اعلام نتایج IDA Design Awards 2023

اختصاصی، معمارنیوز- تعداد انگشت شماری از طراحان، متفکران و کارآفرینان جوایز طراحی بین المللی را در سال ۲۰۰۷ به عنوان پاسخی به عدم شناخت و تجلیل از طراحی‌های چند رشته‌ای هوشمند و پایدار ایجاد کردند.

دسته‌بندی:
طراحی معماری / Architectural Design
طراحی داخلی / Interior Design
طراحی گرافیک / Graphic Design
طراح مد / Fashion Design
طراحی محصول / Product Design
بیانیه
رویداد International Design Award برای شناسایی، تجلیل و ارتقای رویاپردازان استثنایی طراحی و کشف استعدادهای نوظهور در معماری، طراحی داخلی، محصولات، گرافیک و طراحی مد در سراسر جهان وجود دارد. گروه فرمانی IDA را به عنوان هم خانواده طراحی جوایز سالانه Lucie برای عکاسی تأسیس کرد.
جوایز
جایزه IDA توسط Ron Taft طراحی شده است. آرم IDA، کتاب‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ توسط Chen Design Associates، سانفرانسیسکو طراحی شده است. مفهوم اصلی IDA توسط حسین فرمانی و رتو ابرل با کمک جیمی واگو و ژول یانسن ایجاد شد.

🔹حرفه‌ای / Professional

▪️Kandevan Factory
🔸Gold in Building Of The Year / Industrial/Infrastructure

دفتر معماری: آکو شایگان
طراح اصلی: حسین شایگان
محل پروژه: مازندران، نور
کارفرما: امید شایگان
توضیحات:
تمرکز اصلی طراحی بر این بود که ساختار پروژه مشخص شود زیرا نمادی از محصول کارخانه بتن است.
به منظور بهبود کارکرد اصلی پروژه، سعی شد از نظر عملکرد فضاها، محل دسترسی مناسبی به عملکردها باشد.
بنابراین، باسکول و بخش کارگران در ابتدای سایت قرار گرفته اند، بخش‌های اداری و مدیریتی دورتر از باسکول قرار گرفته اند.

▪️Saman Satellite project
🔸Silver in Building Of The Year / Industrial/Infrastructure

دفتر معماری: هوبادیزاین
طراحان اصلی: هومن بالازاده – آرش مظفری
تیم طراحی: پریما جهانگرد – ندا دهقانی – بابک طوسی پور – مونا رضوی فاز ۲ مدیریت: ندا دهقانی تیم فاز ۲: ندا دهقانی – بابک نصیرآبادی – دار
محل پروژه: ایران
کارفرما: گروه ارتباطات ماهواره‌ای سامان
تصاویر: دید استودیو
توضیحات: پروژه ماهواره سامان یکی از پروژه‌های متعددی بود که پتانسیل اولیه مشخصی داشت؛ اما از معمار اصلی به دیگری، یعنی ما، منتقل شد. برخلاف روال روزمره که پروژه را از ایده اولیه دور می‌کند، ما ماموریت خود را برای پاسخگویی به نیازهای کارفرما و در عین حال ارائه ارتباطات برای ارزش بالاتر با فروتنی و احترام به طرح اولیه، به عنوان یک فرهنگ تنظیم کردیم. همکاری معماری برای رسیدن به یک نتیجه ترکیبی و پویا که نه تنها بر یکدیگر برتری ندارند، بلکه می‌توانند به راه حلی پاسخگوتر نیز دست یابند.

▪️AnAhitA factory Office
🔸Bronze in Building Of The Year / Commercial

دفتر معماری: شهرآ شیر
طراح اصلی: شهرام شیر
تیم طراحی: شهرام شیر، پریناز چرمدوز، شاهین تهرانی، نوید بخشی، وحید کشاورز، حمید لواسانی
محل پروژه: تهران
کارفرما: یعقوب مقیمی، علی مقیمی
تصاویر: محمد امینی، خاطره عشقی
توضیحات: ساختمان اداری کارخانه آناهیتا، تولید کننده محصولات پلیمری، در شهرک صنعتی رباط کریم استان تهران واقع شده است. پیشنهاد این پروژه پس از تغییر مالکیت کارخانه در حین ساخت توسط دفتر معماری جدید به دفتر ما ارائه شد. اسکلت فلزی و دیوارهای اطراف ساختمان اداری و ساختمان‌های مربوط به سالن‌های تولید توسط مالک قبلی ساخته شده است. ساختمان اداری به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع قرار بود فضای کار و زندگی کارگران، کارکنان و مدیریت کارخانه را فراهم کند.

▪️Sepidar
🔸Bronze in Building Of The Year / Residential

دفتر معماری: معماران کیوانی
طراح اصلی: نیما کیوانی
تیم طراحی: سینا کیوانی، سحر امین الشرعی نجفی، شبنم قدیانی
محل پروژه: تهران
کارفرما: گروه آرسس
تصاویر: معماران کیوانی
توضیحات: خانه سپیدار در تهران مظهر معماری پایدار است که در طراحی ۷ طبقه خود با طبیعت ترکیب شده است. بیش از یک ساختار، ادای احترام به هارمونی زیست محیطی است که مانند ۱۰۰ درخت بالغ، اکسیژن تولید می‌کند. طراحی آن از مواد کم کربن و فناوری‌های نوآورانه، از جمله انرژی خورشیدی و سیستم‌های تصفیه آب ادغام شده است. این ساختمان که با مواد بیوتکنولوژیکی و ستون‌های پر از جلبک تغذیه می‌شود، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد. با تجسم ماهیت درخت سپیدار در نمای آن، این نه تنها یک اقامتگاه بلکه یک اکوسیستم زنده است که استاندارد جدیدی را برای زندگی شهری ایجاد می‌کند.

▪️Royal Tower 2
🔸Bronze in Commercial Architecture Designs / Other Commercial Architecture

دفتر معماری: معماران پلشیر
طراحان اصلی: محمدرضا قانعی، اشکان قانعی
تیم طراحی: مریم علیخانی، ناره گراگوسیان، امیر طهمورث
محل پروژه: تهران، بلوار دریا، تقاطع بلوار شهید ابراهیم
توضیحات: سعی شده است با رعایت اصول و ارزش‌های فرهنگی، طبیعی و اقتصادی، مدلی مناسب برای نمای ساختمان بلند مرتبه اداری-تجاری تهران طراحی کنیم. بر این اساس الگوهای تاریخ معماری ایران و عناصر تشکیل دهنده آنها مورد توجه قرار گرفت و سعی شد از آنها در معماری امروزی استفاده شود؛ به گونه‌ای که مظهر هویت شهر باشد. این پروژه شکوه را نه در ارتفاعات بلند بلکه در هماهنگی فرهنگی جستجو کرده است.

▪️Pelleh Book Pavilion
🔸Silver in Cultural Architecture Design / Pavilion

دفتر معماری: استودیو شماره ۳
طراح اصلی: محمدهادی سنایی
تیم طراحی: معین رضاعلی زاده، محمدرضا مقدس، علیرضا تاجیکی
محل پروژه: تهران
توضیحات: رویکرد اصلی این پروژه، ارتباط نسل جوان با کتاب و کتابخوانی از طریق فضای جمع آوری مدرن و چند کاربره است. از ویژگی‌های بارز پروژه می‌توان به طراحی فضاهای مختلف مانند کافه ها، فضاهای صوتی موسیقی، فضاهای بهینه برای معلولان، فضاهای باز و نیمه باز، فضاهای ساکت و نیمه ساکت و شلوغ، استراحت و یوگا و اتصال آنها با پله‌های فانتزی.

▪️National Concert Hall “Tautos Namai”
🔸Silver in Cultural Architecture Design / Concert house

دفتر معماری: استودیو معماری میراژ
طراح اصلی: علیرضا کریمی کلور
محل پروژه: لیتوانی
کارفرما: شهرداری ویلنیوس + وزارت فرهنگ جمهوری لیتوانی
توضیحات: چگونه می‌توانیم شکل فیزیکی هویت را در بافت یک شهر تاریخی ایجاد کنیم؟ این سوالی بود که وقتی طراحی را شروع کردیم ذهن ما را درگیر کرد، دقیقاً در نقطه‌ای که هویت قدیمی و جدید لیتوانیایی با هم برخورد می‌کنند و به هم می‌رسند. چگونه می‌توان ساختمانی ساخت که از سال ۱۹۶۳ باقی مانده است که علاوه بر حفظ حافظه جمعی جامعه، حقیقت تاریخ را خدشه دار نمی کند؟

▪️Akhtar School
🔸Bronze in Educational Architecture Design / Primary, Elementary & Middle Schools

دفتر معماری: ALSO
طراحان اصلی: ساسان سیدکلال
تیم طراحی: روزبه گ. هاشمی
محل پروژه: یزد
توضیحات: این پروژه که در اقلیم گرم کویری یزد واقع شده است، با برنامه‌ای پیچیده و دو سایت کنار هم با هندسه‌های نامنظم برای دو مدرسه مستقل اما به هم پیوسته یکی پسرانه و دیگری دخترانه با فضاها و امکانات مشترک مشخص می‌شود. با الهام از معماری سنتی یزد، طراحی ما برای یک ساختمان آجری در اطراف یک حیاط فرو رفته به عنوان واسطه‌ای شکل گرفته است که دو مدرسه را از هم جدا می‌کند، اما اجازه می‌دهد تا فضاهای خاصی توسط هر دو مدرسه مشترک و استفاده شود. حیاط فرورفته، استفاده از خشت، نور و سایه، شرایط اقلیمی مناسبی را در برابر دمای بالا در یزد فراهم می‌کند.

▪️Javidi Dental office
🔸Silver in Healthcare Architecture Design / Dental Clinics

دفتر معماری: گروه معماری روشن
طراح اصلی: روناک روشن گیلوائی
تیم ارائه: سعید حق دوست، ماهزار پولاب
محل پروژه: رشت
کارفرما: دکتر جاویدی
تصاویر: استودیو نیمکت – دید استودیو
توضیحات ورودی: ترکیب رنگ‌ها باعث ایجاد سکونت، رشد و احساسات درونی در انسان می‌شود. کاری که در برخورد اولیه با این پروژه به عنوان رکن اصلی قرار داده‌ایم؛ با در نظر گرفتن اولویت‌بندی کاربر در این فضا، مشخصه‌ای ماندگار و در عین حال ایستا شکل می‌گیرد؛ ویژگی که در آن دیده نمی‌شود. یک واحد تجاری به مساحت ۵۸ متر مربع در یک ساختمان پزشکان ۵ طبقه، دارای دو اتاق و یک اتاق نشیمن با سرویس بهداشتی و یک آشپزخانه کوچک می‌باشد.

▪️urban discourse machine
🔸Silver in Healthcare Architecture Design / Laboratories, Radiology and Diagnostic Centers

دفتر معماری: استودیو معماری درک فضا
طراح اصلی: مهیار جمشیدی
تیم طراحی: بهاره پزشکی، فاطمه حسنلو، هانی دانشور
محل پروژه: یزد
کارفرما: دکتر مقیمی
توضیحات: هویت تاریخی لزوماً تنها پاسخ پروژه‌های معماری نیست. با این حال، اگر رویکرد استفاده از معانی قدیمی برای یافتن شیوه‌های جدید باشد که برای شهر امروزی و نیاز شهروندان کارآمد است، می‌تواند به یک راه‌حل چالش‌برانگیز و قابل اعتماد منجر شود. ساخت و سازهای اخیر در یزد این شهر را به تقسیم بافت مدنی قدیمی و مدرن نزدیک کرده است. رشد بیش از حد بافت مدرن باعث شده است که معماری یزد از معانی پویای خود دور شده و به معماری منزوی تبدیل شود.

▪️Annex Café
🔸Silver in Hospitality Architecture Design / Coffee Shop

دفتر معماری: سپهر سیدکلال/SKY
طراح اصلی: سپهر سیدکلال
محل پروژه: تهران
توضیحات: این کافه به عنوان ساختمان الحاقی به ساختمان پردیس سینمایی ملت طراحی شده است. کافه انکس از نظر معماری شخصیت خود را بدون آسیب رساندن به یکپارچگی پردیس سینمایی ملت حفظ می‌کند. در پایه خود بر روی یک سکو قرار دارد و از طریق رمپ‌ها و پله‌های مختلفی که از سکو شروع می‌شود و به یک پل ارتباطی با ساختمان پردیس سینمایی ملت می‌رسد قابل دسترسی است. رمپ‌ها و پله‌ها مسیرهایی برای اتصال، قدم زدن، استراحت و تماشای محیط اطراف هستند. آنها در نهایت به بالای کافه منتهی می‌شوند، جایی که یک روف گاردن مکانی در فضای باز برای استراحت و نوشیدن قهوه/چای فراهم می‌کند.

▪️City Moon
🔸Silver in Infrastructure Architectural Design / Pedestrian bridge

دفتر معماری: پلشیر
طراحان اصلی: محمدرضا قانعی، اشکان قانعی
تیم طراحی: مریم علیخانی، عارف قربانی، پویا نصر، حامد بابایی، ناره گراگوسیان
محل پروژه: اصفهان
توضیحات: ساختار دایره‌ای (الهام گرفته از ماه) امنیت عابران پیاده را در نمادین ترین خیابان شهر در وسط پارک‌های اصلی آن تضمین کرده است. پل ماه ساخته دست انسان (خیابان) را با طبیعت ساخته شده (آسمان) وصل کرده و منظره سورئال را ایجاد کرده است. این پل با رعایت حقوق معلولان و سالمندان به جای پله از رمپ‌های استاندارد استفاده کرده است. این به نقطه عطفی از شهر تبدیل شده است که مهمترین خیابان و پارک را دوباره تعریف می‌کند.

▪️CARAVANSERAI recreation & tourism center
🔸Gold in Public Space Architecture Designs / Other Public Space Design

دفتر معماری: استودیوی معماری فضای فرا تهی / SUPER VOID SPACE
طراح اصلی: CARAVANSERAI recreation & tourism center
محل پروژه: یزد
توضیحات: این پروژه در زمینی به مساحت ۳۴۵۰۰ متر مربع و در اطراف شهر یزد در ایران واقع شده است. شهر یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است که در دل کویر مرکزی ایران قرار دارد و به آن عروس کویر نیز می‌گویند. کارفرمای پروژه قصد دارد یک مجتمع چند منظوره در اینجا بسازد که بر گردشگری و تفریح و همچنین سلامتی و آموزش تمرکز دارد. فضاهای مورد نظر عبارت بودند از: مرکز خرید، نمایشگاه دوره ای، مرکز سلامتی، مرکز بانوان، مدرسه طبیعت، سالن‌های کنفرانس، پارک موضوعی با مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری.

▪️The Belvedere For A Flaneur
🔸Silver in Public Space Architecture Designs / Recreational

دفتر معماری: Pico-Arch
معمار ارشد: مرتضی نیک فطرت
تیم طراحی: آروین توکلی نیا، محمد سلیمانی صابر، حامد حاجی میرزاده
محل پروژه: ساری، ورکی
توضیحات: قهرمان دنیای مدرن (Flaneur) در مقابل قهرمان دنیای سنت (کشاورز).
نفار ساختمانی یک اتاقه است که در چند متری زمین قرار دارد. فضای باز اتاق به ساکنان آن اجازه می‌دهد تا از تهویه و نسیم کافی استفاده کنند و همچنین شاهد تغییرات اساسی در مناظر اطراف در فصول مختلف باشید. نفار صرف نظر از صفات جسمانی و مادی، بینش وجودی انسان را نشان می‌دهد و امکان تعمیق اندیشه‌های ذهنی را برای او فراهم می‌کند. با تغییر فصول و تغییر محیط، نفار اندیشه انسان را وادار به تغییر می‌کند.

▪️Dalan Jahan Boutique Hotel
🔸Gold in Residential Architecture Design / Other Residential Architecture

دفتر معماری: شرکت همرس
طراحان اصلی: محمدرضا قانعی، اردشیر قانعی، نریمان پیراست
مدیر پروژه: نوذر پیرسته
همکار طراح: اشکان قانعی، فرزاد پاکدل
طراح گرافیک: نیما پیرسته
همکار: ملیکا مختاری، مهتاب خسروی
محل پروژه: اصفهان
توضیحات :طراحی بوتیک هتل دالان جهان با ایده اشاعه فرهنگ حفاظت و مرمت بناهای تاریخی آغاز شد. خانه‌ای در آستانه تخریب دوره قاجار که به سبک سنتی صفویه توسط مشاور و با کمک جمعی از علاقه‌مندان میراث فرهنگی مرمت شده است، امروز به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های جنوب میدان نقش جهان تبدیل شده است. طراحی به سبک ایرانی که سازگارترین با اقلیم و فرهنگ اصفهان می‌باشد، صورت گرفته است.

▪️MU01
🔸Silver in Residential Architecture Design / Single/Family Dwelling

دفتر معماری: معماران عرشیا
طراحان اصلی: عرشیا محمودی
تیم طراحی: عرشیا محمودی (مدیر طراحی)، Xinlei Li (مدیر پروژه)، Yuheng Huang (طراح پروژه)، Zhishan liu (طراح پروژه)
محل پروژه: لس آنجلس
کارفرما: Tara Harrison
تصاویر: معماران عرشیا
توضیحات: پروژه پیشنهادی یک خانه مسکونی به مساحت ۱۷۱۷ فوت مربع در یک زمین شیبدار ۷۷۷۶ فوت مربعی در نزدیکی Mulholland Drive، لس آنجلس است. تمرکز آن بر حفظ توپوگرافی طبیعی با ادغام ملایم یک شکل تقسیم شده و دسترسی منحصر به فرد تونل است. این طرح به طور هماهنگ با توپوگرافی خط الراس ترکیب می‌شود و یک ساختمان با نمای کم در بالای پشته که از طریق تونل قابل دسترسی است. این رویکرد زیبایی طبیعی سایت را با حذف مسیرهای مخرب خودرو حفظ می‌کند و از زیبایی زمین محافظت می‌کند.

▪️Corner Villa
🔸Silver in Residential Architecture Design / Low cost housing

دفتر معماری: خانه طراحی آرش مدنی
طراح اصلی: آرش مدنی
تیم طراحی: ایرج سمیاری، الهه عاشوری، الهه زند، ساحل تفتی
محل پروژه: سرخاب
کارفرما: حامد رودباری
تصاویر: مسیح مستاجران
توضیحات: ویلای گوشه برای پاسخگویی به سبک زندگی و ترجیحات مالک طراحی شده است و فضاهای خصوصی برای میزبانی رویدادها و استراحت فراهم می‌کند. حیاط در عقب و دور از پارکینگ قرار گرفته است، در حالی که یک بالکن عمیق فضاهای دنج را به ساختمان اصلی متصل می‌کند. فرم ویلا از خطوط شکسته و لوزی شکل برای ایجاد جذابیت بصری و بازی سایه استفاده می‌کند. مصالح ساختمانی به‌طور برجسته و آشکار برای طراحی بدون نیاز به پرداخت دقیق استفاده می‌شوند. ویلای گوشه سبک زندگی و حریم خصوصی را کاملاً ترکیب می‌کند و طبیعت و ارتباط انسانی را در بر می‌گیرد.

▪️Narbon
🔸Silver in Residential Architecture Design / Single/Family Dwelling

دفتر معماری: استودیو معماری گرا
طراح اصلی: حسین نمازی
تیم طراحی: مرضیه مهرانفر، مهدی عرب عامری، امیرمسعود دریکوند، مهراد قادری، محمد شکوری
محل پروژه: کرمان
کارفرما: مصطفی منظوری، رویا جمشیدی
تصاویر: محمد حسن اتفاق
توضیحات: این ویلا با قدمتی ۱۸۰۰ ساله در باغ انار در ضلع بیرونی شهر کرمان واقع شده است که با حفظ دیوار کاهگلی باغ، بافت موجود مکان حفظ می‌شود. ما با ساختمانی مواجه می‌شویم که به لطف دو شکاف عمیق به نام “گشودگی‌های آسمان” بخشی از آسمان را به تصویر می‌کشد که می‌تواند با ایجاد سایه‌ها و تهویه خوب به خنک نگه داشتن ساختمان کمک کند تا انرژی در این آب و هوای خشک و دسترسی به سقف‌های چند سطحی صرفه جویی شود. که فضایی را برای تماشای ستارگان، لذت بردن از گردش‌های شبانه برای بازتعریف هدف سقف نادیده گرفته شده، که عمیقاً در این اقلیم و فرهنگ ریشه دارد، ایجاد می‌کند.

▪️Tuba Villa
🔸Silver in Residential Architecture Design / Renovation and Restoration

دفتر معماری: استودیو طراحی تجویدی
طراح اصلی: حمیدرضا تجویدی
تیم طراحی: آرزو فیضی، حمیدرضا تجویدی
محل پروژه: البرز
کارفرما: آقای مقتدری
توضیحات: پروژه بازسازی ویلا طوبی
ویلا طوبی یک پروژه بازسازی واقع در شهرک طوبی در کردان البرز می‌باشد. در طول مراحل طراحی، سعی کردیم ساختمان را از نظر فرم و حجم مدرن و ریشه در تاریخ منطقه طراحی کنیم. ادامه طراحی از این منظر منجر به ویلایی مدرن با نوستالژی شد. به جای ساختارشکنی کامل ساختار جزئی و ترکیب فضایی غیراخلاقی ساختمان قبلی، هدف ما اصلاح آن و ایجاد فضاهای پویا بود.

▪️khaneh akhavan
🔸Silver in Residential Architecture Design / Renovation and Restoration

دفتر معماری: دفتر معماری معماری منصور زارع
طراح اصلی: منصور زارع
تیم طراحی: محمد اخوان منصورزاره
محل پروژه: شیراز
کارفرما: آقای محمدرضا اخوان
تصاویر: خاطره عشقی
توضیحات: خانه اخوان در اصل بخشی از عمارت دوره قاجار بوده است. با گذشت زمان، با تخریب‌ها و جداسازی‌های متعدد، تنها کاخ هفت دری و زیرزمین آن در زمینی به مساحت تقریباً ۱۰۰ متر مربع باقی ماند. در سال‌های بعد، پسوندهای بدون فونداسیون برای تبدیل حیاط به فضای قابل زندگی اضافه شد. این خانه که در مجاورت نارنجستان قوام در محله قوام بافت تاریخی شیراز قرار دارد، متاسفانه به دلیل عدم شناسایی در فهرست آثار میراث فرهنگی قرار نگرفت.

▪️Sokna Tiny House
🔸Bronze in Residential Architecture Design / Tiny Home

دفتر معماری: استودیو معماری تابش
طراح اصلی: امین محسنی
توضیحات ورودی: خانه‌ای به مساحت ۳۰ متر مربع مناسب برای سکونت ۲ نفر با آشپزخانه، ناهار خوری، اتاق نشیمن، اتاق نشیمن شومینه، سرویس بهداشتی مهمان و ۲ اتاق خواب مستر مجزا.
هدف اصلی این پروژه استفاده حداکثری از تمام فضا و ایجاد فضاهای متنوع از نظر زیستی بود. ارتباط افقی و عمودی عنصری برای جداسازی و فضاسازی محسوب می‌شود. از فضاهای ارتباطی می‌توان به عنوان فضاهای نیمه باز و نیمه خصوصی استفاده کرد و عناصر طبیعی و گیاهی حریم بصری برای کاربر در این فضاها ایجاد می‌شود.

▪️Western gate of the Engelab Sport complex
🔸Silver in Sports And Recreational Architecture Design / Mixed Sports facilities

دفتر معماری: معماری حامد بهکام (HBA)
طراح اصلی: حامد بهکام
تیم طراحی: دفتر معماری حامد بهکام (HBA)
محل پروژه: تهران
کارفرما: مجموعه ورزشی انقلاب
تصاویر: HBA

▪️Bagh Shahr Plaza
🔸Silver in Urban Design / Plazas

دفتر معماری: استودیو معماری ایمان یوسفی + Office UBM
طراحان: ایمان یوسفی، دانیال شاملو، شهربانو پارسا
محل پروژه: اصفهان
کارفرما: شهرداری اصفهان
توضیحات: این پروژه فضایی بین شهر و باغ است، فضایی است که در تماس میانی قرار دارد و می‌تواند نقش مبدل شهر و باغ را ایفا کند و با استخراج ژن از هر دو طرف، زیربنای برقراری گفتگو را به راحتی از این مکان‌های جدا شده فراهم کند. نوعی فضای مبتنی بر ساخت شهرهای قدیمی که با فراخوانی این دو مکان برجسته و تلاش برای استخراج و ایجاد ارتباط (دگردیسی) ژن‌ها از آن فضاها به فراموشی سپرده شده است.

▪️The Gate of Sofeh Tourism Zone
🔸Gold in Public Space Architecture Designs / Vistas & Plazas

 

دفتر معماری: Urban Bridge Monument
طراح اصلی: دانیال شاملو
تیم طراحی: شهربانو پارساکیان، امید خوشتینت
محل پروژه: اصفهان
کارفرما: شهرداری اصفهان
توضیحات: حجم طبیعی و سنگین کوه الهام بخش استفاده از سنگ‌های اوج شده است. عنصری از ماهیت آن، قله‌های همان صخره‌های کوه صفه و مکعبی شکل در ردیف و ستون‌های منظم در کنار هم قرار گرفته اند تا مکعبی بزرگتر و حجیم تر را تشکیل دهند. مسیر دسترسی، ورود و خروج با اعمال نیروهای وارده به مکعب‌ها باعث حرکت آنها در محور افقی و در نهایت، حرکت خودروها و محل‌های ورودی و خروجی به عنوان بردار اصلی باعث حذف چندین قله سنگی و در نتیجه تشکیل پورتال‌ها شده است.

▪️Parallel Villa
🔸Bronze in Building Of The Year / Residential

 

دفتر معماری: دفتر ژاژ
طراح اصلی: قاسم نوایی
تیم طراحی: صدف داودی، محسن فلاحی، حدیثه پورابراهیم، محمد شالیکار
محل پروژه: مازندران، آمل، نوا
کارفرما: امین نوایی
تصاویر: استودیو دید
توضیحات: یکی از ویژگی‌های قابل توجه این پروژه شیب تند است که منجر به اختلاف ارتفاع شده است. طراحی با الهام از توپوگرافی سایت و تقاضای کارفرما در مورد سکونت و استفاده از دو نسل از یک خانواده (پدر و پسر). با برش حجم اولیه و حرکت دادن آنها به صورت عمودی، دو حجم عمودی در دو سطح مختلف به دست آوردیم. بنابراین، مشابه داخل پروژه که دو نسل با وجود تفاوت‌ها با هم زندگی می‌کنند، دو حجم موازی در نمای بیرونی وجود دارد. این دو جلد از بیرون جدا و از داخل به هم چسبیده‌اند.

▪️Borbon Café
🔸Silver in Hospitality Architecture Design / Coffee Shop
دفتر معماری: استودیو معماری نیاصرم

 

طراح اصلی: میثم شاهپیر
همکار طراحی: مولود نورانی
گرافیک: صبا خلیلی
محل پروژه: اصفهان
کارفرما: فرزین دری، احمد خواجو
تصاویر: علی گرجیان، مولود نورانی
توضیحات: موضوع پروژه: بازسازی کافی شاپ در شهر تاریخی اصفهان برای یک برند قهوه ایتالیایی با سابقه ۱۳۰۰ ساله.
وضعیت گذشته پروژه یک کافه با طراحی نامناسب در یک بازار محلی است. اهداف و خواسته‌های طراحی ایجاد محیطی آرام برای استفاده تمامی طبقات و توجه به تاریخچه و هدف برند قهوه مذکور و القای حس فضای تاریخی در ترکیب با فرمی مدرن با نگاهی به اشتراکات معماری شهر اصفهان و ناپل ایتالیا.

🔹دانشجویی / Students

▪️Bazarak
🔸Gold in Building Of The Year / Commercial

 

دانشگاه: دانشگاه هنر تبریز
طراح ارشد: علی محرابی
محل پروژه: آذربایجان شرقی-تبریز
توضیحات: طراحی مجموعه بازارک مبتنی بر معماری پایدار و همچنین معماری مدولار برگرفته از معماری گذشته شهر تبریز است که کاملاً بر اساس مقیاس انسانی است. کانسپت طراحی بازارک، همانطور که از نامش پیداست، سایه‌ای از یک بازار کوچک است، این بار در محله. کاربری هایی که در اکثر بازارهای تاریخی ایران بوده است (چای خانه، مسافرخانه، حجره، مسجد، انبار، خواربار فروشی و …) نیاز جامعه خود را پاسخگو بوده است و بازار نیز به دنبال پاسخگویی به نیازهای جامعه کنونی و بازسازی فرهنگ شهر است.

▪️The Alley House
🔸Silver in Building Of The Year / Residential

 

دانشگاه: علم و صنعت ایران
طراح ارشد: شهاب شریعت بهادری
محل پروژه تهران
توضیحات: هدف این پروژه تعریف مجدد مفهوم زندگی مسکونی با ایجاد فضاهای متمایز برای اهداف مختلف، متناسب با نیازهای فردی و ترجیحات سبک زندگی است. این بر اهمیت باز بودن در طراحی تاکید می‌کند و فرصت‌هایی را برای درون گرایی و ارتباط با طبیعت در بر می‌گیرد. علاوه بر این، فضاهای عمومی در بافت محله‌های شلوغ ادغام می‌شوند تا استراحتی ایجاد کنند و تعامل اجتماعی را تشویق کنند. این پروژه فضاها را جدا می‌کند، بر عملکرد تمرکز می‌کند و مسیری بین عملکردها و فضاها ایجاد می‌کند تا مفهوم آپارتمان را دوباره تعریف کند.

▪️Orange Social-Housing
🔸Bronze in Building Of The Year / Residential

 

دانشگاه: علامه محدث نوری
طراح اصلی: ایمان مرتضوی
محل پروژه: تهران
توضیحات: استفاده از مولفه‌های زیبایی‌شناختی با رویکرد گشتالت در طراحی مسکن اجتماعی، رویکردی جدید در صنعت معماری مسکن است که زیبایی را عاملی تأثیرگذار در بهبود کیفیت زندگی ساکنان می‌داند. این پروژه با استفاده از روش گشتالت به بررسی نقش و اهمیت هر یک از مولفه‌های زیبایی شناختی در طراحی مسکن اجتماعی می‌پردازد.

▪️Emerald Mansion
🔸Bronze in Commercial Architecture Designs / Other Commercial Architecture

 

دانشگاه: دانشگاه هنر تهران
طراح اصلی: حامد محزون
توضیحات: طراحی خانه دوبلکس به سبک کلاسیک در زمینی به مساحت ۲۵۰ متر مربع واقع در شهر جدید ورودی شمالی. طراحی به گونه‌ای انجام شده است که بیننده می‌تواند در نگاه اول به عظمت این بنا خیره شود. بالکن بیضی شکل دارای چهار ستون است که سر ستون‌ها برای حفظ عظمت ستون در طبقه دوم قرار گرفته اند. یک کاخ سلطنتی در فضای پشت بام با مقطع مدور طراحی شده است. سنگ اونیکس سفید برای نما و سرامیک دست ساز سبز رنگ به شکل مثلث برای گنبد انتخاب شده است.

▪️Art Shelter
🔸Gold in Cultural Architecture Design / Other Cultural Architecture Design

 

دانشگاه: دانشگاه هنر تبریز
طراح اصلی: محمد عارف قربانی
محل پروژه: تبریز
توضیحات: فرهنگ، هنر و مردم را نمی‌توان محصور کرد. پناهگاه هنری یک مجموعه فرهنگی هنری است که از دیوارهای ضخیم و بلند مانند زندان به شکل خود برای محافظت از هنر و هنرمندان در دل آن دیوارها استفاده کرده است. قلب این مجموعه آمفی تئاتری است که هنرمندان و مردم را دور هم جمع می‌کند.

▪️Denial Museum
🔸Gold in Cultural Architecture Design / Museum

 

دانشگاه: دانشگاه هنر تبریز
طراحان اصلی: عرفان حداد، نیکی حداد، عارف قربانی
تیم طراحی: نسیم ملازاده
توضیحات: موزه انکار یک زنگ بیدارباش است که با هدف افزایش آگاهی عمومی در مورد ویرانی ناشی از اقدامات ما بر روی زمین است. از طریق یک فرم ارگانیک احاطه شده توسط نمادهای صنعت و زوال تدریجی، ما یک نمایش بصری از بخش‌های غیرقابل سکونت سیاره خود را که تحت تأثیر رفتار انسان قرار گرفته اند، ایجاد می‌کنیم. علیرغم مواجهه با نابودی، این پناهگاه امن به عنوان یادآوری برای بشریت عمل می‌کند تا اقدامات اصلاحی انجام دهد و از خطر فوری که برای سیاره ما ایجاد می‌شود آگاه شود.

▪️children adventure house
🔸Silver in Cultural Architecture Design / Cultural Center

 

دانشگاه: دانشگاه هنر تبریز
طراحان اصلی: آذر خانزاده
محل پروژه: جلفا
توضیحات: ایده اصلی طرح برگرفته از نقاشی کودکان از خانه است که به سادگی با استفاده از اشکال هندسی مربع و مثلث کشیده شده است. در طول فرآیند طراحی، این ایده انتزاعی به فضاهای معماری با کاربری‌های مورد نیاز تبدیل شده است. یکی دیگر از نکات مهم در طراحی این مجموعه، درگیر شدن آن با طبیعت با استفاده از مصالح طبیعی در نمای ساختمان و طراحی سایت پلان به گونه‌ای بود که از طریق فضاهای بازی و فضاهای جمعی مختلف، خلاقیت و یادگیری مشارکتی را در کودکان ارتقا دهد.

▪️Center for artistic creation
🔸Silver in Cultural Architecture Design / Cultural Center

 

دانشگاه: دانشگاه هنر تبریز
طراح اصلی: صبا صادق نژاد
محل پروژه: تبریز
توضیحات: ایجاد فضایی پویا و خوانا که توانایی خلق هنر و خلاقیت و احیای فرهنگ و هویت‌های فردی و اقشار اجتماعی را داشته باشد و همچنین حضور در آن حس تخیل و زندگی را القا می‌کند.فضاهایی از این طیف منجر به تجربه‌های بهتر و دلچسب در انسان، ارتقای فرهنگ عمومی ملی از طریق هنر و قرار گرفتن در فضای فرهنگی-هنری می‌شود و بار دیگر موجب ارجاع به محتوای اصیل و گرانبهای انسان می‌شود.

▪️”AI HOUSE”
🔸Silver in Educational Architecture Design / Research Centers

 

دانشگاه: دانشگاه هنر تبریز
طراحان اصلی: پویا نهاوندی
محل پروژه: تبریز-ایران
توضیحات: شاخص ترین ویژگی قرن حاضر گسترش ارتباطات و پیشرفت اطلاعات و فناوری است. در این قرن، هر جامعه یا فردی که از پیشرفت دور بماند، خسارات زیادی متحمل خواهد شد. از این رو ایده مرکز تحقیقات علوم نوین شکل گرفت. دانش و مرجع تخصصی این رشته از سویی از سوی صاحب نظران در جهت گسترش مرزهای علمی جامعه و از سوی دیگر علاقه مندی افراد آشنا به دانش بود. در همین راستا دوگانگی ساختمان در برنامه تثبیت شد.

▪️The Weeping Willow
🔸Gold in Public Space Architecture Designs / Monuments

 

دانشگاه: دانشگاه علم و صنعت ایران
طراح اصلی: آتنا حاجیلو
محل پروژه: ایران
توضیحات: بید گریان یادگاری مفهومی است که به طور شاعرانه جوهر زنانگی را تجسم می‌بخشد. با الهام از درخت بید انعطاف پذیر، نمادی جاودانه از قدرت و رشد زنانه. این خلقت اثیری عناصر سنگ و قفس‌های ظریف و پرآذین را با هم ترکیب می‌کند تا نمادی از پیچیدگی و ظرافت ذاتی روح زنانه باشد. بید گریان افراد را تشویق می‌کند تا قدرت درونی و زیبایی ذاتی خود را در آغوش بگیرند و الهام بخش تامل عمیقی در مورد ماهیت چند وجهی زنانگی هستند.

▪️Azadvar Country House
🔸Bronze in Residential Architecture Design / Rural

 

دانشگاه: تهران
طراح اصلی: شهرام شیر
تیم طراحی: پریناز چرمدوز
محل پروژه: سبزوار
توضیحات: ۴ صفه یکی از قدیمی ترین الگوهای مورد استفاده در معماری ایرانی در انواع معماری است که به اشکال مختلف ظاهر شده است. با توجه به فراوانی و تنوع خانه‌های ایرانی، استفاده از نقش چهار ضلعی در درب این نوع معماری بسیار بیشتر از انواع دیگر است که الگوبرداری از آن را برای شناسایی مهم می‌کند.
بادگیر یک روش ابتکاری ایرانی برای ایجاد فضایی خنک در داخل خانه‌های گرم کویری است. این کولر از دیرباز محیط زندگی مردم ایران را قابل تحمل کرده است.

▪️water sport center
🔸Bronze in Sports And Recreational Architecture Design / Swimming, Aquatic and Leisure Centers

 

دانشگاه: دانشگاه پارس
طراحان اصلی: ریحانه صنعتی، مرتضی صنعتی
محل پروژه: تهران
توضیحات: در دنیای پیشرفته امروزی نیاز روزافزونی به سازه‌های بادوام، ایمن، مقرون به صرفه و جذاب با سرعت اجرا بالا وجود دارد. پیشرفت‌های اخیر در فناوری منجر به ساخت سازه‌های پوسته‌ای با استفاده از قطعات پیش ساخته پوسته شده است. سازه‌های پوسته نازک به عنوان روشی برای تامین حداکثر پایداری و حجم زیرساخت و حداقل مصرف مصالح شناخته می‌شوند. در واقع صدف‌ها در طبیعت یکی از متنوع ترین اشکالی هستند که در دنیای فیزیکی ما یافت می‌شوند و همچنین شکل پذیری و انعطاف پذیری خوبی دارند.

▪️Ai Bloomscape
🔸Gold in Sustainable / Green Architecture Design / Sustainable Mixed-Use Design

 

دانشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی
طراحان اصلی: آقاجانی زاده، گندمی، ملیکیان
محل پروژه: تهران
توضیحات: ما به دنبال روشی برای استفاده از فناوری و تفکر در مورد آن به گونه‌ای بوده‌ایم که با توجه به شیوه‌ای که جهان هر روز در حال تغییر است، فعالیت‌های انسانی پایداری ایجاد کند. هزینه برای یک خانواده معمولی برای اداره یک تجارت پایدار بالا است و همه اینها در واقع در یک فضای کوچک قرار می‌گیرند. این ساختمان کوچک همچنین از یک کسب و کار کامل (گل فروشی- گلخانه) پشتیبانی می‌کند که تمام نیازهای مالی یک خانواده را برطرف می‌کند و از طرفی با الگوریتم‌های حرکتی استثنایی باعث افزایش بهره وری و کاهش نیاز به نیروی انسانی می‌شود.

▪️Reconnection
🔸Silver in Urban Design / Streets

 

دانشگاه: تهران
طراحان اصلی: شهرام شیر
تیم طراحی: پریناز چرمدوز
محل پروژه: اصفهان
توضیحات: موضوع اتصال مجدد و اتصال مجدد بافت‌های جدا شده شهری به دلیل الگوهای شهرسازی مدرنیستی ماشین محور مطرح می‌شود. این موضوع در دو مقیاس خرد و کلان قابل بررسی، مطالعه و بازنگری است. در مقیاس و سیاست‌های کلان، مطالعه و بررسی عمیق تر و ارائه دانش طراحی قابل تعمیم ضروری است. تجارب جهانی در مقیاس کلان از اتصال مجدد محله‌ها در شهرها منجر به اصلاحات اساسی در ساختارهای شهری و مسیرهای خودرو محور می‌شود.

▪️”BLANK OFFICE”
🔸Gold in Workplace Architecture Designs / Workspaces & Offices

 

دانشگاه: دانشگاه هنر تبریز
طراح اصلی: ارشیا فرج اللهی
تیم طراحی: پویا امیر نهاوندی
محل پروژه: تبریز
توضیحات: در این پروژه سعی کردیم آنچه را که برای ساختمان اداری مهم است بسازیم. این طراحی تمایل به افزایش تجربه کاربران دارد. خطوط اصلی ساختمان از انحراف نقشه اصلی سایت حاصل شده است. در ابتدا طراحی پلان را با خطوطی که نیمساز پلان سایت ما به من می‌دهد شروع کردم. سپس برای طراحی ساختمانی متناسب با ساختمان کنار آن، منحنی‌هایی را به این خطوط اضافه کردم. به دلیل مقیاس بزرگ کار، برخی مکان‌ها وجود دارند که هرگز نور طبیعی خورشید را دریافت نمی‌کنند، بنابراین من یک فضای خالی در مرکز ساختمان خود اضافه کردم.

🔹تقدیر شدگان / Honorable Mention

▪️THE LAST GENOCIDE MEMORIAL

 

دفتر معماری: استودیو دیزاین اریب
طراح اصلی: وحید صدرائی فر
تیم طراحی: محبوبه شاکری، علی مختاری فر، سمیه بهرامی، سارا شکیب
توضیحات: در پروپوزال حاضر ابتدا سعی می‌شود مخاطب را به صورت حسی و تجربی با فاجعه نسل کشی آشنا کنیم و پس از قرار گرفتن در داخل حلقه (اسارت) لحظاتی بعد مخاطب به اهمیت حضور خود به عنوان بخشی از بنا پی می‌برد؛ جایی که افراد از نژادهای مختلف در یک حلقه مشترک قرار می‌گیرند (وحدت و همدلی) و جایی که گفتگو و ارتباط آغاز می‌شود. گفت و گو و ایجاد روابط جدید فارغ از نژاد، رسالت این بنا است.

▪️Avaz Home

دفتر معماری: طراحی استودیو ایوان
طراح اصلی: سمانه نژادعلی
محل پروژه: مشهد، ابرده علیا، شاندیز
کارفرما: آقای داوری نژاد
توضیحات: یکی از مزیت‌های اصلی این پروژه این بود که کارفرما به خوبی می‌دانست چه چیزی می‌خواهد، خانه آجری “اصلی” ساده و گرم با فضاهایی خاص برای برگزاری آهنگ‌ها و موسیقی اصیل ایرانی، فضایی دنج برای تعالی روح. خانه آواز چهارگانه در ابرده علیا شاندیز، خانه‌ای با بافت تاریخی و باغ‌ها واقع شده است. معماری و موسیقی به عنوان تجسم بخشی از هنر روح انسان، جلوه‌های جمال و جلالی مشابهی در زمینه ظهور و بروز دارد.

▪️Downwind Residential Apartment

دفتر معماری: گروه معماری اشعری و همکاران
طراحان اصلی: امیرحسین اشعری
محل پروژه: ایران
کارفرما: استاد مشفقیان
توضیحات: این پروژه در مجاورت ساختمان‌های عمدتاً یک طبقه واقع شده است. از آنجایی که پروژه باید یک ساختمان سه طبقه باشد، برای حفظ تداوم همسایگان، پروژه باعث ایجاد خمش فرم و فرورفتگی برای همسویی فرم با خط افق می‌شود. یعنی طبقات اول و دوم به صورت جانبی گسترش یافته و به صورت یک حجم مستقل ظاهر می‌شوند. طبقه همکف اتصال و تداوم ساختمان مجاور را به صورت سطحی حفظ می‌کند. فرم ساختمان در گوشه‌هایی که خیابان‌های اصلی و فرعی تقاطع می‌کنند گرد شده است تا پیوند حجم (طبقه اول و دوم) حفظ شود.

 

▪️Past by now

دفتر معماری: گروه مهندسی معماری آزاده عزیزی
طراح اصلی: آزاده عزیزی
تیم طراحی: شاهین آریمند، کاوه همتیان محمد نژاد، سعید بیرک آبادی
محل پروژه: تهران
تصاویر: محمد حسن اتفاق
توضیحات: از آنجایی که این پروژه بازسازی یک ساختمان مسکونی با قدمت ۱۱۰ ساله است، تلاش شده است تا ارزش‌های ساختمان قدیمی حفظ شود و گفت و گوی مسالمت آمیزی بین گذشته و حال ایجاد شود.

▪️Eden residential

 

دفتر معماری: آوات استودیو
طراح اصلی: علی ناصری سیاه سنگی
محل پروژه: مشهد
کارفرما: شرکت Eden
توضیحات: هدف اصلی از طراحی این پروژه ایجاد حس درونگرایی و اهمیت به فرهنگ ایرانی و حفظ حریم خصوصی ساکنان بود. بنابراین با توجه به این موضوع در نمای بیرونی پروژه شاهد صفحات متحرکی هستیم که با وجود آن ساکنان این فضاها می‌توانند میزان این فضا را کم یا زیاد کنند. استفاده از پانل‌های چوبی متحرک در نمای پروژه و تغییر موقعیت آنها نسبت به یکدیگر، باعث ایجاد دید متنوع از داخل به خارج و ارائه کیفیت‌های متفاوتی از نظر دید و منظر در ساعات مختلف شبانه روز می‌شود.

▪️Toranj villa

 

دفتر معماری: استودیو آذین کلینی
طراح اصلی: آذین کلینی
محل پروژه: اصفهان
کارفرما: شهرزاد سلطانی
توضیحات: ویلای دوبلکس ترنج طراحی شده توسط اینجانب، هدف از طراحی ویلا ایجاد شکاف در یک سوم حجم پروژه جهت ایجاد دسترسی به فضای داخلی ساختمان و تامین نور طبیعی فضای داخلی ساختمان می‌باشد. ویلا شامل فضاهای خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی و یک استخر روباز بازطراحی شده است. طبقه همکف شامل اتاق نشیمن، اتاق تلویزیون، آشپزخانه، حمام و نیمه بالایی دارای دو اتاق خواب، حمام و یک تراس بزرگ است. نشسته و به مناظر طبیعی نگاه می‌کند.

▪️The weekend villa

 

دفتر معماری: استودیو معماری نیاصرم اسپادانا
طراح اصلی: میثم شاهپیر
همکاران طراحی: مرضیه جمال پور، نیلوفر جلوانی، منیره ترکان
گرافیک: صبا خلیلی
رندر: علیرضا باقری
محل پروژه: اصفهان
کارفرما: آقای حسینی
توضیحات: ویلا آخر هفته در زمینی بین بافت مسکونی و کشاورزی برای استفاده والدین سالمند به عنوان اقامت دائم در طبقه همکف و کودکان به عنوان اقامت موقت در روزهای تعطیل در طبقه اول و دوم به صورت دوبلکس طراحی شده است. ایده طراحی این پروژه احترام و پیوند این دو بافت است. ساختمان این پروژه در شمال زمین و در مجاورت بافت مسکونی، دسترسی عابر پیاده از معبر اصلی، دید از محل به باغ و بافت کشاورزی و حداکثر استفاده از نور مطلوب جنوب و شرق قرار دارد.

▪️Eyvan

 

دفتر معماری: مه استودیو
طراح اصلی: مهسا محمدخانی
محل پروژه: کرج، مهرشهر
کارفرما: علی نعمت اللهی
توضیحات: در گذشته هر خانواده ایرانی در نزدیکی نوروز یا تابستان فرش‌های خود را در حیاط می‌شست و روی پشت بام خانه پهن می‌کرد. فرش‌ها در نمای ساده خانه‌ها می‌درخشیدند و عنصری از نمای خانه شدند. این ویلا حکایت روزهایی است که فرش به عنوان یک اثر هنری با معماری و بخشی از چشم انداز شهر ادغام می‌شد. ایوان از عناصر معماری ایرانی به شمار می‌رود، در این طرح قسمت ایوان دوجداره در نظر گرفته شده است. پنجره شیشه‌ای بیرونی کاملا باز می‌شود و ارتباط بیشتری بین داخل و خارج ایجاد می‌کند.

▪️Sepehr Goldeste commercial, recreational and cultural complex

 

دفتر معماری: مهندسین مشاور ۹۰۰
طراح اصلی: امین ترکان
تیم طراحی: مریم شعبانی، عالیه نادری، علی گرجیان، نیلوفر بیگی، مریم عربی، پروین حوش، سحر تمیم زاده، منصوره آهی، مهرسا فروغی
توضیحات: با توجه به قدرت بی بدیل اقتصاد در عصر ما، موضوع کسب و کار به عنوان یک موضوع در طراحی معماری مطرح می‌شود. در عصری که توجه به هر موضوعی با مقرون به صرفه بودن و صرفه اقتصادی آن گره خورده است، توجه ویژه به معماری مجتمع‌های تجاری تقویت می‌شود. به همین دلیل انتخاب یک مجموعه تجاری برای طراحی معماری از جذابیت بیشتری نسبت به موضوعات دیگر برخوردار است.

▪️Didar Foodhall

 

دفتر معماری: مهندسین مشاور دلتا
طراحان اصلی: احمدرضا حیدری / محمدرضا حیدری
تیم طراحی: توحید هاشمی / حسین کوشش / فرشته مکارمی / رابرت کشیان / موسی سلطانیان / نغمه نوحجه / ریحانه کریمیان / آناهیتا رییسی / نگین سهرابی
محل پروژه: مازندران، سیسنگان، نور
کارفرما: محمدرضا ملتجی
تصاویر: احسان تحویلیان
توضیحات: نمودار اصلی طراحی ما ما را به یک قاب ساده هدایت کرد که می‌توانست با ظرافت ترین و با کمترین جرم اجرا شود. پس از ایجاد این نمودار، پارامترهای محیطی ناشی از مجاورت با دریا و مسیر جنوبی با توجه به نیازهای فضایی پروژه در شکل‌گیری معماری پروژه مؤثر بوده و فضای خاصی به فرم و فضا بخشیده است. اسکلت ساده پوشیده شده به رنگ سفید و سقف چوبی که هر دو با مصالح بومی منطقه پیوند خورده اند، نقش تعیین کننده‌ای در ایجاد حس تعلق ساختمان به شمال ایران داشتند.

▪️Shiraz Mall Complex

 

دفتر معماری: گروه معماری شهرنیاز
طراحان اصلی: نیاز اسماعیلی، شهرام زارع
تیم طراحی: حسین شکوهی
محل پروژه: شیراز
کارفرما: گروه سرمایه گذاری موسانیک
توضیحات ورودی
شیراز مال پروژه‌ای به مساحت ۴۰۰۰۰ متر مربع است که برای یکی از شلوغ‌ترین خیابان‌های شیراز، عمدتاً تجاری، فرهنگی، اداری و درمانی برنامه‌ریزی شده است. اکثر استفاده‌ها در این منطقه به صورت جداگانه انجام می‌شود. با این حال، این پروژه چندین کاربری از جمله پارکینگ، تجاری، فرهنگی، تفریحی را با هم ترکیب می‌کند و تشخیص می‌دهد که مجموعه‌های تجاری برای بسیاری از گروه‌های سنی و جمعیت‌شناختی با نیازهای متفاوت پاسخگو هستند. شیراز مال جایی است که یک طرف کوچه و خیابان اصلی به هم می‌رسند.

▪️Architect’s Studio

 

دفتر معماری: استودیو معماری نیاصرم اسپادانا
طراح اصلی: میثم شاهپیر
همکار طراحی: مرضیه جمال پور
گرافیک: صبا خلیلی
محل پروژه: اصفهان
کارفرما: میثم شاهپیر
تصاویر: کوروش دباغی
توضیحات: ایده اصلی و اولیه طراحی، تبدیل فضای مسکونی به فضای کاری معماری با هدف ایجاد فضای کاری به عنوان خانه‌ای با نگرش به معماری مدرن و رویکردی ساده انگارانه با نگاهی به اصول علوم رفتاری و روانشناسی محیطی بود.

▪️Office of Kooche Publications

 

دفتر معماری: استودیو صاد
طراح اصلی: صبا خلیلی
تیم طراحی: سعیده قاسمی، زهرا شریفیان
محل پروژه: تهران
کارفرما: آقای مرتضی خیاط پور
رندر: زهرا شریفیان
توضیحات: برای اینکه فضایی پویا داشته باشیم در محوطه مطالعه مبلمان جمع شونده طراحی کردیم که می‌توان از آن برای سایر فعالیت‌ها استفاده کرد. فضای مطالعه با قفسه‌هایی که برای کتابخانه در نظر گرفته شده در مجاورت اتاق نشیمن می‌باشد با توجه به نمایی که در قسمت شمالی دفتر وجود دارد می‌تواند به فضایی پر جنب و جوش و پویا تبدیل شود و به بهره وری بیشتر نور برای فضاهای اداری کمک کند، در این طرح هسته مرکزی شفاف در نظر گرفته شده و فضاهای اطراف آن شکل گرفته است. ، تا همه مردم از فضای سبز و نور طبیعی بهره مند شوند.

▪️Bornami (Borna and Nami) Home

 

دفتر معماری: استودیو طراحی PRM 
طراح اصلی: پرستو مالمیر
تیم طراحی: آیدا سمسار، سهیل باباحسینی، امین نیری
محل پروژه: تهران
کارفرما: امین شکوهی نیا
تصاویر: دید استودیو
توضیحات: کارفرما من می‌خواست خانه‌ای را برای همسر و فرزندانش بازسازی کند تا شاید در طول سال‌های بزرگ شدن یادآور خانه پدری باشد. این خانه ۶۰ ساله بود که توسط یک معمار بلژیکی ساخته شد. این ساختمان از سه طرف نور دریافت می‌کرد و در یک شیب تند در محوطه‌ای جنگلی قرار داشت. می‌توان پروژه برنامی را دقیقاً کلاژی از آن نامید. کارفرما پروژه‌ای را می‌طلبد که ملغمه‌ای از عناصر معنایی و اجزای ساختاری است که بر بدنه خسته یک بنای شصت ساله پیاده سازی شده است.

▪️Dubai Seahouse

دفتر معماری: دفتر ژاژ
طراح اصلی: قاسم نوایی
تیم طراحی: الهه الهیراد، محسن فلاحی، حدیثه پورابراهیم، محمد شالیکار
محل پروژه: دبی
توضیحات: در نگاه اول به دبی، شهری مدرن متاثر از پیشرفت‌های فناوری که معماری گذشته آن فراموش شده است به ذهن متبادر می شود. با نگاهی به تاریخ شهرسازی و معماری این شهر به محله‌های قدیمی آن مانند البستکی برمی‌خوریم که معماری سنتی آن با انواع معاصر بسیار متفاوت است. بادگیرها، حیاط‌های مرکزی، حجم‌های فشرده و مرتفعی که در خانه‌های قدیمی و سازگار با آب و هوای شهر استفاده شده‌اند، نیازهای اقلیمی را به‌صورت طبیعی و بدون ابزار تکنولوژیک برآورده می‌کنند.

تهیه و تنظیم: معمارنیوز
سایت مرتبط: www.idesignawards.com
منبع خبر: www.MemarNews.com
مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook