نگاهی به فراخوان جایزه معماری آسیا

۲A Asia Architecture Award

,۲۰۱۵Istanbul

Theme: The Emergence of Contemporary Architecture in Asia

برگزار کننده: فصلنامه بین المللی ۲A
ترجمه و تنظیم متن: مروه فرهودی
ـ عضو هیات علمی مجله معماری و ساختمان و دبیر بخش معماری پایدار فصلنامه ۲A
ـ عضو هیات مشاور جایزه معماری آسیا

مجله‌ی ۲A (Architecture & Art) Magazine از امسال (سال ۲۰۱۵)، در کنار رسالت خبری ـ رسانه‌ای خود، فعالیت جدیدی را در دنیای اتفاقات معماری، طرح‌ریزی و معرفی کرده است. این برنامه با عنوان ۲A Asia Architecture Award (جایزه معماری آسیا‌ی مجله‌ی ۲A)  و نام اختصاری AAA2، یک رویداد سالانه خواهد بود که  با همکاری نهادهای دانشگاهی، فرهنگی و حرفه‌ای معتبر آسیایی، به بازشناسی و معرفی دستاوردهای قاره‌ی آسیا در حوزه‌ی نظری و عملی معماری و شهرسازی خواهد پرداخت. مقرر است که هر سال موضوعی مرتبط با معماری آسیا برای این جایزه تعریف و اعلام شود.

دوره‌ی نخست: ۲۰۱۵ AAA2 ـ استانبول

موضوع:
۲A نخستین دوره‌ی جایزه AAA2 را، با همکاری دانشگاه فنی استامبول،  ITU ۱، و پشتیبانی فرهنگی نهادهای معتبری چون کمیسیون ملی یونسکو، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران، دانشگاه Bilgi استامبول و گالری Design lTotaدر دوبی برگزار خواهد نمود. این دوره بر چگونگی پاسخ‌گویی معماران، شهرسازان، طراحان منظر و … به چالش‌های معاصر در حوزه‌ی معماری و شهرسازی در آسیا تمرکز داشته و موضوع آن “ظهور معماری معاصر در آسیا” ۲ تعریف شده است.
بخشی از این چالش‌ها مقیاس و الفبایی جهانی دارند، اما بخشی دیگر خاستگاه و ماهیتی منطقه‌ای و محلی داشته و ناشی از تنوع و پیچیدگی‌های فرهنگی، اجتماعی، شرایط خاص اقتصادی و ویژگی‌های بوم شناختی و محیطی درکشورهای آسیایی هستند. بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین این چالش‌ها این است که چگونه غنای فرهنگی، تاریخی و هویت بومی‌ای که در طی قرون متمادی در شخصیت کالبدی بناهای معماری، شهرها و سکونتگاه‌ها، در تمدن‌های مختلف آسیایی شکل گرفته و تداوم داشته است، می‌تواند در جریانات معاصر معماری و شهرسازی در این تمدن‌ها (کشورها)‌، بازنمود داشته و زنده و سیال جریان داشته باشد. AAA2 بخصوص در صدد است که شناسنده و بازتاب‌دهنده‌ی تجربه‌ی معماران در نحوه‌ی پاسخ‌گویی به این چالش اصلی باشد.

برنامه:
جایزه‌ی امسال به صورت دو مرحله‌ای برگزار خواهد شد. ارسال کار در هر دو بخش بدون هزینه است. در مرحله‌ی نخست، ثبت نام و ارسال مدارک جهت شرکت در مسابقه، کاملاً به صورت آنلاین است. مهلت ثبت نام و ارسال پروژه در مرحله‌ی نخست از ۲۵ خرداد تا ۲۴ تیرماه ۱۳۹۴ اعلام شده است (۱۵ ژوئن تا ۱۵ جولای ۲۰۱۵). برگزیدگان مرحله‌ی نخست، توسط هیات داوران اعلام و جهت شرکت در دور دوم مسابقه دعوت خواهند شد. در مرحله‌ی دوم مسابقه، شرکت‌کنندگان باید مدارک مورد درخواست را به صورت چاپ و صفحه‌بندی شده به آدرس دبیرخانه‌ی جشنواره در دانشگاه ITU استامبول ارسال نمایند. مطابق اعلام دبیرخانه‌، جزئیات مربوط به مرحله‌ی دوم در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.
برنامه‌ی امسال با یک رویداد دو روزه در دانشگاه ITU شهر استامبول ترکیه در ۲۳ و ۲۴ مهر ماه ۱۳۹۴ (نیمه‌ی اکتبر ۲۰۱۵) تکمیل خواهد شد. این اتفاق دو روزه در واقع برشی از تنوع فرهنگی، هویتی، ایده‌ها و تجارب در معماری و شهرسازی آسیا و فضایی برای مباحث تخصصی در خصوص موضوع جایزه خواهد بود. برنامه شامل بخش‌های زیر است:
۱ـ کنفرانس یک روزه با عنوان: “معماری آسیا در مسیر گذار” ۳ـ ۲۳ مهرماه ۱۳۹۴ (۱۵ اکتبر ۲۰۱۵):
۲ـ مراسم اهدای جوایز و نمایشگاه آثار برگزیده ـ ۲۴ مهرماه ۱۳۹۴ (۱۶ اکتبر ۲۰۱۵)
اطلاعات کامل مربوط به برنامه‌ی کنفرانس را می‌توانید در قسمت Conference وب سایت مسابقه دنبال کنید.

شرایط و مقررات ارسال کار:
ـ شرکت در این مسابقه برای تمام متخصصین حوزه‌ی معماری (معمار، شهرساز طراح منظر و …) ، به صورت انفرادی، گروهی و حقوقی (دفتر معماری، مشاور و …)  آزاد است. کارفرما و مجری یک پروژه نیز می‌تواند به نمایندگی از طراح یا گروه طراحی پروژه، در مسابقه شرکت کند.
ـ محل پروژه باید در آسیا باشد.
ـ پروژه باید تکمیل شده و در حال بهره‌برداری باشد و تاریخ تکمیل آن بعد از  ژانویه ۲۰۰۱ (دی ماه ۱۳۷۹) باشد.
ـ پروژه باید فارغ از سطح زیربنا، به تناسب موضوع و عملکرد (کاربری)، در یکی از طبقه‌بندی‌های  موضوعی تعریف‌شده برای مسابقه شرکت داده شود.این طبقه‌بندی‌های موضوعی عبارتند از:
مسکونی (شامل ویلا، مجتمع‌های مسکونی و …)
اداری ـ تجاری (شامل مجتمع‌های اداری، تجاری، فروشگاه‌ها، کارخانجات و کارگاه‌های تولید)
عمومی (شامل مکان‌های ورزشی ـ تفریحی، آموزشی، گردشگری، فرهنگی، مذهبی، حمل و نقل، مدنی)
پروژه‌های شهرسازی، روستایی، مشارکت مردمی، منظر و فضاهای عمومی شهری (‌نظیر خیابان، میادین و …)
پروژه‌های مرمت، احیا، نوسازی، بازسازی (تاریخی و جدید)
طراحی داخلی

توجه:
طرح‌های ساخته نشده و پروژه‌های آینده، فارغ از موضوع (کاربری) و میزان سطح زیربنا، چناچه شرایط و مشخصات زیر را دارا باشند، می‌توانند در گروهی مجزا با عنوان “‌طرح‌های پیشرو” شرکت کنند:
موقعیت پروژه آسیا باشد و مکان و بستر طرح واجد ویژگی‌ها و شاخصه‌های غنی بوم شناختی، فرهنگی، تاریخی یا کالبدی باشد.
موضوع پروژه پاسخگویی به یک چالش یا مساله‌ی طراحی برخاسته از مکان طرح باشد.
مبانی غنی و دقیق مطالعاتی و تحقیقی برای پاسخگویی به مساله داشته باشد.
دیدگاه و رویکردی ابتکاری و برخاسته و وابسته به مکان طرح داشته باشد.
پروژه‌های دانشجویی و طرح‌های مسابقات دانشجویی مجاز به شرکت در این مسابقه نیستند.
طرح‌هایی که در مسابقات بین‌المللی یا منطقه‌ای آسیایی شرکت کرده‌اند و نیز طرح‌های مطالعات موردی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی  (حوزه‌ی معماری و شهرسازی) می‌توانند در مسابقه شرکت کنند.
ـ برای ارسال کار، ابتدا باید با ایجاد نام کاربری، در وب سایت مسابقه ثبت نام کنید.
ـ هیچ محدودیتی در تعداد کار ارسالی از سمت یک شرکت‌کننده (یک نام کاربری) تعریف نشده است.
ـ شرکت دادن یک پروژه در دو گروه مختلف  مجاز نمی‌باشد.
ـ پروژه‌ها می‌بایست در گروه کاربری مرتبط ارسال شوند.
ـ مدارکی که برای شرکت در مسابقه به صورت آن لاین ارسال می‌شوند، قابل تغییر و اصلاح نیستند، اما شرکت‌کنندگان می‌توانند وضعیت مدارک ارسالی خود را (در حال بررسی / مردود / تایید‌شده) در صفحه‌ی کاربری خود مشاهده کنند. در صورت ناقص بودن مدارک ارسال شده، وضعیت مردود در مقابل کد ارسال درج خواهد شد.
ـ تمام مدارک باید به زبان انگلیسی ارائه شود.
جزییات مربوط به نحوه‌ی ثبت نام و مدارک مورد درخواست پروژه، در وب سایت و در صفحه How to Enter قابل مشاهده است.

معیارهای داوری:
ارزش‌گذاری و قضاوت در مورد پروژه‌ها در چهار حوزه‌ی زیر صورت خواهد گرفت:
ـ دستاوردهای طراحی
ـ ابتکارات و دستاوردهای فنی پروژه (در زمینه‌ی سازه، تاسیسات و …) و نیز در انتخاب نوع و شیوه بکارگیری مصالح
ـ بازنمود هویت مکانی، بوم شناختی و فرهنگی و یا به عبارت دیگر بازنمود حس مکان در ابعاد ذکر شده با رویکرد نیل به پایداری محیطی
ـ نحوه‌ی مواجهه با موضوع از منظر مسوولیت‌های اجتماعی پروژه و نحوه‌ی ارتباط و اتصال آن به جامعه و بافت شهری‌.
ـ مدیریت اقتصادی پروژه و نحوه‌ی اثرگذاری آن بر روی طرح

جوایز:
برندگان نهایی مسابقه (برندگان دور دوم) در مراسم روز ۲۴ مهرماه  ۱۳۹۴ معرفی خواهند شد.
در همین روز (۲۴ مهرماه) نمایشگاهی از همه‌ی آثاری که به دور دوم مسابقه راه یافته‌اند، در دانشگاه ITU برگزار خواهد شد.
از هر گروه، دو شرکت‌کننده به‌عنوان برگزیده اول و دوم معرفی و به ترتیب نشان طلا و نقره‌ی جایزه را دریافت خواهند کرد.
در صورت تشخیص و صلاحدید هیات داوران، برای گروه‌های مختلف، برگزیدگان مراتب بعدی نیز اعلام خواهد شد. از این برگزیدگان با اهدای لوح یادبود، تقدیر خواهد شد.
یک نماینده از هر گروه‌ راه یافته به دور دوم مسابقه، می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌ی بلیط برنامه، در مراسم دو روزه ۲۳ و ۲۴ مهرماه (کنفرانس، مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان نهایی و نمایشگاه آثار برگزیده) شرکت کند.
تمام پروژه‌های راه یافته به مرحله‌ی دوم مسابقه، در ویژه نامه‌ی مجله‌ی ۲A در خصوص جایزه، به چاپ خواهند رسید. پروژه‌های برگزیده نهایی با گزارش کامل تری معرفی خواهند شد.
پس از پایان برنامه گزارش مفصلی از نحوه‌ی داوری دور دوم، نمایشگاه آثار کنفرانس و مراسم اهدای جوایز به همراه  فهرستی از تمام گروه‌ها و آثار شرکت داده شده در مسابقه، در وب سایت جایزه منتشر خواهد شد.

هیات داوری:
– سنان مرت سنر  Sener Mert Sinan
دارای درجه دکترای معماری، رییس دانشکده معماری دانشگاه ITU  استامبول، برنده‌ی شانزده جایزه و نشان ملی در زمینه‌ی معماری در ترکیه، محقق و نویسنده‌ی کتب و مقالات علمی متعدد در مجلات بین‌المللی معماری.

– سونگ  اچ ـ سانگ  Seung H-Sang
یکی از پیشروان معماری معاصر در کره‌ی جنوبی، موسس دفتر IROJE Architects & Planners و برنده‌ی جوایز متعدد معماری در مقیاس ملی و بین‌المللی و نویسنده کتاب‌های معتبری در حوزه‌ی نظری و عملی معماری.

– بهرام شیردل  Shirdel Bahram
معمار و مدیر شرکت مهندسان مشاور شیردل و همکاران، برنده‌ی جوایز معتبر معماری در مقیاس بین‌المللی و ملی (ایران)، دارای سابقه‌ی حضور در مقام مدیر برنامه‌ی تحصیلات عالیه طراحی معماری در مدرسه AA  لندن و مدرس معماری در دانشگاه هاروارد، انجمن معماری کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه‌های دیگری در سطح جهان.

– رومی خسلا  hoslaK Romi
معمار و موسس Romi Khosla Design Studio در هند. فارغ‌التحصیل توامان در رشته‌ی اقتصاد از دانشگاه کمبریج و معماری از مدرسه AA  لندن. مشاور ارشد UNDP (برنامه‌ی توسعه سازمان ملل متحد)، UNESCO (سازمان آموزشی ـ علمی ـ فرهنگی سازمان ملل متحد)، عضو هیات داروان جایزه‌ی معماری آقاخان و عضو هیات امنای  بنیاد هنری هند.

– یاووز سلیم سپین  Yavuz Selim Sepin
معمار و محقق معماری، استاد دانشگاه‌های
Yildiz Technical University ، Maltepe University و
Okan University  در ترکیه. برنده‌ی جوایز متعدد معماری.

برای مشاهد‌ه‌ی آخرین خبرهای مربوط به مسابقه و نیز دریافت اطلاعات کامل‌تر از نحوه‌ی شرکت در مسابقه، می‌توانید به وب سایت جایزه به این آدرس مراجعه کنید: www.asiaarch2a.com

به منظور سهولت حضور شرکت‌کنندگان در مراسم” جایزه معماری آسیا” و ثبت نام برای کنفرانس بین‌المللی “معماری آسیا در مسیر گذار”، تمهیدات ویژه‌ای از سوی ‌”‌شرکت آرایه‌های چیدمان کویر” حامی اصلی جایزه و کنفرانس، در نظر گرفته شده است.
اطلاعات تماس شرکت آرایه‌های چیدمان کویر:
تلفن : ۲۳ ـ ۸۸۰۶۵۸۲۱ ـ ۰۲۱
ایمیل: info@kavirara.com   سایت: www.kavirara.com
دریافت تصویر

فراخوان جایزه معماری آسیا2

منبع خبر: www.MemarNews.com

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook