نگاهی به کانسپت حیات لیرک | اثری از امیرعلی رستگار و فهیمه روستایی |

کانسپت و توضیحات به بیان معماران – «حیاط لیرک» مداخله‌ای در یک مداخله
حیاط لیرک، یک ماشین فضامند است که با نشستن در بستر خانه لیرک، به دو حیاط دیگر نفوذ کرده، با آن همزیست شده و ان را ارتقا می‌بخشد.
۱- سیوند:
روستای سیوند دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است و از زمان حیاتش به عنوان مکانی برای توقف کاروان‌ها و مسافران شناخته می‌شود. اقامتگاه لیرک در این روستای تاریخی واقع شده است.
۲- خانه لیرک
خانه لیرک که امروز سه سال از حیاتش می‌گذرد، حاصل پیوند دو خانه‌ی قدیمی با حیات‌هایی مرکزیست که پس از بازسازی و اتصال دو خانه به هم، به اقامتگاهی روستایی تغییر کاربری داده است.
حیاط بزرگتر که آخرین باز مانده معماری میان راهی روستای سیوند است، حیاط محمودی نامیده می‌شود و حیاط کوچکتر حیاط صفایی نام دارد.
خانه لیرک اما تنها یک اقامتگاه نیست. مکانی است برای اتصال آدم‌ها و ایده‌هایشان به یکدیگر.
فضایی فرهنگی هنری که پایش را از بسترش فراتر گذاشته، و به مکانی برای دیدن، شنیدن و گفتگو تبدیل شده است.
در زمانی که تجمع فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مرکز (پایتخت، تهران) شکل گرفته است، لیرک سعی دارد نشان دهد که بیرون از مرکز و در روستا هم می‌توان معاصر بود:
اجراهای موسیقی، کمپ‌های آموزشی، سلسله سخنرانی‌ها و اکران فیلم و گفتگو با حضور کارگردان‌های مطرح سینمای ایران، از جمله فعالیت‌های فرهنگی این مجموعه است.
فعالیت‌هایی که در تضاد با بستر خود (سیوند) بوده و گونه‌ای از مداخله محسوب می‌شوند. مداخله‌ای که باعث شده تا لیرک به تنهایی اقتصاد سیوند را تحت تاثیر قرار داده و به لندمارکی فرهنگی تبدیل شود.
۳- حیات لیرک
محتوای لیرک و ساختار کالبدی آن، در ارتباطی متضاد قرار دارند: وضعیتی بین معاصر بودن و نوستالوژی.
حیاط لیرک به عنوان ساختاری الحاقی و استعاره‌ای از حیاطی جدید در کنار دو حیاط موجود، سعی دارد تا این تضاد را در ساختار و کالبد پروژه به نمایش بگذارد.
ماشینی فضامند که لیرک را با فعالیت‌های متنوعش تطبیق می‌دهد.
فضاهای مورد نیاز کمپ آموزشی و کافه را تامین می‌کند، سایه اندازی را تامین می‌کند مساله اکران و اجرا در حیاط محمودی را سازمان می‌دهد، دسترسی‌ها را تسهیل کرده و فضا‌ها را به هم مرتبط می‌کند.
حیاط لیرک، از بطن حوض آب حیاط محمودی بیرون می‌زند: کف‌ها و سطوح را به تصرف در می‌آورد، فضا‌ها و روابط جدیدی تشکیل می‌دهد، در دو حیاط قبلی گسترش می‌یابد و آنها را به هم می‌دوزد. بمانند ویروسی که باعث ارتقا میزبان خود می‌شود.
استعاره‌ای مجسم از رود خشک شده‌ی سیوند.

مشخصات طرح:
• معماران مسئول: امیرعلی رستگار، فهیمه روستایی
• همکاران طراحی: سعید یوسف وند، امیر سبزه‌ای
• تصویر ساز: سعید یوسف وند
• کارفرما: آرش جوینده
• محل پروژه: شیراز، سیوند
• جوایز و افتخارات:
رتبه اول در شانزدهمین دوره جایزه معماری ایران | ۱۴۰۲ | معماری عمومی از طرح تا اجرا
رتبه نخست جایزه معماری۲a | 2022 | بخش آسیا، پروژه های آینده

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook