فراخوان مسابقه «طراحی عنصر مرکزی سرسرای بانو هنگامه هاشمی»؛ (سرسرای اصلی بیمارستان ناظران مشهد)

بروزرسانی مورخ ۹۹/۲/۲:
اطلاعیه دبیرخانه مسابقه:
شرکت کنندگان گرامى، با توجه به نوسانات سرعت اینترنت در صورتى که براى بارگذارى آثار خود در وبسایت مشکل دارید، مى توانید فایلهاى خود را با ذکر “شماره ى ملى” به ایمیل a8a.architects@gmail.com براى مدیر مسابقه ارسال نمایید.

بروزرسانی مورخ ۹۹/۱/۲۶:
اطلاعیه شماره ۲ دبیرخانه مسابقه:
بدینوسیله به اطلاع می‌رساند:

• صرفاً ثبت‌نام در مسابقه تا پایان روز پنج‌شنبه مورخ ۹۹/۱/۲۸ تمدید می‌گردد.
• بارگذاری آثار و داوری طبق زمانبندی اعلام شده‌ی قبلی انجام خواهد شد.
• برای بارگذاری فایل‌های مورد نیاز (یک JPG و یک PDF) می‌توانید از یکم تا سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹، وارد حساب کاربری خود در وبسایت مسابقه شده (نام کاربری: شماره موبایل و رمز عبور: رمز انتخابی موقع ثبت‌نام) و فایل‌های خود را بارگذاری نمایید. هنگام بارگذاری آثار، ثبت کد ملی ضروری خواهد بود. در صورت برگزیده شدنِ اثر، تصویر کد ملی از صاحب اثر درخواست و با نام، نام خانوادگی و شماره ملی ثبت شده انطباق داده خواهد شد.
• لطفا در خصوص نحوه‌یِ درجِ شناسه‌ی یکتای خود در هر دو فایل، دقت لازم را لحاظ نمایید.

 

  • بروزرسانی مورخ ۹۸/۱/۳:
    اطلاعیه؛ پیرو تذکر معمار نیوز به بندی از فراخوان مسابقه حاضر؛ برگزار کننده ضمن توجه به مورد مطروحه، آن بند از فراخوان را اصلاح نمود.
    قابل ذکر است در دو بند ماده ۵ راهنمای شرکت در مسابقه، تغییراتی اعمال شده که موارد مذبور در متن فراخوان به رنگ آبی اصلاح و اضافه شده است.
    فایل اصلاحی، در سایت اصلی مسابقه نیز جایگزین و بروزرسانی شد.
    با احترام – تحریریه معمارنیوز

 

  • متن فراخوان:

کانون هم‌اندیشی معماری مشهد به سفارش انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد (کمیته ساماندهی بصری بیمارستان ناظران مشهد) برگزار می نماید:

موضوع مسابقه: «طراحی عنصر مرکزی سرسرای بانو هنگامه هاشمی»؛ (سرسرای اصلی بیمارستان ناظران مشهد)

راهنمای شرکت در مسابقه:
۱- مقدمه و معرفی:
انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد در سال ۱۳۶۱ به طور رسمی تأسیس شد و با عمل به اساسنامه خود همه‌گونه حمایت مادی و معنوی را از بیماران نیازمند مبتلا به سرطان سرلوحه کار خویش قرار داد. بر همین اساس در سال ۱۳۶۲ آسایشگاهی در خیابان چمران مشهد برای اسکان بیماران نیازمند غیربومی مبتلا به سرطان که برای درمان به این شهر مراجعه می کردند، احداث نمود. این بیماران در طول اسکان خود از تغذیه رایگان و کمک‌های دارویی و درمانی نیز بهره مند می شدند. پس از گذشت چند سال، با احساس کمبود امکانات درمانی برای بیماران دردمند مبتلا به سرطان در شهر مشهد و منطقه شرق کشور، انجمن اقدام به احداث مرکز رادیوتراپی و انکولوژی امام رضا (ع) نمود که در سال ۱۳۸۶ به بهره برداری رسید. این مرکز با دارا بودن ۵ دستگاه شتاب‌دهنده خطی (پرتودرمانی اکسترنال) و یک دستگاه براکی‌تراپی (پرتودرمانی درون‌حفره ای) و نیز امکانات تصویربرداری تشخیصی همچون دستگاههای سی‌تی‌اسکن، ام آر آی، ماموگرافی، سونوگرافی، رادیولوژی، فلوروسکوپی و …. در کنار تکنیک های درمان روزآمد و پیشرفته که با همت متخصصین این مرکز به کار گرفته شده، اکنون به عنوان مجهزترین و بزرگترین مرکز پرتودرمانی در سطح کشور شناخته می شود.

انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد، در کنار فعالیت های فوق و در راستای اهداف خود در سال ۱۳۹۴ اقدام به احداث بیمارستانی با ظرفیت ۲۰۰ تختخواب نمود. امید است که این بیمارستان با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی تاکنون، در سال ۱۳۹۹ آماده بهره برداری باشد. بیمارستان عباس ناظران در زمینی با مساحت ۱۸ هزار مترمربع و زیربنایی بالغ بر  ۲۹ هزار مترمربع ساخته شده است. این بیمارستان در ۵ طبقه شامل بخش‌های جراحی، داخلی، انکولوژی، هماتولوژی انکولوژی و نیز اطفال با دارا بودن ۶ اتاق عمل در کنار بخش های پاراکلینیکی در آینده ارائه خدمت خواهد نمود. معماری این بیمارستان در کنار رعایت ملزومات و استانداردهای بیمارستانی، منجر به احداث بیمارستان نمونه ای در سطح استان و کشور شده است.

۲- معرفی موقعیت و موضوع مسابقه:
سرسرای اصلی بیمارستان ناظران با نام “سرسرای بانو هنگامه هاشمی” یک وُید با ابعاد ۴۵x30 متر با سقف کروی شیشه‌ای به قطر ۲۰ و ارتفاع ۲۰ متر است که نقش ورودی، انتظار، پذیرش، تقسیم و هدایت مراجعین را دارد.

مرکز این سرسرا در همکف نیازمند طراحی و اجرای عنصری (سطح کف محاط در دایره‌ای به قطر حدود ۴ متر با بیست و پنج درصد تلورانس) با اهداف و انتظارات به شرح زیر است. موقعیت عنصر مذکور علاوه بر زوایای مختلف در طبقه‌ی همکف، قابل رؤیت از فضاهای ارتباطی و انتظار دور وُید در نیم‌طبقه و طبقات اول تا سوم نیز می‌باشد.

۳- اهداف و انتظارات طرح (ملاحظات طراحی):
• ایجاد یک کانون بصری قابل توجه برای فضای کروی سرسرا به نحوی که جذابیت لازم برای رؤیت از طبقه‌ی همکف و دیگر طبقات دور وُید را داشته باشد.
• تأکیدی باشد بر مرکزگرایی فضا جهت ساماندهی هندسی مبلمان انتظار، مسیرهای حرکتی و …
• حاوی ایده‌ای بدیع و درخور توجه باشد برای نمایش اسامی جهت یادبود، پاسداشت و تأکید بر اهمیت مشارکت نیکوکارانی که پروژه را مورد حمایت مالی قرار داده‌اند. ملاحظات کارفرمایی شایان توجه در این خصوص عبارتند از:
* توجه به تفاوتِ ابعادِ اسامی یا عناصر دربرگیرنده‌ی هر اسم: در ارتباط با این موضوع و با توجه به جدول زیر دو مسأله می‌بایست مد نظر قرار گیرند. اول اینکه حمایت مالی بعضی از افراد در حدی بوده که ساخت پروژه بدون کمک آنها امکان‌پذیر نبوده است. دوم اینکه کمک‌های مالیِ ظاهراً کم‌مقدار نیز ارزش بالایی در راستای ترویج فرهنگ نیکوکاری دارند و جدای از این ارزش معنوی، به لحاظ مادی هم ممکن است سهم جدی‌ای از درآمد یا پس‌انداز نیکوکار را شامل شده باشند. بنابراین در ایجاد تفاوت در ابعاد اسامی، شایسته است به این موضوع توجه شود که “هر کمکی همچون یک سیب شیرین از درختِ نیکوکاری لذیذ و ارزشمند است، هرچند که بعضی از آن‌ها درشت‌تر و برخی ریزتر باشند”.

چنانچه ایده ای ضمن پاسخگویی به کلیه‌ی اهداف و انتظارات طرح، قابلیت افزایش تعداد اسامی بیشتری از حداقل ذکر شده در جدول را داشته و بتواند با حفظ نسبت کمیِ فعلیِ چهار گروهِ ذکرشده با یکدیگر، پاسخگوی نیاز درازمدت نیز باشد، بدونِ شک مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.
* رسیدن به ابعاد بهینه‌ی اسامی (نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک): حدود یک متر فاصله از هر اسم برای گروه D جهت رؤیت مناسب کافی است و لزومی ندارد که تک‌تک اسامی از فاصله‌ی دورتر واضح باشند. گروه‌های دیگر نیز با توجه به نیاز تفاوت در ابعاد، از فاصله‌های بیشتر هم رؤیت مناسبی خواهد داشت.
• قابلیت تعمیر، نگهداری و نظافت مطلوب
• سطح کف در نظر گرفته شده برای این عنصر با فرض کارکرد ذکر شده است. در صورتی که ایده‌ای بتواند مبلمان انتظار و مسیرهای حرکتی میان آنها را هم در طراحی تلفیق نماید، می‌تواند سطح اشغال بیشتری را به خود اختصاص دهد و واجد نقش‌های دیگری از قبیل فضای سبز، آبنما و … نیز باشد؛ تنها و تنها به شرطی که ارتباط بصری مناسب و وسعت دید در این فضا را تحت الشعاع قرار ندهد.
• اجرایی بودن طرح با حداقلِ میزانِ مداخله در معماری بستر و هزینه‌ی متعادل و متناسب اجرای آن

۴- معیارهای داوری:
• پاسخ مناسب به اهداف و انتظارات طرح
• غنای زیبایی‌شناسانه و خلق کیفیت
• یادمانی بودن و نمادین بودن طرح
• در بر داشتن مفاهیمی مانند قدردانی و ادای احترام، روحیه‌بخشی، امید به بهبود و شوق زندگی
• پویایی بصری و انسجام ساختاری طرح
• ملاحظات مناسب ایستایی، پایداری و دوام اثر
• تناسب با موضوع و محیط و پرهیز از بیهودگی و زوائد غیر مؤثر

۵- شرایط شرکت در مسابقه:
• شرکت در مسابقه برای عموم طراحان اعم از معماران، طراحان گرافیک، طراحان صنعتی و سایر علاقه‌مندان و هنرمندان دارای توانایی مناسب خلق اثر مورد نظر، به صورت انفرادی یا گروهی؛ آزاد و رایگان است.
• تنها مرجع قابل استنادِ مسابقه، صفحه‌ی اختصاصی آن به آدرس kanun-ma.ir می‌باشد و تمامی اطلاعیه‌ها و مراودات از طریق صفحه‌ی فوق معتبر خواهد بود.
• در صورت شرکت در قالب گروهی، اسامی اعضاء گروه را در انتهای فایل متنی (مانیفست اثر) درج فرمایید.
• ثبت‌نام کننده در صفحه‌ی تحت وب مسابقه که شناسه‌ای یکتا جهت درج در شیت تحویلی دریافت می‌نماید صاحب اثر و در صورت برگزیده شدنِ طرح، تنها “شخص” یا “نماینده‌ی گروهِ” مجاز به دریافت جایزه شناخته می‌شود.
• سفارش‌دهنده‌ی مسابقه در استفاده از تمام و یا بخشی از آثار برگزیده و تقدیر‌شده!، جهت اجرا اختیار تام داشته و الزامی جهت عقد قرارداد اجرایی با صاحبان اثر ندارد. (*توجه: پیرو پیگیری های صورت گرفته معمارنیوز از مدیر مسابقه حاضر، این بند از شرایط مسابقه تحت اطلاعیه ای اصلاح و محدود به آثار برگزیده خواهد شد. به محض ارسال اطلاعیه، بند اصلاح شده در همین صفحه بروزرسانی خواهد شد.)
• سفارش‌دهنده‌ی مسابقه در استفاده از تمام و یا بخشی از آثار برگزیده، جهت اجرا اختیار تام داشته و الزامی جهت عقد قرارداد اجرایی با صاحبان اثر نخواهد داشت.
• برگزارکننده‌ی مسابقه مجاز و مختار به انتشار آثار شرکت‌کنندگان در رسانه‌های عمومی و تخصصی می‌باشد.

* توجه مهم: لزوم اصالت طرح (در هر مرحله از مسابقه و بعد از آن اگر کپی بودن طرح و یا عدم مالکیت معنوی ارائه‌دهنده مشخص شود، برگزار کننده در حذف آن اثر از روند مسابقه و یا تجدید نظر در رتبه‌ها اختیار تام داشته و در صورت دریافت جایزه، ارائه‌دهنده‌ی اثر مذکور موظف به عودت تمام و کمال جوایز دریافتی و جبران خسارت مادی و معنوی می‌باشد).

۶- مدارک مورد نیاز جهت تحویل، نحوه‌ی ارائه‌ی آثار و سایر شرایط:
• تمامی مدارک فنی (پلان، نما و مقاطعی طولی و عرضی در مقیاس ۱:۲۵)، ایدئوگرام، نمودارهای شکل‌گیری کانسپت و روند طراحی و همچنین تصاویر سه‌بعدی ضروری جهت ارائه هر چه بهترِ طرح و نمایاندن قابلیت‌ها و امتیازات آن در راستای ملاحظات طراحی و داوری، صرفاً در “یک” شیت عمودی ۱۰۰x70 سانتی‌متر در قالب یک فایل JPG با حجم حداکثر ۲۵ مگابایت و رزولوشن ۳۰۰ Pixels/Inch
• مانیفست اثر بصورت متن نوشتاری یک صفحه‌ای با حداکثر ۲۵۰ کلمه شامل تمام توضیحات ضروری برای فهم بهتر ملاحظات طراحی و اجرایی اثر در قالب یک فایل PDF با ابعاد A4 و حجم حداکثر ۱ مگابایت
• تحویل آثار به صورت الکترونیک و از طریق بارگذاری فایل در صفحه تحت وب مسابقه صورت می‌پذیرد؛ لکن جهت فراهم شدن امکان بارگذاری اثر، ثبت‌نام و دریافت “شناسه‌ی یکتا” ضروری است.
• اسم فایلهای بارگذاری شده باید همان شناسه‌ی یکتای دریافت‌شده بدون کاستی یا مازاد و با حروف بزرگ لاتین باشد. همچنین همین شناسه‌ی یکتا می‌بایست:
– در فایل JPG: با فونت ARIAL بولد شماره‌ی ۷۲ و رنگ مشکی در وسط یک کادر مستطیل سفید با ابعاد ۱۵x 5 سانتی‌متر در گوشه پایین سمت چپ درج شده باشد.
– در فایل PDF: با فونت ARIAL بولد شماره‌ی ۲۰ در بالای صفحه سطر اول وسط چین درج شده باشد.

* توجه مهم : در هیچکدام از فایل‌های تحویل شده نمی‌بایست اسم و مشخصات صاحبان اثر و یا نشانه‌گذاری خاصی وجود داشته باشد، چرا که در غیر این صورت آن اثر در داوری شرکت داده نخواهد شد.

ارکان مسابقه:
کارفرما: انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی مشهد، کمیته ساماندهی بصری بیمارستان ناظران مشهد
برگزارکننده مسابقه: کانون هم‌اندیشی معماری مشهد
مدیر مسابقه: فرهاد ارباب؛ (عضو هیأت موسس کانون هم اندیشى معمارى مشهد، مسئول کمیته مسابقات و نمایشگاه آثار در کانون)
– با همراهی شبکه هنرومعماری ستاوین و حمایت مالی انحصاری مبل دانشور

۷- هیأت داوران:
• علیرضا رضوانی
• خلیل سهرابیان
• جعفر اِعرابی

۸- جوایز برگزیدگان مسابقه:
رتبه‌ی اول: لوح تقدیر و مبلغ ۱۲ میلیون تومان
رتبه‌ی دوم: لوح تقدیر و مبلغ ۸ میلیون تومان
رتبه‌ی سوم: لوح تقدیر و مبلغ ۴ میلیون تومان
• لوح تقدیر و تندیس یادبود برای ۲ اثر برگزیده‌ی دیگر به عنوان رتبه‌های چهارم و پنجم

۹- تقویم مسابقه:
• انتشار فراخوان شرکت در مسابقه و آغاز ثبت‌نام: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
• پایان مهلت ثبت‌نام و پرسش و پاسخ: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹  تمدید: ۹۹/۱/۲۸
• بارگذاری آثار در صفحه‌ی تحت وب مسابقه: یکم تا سوم اردیبهشت ۱۳۹۹
• ارزیابی آثار وصول شده جهت داوری: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
• داوری آثار، اعلام رأی داوران و اعطای جوایز: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹
• نمایشگاه مجازی و فیزیکی آثار پس از اعلام رأی

۱۰- اطلاعات و لینک‌های مرتبط:
• دریافت (دانلود) مدارک مورد نیاز شامل:
عکس‌های محل اجرای طرح
فیلم کوتاهی از محل اجرای طرح
فایل‌های اتوکد پلان‌ طبقات و مقطع (محدوده‌ی وُید)

• صفحه‌ی اختصاصی و لینک ثبت نام مسابقه:
سایت مرتبط
لینک ثبت نام

دبیرخانه مسابقه:
مشهد، خیابان فرهاد سیزده، شماره بیست و شش
تلفن: ۰۵۱۳۷۶۵۸۶۶۶
در ایام تعطیلات و به جهت شرایط کنونی، امکان پاسخگویی به مخاطبان از طریق ایمیل و آیدی های تلگرام زیر میسر می باشد:
ایمیل: a8a.architects@gmail.com
آیدی تلگرام: telegram.me/Farbab
آیدی تلگرام: telegram.me/Kanunmaa
سایت مرتبط: www.kanun-ma.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۳ نظر on “فراخوان مسابقه «طراحی عنصر مرکزی سرسرای بانو هنگامه هاشمی»؛ (سرسرای اصلی بیمارستان ناظران مشهد)”

  • Niloufar wrote on ۶ اردیبهشت, ۱۳۹۹, ۱۵:۰۰

    سلام. چرا نتایج اعلام نشد؟
    سر روزی ک تعیین کردین باید اعلام میشد دیگه؟

  • دبیر سرویس خبر wrote on ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹, ۱۴:۴۱

    با سلام
    خبر “اعلام نتایج و نمایش تصاویر آثار برتر مسابقه «طراحی عنصر مرکزی سرسرای بانو هنگامه هاشمی»؛ (سرسرای اصلی بیمارستان ناظران مشهد)” ساعتی پیش در معمارنیوز منتشر گردید.
    لینک خبر: http://memarnews.com/?p=69420

    با احترام
    تحریریه معمارنیوز

  • Niloufar wrote on ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۹, ۱۱:۵۹

    داوری واقعا نمیدونم چرا انقدر نا عادلانه بود تمامی کسانی ک اول تا پنجم شدن نه طرحشون جالب بوده تا اصلا دقت ب تعداد اسامی ذکر شده داشتن نه تعداد صندلیا. و ما شک میکنیم اصلا داورا شیت مارو دیده باشن.. چطور ممونه وین کارهای بی کیفیت اول تا پنجم بشه؟؟؟ اصلا به فرم در فضا دقت و داوری نشده و ااین باعث میشه فردا توی پیجای معماری این داورا زیر سوال برده بشن و کارها رو بقیه قضاوت و داوری کنن متاسفم واقعا

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook