساختمان CAMPUS EVENSTAD
ساختمان‌ها‌‌ی ZERO VILLAGE BERGEN

• دریافت فایل:
دانلود فهرست کامل کتاب

 

• خرید آنلاین کتاب:
www.zebesco.com
و یا با واریز مبلغ کتاب به شماره حساب زیر و تماس با شماره ۴۴۶۱۷۹۵۰-۰۲۱ و یا ارسال ایمیل به mohammad.heidarie@gmail.com همراه با فیش واریزی، کتاب به آدرس شما پست خواهد شد.
شماره حساب بانک ملت: ۵۵۳۴۲۳۳۷۷۹
شماره کارت بانک ملت : ۳۰۷۱-۶۳۳۶-۳۳۷۸-۶۱۰۴
شماره شبا: IR120120020000005534233779
نام صاحب حساب: محمد حیدری

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook