اعلام نتایج نهایی مسابقه «طراحی شهری محورهای امیرکبیر و مروارید جزیره کیش»

بنا بر اعلام دبیرخانه مسابقه «طراحی شهری محورهای امیرکبیر و مروارید جزیره کیش»؛ نتایج نهایی مسابقه طی بیانیه ای توسط داوران به شرح ذیل مشخص گردید:

بیانیه نهایی داوران:
مسابقه طراحی شهری محدوده محورهای امیرکبیر و مروارید جزیره کیش:
مسابقه طراحی شهری محدوده محورهای امیرکبیر و مروارید جزیره کیش در اسفند ماه سال ۹۷ از سوی سازمان منطقه آزاد کیش و با مدیریت اجرایی دکتر بهزادفر آغاز گردید و به علاقمندان شرکت در مسابقه (اشخاص حقیقی و حقوقی) تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۸ مهلت ارسال اسناد ثبت نام داده شد. با توجه به امتیاز دهی اسناد ارسالی، ۳۱ گروه واجد شرایط لازم جهت شرکت در مسابقه معرفی شدند؛ و در تاریخ ۹۸/۳/۸ جلسه هماهنگی و پرسش و پاسخ برای گروه های واجد شرایط با حضور نماینده سازمان منطقه آزاد کیش، مهندس قدسیه نجار و مدیر اجرایی مسابقه دکتر بهزادفر و دستیاران برگزار گردید. و مهلت ارسالی آثار نهایی ۹۸/۴/۳۱  اعلام شد. در روز ارسال آثار نهایی، از میان ۳۱ شرکت کننده واجد شرایط، ۱۴ اثر به دبیرخانه مسابقه ارسال، و در ادامه، فرایند داوری ۱۴ اثر ارسالی در روز ۹۸/۵/۱۲ آغاز شد. پس از بررسی تفصیلی هر یک از ۱۴ اثر، انتخاب به صورت حذفی صورت گرفت و ۵ اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شد. هیئت داوران جهت ارتقاء فرآیند داوری، انتخاب از بین ۵ اثر منتخب را منوط به ارائه حضوری و دفاع از این اثر توسط شرکت کنندگان دانستند. بنابراین مقرر شد در روز شنبه مورخ ۹۸/۵/۱۹ با کسب رضایت و توافق منتخبین برای افشای هویت، در روز جلسه با توجه به قوانین دبیرخانه مسابقات معماری در طراحی شهری وزارت راه و شهرسازی هر کدام از گروه های منتخب در مقابل هیات داوران به دفاع از طرح خود بپردازند. لازم به تاکید است که هویت منتخبین تا روز شنبه همچنان برای داوران ناشناس باقی ماند. جلسه نهایی داوری مسابقه طراحی شهری محدوده محورهای امیرکبیر و مروارید جزیره کیش روز شنبه مورخ ۹۸/۵/۱۹ از ساعت ۸:۳۰ با حضور هیئت داوران شامل: دکتر علی غفاری، دکتر حامد مظاهریان، مهندس مروارید قاسمی، دکتر مهدی خاک زند و دکتر هادی پندار، نماینده سازمان منطقه آزاد کیش مهندس قدسیه نجار و مدیر مسابقه دکتر مصطفی بهزادفر و دستیاران و همچنین ۵ گروه منتخب در محل دبیرخانه مسابقه آغاز گردید و حدود پنج ساعت به طول انجامید.
برای هر یک از طراحان ۱۵ دقیقه زمان ارائه طرح و ۱۵ دقیقه زمان پرسش و پاسخ در نظر گرفته شد. لازم به ذکر است برنامه زمانبندی در جلسه روز چهارشنبه مورخ ۹۸/۵/۱۶ به گروه های منتخب اعلام و با توافق کتبی هر یک شرکت کننده‌ها در روز شنبه هویت منتخبین به محضر داوران اعلام گردید و طبق زمانبندی جلسه کد ۹۸۰۵ از ساعت ۸:۴۵ الی ۹:۱۵، کد ۲۷۱۲ از ساعت ۹:۲۵ الی ۹:۳۵، کد ۵۴۷۸ از ساعت ۱۰:۰۵ الی ۱۰:۳۵، کد ۷۸۰۰ از ساعت ۱۱ الی ۱۱:۳۰ و کد ۵۸۶۴ از ساعت ۱۱:۴۰ الی ۱۲:۱۰ به ارائه طرح خود پرداختند. پس از اتمام ارائه ها داوران نتیجه ی نهایی را پس از بررسی و بحث کس با اتفاق‌نظر کامل در ساعت ۱۳:۳۰ اعلام کردند. شرح بیانیه نهایی داوران به قرار زیر است.

ضمن تاکید بر اثرات مطلوب پرداختن به موضوع طراحی شهری در قالب مسابقات برای برانگیختن انگیزه جوانان و ایجاد فرصت استفاده از توانایی آنان در کنار بهره مندی از پتانسیل های فنی و تخصصی موجود در این عرصه، هیئت داوران امید به ادامه چنین روندی به عنوان محرک توسعه در زمینه طراحی شهری و معماری کشور و همچنین رشد و ارتقاء دانش در این عرصه را دارند.

با سپاس از سازمان منطقه آزاد کیش، لازم به تاکید است که این اقدامات می‌تواند روزنه ای برای رسیدن به اهدافی نظیر ارتقاء کیفی طرح ها و برنامه های توسعه آتی جزیره کیش باشد، اما باید دانست که رسیدن به این هدف والا، اقدامات گسترده تری را در این راستا می طلبد که امید است شاهد رواج و رونق اقداماتی موثر برای رسیدن به این اهداف در سراسر کشورمان باشیم.
با توجه به معیارهای در نظر گرفته شده از طرف داوران بررسی دلایل حذف گروه ها در جلسات پیشین، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که با وجود ارتباط تنگاتنگ بین معماری و طراحی شهری، طراحی شهری صرفاً معماری در حوزه کلان نیست؛ از این رو، توجه به معیارهای کلی چون اهمیت فضاهای همگانی، طراحی زمینه گرا، تناسب با اقلیم، تحقق پذیری و همچنین توجه به نزدیکی فرم، معنا و عملکرد، و دیگر معیار هایی از این نوع در روند داوری آثار ارسالی مهم و تاثیرگذار بوده است. رتبه بندی ها بر اساس معیارهای مذکور و پس از بررسی آثار و مباحثه هیئت داوران صورت پذیرفت که به قرار زیر است:

۱. رتبه اول: کد ۵۸۶۴ – به سر گروهی آقای شهاب میرزاییان
اثر ارائه شده توسط این گروه که اکثریت آراء هیئت داوران را کسب کرد، دارای ویژگی های خاص زیر است:
نکات مثبت: ‌توجه به آسایش اقلیمی، ایجاد ارتباط بین جبهه های مختلف محور های امیرکبیر و مروارید، واکنش مناسب توده گذاری و بازی حجمی ساختمان ها به بافت اطراف، برنامه ریزی حمل و نقل در بافت فاز ۷ شهرک صدف و ایجاد پیاده رو های سراسری، توجه به همه شمولی گروه های اجتماعی، مطالعات زمینه ای مناسب در زمینه اقتصادی و اجتماعی، تعریف کارکرد در زمین خالی شمالی بافت به صورت انحصاری و داشتن قابلیت برندسازی، بررسی تخصصی مقاله اقلیم و تنظیم تخلخل متناسب با آن، با توجه به فعالیت ها و کاربری های نوین نظیر استارت آپ ها.

۲. رتبه دوم: کد ۲۷۱۲ – شرکت مهندسین مشاور عمارت خورشید
اثر ارائه شده توسط گروه دوم از ویژگی‌های خاص زیر بهره برده است:
نکات مثبت: ‌توجه به حوزه های فراگیر و بلافصل و تحلیل مناسب طراحی شهری، توجه به گونه شناسی معماری نوار جنوبی ایران، توجه به پیاده محوری نظام حمل و نقل ایده خاص برای توده گذاری (که البته برای هیئت داوری شبهه تحقق پذیری ایجاد نمود)، ایجاد بدنه وحدت یافته و در عین حال متنوع با تخلل حجمی مطلوب، توجه مناسب به خط آسمان، ارائه اسناد کامل و مطلوب مانند مقاطع عرضی، ایجاد همنشینی مناسب بدنه امیر کبیر و مروارید با بافت پیرامون.

نکات نیازمند توجه بیشتر: توجه به تفاوت ماهوی ساختمان های طراحی شده برای محورهای امیرکبیر و مروارید با توجه به کاربری.

۳. رتبه سوم: کد ۵۴۷۸ – شرکت مهندسین مشاور اسپیدیج خاورمیانه
ویژگی های خاص این اثر که با گروه کد ۷۸۰۰ مشترکا به مقام سوم دست یافتند از قرار زیر است:
نکات مثبت: ترکیب معماری با عناصر سازمان بخش به پیاده روها، هماهنگی بدنه مروارید و امیرکبیر در عین برخورداری از هویت متفاوت و سازگار با کارکرد، الهام گیری خلاقانه از عنصر بادگیر، رواق و ساباط برای ایجاد آسایش اقلیمی، توجه به فازبندی اجرایی پروژه میان بخش دولتی و خصوصی، با توجه به نمای پنجم، ریخت شناسی بام‌های هماهنگ با نماها، پرداختن به فضاهای عمومی و نیمه عمومی مانند هتل، پلازا و موزه.

نکات نیازمند توجه بیشتر: تنوع در ترکیب توده و فضا و ایده مرکزی برای استقرار توده ها، توجه به ماهیت و عملکرد ساختمان در کنار توجه به فرم، تحقق پذیری، توجه به ارتباط بدنه امیرکبیر و بافت مسکونی همجوار (شهرک صدف)، توجه به ارتباط میان بدنه امیرکبیر و مروارید با جبهه های مقابل بلوار.

۳. رتبه سوم: کد ۷۸۰۰ به سرگروهی آقای بهرام رابط قنادی
ویژگی های خاص این اثر که با گروه کد ۵۴۷۸ مشترکا به مقام سوم دست یافتند به شرح زیر است:
نکات مثبت: توجه به حوزه فراگیر در مقیاس جزیره ارتباط میان بخش شمالی و جنوبی سایت در مقیاس بلافصل، تنوع در مسیر پیاده محور امیرکبیر و در نظر گرفتن فرصت حیات شبانه از طریق بالکن های طبقه اول ساختمان های محور امیرکبیر، توجه به طراحی تمام جبهه های ساختمان ها، تلاش برای برقراری ارتباط با جبهه مقابل امیرکبیر، توجه به طراحی هتل و فضاهای همگانی در شمال سایت، بازتعریف مفهوم بادگیر در مقیاس کلان ساختمانها در نظر گرفتن لوپ دوچرخه سواری موجود در کیش و طراحی مسیر دوچرخه در هم پیوندی با آن.

نکات نیازمند توجه بیشتر: ایده مرکزی برای استقرار توده ها، در نظر گرفتن مولفه های بومی در طراحی، توجه به بافت مسکونی فاز ۷ شهرک صدف در توده گذاری، به کارگیری طراحی اقلیمی جهت فراهم کردن آسایش در مسیر های پیاده روی تفاوت ماهوی در طراحی و توده گذاری در محورهای مروارید و امیرکبیر.

لازم به ذکر است هرگونه داوری با گزینش همراه است و هر گزینش بر اساس معیارهایی از پیش تعیین شده انجام می گیرد؛ از این رو آثار متعددی در هر گزینش حذف می‌شوند که ممکن است هر یک واجد ارزش هایی خارج از معیارهای مقرر باشند، از این رو از تمامی شرکت کنندگان در مسابقه تشکر به عمل می آید. هیئت داوران امیدوار است طرح های منتخب از تحقق پذیری لازم برخوردار بوده و آثار برگزیده منعکس کننده توان معماری و شهرسازی کشور باشند.

در نهایت خاطرنشان می شود که هیئت داوران با همکاری کارفرما و گروه اجرایی مسابقه سعی داشته عدالت و انصاف و شفافیت لازم را بر اساس آیین نامه برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی کشور را رعایت کنند و تلاش کرده تا با برگزاری مطلوب و مسابقه، زمینه را برای اقداماتی از این دست دست فراهم کنند هیئت داوران امید دارند سازمان منطقه آزاد کیش ضمن حفظ حقوق معنوی اثر اولویت رتبه اول را برای ادامه طراحی تفصیلی محترم شمارد.
با سپاس
هیئت داوران:
مهندس مروارید قاسمی (رئیس هیئت داوران)
دکتر علی غفاری
دکتر حامد مظاهریان
دکتر مهدی خاک زند
دکتر هادی پندار
مدیر مسابقه: دکتر مصطفی بهزادفر

دریافت فایل بیانیه نهای داوران

گزارش تصویر داوری:

 

• نمایش آثار برتر:

نفــرات برتــر:

رتبه اول:
کد ۵۸۶۴ – به سر گروهی شهاب میرزاییان

 

رتبه دوم:
کد ۲۷۱۲ – شرکت مهندسین مشاور عمارت خورشید

 

رتبه سوم (مشترک):
کد ۵۴۷۸ – شرکت مهندسین مشاور اسپیدیج خاورمیانه

 

رتبه سوم (مشترک):
کد ۷۸۰۰ به سرگروهی بهرام رابط قنادی

 

ســـایر آثـــار:

کد ۴۵۶۷ – (طرح حذف شده از میان ۶ طرح مرحله نیمه نهایی مسابقه)

در این بخش آثار ارسالی شرکت کنندگان به معمارنیوز، منتشر می گردد. این بخش بروز رسانی می شود.

شرکت کنندگان می توانند جهت به نمایش گذاشتن طرح خود در نمایشگاه آنلاین، آثار خود را (با ذکر نام طراح یا گروه طراحی) به معمار نیوز ارسال نمایند؛ این بخش بروز رسانی می شود.

لطفاً آثار خود را به MemarNews@yahoo.com ارسال نمائید.

لینک مرتبط: فراخوان مسابقه «طراحی شهری محورهای امیرکبیر و مروارید» جزیره کیش

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook