“فراخوان طرحهای اسکان موقت پس از زلزله” مرکز تحقیقات وزارت مسکن؛و نقصان های آن

“فراخوان طرح های اسکان موقت پس از زلزله” مرکز تحقیقات وزارت راه، شهرسازی و مسکن؛ و نقصان های آن

محمدرضا کاشانی، مدیرمسئول- عدم رعایت قوانین، آیین نامه ها و شاید حتی بی اطلاعی از آن و یا بی اعتنایی به آن، توسط زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی، فاجعه ای اسفناک است. وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری آیین نامه جامع برگزاری مسابقات طراحی معماری و شهرسازی از یک طرف و عدم توجه به آیین نامه مذبور توسط مرکز تحقیقات راه، شهرسازی و مسکن این وزارت خانه از طرفی دیگر!

مرکز تحقیقات راه، شهرسازی و مسکن (ذیل وزارت راه و شهرسازی)، نسبت به انتشار فراخوانی با عنوان “فراخوان طرح های اسکان موقت پس از زلزله” اقدام نموده است و در آن خواسته است که افراد حقیقی و حقوقی ایده های خود را در خصوص طرح اسکان موقت ارسال نمایند. در تیتر اشاره ای به مسابقه نشده است! آیا مضمون این فراخوان مسابقه نیست؟ حذف واژه مسابقه و یا عدم درج آن به علت بی اطلاعی، در هر صورت قصور این مرکز را می رساند. قابل ذکر است پیش از این جایگزینی واژه فراخوان به جای مسابقه از سوی برخی از شهرداریهای کشور انجام می شد، که شاید تصورشان این بود که با این اقدام مشمول رعایت آیین نامه جامع برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی نمی شوند!؟

در توضیح فراخوان، “گردآوری ایده” عنوان شده است! و در شرایط ارسال طرح ها، پلان و…. خواسته شده است! حال این یک فراخوان ایده است و یا یک مسابقه معماری؟ لازم به ذکر است، در بخش “فرمت ارسال طرح” این فراخوان ذکر گردیده است که طرح ها شامل پلان، نما، مقاطع، پرسپکتو حجمی و داخلی و سایر مشخصات فنی… باشد. از اینرو فراخوان مسابقه، حتی در صورتیکه به قول مرکز تحقیقات راه، شهرسازی و مسکن یک “فراخوان” می‌بود! نمی بایست داوران و جوایز آن از ابتدای اعلام فراخوان مشخص و اعلام می شدند؟

در هر سازمان رسم بر این است که ادارات و مراکز  تابعه از ظرفیت های کارشناسی یکدیگر استفاده نمایند، عدم استفاده از ظرفیت های کارشناسی (دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری و شهرسازی ذیل این وزارتخانه) در یک وزارتخانه، می‌تواند نشان از کم کاری و شاید بی توجهی مرکز تحقیقات راه، شهرسازی و مسکن این وزارتخانه باشد! قطعاً اگر در خصوص تدوین این فراخوان، از ظرفیت های کارشناسی و افراد حرفه ای استفاده می شد، اکنون شاهد فراخوانی حرفه ای و آنهم با موضوعی نظیر زلزله، که دغدغه یکایک مردم و به نوبه آن مهندسین و معماران است، می‌بودیم و مسابقه ای قابل توجه رقم می خورد.

گفتنی است؛ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، که خود را (در سایت اینترنی خود) به عنوان تنها سازمان رسمی و مسئول، که وظیفه مهم و خطیر تحقیق و بررسی مسائل مربوط به ساخت و ساز را در کشور بر عهده دارد، مطرح نموده و نیز در اساسنامه خود تحقیق و پژوهش در مورد خطر زلزله، ساختگاه و کاهش خطرپذیری لرزه‌ای را از وظایف اساسی خود دانسته، نمی بایست پیش از اینها به فکر می افتاد!؟

همچنین این مرکز در معرفی خود آورده است: “مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان پایگاه ملی و متولی بخش پژوهش اطلاع‌رسانی ساخت و ساز در کشور همواره سعی و اهتمام خود را مصروف شناسایی مشکلات و تنگناهای این بخش نموده و در برنامه‌های مطالعاتی و به‌ویژه در اجرای طرح‌های تحقیقاتی و کاربردی، در جهت ارتقای کیفیت افزایش ظرفیت‌ها و قابلیت‌های علمی و تخصصی در حوزه ساختمان و مسکن تلاش کرده است.”

در ادامه متن فراخوان عیناً آورده میشود:

 

  • فراخوان طرح های اسکان موقت پس از زلزله

شرایط ارسال طرح ها:
زلزله کرمانشاه دگر بار فقدان و اهمیت پرداختن به راهکارهای از پیش اندیشیده شده برای روش های اسکان موقت آسیب دیدگان سوانح را روشن ساخت . مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نظر دارد که در برنامه ای با رویکرد کوتاه مدت به گردآوری، ارزیابی پیشنهادها و درنهایت، اجرایی نمودن ایده های برگزیده در این حوزه بپردازد. در این راستا از تمامی علاقمندان، حرفه مندان، سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی دعوت می شود که ایده های خود را در خصوص طرح اسکان موقت در دو حوزه شمول عمومی و یا خاص حوزه های جغرافیایی-فرهنگی مشخص (با تأکید بر زلزله کرمانشاه) حداکثر تا تاریخ ۱۷/۹/۹۶ به «دبیرخانه فراخوان ایده های برتر اسکان موقت» ارسال دارند.

ایده ها در دو دسته مورد ارزیابی قرار میگیرند:
1. ایده های طراحی
شاخص های ارزیابی طرح پیشنهادی موارد زیر است:
۱.۱. شاخص های طراحی
– تامین شرایط آسایش سکونت از نظر شرایط محیطی
– قابلیت تطابق با شرایط اقلیمی
– تامین استانداردهای ابعادی و شکلی برای سکونت
-قابلیت تطابق با شرایط فرهنگی واجتماعی ساکنین
– استحکام
۱.۲. شاخص های اجرایی
– قابلیت های ساخت سریع و ارزان
-قابلیت حمل آسان
-قابلیت برپایی بدون نیاز به تجهیزات پیچیده و نیروی کار ماهر
– قابلیت پیاده سازی در بستر طبیعی مورد انتظار
۱.۳. شاخص های بهره برداری
-دوام در مدت بهره برداری
-تامین ایمنی و امنیت ساکنین در مدت بهره برداری
– قابلیت استحصال به یکی از روش های بازیافت مصالح ساخت پس از تخریب، امکان استفاده مجدد و یا قرارگیری سازه در مسیر توسعه بنا
۱.۴. شاخص اقتصادی
– هزینه های حمل و نقل
– هزینه مصالح مصرفی
-هزینه های تمام شده ساخت (در متر مربع)
۱.۵. سایر مزیت های طرح ارائه شده (از نظر صاحب طرح)

۲. ایده های برنامه ریزی
– این بخش، کلیه ایده های غیر کالبدی که دارای جنبه نوآوری بوده و تکیه بر روش های مدیریتی برنامه ریزی اسکان جمعیت دارد را در بر می گیرد.

فرمت ارسال طرح ها:
– طرح ها شامل پلان، نما، مقاطع، پرسپکتیو حجمی و داخلی از مجموعه باشد (در مقیاس مناسب)
– طرح ها دارای مشخصات مصالح فروشی و روش فنی ساخت باشد
– طرح ها دارای تشریح روش برپایی و جمع کردن باشد
– هرگونه توضیحات لازم برای طرح ارائه گردد
– کلیه موارد در قطع A4 به صورت آلبوم تهیه و ارسال گردند (فایل الکترونیکی و پرینت)

روش ارزیابی:
طرح های دریافتی توسط کمیته داوران مورد بررسی قرار گرفته و ضمن اعطای لوح تقدیر دبیرخانه و انتشار آثار صاحبان طرح های پذیرفته، از ایشان برای ارائه در یک کارگاه یک روزه دعوت به عمل می آید. به طرح های منتخب از بین طرح های پذیرفته شده، جوایزی تعلق گرفته و نمونه طرح های ایشان با همکاری مرکز ساخته خواهد شد.

مهلت ارسال آثار: ۹۶/۹/۱۷   تمدید: ۹۶/۹/۲۷   ۹۶/۱۰/۵   ۹۶/۱۰/۱۵

 

بروزرسانی مورخ ۲۴ اردیبهشت ۹۷:
مراسم اعلام نتایج فراخوان مورخ ۲۴ اردیبهشت ۹۷ برگزار و در بخش تقدیر از برگزیدگان طرح های اسکان موقت، نفرات ذیل معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند:
طراح: پویا کرمانیها
طراحان: مهندس هدایت عزیزپور و مهندس علی‌اصغر ملک
طراحان: دکتر اکبر حاج ابراهیم زرگر، علی اسماعیلیان، نرگس محرابی، آرزوحسین‌پور، سینا زیباکردار و سعید شیروانی
طراحان: علی معتمدی، محمدخانی، امیرحسین مهدی‌پور
طراحان: فهیمه یاری و میثم لازار
طراح: احسان اکبری
طراح: آوید ثاقب طالبی
طراح: دکتر سعیدرضا صباغ یزدی

گزارش تصویری نشست اختتامیه:

……………………………………………….

 

ایمیل ارسال: esrd@bhrc.ac.ir

سایت مرتبط: www.bhrc.ac.ir
دریافت پوستر

منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook