اعلام نتایج و نمایش آثار برتر مسابقه “طراحی غرفه ایران در نمایشگاه های گردشگری بین المللی ۲۰۱۸”

اختصاصی، معمارنیوز- بنا بر اعلام دبیرخانه «مسابقه طراحی غرفه ایران در نمایشگاه های گردشگری بین المللی ۲۰۱۸»؛ نتایج نهایی مسابقه طی گزارش و بیانیه ای به شرح ذیل بیان گردید:

مقدمه:
مسابقه طراحی غرفه ایران در نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی ۲۰۱۸ با اهداف و رویکردهای زیر توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) به عنوان کارفرما تعریف شده و فصلنامۀ معماری و ساختمان نیز به عنوان برگزارکننده معرفی شد.

اهداف و رویکردها:
ـ تصویری با ارزش از کشورمان که جایگاه ویژه ای به لحاظ تاریخ، فرهنگ، اصالت و ریشه، هنر و معماری و دیگر ارزش های معنوی این مرز و بوم را در سطح جهانی با خود به همراه دارد ارائه خواهد شد و انعکاس نوآوری های بروز و توسعه یافته توسط فضای طراحی شده نمایان گردد.
ـ ایجاد شور و حال و جذب مخاطبان بیشتر در سطح گسترده به عنوان بازدیدکنندگان نمایشگاه جهانگردی و ایجاد ارتباط هر چه بیشتر در جذب ایشان از طریق روش های نوین در قوانین مرتبط با نمایشگاه های بین المللی و صنعت توریسم.
ـ ارتباط فضای طراحی شده با ارزش های هنری ایران و زمینه ای جهت تامل و گفتگو در فضای غرفه.
ـ اهمیت به موضوع زیبایی شناسی در طراحی غرفه که زمینه های جذب مخاطب را توسعه می دهد، از دیگر اهداف مسابقه است.
در این بین معیارهای زیر نیز مدنظر کارفرما بود و بر اساس آن فراخوان مسابقه طراحی غرفه ایران در نمایشگاههای گردشگری بینالمللی ۲۰۱۸ تهیه و منتشر شد.

معیارها:
ـ خلاقیت و نگاهی نو
ـ توانایی طرح در تحقق مطلوب فعالیت های (غرفه میراث فرهنگی) و تامین نیازهای بازدید کننده به لحاظ فضای درون غرفه .
ـ چگونگی و میزان نسبت هماهنگی طرح غرفه با ساختار اصلی نمایشگاه بین المللی [در فضای بسته] با معیارها و استانداردهای جهانی.

هیئت داوری که عبارتند از جناب آقایان سیدمحمد بهشتی، آرش مظفری و جواد میرحسینی از اهالی حرفه و آشنا با موضوع مسابقه دعوت به همکاری شدند.

برگزارکننده:
پس از اطلاع‌رسانی مسابقه طراحی غرفه ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی ۲۰۱۸، پاسخگوی سوالات شرکت‌کنندگان تا زمان تحویل پروژه‌ها بوده و تا پایان روز ۲۳ مردادماه سال جاری تعداد ۸۸ پروژه با مدارک تائید شده توسط دبیرخانه تحویل گرفته شد.

برگزاری مراسم اهدا و جوایز:
مراسم اهدا‌‌ جوایز روز شنبه دهم شهریور ماه سال جاری در ساختمان روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سخنرانی رامین افشاری، مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. وی اشاره کرد که:کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران هر ساله به نمایندگی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اجرای غرفه جمهوری اسلامی ایران در تعدادی از نمایشگاه‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی در خارج از کشور می‌باشد. با توجه به تاثیر این نمایشگاه‌ها در حفظ و توسعه بازار صنعت گردشگری و صنایع دستی، همواره حضور موثر و برگزاری فاخر و ارزشمند این نمایشگاه‌ها مورد تاکید ریاست محترم سازمان جناب آقای مونسان بوده است.
در این نمایشگاه‌ها با توجه به فضای محدودی که به منظور معرفی داشته‌ها و جذابیت‌های کشور در اختیار قرار می‌گیرد، علاوه بر تولید محتوای مناسب جهت معرفی و ارائه محصولات گردشگری و صنایع دستی، طراحی و اجرای فاخر و کاربردی غرفه به عنوان نماد و ویترین معرفی کشورها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
به همین منظور از اوائل سال جاری برگزاری مسابقه‌ای با موضوع طراحی غرفه ایران در نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع دستی خارج از کشور در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تخصصی بودن موضوع از همکاری مجله تخصصی معماری و ساختمان بهره گرفتیم که امروز پس از انجام فرایند مسابقه فراخوان و تحویل آثار و ارزیابی و داوری، برای معرفی و تجلیل از نفرات برگزیده این مسابقه در خدمت شما عزیزان هستیم.
امیدوارم با همکاری حوزه های مختلف صنعت گردشگری و صنایع دستی بتوانیم با حضور موثر در نمایشگاه‌های خارج از کشور گامی بزرگ در معرفی کشور عزیزمون ایران برداریم و با معرفی و توسعه بازار گردشگری و صنایع دستی، به توسعه اقتصاد کشور کمک کنیم.
سپس آرش مظفری بیانیه داوری را قرائت نمودند و همچنین از کانون انون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران، جهت تعریف این مسابقه به صورت نامحدود تشکر و قدردانی نمودند و اجرای مسابقه به این سبک را جایگاهی برای کشف استعداد‌های جوان و مطرح شدن آن‌ها در جامعه معماری دانستند .

بیانیه داوری:
در تاریخ ۲۵ مرداد ماه ۱۳۹۷ جلسه داوری مسابقه “طراحی غرفه ایران در نمایشگاه های گردشگری بین المللی ۲۰۱۸” با حضور داوران محترم “جناب آقای مهندس بهشتی”، “جناب آقای مهندس میر حسینی” و ” جناب آقای مهندس مظفری” و ناظرین دبیرخانه دائمی مسابقات معماری و شهرسازی و مدیر مسابقه و دستیاران مدیر در محل دبیرخانه مسابقه برگزار گردید.

فرآیند داوری در ابتدا به صورت سلبی (حذفی) صورت گرفت کد ۱۷ اثر به به مرحله بعد راه یافتند. سپس از میان ۱۷ اثر، ۱۱ طرح برای ارزیابی نهایی به مرحله بعد راه یافتند.

کد آثار (۱۷ اثر):
۱۶۶-۱۴۵-۱۲۴-۱۳۷-۱۱۴-۱۲۵-۱۲۱-۱۱۵-۱۴۹-۱۶۰-۱۷۴-۱۷۳-۱۳۴-۱۴۳-۱۷۰-۱۲۲-۱۳۱

انطباق این ۱۱ طرح با برنامه مسابقه توسط مدیر مسابقه انجام شد و گزارش شفاهی آن توسط مدیر به استحضار داوران رسید.
کد آثار (۱۱ اثر):
۱۶۶-۱۴۵-۱۲۴-۱۳۷-۱۱۴-۱۲۵-۱۲۱-۱۱۵-۱۴۹-۱۶۰-۱۷۴
در این مرحله داوران به صورت مجزا با روش امتیاز دهی برای انتخاب طرح های منتخب اقدام نمودند.

براساس امتیازات اتخاذ شده توسط هئیت داوران برگزیدگان به شرح زیر معرفی می گردند:

نفرات برگزیده:
رتبه اول: صائب علیمحمدی
رتبه دوم: رضا امیری
رتبه سوم: گروه معماران آرل (مهسا مقری، هدیه احمدیان، شادان برومند، مدیحه مولایی، فرزانه مردانی)
رتبه چهارم: محمدحسن فروزان‌فر
رتبه پنجم: اشکان عباسپور، آبتین اخلاقی، مهرداد کیهانی، نریمان نجاتی، شکیلا لطفعلی، مائده عشوری، مهسا اسماعیل‌پور

از نظر هئیت داوران هر پنج طرح برگزیده به جهت کیفیت آثار ارائه شده، قابلیت اجرا شدن دارند و هئیت داوران به برگزار کننده توصیه می نماید که از ۶ طرح دیگر نیز به دلیل دارا بودن ایده های خلاقانه تقدیر نماید.

هئیت داوران معیارهای زیر را جهت انتخاب آثار برتر تبیین نمود:
طرح رتبه اول: نگاه انتزاعی به معماری ایرانی – تنوع فضایی و منعطف بودن طرح – امکان پوش اتفاقات مختلف در رویدادهای متفاوت.
طرح رتبه دوم: قابلیت اجرایی مناسب – توجه به معماری ایرانی – امکان تکثیر آسان با توجه به مدوکار بودن طرح
طرح رتبه سوم: نگاه مفهومی به معماری ایرانی و استفاده مناسب از نور در فضا – حفظ خلوص اثر با استفاده محدود از متریال آشنا.

بعد از این قرائت بیانیه، احمدزهادی، مدیرمسئول فصلنامۀ معماری و ساختمان و ۲A و برگزارکنندۀ مسابقه به ارزش برگزاری مسابقات طراحی و معماری اشاره کرد مسابقات معماری نه تنها یک زمینه ای در رقابت طراحی است، بلکه گفتگو، تعامل و تبادل بین متخصصان و نوآوران از طریق ارائه ایده و نگاه حرفه ای ایشان است. جسارت شرکت کننده نمادی از اعتماد او به خویش است که زمینه موفقیت خواهد بود.
در ادامه سید محمد بهشتی در این مراسم سخنانی را ایراد کردند و بیان نمودند که مسابقات معماری عرصه‌ای برای استفاده حداکثری از ظرفیت حرفه ایجاد می‌کنند و اشاره نمودند که در مسابقات محدود کارفرمایان بیشترین بهره را می‌برد و خیلی سریع به خواسته خود خواهند رسید اما زمانیکه مسابقات به صورت نامحدود برگزار می‌گردند بیشترین بهره نصیب جامعه معماری می‌گردد و چه بسا محصول بهتری داشته باشند. و معماران بیشتری می‌توانند زمینه‌ای برای ارائه کارهایشان داشته باشند.
همچنین سید جواد میرحسینی اشاره کردند که این مسابقه به علت اینکه قرار بود فضایی برای معرفی این سرزمین طراحی گردد با خیلی از مسابقات دیگر تفاوت اساسی داشت از همین رو انتخاب طرح‌های برتر بسیار سخت بود. همچنین پیشنهاد نمودند که دیگر کارفرمایان هم موضوعاتی از این دست را به صورت مسابقه برگزارکنند تا معماران بتوانند با موضاعاتی برخورد داشته باشند که خاص هستند و به ندرت مطرح می‌گردند.

نمایش طرح های برتر و طرح های راه یافته به فینال:

♦ نفرات برتر:

رتبه اول: صائب علیمحمدی

 

رتبه دوم: رضا امیری

 

رتبه سوم: گروه معماران آرل (مهسا مقری، هدیه احمدیان، شادان برومند، مدیحه مولایی، فرزانه مردانی)

 

رتبه جهارم: محمدحسن فروزان‌فر

 

رتبه پنجم: اشکان عباسپور، آبتین اخلاقی، مهرداد کیهانی، نریمان نجاتی، شکیلا لطفعلی، مائده عشوری، مهسا اسماعیل‌پور

 

 

♦ رتبه های ششم تا یازدهم:

رتبه ششم: رضا عباسی، عرفان عرفاتی، علیرضا امامی، تیراژه برزآبادی فراهانی
رتبه هفتم: پردیس هداوند میرزایی
رتبه هشتم: هدی جمالی هنجنی، نسیم فتحی، فاطمه گلشن بافقی
رتبه نهم: مبشر نکوئی
رتبه دهم: پریسا شیری، مهرنوش خراسانی، مهدیه هاشملو
رتبه یازدهم: شرکت طراحی و معماری مینیمال آفیس (سعید واعظی، رسول سجودی)

 

 

♦ ۶ طرح از ۱۷ طرح راه یافته به فینال (بدون رتبه):

_ گروه معماران مدام (ساناز قائم مقامی، مجتبی محمد ظاهری)
_ یحیی نوش آبادی
_ عسل هاتف متقی، محمدرضا ترابی
_ سید امیرحسین موسوی، الهام شهابی
_ استودیو طراحی ری (علیرضا محمدی)
_ حسن اسناوندی، نسترن نصیری

 

ســـایر آثـــار:

در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

 

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه طراحی غرفه ایران در نمایشگاه های گردشگری بین المللی ۲۰۱۸
لینک مرتبط: گزارش داوری، و اطلاعیه مراسم اختتامیه و اهدای جوایز “مسابقه طراحی غرفه ایران در نمایشگاه های گردشگری بین المللی ۲۰۱۸”

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۲ نظر on “اعلام نتایج و نمایش آثار برتر مسابقه “طراحی غرفه ایران در نمایشگاه های گردشگری بین المللی ۲۰۱۸””

  • 00000 0 wrote on ۱۲ شهریور, ۱۳۹۷, ۱۶:۵۲

    بنده به عنوان یه معمار فقط از برگزار کننده محترم یا هئیت محترم داوری میخوام بپرسم :
    توی طرحی که به عنوان نفر اول معرفی کردین دقیقا” چی دیدین ؟!!
    آیا واقعا این طرح صلاحیت داره که به عنوان غرفه ایران توی اروپا اجرا و دیده بشه ؟!!
    دقیقا” چه چیزی رو بازگو میکنه ؟!!
    کدوم یکی از خواسته های مطرح شده در مفاد فراخوان توش لحاظ شده ؟!!
    چه نشونه یا حرف یا هنر یا هر چیز دیگه کشور ما رو معرفی میکنه ؟!!

    رویکرد شما ( -تصویری با ارزش از کشورمان که جایگاه ویژه ای به لحاظ تاریخ، فرهنگ، اصالت و ریشه، هنر و معماری و دیگر ارزش های معنوی این مرز و بوم …
    – ایجاد شور و حال و جذب مخاطبان …
    -ارتباط فضای طراحی شده با ارزش های هنری ایران…
    – اهمیت به موضوع زیبایی شناسی در طراحی غرفه…. )بوده .

    کدوم یکی ازین موارد رو در طرح برتر دیدین ؟!!
    لطفا” جواب بدین .

  • کامران سیدی wrote on ۱۶ شهریور, ۱۳۹۷, ۱۱:۳۹

    لطفا بخش نمایشگاه اثار انلاین رو برای این بخش ب روز کنید

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook