اعلام نتایج مسابقه «طراحی معماری آستان مطهر ائمه بقیع»

پیرو انتشار فراخوان مسابقه «طراحی معماری آستان مطهر ائمه بقیع» مورخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ در معمارنیوز، و طی گزارش دبیرخانه مسابقه، هم اکنون نتایج و اسامی طرح های برگزیده به شرح ذیل اعلام می گردد:

همچنین به اطلاع می رساند؛
تصاویر پروژه های “طرح های برگزیده” متعاقبا طی خبری جداگانه در معمارنیوز منتشر خواهد شد. – تحریریه معمارنیوز

گزارش مسابقه: 
دکترسید جواد هاشمی فشارکی، دبیر جشنواره  طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع) درخصوص فرایند داوری چنین گفت: تا پایان مهلت تعیین شده ۷۳ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. ۳۱ اثر بدلیل کسر اطلاعات و مدارک اعلامی (ارایه طراحی معماری آستان مطهر ائمه بقیع یا سایت پلان، ارایه نقشه های طبقات در مقیاس مناسب، ارایه نما و برش در مقیاس مناسب، ارایه طرح سه بعدی یا حجم کلی از طرح) توسط دبیر کنار نهاده شد. ۴۲ اثر تفکیک  شدند شامل ۲۰ اثر گروهی (۲ نفره تا ۷ نفره) و ۲۲ اثر انفرادی بوده اند. آثار کد گزاری شده و در اختیار هیات داوران قرار گرفت و در جلسه داوری در ۲۲ مهر ۱۴۰۰، هیات داوران ابتدا راجع به معیارهای داوری و نحوه امتیاز دهی بحث نمودند.

سپس آثار از لحاظ ایده و طرح مورد بررسی کلی و درجه بندی شد، برخی از آثاری که کیفیت خیلی ضعیفی داشتند، حذف شدند. بعد تک تک آثار بصورت کیفی و کمی ارایه شده، بررسی شد و هر داور یک نمره تا سقف ۲۰ به هر اثر داد. سپس معدل گیری از نمرات مکتسبه صورت پذیرفت. بدین نحو نفرات به ترتیب بیشترین تا کمترین مشخص شد. سپس همه آثار در هر گروه با یکدیگر مقایسه شده و اندکی اصلاح و تعدیل شد. برگزیدگان به ترتیب امتیاز مکتسبه در دو دسته گروهی و انفرادی مشخص گردیدند و بیانیه هیات داوران تدوین گردید.
علیرغم اینکه در فراخوان در گروهی مقرر بود تا سه نفر تقدیر شوند، ولی مقرر شد به جهت تشویق بیشتر تا نفرات دهم نیز تقدیر شوند. جایزه نقدی آثار گروهی، به ترتیب  ۱۰۰ میلیون تومان، ۷۰ میلیون تومان و ۵۰ میلیون تومان و از چهارم تا پنجم هرگروه ۱۰ میلیون تومان و در بخش انفرادی به ترتیب ۳۰ میلیون تومان، ۲۰ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان و از چهارم تا پنجم هرنفر ۱۰ میلیون تومان می باشد. که البته اجر معنوی کار بیش از مادی آن است. ولی همین رقم مادی نیز بسیار برکت چند برابری دارد وصد البته عشق و ارادت فراوان طراحان عزیز به آستان مقدس ائمه مظلوم بقیع و بازسازی آن والاتر است. به همین جهت کلیه شرکت کنندگان را واجد مقامی ممتاز می دانیم و طراحی ایشان را مصداق عمار بیوت اطهار سلام الله علیه میدانیم. گرچه طراحان می توانسته اند تلاش بیشتری را در جهت انطباق بهتر طرح های خود با معیارهای طراحی استان حرم مطهر مبذول نمایند. وجود برخی از اشکالات در آثار رسیده مبین آن بود که کمتر اثری بصورت مستقل قابلیت های کافی برای انتخاب نهایی به عنوان مقام های اول و دوم داشت. لیکن به پاس تقدیر و تشویق شرکت کنندگانی که دارای انگیزه های معنوی فراوان، تلاش قابل ستایش، ایده های خلاقانه قابل توجه و نحوه پرداختن معمارانه به موضوع مسابقه بوده اند و بصورت نسبی کارهای مناسب تری را ارائه نموده اند، مورد قبول واقع شد.

بیانیه هیات داوران: 
بسمه تعالی
« بیانیه هیات داوران مسابقه طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع)»
همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما باقی میگذارم، کتاب خدا و اهل بیتم را، تا زمانی که به این دو چیز گرانبها تمسک کنید گمراه نخواهید شد، این دو از یکدیگر جدا نخواهند شد تا اینکه روز قیامت در کنار حوض کوثر برمن وارد شوند.
ضمن تشکر فراوان از کلیه شرکت کنندگان در این مسابقه به استحضار می رساند ، هیات داوران مسابقه متشکل از:
مهندس مهدی چمران، مهندس عبدالحمید نقره کار، دکتر محمد علی خان محمدی، دکتر محسن وفامهر، دکتر امیر محمدخانی و دکتر سید جواد هاشمی فشارکی (عضو و دبیر)، پس از بررسی کامل و جامع آثار توضیحاتی را در این خصوص خدمت شرکت کنندگان محترم ارائه می دارد.
دبیرخانه مسابقه پس از دریافت ۷۳ اثر اقدام به بررسی آن ها از منظر کامل بودن مدارک ارسالی و دارا بودن کلیه شروط اعلام شده نمودند و در مجموع ۴۲ اثر به بخش داوری ارائه شد. هیات داوران نیز پس از بررسی نظر دبیرخانه و مشاهده مجدد کلیه آثار، نظر دبیرخانه را در این خصوص مورد تایید قرار داد.
در مرحله بعد هیات داوران، آثار را در دو بخش گروهی و انفرادی بصورت مجزا مورد بررسی دقیق قرار داده و هر یک از داوران امتیازاتی را به آثار تخصیص دادند.
در مرحله نهایی آثاری که بالاترین امتیازات را داشتند مورد بحث و تحلیل جمعی هیات داوران قرار گرفت و نتیجه نهایی مسابقه بر همین اساس به برگزار کننده مسابقه اعلام گردید.
بر اساس معیارهای ارزیابی شرکت کنندگان می بایست این موارد را در طرح خود رعایت می کردند:
• توجه به اصول فرهنگو هویت اسلامی درمعماری زیارتگاه ها
• تاکید و تمرکز طرح پیشنهادی براساس قبور مطهر چهار امام بقیع (ع) و توجه به سایر قبور موجود 
• توجه به خلاقیت، زیبایی و حکمت هنراسلامی 
• توجه به شرایط محیطی و پرهیز از تجمل گرایی و ظواهر پرهزینه و اشرافیگری 
• دسترسی مناسب و هم پیوندی طرح پیشنهادی با محورها و نقاط ارزشمند پیرامونی بخصوص با حرم نبوی 
• ایجاد وفاق میان فرق اسلامی در پیگیری سیاست امت واحده جهانی، حول محور مدینه النبی
• داشتن منطق اجرایی و توجه به خلاقیت در طراحی 
لذا هیات داوران با توجه به این معیار ها معتقد است طرح های ارایه شده نتایج مورد انتظار را دربر نداشته است اما مهمترین ویژگی آثار ارسال شده که به وضوح در کلیه آثار مشهود می باشد، عشق و ارادت فراوان طراحان عزیز به آستان مقدس ائمه مظلوم و یاران و خانواده شریف رسول ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) بوده است و قطعا هدف اصلی شرکت کنندگان و برگزار کنندگان نیز بدون شک ابراز این دلبستگی ذاتی امت مسلمان به اهل بیت شریف آن رسول بزرگوار می باشد. از این رو کلیه شرکت کنندگان را واجد مقامی ممتاز در این خصوص دانسته و طراحی ایشان را مصداق زیارتی مقبول و برگ سبزی تحفه درویش به درگاه ملکوتی ائمه اطهار سلام الله علیهم میداند که با معیارهای مادی قابل اندازه گیری نمی باشد.
بر همین اساس و نگاه، هیات داوران با توجه به اهمیت فراوان موضوع مسابقه معتقد است که طراحان میتوانسته اند تلاش بیشتری را در جهت انطباق بهتر طرح های خود با معیارهای مسابقه مبذول فرمایند و اشکالات در آثار رسیده به نحوی بود که میتوان ادعا کرد با توجه به معیارهای مسابقه، بخصوص در کارهای گروهی ارایه شده، کمتر اثری قابلیت های کافی برای انتخاب نهایی را دارا بود، لیکن به پاس تقدیر و تشویق شرکت کنندگانی که دارای انگیزه های معنوی فراوان، تلاش قابل ستایش، ایده های خلاقانه قابل توجه و نحوه پرداختن معمارانه، به موضوع مسابقه بوده اند و بصورت نسبی کارهای مناسب تری را ارائه نموده اند، در بخش کارهای گروهی سه گروه به عنوان رتبه سوم و در بخش انفرادای نیز سه نفر به عنوان طرح های برگزیده انتخاب و جوایز آن ها تقدیم می گردد.

برگزیدگان گروهی:
– رتبه سوم مشترک: محمد مهدی صدوقی نکو، مصطفی مومنی راد، مهدی قزل ایاغ، محمدرضا آیت اللهی، محمدرضا رحیم زاده، سید امیر حسینی، شهاب الدین فتحی
– رتبه سوم مشترک: محسن اکبر زاده، محمد تقی باقری، رضا صحنی، محمد پزشکیان
– رتبه سوم مشترک: سید محمدرضا امامی، محمد مهدی جماعتی، حامد حیدری روچی
۴. محمد داود رضایی، عیوض حبیبی، سمیه محمدی، نعمت الله حسینی
۵. احمد میرزا کوچک خوشنوس، محمد حسین میرزاکوچک خوشنویس، زهرا بادی ثانی، زهرا جبلی جوان، فاطمه حیدری
۶. اسفندیار عبدشاه، علیرضا قطب زاده، محسن راسخ، آرمیتا زارع
۷. سید ضیا حسینی، محمد آیینی
۸. سحرناز سلیمانی پاک، رضا حاجی آقا بزرگی
۹. زهرا فائز، فاطمه رحیمی
۱۰. محمد اسماعیلی

برگزیدگان انفرادی:
۱. الهام حاجی خداوردی خان
۲. مریم عرفانی شریفیان
۳. عطیه فتاحی ظفرقندی
۴. مصطفی خبری زاده
۵. محمد پاسبان زاده
۶. بهروز سلیمی شوراب
۷. سید علی مجیدی نظامی
۸. رکسانا راد ملک شاهی
۹. ظهیر الحسین (خارج از کشور)

در پایان ضمن تقبیح تخریب آثار مهم تاریخی مربوط به دوره اسلامی که توسط آل سعود انجام گردیده است، از پروردگار متعال خواستار تعجیل در فرج قائم آل محمد (عج الله تعالی فرجه) و اعلام رفع ظلم جهانی و صلحی پایدار از طرف ایشان بوده و آرزومندیم به زودی امکان ساخت حرم شریف ائمه بقیع برای جامعه بزرگ معماران جهان اسلام فراهم گردد.
والسلام علیکم
« هیئت داوران مسابقه طراحی آستان مطهر ائمه بقیع (ع)»
(۲ آبان ماه ۱۴۰۰)

هیئت داوران:
• مهندس مهدی چمران
• مهندس عبدالحمید نقره کار
• دکتر امیر محمدخانی    
• دکتر محمد علی خان محمدی
• دکتر بهمن ادیب زاده
• دکتر محسن وفامهر
• دکتر سید جواد هاشمی فشارکی (دبیر هیئت داوران)
* دکتر سید غلامرضا اسلامی (داور علی البدل)

ســـایر آثـــار:
در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه «طراحی معماری آستان مطهر ائمه بقیع»
دریافت پوستر

منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.
هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook