انتشار کتاب «راهبردهای پیشگیری و حفاظت از حریق در بنا و بافت های فرهنگی – تاریخی»

انتشار کتاب «راهبردهای پیشگیری و حفاظت از حریق در بنا و بافت های فرهنگی – تاریخی»

مؤلفان:
– محمود قدیری؛ معاون پیشگیری و حفاظت از حریق سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران
– علی طهرانچی؛ دانش آموخته طراحی شهری از دانشگاه علوم و تحقیقات در مقطع ارشد، دانشجوی دکتری شهرسازی در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، و دبیر کارگروه ایمنی میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران
ناشر: جهاد دانشگاهی قزوین
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۵۰ صفحه
قیمت: ۲۰/۰۰۰ تومان

محمود قدیری 

♦ پیشگفتـار کتــاب:
حریق یکی از بزرگترین تهدیدها برای بافت و بناهای فرهنگی-تاریخی به شمار می رود. بنابراین ضروری است که با حذف خطرات و ریسک های بزرگ، احتمال وقوع حریق را به حداقل رساند و یا با مدیریت دقیق و کنترل، خطرات آنها را کاهش داد. مجموعه حاضر حاصل تلاش کارگروه ایمنی میراث فرهنگی سازمان آتش نشانی تهران است. این کارگروه برای اولین بار در سال ۱۳۹۸ در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تشکیل شد تا در راستای صیانت و حراست از بنا و بافت های فرهنگی-تاریخی در برابر حریق و حوادث به ارائه راهبردهای علمی و عملی دست پیدا نماید.

♦ مقدمـــه کتــاب:
بسیاری از کشورها میراث معماری و فرهنگی منحصر به فرد خود را در کمپین های تبلیغاتی و صنعت گردشگری برجسته می کنند، این وظیفه ما است که ساختمان ها و آثار هنری تاریخی خود را برای نسل های آینده به خوبی نگهداری کنیم، تا آنها نیز قادر به درک و لذت بردن از تاریخ و مردم گذشته ی خود باشند. حفظ بنا و مجموعه های تاریخی دارای ابعاد مختلف می باشند. اما یکی از اولویت های اساسی، محافظت در برابر از دست دادن آثار و آسیب های ناشی از حریق است.

ساختمان های تاریخی منابع محدودی در سراسر دنیا هستند که در دو دهه ی اخیر موضوع از دست دادن این سرمایه های تاریخی بر اثر آتش سوزی تبدیل به یکی از موضوعات مورد توجه بین المللی شده است. بعنوان نمونه می توان به کلیسای نوتردام پاریس، بازار تاریخی تبریز، میدان حسن آباد تهران و… اشاره کرد. با دانش و آگاهی بیشتر از این موضوع و افزایش تطابق و استفاده از فناوریهای نوین مقاوم سازی در برابر حریق می توان ریسک حریق را در ساختارهای تاریخی به کمترین میزان خود کاهش داد.

آتش سوزی در بنا و مجموعه های فرهنگی-تاریخی موضوعی جدید نیست، بعنوان نمونه در انگلستان بین سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ بطور متوسط هفت ساختمان تاریخی یا فرهنگی در ماه دچار آسیب و یا ویرانی ناشی از حریق شده اند. همچنین در حالیکه حفظ آثار باستانی و ساختمان های تاریخی بعنوان سرمایه های محدود یک کشور از منظر فرهنگی و همچنین اقتصادی بسیار حائز اهمیت می باشد، اما در هنگامه ی آتش سوزی حفظ جان بازدید کنندگان، توریست ها و کارکنان دارای ارجحیت بیشتری است. سوال اصلی در اینجا شکل می گیرد، چگونه می توان یک ساختمان تاریخی را از تهدید حریق حفظ نمود، در حالیکه کمترین دخالت و تغییری در ساختار اصلی آن انجام گیرد و در عین حال برای استفاده مردم قابل دسترس و ایمن باشد؟ ایمنی در برابر حریق در ساختمان ها بطور کلی دو هدف را دنبال می کند:
الف: نجات جان انسان ها؛
ب: حفاظت از ساختمان و محتویات درون آن؛
در بنا و مجموعه های فرهنگی-تاریخی با توجه به شرایط و ویژگی های خاص اینگونه مکان ها، فراهم آوردن شرایط بهینه ایمنی برای حفاظت از جان انسانها و اموال و ساختمان، با چالش های بسیاری رو به رو می باشد.

 

 

♦ فهرسـت مطالـب کتـاب:
بخش اول: تعاریف
بخش دوم: شخصیت بافت و بنای فرهنگی–تاریخی
بخش سوم: وظایف تیم کارشناسی
بخش چهارم: مستند نگاری
بخش پنجم: طراحی سناریوهای حریق
بخش ششم: پیشگیری از حریق و حوادث
بخش هفتم: نظافت، پاک سازی محیط و پخت و پز
بخش هشتم: رویدادهای ویژه
بخش نهم: جلوگیری از گسترش حریق
بخش دهم: تخلیه خروج
بخش یازدهم: بیمه و حقوقی
بخش دوازدهم: تعمیر، نگهداری
بخش سیزدهم: مقاوم سازی بنا یا مجموعه فرهنگی – تاریخی
بخش چهاردهم: ایمنی در تاسیسات
بخش پانزدهم: انبار
بخش شانزدهم: تجهیزات آتش نشانی
بخش هفدهم: عوامل حفاظتی
بخش هجدهم: آموزش
بخش نوزدهم: شرایط بازدید از بنا یا مجموعه
بخش بیستم: سایر نکات ایمنی

دریافت تصویر روی جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook