انتشار کتاب «بهترین تجارب پایداری اجتماعی در مناطق تاریخی‮‬‏‫»

اختصاصی، معمارنیوز – انتشار کتاب «بهترین تجارب پایداری اجتماعی در مناطق تاریخی‮‬‏‫»

تدوین:
اسکان بشر سازمان ملل متحد

مترجمان:
راحله اختراعی طوسی
الهه ذوقی حسینی
مصطفی نوروزی

ناشر: انتشارات طحان
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸
شمارگان: ۱۰۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۱۰۰ صفحه
قیمت: ۳۰/۰۰۰ تومان

مقدمه:
تأثیر جهانی شدن بر شهرها، بسیار و مختلف بوده است. آزادسازی تجارت جهانی و گردش آزادتر سرمایه، شهرها را به اندازه ملت ها، در خط مقدم رقابت اقتصادی قرار داده اند. برخی شهرها با مزیت های رقابتی از قبیل نیروی کار تحصیل کرده، بنادر واقع در مکان های استراتژیک، فرودگاه ها و همچنین سایر زیرساخت های حمل ونقل و ارتباطات قادر به سرمایه گذاری در تجارت جهانیِ به سرعت رو به گسترش، بوده اند. بسیاری دیگر، دارایی های مادی و فرهنگی منحصر به فردی را برای جذب گردشگریِ به سرعت رو به گسترش، به کار گرفته اند. با این حال، بسیاری از شهرها و کشورها، در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش های جهانی شدن اقتصادی و مالی می باشند. آن ها همچنین باید با  سیاست های نئولیبرالی تجویز شده برای ادغام کردنشان در اقتصاد جهانی و رقابتی تر کردنشان، دست و پنجه نرم کنند. تأثیر دوگانه ی فقدان فرصت  و گسترش نابرابری، خود را به شکل تفکیک اراضی و قطبی شدن اقتصاد نشان می دهد. این ها عوامل عمده سهیم در خشونت و جرایم شهری هستند که به نوبه خود پایداری بلندمدت اجتماعی و اقتصادی شهر را تهدید می کنند. اشکال پایدار شهرسازی نیازی بیش از رویکردهای سازگار با محیط زیست نسبت به برنامه ریزی و توسعه شهری دارند. آن ها خواستار اصلاحات ساده تر رویکردهای فعلی در ترویج و توزیع رشد اقتصادی هستند. آن ها به مجموعه ای هماهنگ از سیاست های اجتماعی فراگیر نیاز دارند که بتوانند اطمینان دهند مزایای شهرسازی امروز در آینده پایدار باقی خواهند ماند.

در یک دنیای شهری رو به رشد، ارتقاء شهرسازی پایدار؛ که دربرگیرنده مسائل مربوط به رشد اقتصادی، برابری اجتماعی، انسجام قومی و فرهنگی و حفاظت از محیط زیست می باشد، نیازمند برنامه ریزی استراتژیک، اجماع، و حل وفصل اختلافات است.

در طول چند دهه گذشته، محدوده مرکز شهرها  و مناطق تاریخی اشان در سراسر جهان رو به زوال گذاشته اند. در بسیاری از شهرها ترکیبی از خانه های قدیمی، متراکم، زیرساخت های فرسوده و خدمات ضعیف منجر به مهاجرت ساکنان به سکونتگاه های دورافتاده  و رها کردن ساختمان های خالی و جمعیت سالخورده شده است. در دیگر شهرها، ساکنان متعهد به مدرن کردن منازل و محل کار خود شده اند که اغلب به ضرر میراث معماری  گذشته بوده است. از سویی دیگر، در حالی که چنین طرح هایی می تواند در حفظ مناطق انتخاب شده موفق باشد، گرایش به آسیب رساندن به منطقه را دارند و به ندرت چرخه معیوب زوال مرکز شهر در جهت توسعه حومه نشینی را تغییر می دهند.

امروزه فرآیندهای نوسازی (اعیانی سازی) به طور فزاینده ای، انسجام اجتماعی مناطق تاریخی را تهدید می کند و اغلب به تغییر و تحول شدید و در نهایت تخلیه  اجباری منجر می شوند. نوسازی، یک فرآیند اجتماعی فضایی می باشد که معمولاً دو شکل به خود می گیرد: یکی از طریق ممانعت از حضور طبقه کارگر در مناطقی که از پیش بورژوا بوده اند انجام می گیرد؛ و دیگری از طریق افزایش اقشار ثروتمند جامعه در منطقه ای که تا به آن روز از نظر جامعه شناختی مخلوط و یا اکثراً از اقشار طبقه کارگر بوده است اتفاق می افتد.

مراکز شهری تاریخی به مکان های تبادل اجتماعی در حال رشد تبدیل شده اند. افزایش ناگهانی در اجاره ها و ساخت وساز، مستاجران را وادار به ترک خانه ها و محلاتشان کرده است. به نظر می رسد که مراکز شهرها که در آن فشار اجتماعی و اقتصادی بیشتر است به یک نیروی گریز از مرکز تبدیل شده اند که قربانیان آن ساکنان طبقه کارگر می باشند. در برنامه مدیریت تحولات اجتماعی(MOST) سازمان آموزشی، علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از سال ۱۹۹۶ توجه خاصی به دیدگاه های اجتماعی برای نوسازی مراکز شهری داده شده است. نمایشگاهی از پروژه های متنوع نوسازی میزگردی را در دومین گردهمایی مرکز سکونتگاه های انسانی سازمان ملل  پشتیبانی کرد. شش سال بعد در ونیز برخی از شرکت کنندگان میزگرد استانبول، دعوت شدند تا به تفکر در مورد احیای پایدار و اخلاق مدار مناطق تاریخی بپردازند. نتایج اصلی این دو میزگرد در یک نشریه یونسکو “از استانبول تا ونیز” گردآوری شد: احیای اجتماعی پایدار مناطق تاریخی، و سخنرانی معماران. در سال ۲۰۰۴، در خلال گردهمایی انجمن شهری مرکز سکونتگاه های انسانی سازمان ملل  که در بارسلونا، اسپانیا برگزار شد، یونسکو  برخی از شیوه های درست و غلط تقویت پایداری اجتماعی در پروژه های احیای شهری در مناطق تاریخی را مطرح کرد. همزمان، HABITAT گفتگویی را در مورد واقعیت های شهری معطوف به این موضوع، سازماندهی کرد.

مطالعات موردی زیر گزیده ای از طرح های بهبود و حفاظت میراث فرهنگی را نشان می دهند که در پایگاه داده های بهترین تجارب UN HABITAT موجود می باشد. آن ها از میان تمام مناطق جهان برای نشان دادن تنوع نقاط ورود، روش هایی که توسط جوامع مختلف در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متفاوت برای رسیدگی به موضوع مناطق تاریخی در محدوده خود استفاده می کنند، انتخاب شده اند. همه این موارد، رویکردهایی را که در طی یک دوره، خود را ثابت کرده اند، از جمله برخی از آن ها که ارتقا یافته و تکرار شده اند، را ارائه می دهند. دروس آموخته شده از این مطالعات موردی در راهنمای UNESCO/UN HABITAT برای مقامات محلی با نام مناطق تاریخی برای همه: “یک رویکرد اجتماعی و انسانی به احیای پایدار” گنجانده شده است.

• فهرسـت مطالـب کتـاب:
مقدمه
بررسی اجمالی زمینه ها و موضوعات
مطالعات موردی
ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی: حوزه  ارتقاء شهری
فلسطین: احیای مراکز تاریخی و اشتغال زایی از طریق مرمت
شهر قدیمی حلب، سوریه بهبود عملکرد محیطی شرکت های کوچک و متوسط
یانگ ژو، چین: حفاظت از شهر باستانی و بهبود محیطزیست مسکونی
لهاسا، تبت، حفاظت جمعی میراث فرهنگی شهری
ناننینگ، چین: تغییر چهره برای باززنده سازی عملکردهای اصلی شهر
پکن: پروژه آزمایشی حفظ منابع طبیعی، دلیلی برای تأمل
برنامه حفاظت از میراث شهر ویگان در فیلیپین
بازسازی پایدار شهری وین، اتریش
حفاظت شهر بانسکا اشتیاونیسا، جمهوری اسلواکی
حفاظت و بازسازی میراث تاریخی جهانی، سانتیاگو دکامپوستلا، اسپانیا
حفظ میراث فرهنگی، هالمستاد، سوئد
کوبا: مداخله شهری در مرکز تاریخی بایامو
کیتو، اکوادور: مسکن اجتماعی در منطقه تاریخی

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook