دفاعیه؛”بررسی رابطه فرد-محله وابعاد تحول آن به‌منظور ارتقاء ویژگیهای هویت ایرانی-اسلامی”

دانشجو علی‌اکبر سالاری پور؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «بررسی رابطه فرد-محله و ابعاد تحول آن به‌منظور ارتقاء ویژگی های هویت ایرانی اسلامی محله در شهر رشت»، مورخ ۱۰ تیر ماه ۹۶ در آمفی تئاتر دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت ایران دفاع خواهد نمود.

چکیده ای از پایان نامه:
مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد کاهش فاصله فیزیکی می‌تواند منجر به افزایش انگیزه برای تعامل اجتماعی درون مرزهای یک سکونتگاه شود. به علاوه، وجود رابطه مثبت بین فرد و محله منجر به ارتقاء سلامت روانی، جسمانی ساکنین شده و سطح رضایت مندی از محل سکونت را افزایش می‌دهد.

محله در شهر ایرانی اسلامی تنها واحدی برای تقسیمات کالبدی به منظور افزایش تعامل اجتماعی نبوده است، بلکه مکانی برای سکونت اجتماعی مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی بوده است. با این وجود، توجه به ویژگی‌های مثبت ماهوی و اصالت تاریخی آن نباید مانع بررسی و نقد نقش و تأثیر آن در زندگی مردم شود. زمانی می‌توان در عرصه عمل به راهکارهای مناسب برای ارتقاء ویژگی‌های هویتی محله دست یافت که بتوان رابطه فرد-محله را با دیدی کل نگر و تکیه بر تجربیات ساکنین از محله شناخت. رساله حاضر با چنین هدفی به بررسی دو محله سنتی (ساغریسازان) و جدید (گلسار) در شهر رشت پرداخته است. هر دو این مطالعات کیفی-اکتشافی بوده اما طراحی متفاوتی داشته و برای تأمین دو هدف اصلی متمایز اما مکمل رساله انتخاب شده‌اند که عبارت‌اند از: شناخت رابطه فرد-محله در محله‌های سنتی و تحول تاریخی آن و همچنین شاخت وضع موجود این رابطه در توسعه‌های جدید شهری.

نتایج نشان می‌دهد زندگی در محله سنتی از کودکی تا بزرگسالی امری کاملاً اجتماعی بوده و دلبستگی به محله بیشتر از آن که تحت تأثیر ویژگی‌های کالبدی مکان‌ها باشد تحت تأثیر دلبستگی به اجتماع محلی بوده است؛ اما در نقطه مقابل، حضور کودکان و بزرگسالان در محله گلسار بسیار محدود است. عدم شکل‌گیری فرایند اجتماعی شدن کودکان در محله آسیب‌های زیادی برای رشد فکری و اجتماعی آن‌ها در پی دارد. رابطه بزرگسالان با محله گلسار کاملاً بر مبنای معانی فردی است. دلبستگی به محله نیز بیشتر تحت تأثیر معانی مرتبط با خانه و همچنین معانی مرتبط با تداوم فردی است.

مقایسه فرایند هم هویتی کودکان و بزرگسالان در دو محله نشان می‌دهد اصول پیشنهاد شده برای توصیف فرایند هم هویتی با محله شامل تمایز، تداوم، عزت نفس و خودکارآمدی برای توصیف ابعاد مهمی از فرایند هم هویتی فرد با محله ایرانی اسلامی ناکافی است و باید تعادل و کمال‌گرایی را به این دو اصل اضافه نمود.

مجموعه تأثیرات اتفاقات کلان سیاسی و اجتماعی بر محله را می‌توان در دو محور مکانی (کالبدی) و اجتماعی معنای تفسیر نمود. بررسی نتایج دو محله نشان می‌دهد، تغییرات اجتماعی معنایی مانند تغییر معنای مسجد، تغییر معنای همسایه و روابط همسایگی در مجموع آسیب بسیار بیشتری به نهاد محله در شهر ایرانی اسلامی وارد نموده‌اند. به این دلیل است که برای ارتقاء ویژگی‌های هویتی محله ایرانی اسلامی نباید به دنبال ارائه الگویی قطعی و تصویری نهایی برای آن بود بلکه باید با شناخت تأثیر آن بر زندگی مردم، از اهرم‌های تغییر متناسب با شرایط زمینه بهره برد.

اساتید راهنما:
دکتر عبدالهادی دانشپور
مهندس عبدالحمید نقره‌کار

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۶، ساعت ۸
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
منبع: دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook