اعلام نتایج مسابقه ملی طراحی منظر محور امام رضا (ع) – مشهد

محمدرضا کاشانی-مدیرمسئول- روایت مسابقات معماری و شهرسازی، دیگر برای جامعه معماری موضوع تازه ای نیست. باری دیگر، عدم رعایت قوانین و یا عدم اطلاع داوران این مسابقه از مفاد آیین نامه و شاید وجود آیین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی، باعث شد این رقابت تجربه ناخوشایند دیگری را رقم زند.

در متن اطلاع نتیجه در سایت سازمان زیباسازی مشهد آمده است:
ﻫﯿﺎت داوران ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﻫﺎی رﺳﯿﺪه و ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ و ﻧﻘﺶ ﻓﺮا ﺷﻬﺮی ﻣﻠﯽ و ﻓﺮاﻣﻠﯽ ﻣﺤﻮر اﻣﺎم رﺿﺎ (ع) ﻫﯿﭽﮑﺪام از آﺛﺎر را واﺟﺪ ﺻﻼﺣﯿﺖ اﻧﺘﺨﺎب و ﺗﺪاوم و ﺗﺪارک ﺑﺮای اﺟﺮا به عنوان طراحی شهری ﻧﺪاﻧﺴﺘﻪ و از ﮐﻠﯿﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

حال آنکه در این خصوص در بند ۳ـ۱۷٫ آئین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی آمده است:
داور یا هیئت داوری نمی‌تواند هیچ شرکت‌کننده‌ای را شایسته احراز مقام اول نداند؛ اما می‌تواند عیوب محصول برنده اول را اعلام کند، و وی را شایسته واگذاری ادامه کار نداند.

مطابق آیین نامه برگزارکننده موظف است جوایز را مطابق فراخوان به رتبه های برتر پرداخت نماید و اطلاق عنوان “تقدیر می نماید” از سوی برگزار کننده واژه ای نادرست و دو پهلو است؛ ای کاش برگزار کننده با ایجاد تهیه فراخوانی حرفه ای و دبیرخانه ای منسجم تر، مسابقه ای در شأن سازمان زیباسازی مشهد برگزار می نمود، که در اینصورت با استقبال معماران و شهرسازان روبرو می گردید.
همچنین قطعاً عدم اطلاع و یا بی توجهی داوران و نیز سازمان زیباسازی شهرداری مشهد از مفاد آیین نامه مذکور و انتشار فراخوانی خارج از استاندارد شایسته آنان نیست و برای معمارانی که زحمات زیادی متحمل می شوند قابل قبول نبوده و این مسائل باعث حضور حداقلی در مسابقات معماری می شود؛ که نتیجتاً موجب بی توجهی جامعه معماری و خصوصاً نسل جوان به معماری معاصر کشور می گردد. بارها این موضوع را تکرار کرده ایم و شایسته می دانیم به جهت اهمیت موضوع باری دگر تکرار نماییم که مسابقات معماری و شهرسازی بهترین روش برای خلق معماری هم شأن دوره حاضر است. از اساتید و اعضاء هیئت داوران و نیز برگزارکننده (سازمان زیباسازی شهرداری مشهد) انتظار بیشتری می رفت!
در ادامه گزارش و نتایج مسابقه مذکور آورده می شود.

بنا بر اعلام دبیرخانه «مسابقه ملی طراحی منظر محور امام رضا (ع) – مشهد»؛ ﻫﯿئت داوران ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﻠﯿﻪ ﮐﺎرﻫﺎی رﺳﯿﺪه و ﻧﻈﺮ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ و ﻧﻘﺶ ﻓﺮا ﺷﻬﺮی ﻣﻠﯽ و ﻓﺮاﻣﻠﯽ ﻣﺤﻮر اﻣﺎم رﺿﺎ (ع) ﻫﯿﭽﮑﺪام از آﺛﺎر را واﺟﺪ ﺻﻼﺣﯿﺖ اﻧﺘﺨﺎب و ﺗﺪاوم و ﺗﺪارک ﺑﺮای اﺟﺮا به عنوان طراحی شهری ﻧﺪاﻧﺴﺘﻪ و از ﮐﻠﯿﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻫﺎ ﺗﻘﺪﯾﺮ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

در بین آثار ارائه شده آثار ذیل به عنوان کارهای برتر به ترتیب شناخته شدند.
رتبه اول: دفتر پژوهشی مکان سازی و طراحی مکان
رتبه دوم: مهندسین مشاور نقشان
رتبه سوم: مریم سمیعی
رتبه چهارم: فائزه چیتگرها
رتبه پنجم: معصومه فرجی

گزارش تصویری داوری:

 

نمایش آثار:

 

سایر آثار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

 

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه ملی طراحی منظر محور امام رضا (ع) – مشهد

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “اعلام نتایج مسابقه ملی طراحی منظر محور امام رضا (ع) – مشهد”

  • علی توانائی جبارزاده wrote on ۱۳ اسفند, ۱۳۹۷, ۱۸:۲۲

    سلام
    متاسفانه کارگروه نور همین سازمان، سال ۱۳۹۲ فراخوان داد برای طراحی نورپردازی ایستگاه آخر قطار شهری ، اما باز هم کسی رو اول اعلام نکرد و جایزه ۱۰ میلیون تومانی رو هم به کسی نداد! شنیدم که ۴۰ میلیون تومان دادند و یک مشاور خصوص گرفتند!
    بارها هم شرکت ما برنده مسابقات طراحی نورپردازی شد، که اسنادش موجود هست می تونم بدم خدمت تون، اما اصلا جایزه ای به ما داده نشد که نشد…

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook