اعلام نتایج و نمایش تصاویر آثار برتر نخستین دوسالانه «جایزه ملی خانه ایرانی در معماری معاصر»

بنابر اعلام دبیرخانه نخستین دوسالانه «جایزه ملی خانه ایرانی در معماری معاصر»؛ جلسه داوری این جایزه، در روز یکشنبه مورخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح، در دفتر موسسه فرهنگی هنر فردا، واقع در بزرگراه حقانی تهران برگزار شد.

با پایان یافتن موعد تحویل آثار در تاریخ ۲۰ تیر ماه در مجموع ۸۶ اثر به دبیرخانه رسید که ۶ اثر به علت عدم انطباق موضوع پروژه ها با عنوان و موضوع رویداد پذیرفته نشد و ۸۰ اثر وارد فرآیند رقابت شدند. نکته قابل توجه در آثار ارسالی این دوره پراکندگی جعرافیایی نسبتاً خوب کارهای ارسالی در استان های کشور بود. معماران استان گیلان با ۳ اثر، فارس ۹ اثر، خراسان رضوی ۱۱ اثر، مازندران ۵ اثر، تهران ۱۶ اثر، کرمان ۱ اثر، اصفهان ۲۳ اثر، البرز ۳ اثر، یزد ۴ اثر، قم ۳ اثر، اردبیل ۲ اثر، همدان ۱ اثر، مرکزی ۲ اثر، لرستان ۱ اثر، خوزستان ۱ اثر، سیستان و بلوچستان ۱ اثر و قزوین با ۱ اثر در این رقابت شرکت کردند.

بیانیه داوری:
رویداد ارزشمند «خانه ایرانی در معماری معاصر» که به همت شهرداری کاشان و تعدادی از معماران علاقمند کاشانی برای اولین دوره برگزار شد، اتفاق ارزشمندی است که نشان از شکل‌ گیری خواست عمومی در راستای توجه به موضوع اصالت و کیفیت در معماری مسکونی معاصر ایران در بین کنشگران این حوزه دارد.
با وجود این که این رویداد برای اولین دوره برگزار گردید، آثار رسیده از جهت تعداد و کیفیت بسیار گسترده و قابل توجه بود و همین موضوع داوری آثار را مشکل می نمود. از سوی دیگر، واژه خانه ایرانی در عنوان این رویداد باعث شد که آثار رسیده فراتر از یک اثر صرفاً مسکونی مورد قضاوت قرار گیرند و به این دلیل تعدادی از آثار با وجود این‌ که به خودی خود قابل تقدیر و ارزشمند بودند، به دلیل عدم انطباق با معیارهایی که ذیل واژه خانه ایرانی متصور هستیم کنار گذاشته شدند. از این رو آن جایی که هر یک از آثار حائز یک یا چند معیار از معیارهای اصالت بخش به اثر مثل توجه به بستر فرهنگی، اجتماعی، کالبدی و … می شدند به مرحله دوم داوری راه یافتند.
پس از گزینش اولیه آثار در مرحله دوم پس از بازبینی مجدد و دقت در آثار باقیمانده و همچنین بعد از بحث و تبادل نظر، در گروه مسکونی چند واحدی (آپارتمان _ مجتمع مسکونی)، سه اثر به عنوان رتبه‌ های اول تا سوم انتخاب شدند. در محور زمین محدود یک اثر به اتفاق آرا به عنوان رتبه نخست انتخاب شد اما به دلیل نزدیکی دو اثر دیگر از یک سو و اختلاف امتیاز آن با اثر نخست از سوی دیگر، هر دو اثر مذکور به صورت مشترک برای جایگاه سوم انتخاب شدند. در محور مسکونی تک واحدی (خانه _ ویلا) از آن جایی که هیچ کدام از آثار، موفق به کسب حد نصاب معیارهای لازم برای رتبه نخست و دوم نشدند؛ ۳ پروژه از بهترین آثار رسیده، به اتفاق آرا داوران، به صورت مشترک برای کسب رتبه سوم انتخاب و معرفی شدند. لازم به ذکر است که انتخاب آثار به صورت مشترک به معنی معادل بودن عین به عین شاخصه‌ ها نبوده و هر کدام از جنبه‌ های متفاوتی مورد توجه هیئت داوران قرار گرفته‌ اند و با در نظر گرفتن مجموع امتیاز ها و با اتفاق آرا این تصمیم اتخاذ شد.
در آخر ذکر این نکته حائز اهمیت است که مهم ترین دستاورد این رویداد شکل‌ گیری توجه و حساسیت در بین فعالان حوزه معماری، به ویژه در ارتباط با موضوع خانه به منظور توجه به مقوله کیفیت و بستر قرارگیری در معماری مسکونی است. امید است که نهال نوپای این رویداد در جهت فرهنگ سازی عمومی از طریق استمرار این رویداد و همچنین حمایت جامعه معماران بارور شده و شاهد به ثمر رسیدن اهداف ارزشمند آن باشیم تا به تدریج موضوع کیفیت و نه صرفاً کمیت و همچنین توجه به بستر قرار گیری به یک دغدغه و خواست عمومی بدل گردد.

مهندس سید محمد بهشتی، دکتر محمدرضا قانعی و مهندس محمدرضا نیکبخت. اعضای هیئت داوران نخستین جایزه ملی خانه ایرانی در معماری معاصر بودند.

گزارش داوری:
جلسه داوری این جایزه، در روز یکشنبه مورخ ۲۷ تیرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰ صبح، در دفتر موسسه فرهنگی هنر فردا، واقع در بزرگراه حقانی تهران برگزار شد. از تعداد ۸۰ اثر ارسالی، ۲۳ اثر در محور آپارتمان و مجتمع مسکونی، ۲۴ اثر در محور زمین محدود و تعداد ۳۳ اثر در محور مسکونی تک واحدی (ویلا- خانه) دسته بندی شدند. داوران پس از دو مرحله حذفی و دو مرحله انتخابی سرانجام ۹ اثر را به عنوان آثار منتخب برگزیدند. در مرحله اول حذفی ۲۰ اثر و در مرحله دوم حذفی ۲۳ اثر حذف شدند. ۳۷ اثر به مرحله انتخابی راه یافتند که از این میان آن ها در مرحله اول ۲۲ اثر و در مرحله دوم سرانجام ۹ اثر به عنوان منتخب هیئت داوران برگزیده شد.
از بین آثاری که به مرحله اول انتخابی راه یافتند ۹ اثر برگزیده و ۱۳ اثر توسط هیئت داوران شایسته تقدیر شناخته شدند. در میان آثار ارسالی چند اثر بازسازی هم بود که کیفیت طراحی و اجرای آن‌ ها ممتاز تشخیص داده شد و به همین دلیل در میان سه گروه اصلی طبقه بندی شدند و ۳ اثر از آن‌ ها نیز شایسته تقدیر شناخته شدند؛ هر چند پیشنهاد داوران این بود که در سال‌ های آینده شرایط پذیرش پروژه‌ های بازسازی به طور مشخص اعلام شود.

فهرست کارهای راه یافته به مرحله نهایی داوری به ترتیب کد اثر به قرار زیر است:
۱. کد ۱۰۵ مجتمع مسکونی ۱۶ دقیقه در مشهد، اثر حسین ابراهیم زاده
۲. کد ۱۱۰ پنجره خانه در مشهد، اثر افشین خسرویان
۳. کد ۱۱۲ ویلای مادی در گیلاوند، اثر مسعود حاتمی
۴. کد ۱۱۴ خانه کاشان در کاشان، اثر سپیده مسعودی نژاد
۵. کد ۱۲۰ خانه الفت در تهران، اثر نوید صالحی سورمقی
۶. کد ۱۲۹ ویلای انارستان پدربزرگ در یزد، اثر پدرام جعفربیگی
۷. کد ۱۳۱ خانه سه حیات سه حیاط در اصفهان، اثر نوید گلچین
۸. کد ۱۴۶ مجتمع مسکونی باغ ونک در تهران، اثر رضا حبیب زاده
۹. کد ۱۴۷ مجتمع مسکونی کنارود در تهران، اثر رضا حبیب زاده
۱۰. کد ۱۴۹ خانه برای یک درخت در اراک، اثر فرهاد میرزایی
۱۱. کد ۱۵۱ عمارت نظر در اصفهان، اثر دفتر معماری میان
۱۲. کد ۱۵۲ خانه پر حیاط از در اصفهان، اثر دفتر معماری آینه
۱۳. کد ۱۵۴ خانه حیاط آبی در اصفهان، اثر دفتر معماری آینه
۱۴. کد ۱۵۵ خانه شماره ۷ در اصفهان، اثر دفتر معماری آینه
۱۵. کد ۱۵۶ خانه آبان در اصفهان، اثر گروه فضا، رویداد، شهر
۱۶. کد ۱۶۲ خانه پدربزرگ در یزد، اثر هومن پرهام
۱۷. کد ۱۶۴ ویلای داروک در صومعه سرا، اثر علی وهابی
۱۸. کد ۱۶۵ خانه جعفری ها در روستای سیان علیا، اثر مهدی پناهی
۱۹. کد ۱۶۸ خانه شعبانی در دزفول، اثر محسن سمیعی
۲۰. کد ۱۷۲ چهارخونه در مشهد، اثر علی اصغر قیامی
۲۱. کد ۱۷۶ ویلای سرخه حصار در مشهد، اثر جواد شعری
۲۲. کد ۱۷۸ خانه برادر در نیشابور، اثر سعید گلستانی

هیئت داوران با آگاهی به اینکه آثار رسیده به این رویداد نه لزوما بهترین آثار و نه تمامی آن ها می باشند و بسیاری از آثاری که شایسته تقدیر و توجه هستند احتمالاً در میان این آثار قرار ندارند، ضمن تشکر و تقدیر از تمام فعالان این عرصه که امید است به یکی از میدان های ارائه و معرفی استعداد های سرزمین تبدیل شود، بدین ترتیب از میان آثار دریافتی، برگزیدگان در هر بخش را پس از بحث و گفتگوی مجدد درباره تمامی ۲۳ اثر باقیمانده در مرحله اول انتخابی، به شرح زیر معرفی می نماید:

• اعلام نتایج داوری:

♦️ گروه آپارتمان و مجتمع مسکونی:
– رتبه نخست: رضا حبیب‌ زاده | پروژه آپارتمان کنارود
– رتبه دوم: حسین ابراهیم‌ زاده | پروژه آپارتمان ۱۶ دقیقه
– رتبه سوم: رضا حبیب‌ زاده | پروژه آپارتمان باغ ونک

♦️ گروه زمین‌ های محدود:
– رتبه نخست: سپیده مسعودی نژاد | پروژه خانه کاشان
– رتبه سوم مشترک: محمد عرب و مینا معین الدینی | پروژه خانه آبان
– رتبه سوم مشترک: محسن سمیعی | پروژه خانه شعبانی

♦️ گروه مسکونی تک واحدی:
– رتبه سوم مشترک: پدرام جعفربیگی | پروژه انارستان پدربزرگ
– رتبه سوم مشترک: مهدی پناهی | پروژه خانه جعفری‌ ها
– رتبه سوم مشترک: علی وهابی | پروژه اقامتگاه داروک

بدین ترتیب در گروه آپارتمانی سه اثر در مقام های اول دوم و سوم برگزیده شدند و سه اثر دیگر را در مقایسه با کار های ارسالی واجد مشخصه های بهتر و شایسته تقدیر دانستند. در گروه زمین های محدود طبق نظر داوران یک اثر در مقام اول و دو اثر به صورت مشترک در رتبه سوم قرار گرفتند. هیئت داوران ضمن بررسی تبادل نظر و اذعان به کیفیت کارها پروژه ای را حائز صلاحیت مقام دوم ندانستند. درمیان آثار رده بندی شده در گروه ویلا نیز داوران به اتفاق آرا سه اثر را به طور مشترک در مقام سوم دسته بندی نموده اند.

♦ نمــایش آثـار:

• رتبه نخست گروه آپارتمان و مجتمع مسکونی: مهندس رضا حبیب‌ زاده برای پروژه آپارتمان کنارود

 

• رتبه دوم گروه آپارتمان و مجتمع مسکونی: مهندس حسین ابراهیم‌ زاده برای پروژه آپارتمان ۱۶ دقیقه

 

• رتبه سوم گروه آپارتمان و مجتمع مسکونی: مهندس رضا حبیب‌ زاده برای پروژه آپارتمان باغ ونک

 

• رتبه نخست گروه زمین‌ های محدود: دکتر سپیده مسعودی نژاد برای پروژه خانه کاشان

 

• رتبه سوم مشترک گروه زمین‌ های محدود: مهندس محمد عرب و مینا معین الدینی برای پروژه خانه آبان

 

• رتبه سوم مشترک گروه زمین‌ های محدود: مهندس محسن سمیعی برای پروژه خانه شعبانی

 

• رتبه سوم مشترک گروه مسکونی تک واحدی: مهندس پدرام جعفربیگی برای پروژه انارستان پدربزرگ

 

• رتبه سوم مشترک گروه مسکونی تک واحدی: مهندس مهدی پناهی برای پروژه خانه جعفری‌ ها

 

• رتبه سوم مشترک گروه مسکونی تک واحدی: مهندس علی وهابی برای پروژه اقامتگاه داروک

 

لینک مرتبط: فراخوان نخستین دوسالانه «جایزه ملی خانه ایرانی در معماری معاصر»

ســـایر آثـــار: 
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.
شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook