اما اگرها و فرایند طولانی اهدای جوایز مسابقه اراضی فوقانی تونل رسالت!!

اکنون بیش از شش ماه از اعلام نتایج مسابقه طراحی شهری و معماری محور پیاده اراضی فوقانی تونل رسالت می گذرد،و هنور اهدای جوایز صورت نگرفته است. گزارش حاضر، خلاصه ای از اما و اگرها و فرایند طولانی اهدای جوایز مسابقه فوق الذکر می باشد که به قلم یکی از برندگان این رقابت نگاشته شده است.

تحریریه معمارنیوز

علی منصوری -کارشناس ارشد معماری – اختصاصی، معمارنیوز – در مورد مسابقه طراحی شهری و معماری محور پیاده اراضی فوقانی تونل رسالت، پس از خلف وعده‌های پایان‌ناپذیر مسئولان برگزاری مسابقه، شرکت مهندسین مشاور فجر توسعه، در اهدای جوایز برندگان و پرداخت کمک‌هزینه مشاوران حاضر در مسابقه، ما حائزان رتبه‌های اول تا سوم بخش اصلی و بخش دوم داوری مسابقه در آذرماه سال ۱۳۹۴ بر آن شدیم تا مطالبات خود را از طریق مکاتبه با دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی پیگیری نماییم.

متن این نامه به تاریخ ۱۳۹۴/۹/۱۳ بدین شرح است:

وزارت راه و شهرسازی – دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی
با سلام و احترام
در مرداد ماه سال ۱۳۹۴، مسابقه طراحی شهری و معماری محور پیاده اراضی فوقانی تونل رسالت به سفارش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، اداره کل شهرسازی و طرح های شهری، اداره کل معماری و ساختمان و توسط مهندسین مشاور فجر توسعه و به دبیری آقای مهدی هراتی اعلام عمومی شد و به اجرا در آمد. در شیوه‌نامه مسابقه، مجری مسابقه تعهد نمود که کلیه اقدامات مسابقه بر اساس آیین‌نامه مسابقات معماری و شهرسازی، مصوبه جلسه ۵۱۳ به تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۲۰  برگزار شود.

در این شیوه‌نامه، روز ۹ شهریور ۱۳۹۴ به عنوان مهلت ارسال آثار و جوایز مسابقه برای حائزین رتبه‌های اول تا سوم به ترتیب ۷۵۰، ۵۰۰ و ۲۵۰ میلیون ریال اعلام شد. همچنین مقرر شد کلیه پرداخت‌ها پس از مسابقه و مستقیماً توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران انجام شود.
در اطلاعیه‌های بعدی مجری مسابقه (به تاریخ ۹۴/۵/۲۸ و ۹۴/۶/۱۱)، مهلت ارسال آثار تا ۹۴/۶/۱۸ تمدید شد و نیز سه جایزه برای گروه‌های “آزاد و دانشجویی” به تعداد هر طرح ده سکه در نظر گرفته شد. همچنین اعلام شد که داوری آثار در روزهای ۲۵ و ۲۶ شهریور ۹۴ انجام خواهد شد و گردهمایی اعلام نتایج، در یک بازه زمانی بیست روزه پس از روز داوری برگزار می‌گردد.
آثار شرکت‌کنندگان طبق برنامه تا تاریخ ۹۴/۶/۱۸ دریافت و داوری آثار نیز بنا به اعلام دبیرخانه مسابقه، در تاریخ ۹۴/۶/۲۵ انجام شد. اما نتایج داوری، به دلایل اعلام‌نشده، پس از یک ماه تأخیر و در تاریخ ۹۴/۷/۲۷ از طریق سایت معمارنیوز (memarnews.com) به اطلاع عموم رسید که طی آن سه گروه حائز رتبه‌های اول تا سوم، سه گروه برندگان بخش دوم داوری (بخش آزاد و دانشجویی) و چهار گروه شایسته تقدیر اعلام شدند.
از آن تاریخ تا کنون، برخلاف تعهدات مجری مسابقه، هیچ اقدامی در خصوص اهدای جوایز انجام نشده و در پیگیری‌های شرکت‌کنندگان از مجری مسابقه و نیز از معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران هیچ پاسخ روشنی دریافت نشده است.
ما شرکت‌کنندگان مسابقه طراحی شهری و معماری محور پیاده اراضی فوقانی تونل رسالت، مجری مسابقه (شرکت مهندسین مشاور فجر توسعه) را تا انجام کامل همه مراحل برگزاری مسابقه (اعم از اهدای جوایز برندگان) مسئول دانسته، خواهان تسریع در این فرایند و اعلام تاریخ قطعی و زودهنگام برای برگزاری مراسم اهدای جوایز هستیم. همچنین به عنوان اعضای جامعه معماری و شهرسازی، لازم می‌دانیم که دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی به عنوان تنها مجری آیین‌نامه مسابقات معماری و شهرسازی، مشکلات و تأخیرهای واردشده در فرایند برگزاری مسابقه را مورد بررسی قرار داده و به منظور جلوگیری از تکرار چنین روندی در سایر مسابقات معماری و شهرسازی، اقدامات قانونی را بر علیه متخلفان به انجام رساند.

در پی این نامه، دکتر حامد مظاهریان، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در تاریخ ۹۴/۹/۲۳ نامه‌ای به شرح زیر را خطاب به آقای مهندس پشم‌چی‌زاده، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران ارسال نموده‌اند:

با وجود این مکاتبات و البته پیگیری‌های تلفنی و جلسات متعددی که در این مدت صورت گرفته، هیچ‌گونه اقدامی جهت اهدای جوایز برندگان مسابقه و نیز پرداخت کمک‌هزینه مشاوران حاضر در مسابقه انجام نشده است. از این رو بر آن شدیم تا با رسانه‌ای نمودن مشکلات بروزیافته در فرایند این مسابقه، جدیت خود را در احقاق مطالبات برحق خود اعلام نماییم و نیز وجهی دیگر از وضعیت بیمارگونه مسابقات معماری و شهرسازی در ایران را روشن نماییم.
ما شرکت‌کنندگان مسابقه طراحی شهری و معماری محور پیاده اراضی فوقانی تونل رسالت، همچنان، مجری مسابقه (شرکت مهندسین مشاور فجر توسعه) را تا انجام کامل همه مراحل برگزاری مسابقه (اعم از اهدای جوایز برندگان) مسئول می‌دانیم و اعلام می‌داریم که برای احقاق مطالبات برحق خود و نیز برای جلوگیری از تبدیل شدن خلف وعده‌هایی از این دست به رویه‌ای معمول در جامعه حرفه‌ای معماری، از هیچ تلاشی فروگزار نخواهیم کرد و این فرایند را از طریق رسانه‌ها، سازمان‌های مسئول حرفه معماری و شهرسازی و در صورت لزوم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران پیگیری خواهیم نمود.

اسامی امضاءکنندگان گزارش:
مهندسین مشاور عمارت خورشید (رتبه اول)
عرفان فرهمند و المیرا جعفری (رتبه دوم)
محمد امین محمدی، حسام عندلیب، رزا عطارد، علی محمودی اصل، علی منصوری، و منا خاتمی (رتبه سوم)
مجید زمانی، علی غرقی، محدثه یونسی و امیر آسایش (برنده بخش دوم داوری)
هادی محمدنیا و مجید ترکیان (برنده بخش دوم داوری)

لینک مرتبط: اعلام نتایج “مسابقه طراحی شهری و معماری محور پیاده اراضی فوقانی تونل رسالت”

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۲ نظر on “اما اگرها و فرایند طولانی اهدای جوایز مسابقه اراضی فوقانی تونل رسالت!!”

  • علي نديمي wrote on ۲۶ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۷:۵۴

    و همینطور میدان ولیعصر که بعد از یک ماه از گذشت مسابقه طراحی با تماس با دبیر خانه هنوز داوری صورت نگرفته و فعلا برنامه ایی برای داوری آثار ندارند ، …. نهاد های مذکور باید نظارت خود را افزایش دهند!!!!!

  • تورج wrote on ۱۱ اردیبهشت, ۱۳۹۵, ۱۵:۳۳

    مسابقات معماری در ایران تاکنون به هیچ وجه به جایگاه و ارزش واقعی خود نرسیده اند و مشاهده می شود که بسیاری از مسابقاتی که با بوق و کرنا برگزار می شوند سرنوشتی اینچنین دارند و تنها عرصه ای برای سوء استفاده تبلیغاتی برخی نهادها و به سخره گرفتن طراحان است .. شهرداری تهران هم سابقه طولانی در این قبیل بی مسئولیتی ها دارد … واقعا باید برای مسئولینی که اقدام به برگزاری این مسابقه کرده اند و سپس از صحنه محو شده اند، تأسف خورد.

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook