نشست «مروری بر تجارب استفاده مجدد از میراث معماری مدرن با رویکرد فرهنگی؛ استودیو فرش فیلم»

انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران برگزار می کند:
سلسله نشست‌های انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران

نشست سی و چهارم با عنوان:
مروری بر تجارب استفاده مجدد از میراث معماری مدرن با رویکرد فرهنگی؛
استودیو فرش فیلم

با حضور:
مهندس فاطمه رضایی فخر آستانه؛
تقدیرشده‌ گروه بازسازی جایزه‌ معمار ۹۶

استودیو فرش فیلم، ساختمانی ۳ طبقه ۲ واحدی است که در زمینی به مساحت ۳۵۶ متر مربع و دارای ۶۰۰ متر مربع زیربنا است که در گذشته دارای کاربری مسکونی بوده و در حال حاضر دارای کاربری فرهنگی-سینمایی است.
این بنا در خیابان جمالزاده‌ی جنوبی، کوچه‌ی رشتچی، پلاک ۲۶ واقع شده و در سال ۱۳۹۶ مورد تقدیر گروه بازسازی جایزه معمار قرار گرفته است. بازگردانی خانه بستکی به مکانی فرهنگی در مسیر مخالف تفکر کالایی و با ایده‌ی مقاومت و پایداری در برابر منطق سرمایه‌داری، مصرف‌گرایی، تخریب منابع و سوداگری ساختمانی شکل گرفته است.
سیر پروژه که در راستای مصرف سنجیده منابع و بازیافت کیفیت‌ها تدوین شده است در طراحی به استراتژی رژیم و پرهیز بدل شد و به تصمیماتی همچون بسنده‌کردن و کم‌ و اضافه‌کردنِ حداقلی منجر شد.
به تشبیهی ساده، در پوست و ظاهر ساختمان و استخوان‌بندی و گوشت آن و ذهنیت بنا، دقت در صرف منابع پیگیری شده است تا تاثیر تصمیمات بر پروژه به عنوان یک کل یکپارچه متعادل شود و ضمن پرهیز از هدردادن منابع ذات مصالح مورد تکریم قرار گیرد وحتی ضعف‌های بصری آنها هم تا جایی که به مسائل فنی ضربه نزند پذیرفته شود.

انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران در این نشست قصد دارد به همراه یکی از اصلی‌ترین افراد در پیشبرد طرح، مهندس فاطمه رضایی فخر آستانه با جزئیات بیشتری به سراغ پروژه استودیو فرش فیلم رفته و نقاط قوت و ضعف آن را تحلیل نمایند.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد. (ظرفیت محدود)

زمان: یکشنبه، ۱ دی ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۲ الی ۱۳
مکان: دانشگاه تهران، پردیس هنر‌های زیبا، آتلیه‌های کارشناسی معماری، طبقه‌ی دوم، قطب علمی فناوری معماری
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook