جدیدترین کتاب پروفسور محمود گلابچی با عنوان “سیستم های ساختمانی”

جدیدترین کتاب پروفسور محمود گلابچی با عنوان “سیستم های ساختمانی” همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها توسط دانشگاه پارس منتشر می شود.

همزمان با آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها کتاب ” سیستم های ساختمانی” که توسط پروفسور محمود گلابچی چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان باتفاق دکتر کتایون تقی زاده و دکتر محمد رضا گلابچی تالیف گردیده است بوسیله انتشارات دانشگاه پارس در ۵۰۰ صفحه با تصاویر متعدد منتشر می شود.

هدف از تألیف کتاب “سیستم های ساختمانی” درک مفاهیم اساسی ایستایی و شناخت سیستم‎های ساختمانی است. نحوه دستیابی به هماهنگی سازه و طرح معماری با شناخت عمیق مفاهیم این دو مقوله از دیگر اهداف این کتاب است. کتاب سیستم‎های ساختمانی در هفت بخش و بیست و دو فصل تدوین شده است. بخش اول به مباحثی در زمینۀ شناخت کلی سیستم‎های ساختمانی اختصاص دارد و بخش دوم الزامات سازه‎ای را مورد توجه قرار می‎دهد. در بخش سوم سازه‎های کششی مورد بررسی قرار می‎گیرد و بخش چهارم به سازه‎های فشاری اختصاص یافته است. در بخش‎های ششم و هفتم به ترتیب سازه‎های خمشی و فرم‎های آزاد و سازه‎های بلند، مورد بحث و بررسی تحلیلی واقع شده است و به ‎این ترتیب مجموعه‎ای از مباحث که باید برای شناخت سیستم‎های ساختمانی مورد توجه قرارگیرد، در بخش‎های هفت‎گانه کتاب به تفصیل بیان شده است.

در کتاب” سیستم های ساختمانی” سعی شده با کمترین استفاده از محاسبات، درک عمیقی از چگونگی رفتار سازه‎ها ارائه ‎شود. با اجتناب از بیان نظریه‎های پیچیده، خواننده به درون اجزا کابل‌ها، خرپاها، تیرها، ستون‌ها و دال‌ها برای کشف چگونگی رفتار آنها در برابر بارهای وارد بر ساختمان مانند نیروهای ثقلی و بارهای باد و زلزله برده می‎شود. در این کتاب روش‌های پایه برای انتخاب سیستم‌های ساختمانی برای پروژه‎های معماری به‎صورت حسی بیان شده است. کتاب سیستم‎های ساختمانی که امکان آشنایی بیشتر طراحان، معماران و مهندسان عمران با سیستم‎های ساختمانی امروز جهان را فراهم می سازد، شامل پیش‎گفتار، سیر تاریخی سیستم‎های ساختمانی، هفت بخش، ۲۲ فصل و پیوست‎های متعددی است. این کتاب می‏تواند به‏عنوان یک مرجع در زمینۀ طراحی سیستم‎های ساختمانی مورد استفادۀ معماران و مهندسان قرارگیرد.

جدیدترین کتاب پروفسور محمود گلابچی با عنوان سیستم های ساختمانی.

عناوین فصل‎های کتاب عبارتند از:
۱.    پیشگفتار: سیر تاریخی سیستم‎های ساختمانی
۲.    فصل اول: سازه، اهداف و فرایند طراحی
۳.    فصل دوم: سازه، عوامل موثر بر طراحی و خلاقیت
۴.    فصل سوم: بارهای وارد بر ساختمان
۵.    فصل چهارم: بارهای جانبی
۶.    فصل پنجم: گسیختگی سازه‎ای
۷.    فصل ششم: زمین‎شناسی و پی
۸.    فصل هفتم: سازه‎های کابلی
۹.    فصل هشتم: سازه‎های پارچه‎ای کششی
۱۰.   فصل نهم: سازه‎های هوای فشرده
۱۱.   فصل دهم: قوس‎ها
۱۲.   فصل یازدهم: طاق‎ها
۱۳.   فصل دوازدهم: گنبد‎ها
۱۴.   فصل سیزدهم: خرپا‎ها
۱۵.   فصل چهاردهم: سازه‎های فضاکار
۱۶.   فصل پانزدهم: گنبدهای ژئودزیک
۱۷.   فصل شانزدهم: تیرها و ستون‎ها
۱۸.   فصل هفدهم: قاب‎های صلب
۱۹.   فصل هجدهم: دال‎ها و دیوارهای باربر
۲۰.   فصل نوزدهم: پوسته‎های نازک
۲۱.   فصل بیستم: ورق‎های تاشده
۲۲.   فصل بیست و یکم: سازه‎های سه‎بعدی
۲۳.   فصل بیست و دوم: ساختمان‎های بلند
۲۴.   فصل بیست و سوم: ابرسازه‎ها و شهرهای عمودی
۲۵.   منابع و کتابشناسی
۲۶.   پیوست یک: پرسش‎های مروری
۲۷.   پیوست دو: نمودارهای طراحی
۲۸.   واژه‎نامۀ انگلیسی به فارسی
۲۹.   واژه‎نامۀ فارسی به انگلیسی
۳۰.   نمایه

با توجه به کمبود منابع فارسی در زمینه سیستم های ساختمانی، این کتاب می تواند به عنوان یک کتاب مرجع برای معماران و مهندسان کشور و دانشجویان این رشته‎ها مورد استفاده قرار گیرد. علاقه‎مندان می‎توانند جهت تهیه کتاب به دانشگاه پارس (خیابان کارگر شمالی، خیابان دوم، www.parsuniversity.ir) و یا نمایندگی های انتشارات دانشگاه پارس در تهران و شهرستان ها مراجعه نمایند.
تصویر روی جلد

منبع خبر: www.MemarNews.com

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook