نگاهی به Maison Hermès | اثری از رنزو پیانو |

خانه مد مشهور فرانسوی Hermès در سال ۱۹۹۸ از رنزو پیانو برای طراحی ساختمان دفتر مرکزی خود در ژاپن دعوت به همکاری کرد. موقعیت این ساختمان در قلب منطقه خرید گینزای توکیو با بافت متراکم و نورپردازی نئونی، به همراه مقررات سختگیرانه ساختمانی در مورد زلزله و آتش‌سوزی، منجر به خلق ساختمانی فشرده با نمای شیشه‌ای متمایز شده است. این ساختمان شامل فروشگاه، دفاتر، فضای نمایشگاهی و دسترسی به ایستگاه مترو در زیر خیابان هارومی است.
این ساختمان باریک، که تنها ۱۰ متر عرض در نمای خیابان هارومی دارد، ۵۶ متر در امتداد یک خیابان فرعی آرام کشیده شده و تا ۱۰ طبقه ارتفاع گرفته است. نمای شیشه‌ای آن از ۱۳۰۰۰ بلوک شیشه‌ای سفارشی ۴۵۰ میلی‌متر مربعی ساخته شده است (با بلوک‌های شیشه‌ای منحنی و کوچک‌تر ویژه در گوشه‌های ساختمان). این بلوک‌ها که بسیار بزرگ‌تر از بلوک‌های شیشه‌ای استاندارد هستند، به طور ویژه توسط شرکت وتروآردو در فلورانس ایتالیا ساخته شده‌اند و باید مقررات سختگیرانه آتش‌سوزی و زلزله را برآورده می‌کردند. پرداخت شیشه بافت‌دار آنها باعث می‌شود به جای شفافیت، نیمه‌شفاف باشند و تأثیر کلی نما به نوعی یادآور نسخه معاصری از پرده‌های سنتی ژاپنی است.
نمای بلوک شیشه‌ای که با بازوهای فولادی از سازه آویزان شده، طوری طراحی شده که در هنگام زلزله مانند یک پرده عمل کند و از طریق درزهای انعطاف‌پذیر بین بلوک‌ها تا ۴ میلی‌متر حرکت کند و به جای مقاومت در برابر شوک زلزله، آن را جذب کند.
این پوسته نیمه‌شفاف به طور یکنواخت طبقات اداری و سطوح بالایی فروشگاه را می‌پوشاند و تا سطح زمین ادامه می‌یابد. تنها در طبقه همکف و در امتداد نمای خیابان فرعی بلندتر، گاهی بلوک‌های شیشه‌ای شفاف برای نمایش محصولات ارزشمند اِرمِس به چشم می‌خورد. نمای کوچک خیابان هارومی تنها جایی در ساختمان است که پنجره‌های نمایش متداول و تمام قد فروشگاه را در خود جای داده است.
در داخل، فروشگاه از طبقه همکف تا طبقه سوم گسترده شده، با کارگاه‌ها و دفاتر در بالا و یک فضای نمایشگاهی دوطبقه در طبقه هفتم. یک حیاط باغ کاشته شده و رو به آسمان، بام ساختمان را تشکیل می‌دهد اما توسط نمای بلوک شیشه‌ای از خیابان پنهان می‌ماند.
تأسیسات و گردش در لبه پشتی ساختمان در نواری مات در امتداد دیوار مشترک قرار گرفته‌اند. نمای شیشه‌ای قبل از این قسمت با لبه‌ای منحنی پایان می‌یابد، پله فرار را نمایان می‌کند و به تعریف لبه ساختمان کمک می‌کند.
در روز، نما نقره‌ای و درخشان است؛ در شب همچون فانوسی گرم می‌درخشد و حضوری متمایز در منطقه شلوغ خرید دارد.

مشخصات پروژه:
• طراح: Renzo Piano Building Workshop با همکاری Rena Dumas Architecture Intérieure
o فاز اول (۱۹۹۸-۲۰۰۱)
• تیم طراحی: P.Vincent (همکار طراحی)، L.Couton با G.Ducci، P.Hendier، S.Ishida (همکار)، F.La Rivière و C.Kuntz. C.Colson، Y.Kyrkos (مدل‌ها)
• معمار اجرایی مشاور: بخش طراحی شرکت Takenaka
• مشاوران: Ove Arup & Partners (ساختار و خدمات)؛ Syllabus (کنترل هزینه)؛ Delphi (آکوستیک)؛ Ph. Almon (نورپردازی); R. Labeyrie (تجهیزات صوتی/تصویری); K. Tanaka (معماری منظر); Atelier 10/N.Takata (پژوهش کد); ArchiNova Associates (نظارت سایت)
• سازه: S.Shingu
o فاز دو (۲۰۰۲-۲۰۰۶)
• تیم طراحی: P.Vincent (شریک مسئول)، F.La Rivière; O.Aubert، C.Colson، Y.Kyrkos (مدل‌ها)
• مشاوران: GDLC Architectes/L. کوتون (معمار مشاور); Ove Arup & Partners (ساختار و خدمات)؛ دلفی (آکوستیک)؛ Ph. Almon (نورپردازی); K. Tanaka (معماری منظر); M. Gonzalez (مشخصات); ArchiNova Associates (نظارت سایت)؛ بخش طراحی شرکت Takenaka (معمار اجرایی مشاور)
• کارفرما: هرمس ژاپن
• محل پروژه: ژاپن، توکیو
• سال: ۲۰۰۶ – ۱۹۹۸

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.rpbw.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook