نمایشگاه “Marching Cubes”

“Digital Age in Art and Design” عنوان این فصل از نمایشگاه های پلتفرم ٢٨ میباشد که در ادامه ی برنامه هاى خود که بر تأثیر عصر دیجیتال بر پروسه طراحى و تولید اشیاء و آثار هنرى تمرکز دارد. اثرى از جسى کالین جکسون، معمار، هنرمند و طراح تعاملی رابه نمایش مى گذارد.

این نمایش شامل اثر چیدمانیِ (تنظیم شده با مختصات محیطیِ پلتفرم) این هنرمند کانادایی و مقیم کالیفرنیا، از مجموعه ى Marching Cubes (مکعب‌های پیما) ورسیون ۲۸ با نام خلأ کروی تحت اثر جاذبه است.

در این اثر که با الهام از الگوریتم کامپیوتری به همین نام خلق شده از پرینت سه‌بعدی برای جسمیت بخشیدن به جهان اشیای مجازی استفاده می‌شود. طی سال‌های دهه‌ی هشتاد میلادی محققین موفق به ابداع الگوریتمی شدند که با استفاده از آن می‌توانستند به کمک مجموعه‌یی از مکعب‌های (مجازی) مسطح و یا برش خورده، دیتای حاصل از اسکن اندام‌های انسانی را به تصاویر گرافیکی کامپیوتری بدل کنند. جکسن در این اثر این روندِ تصویرسازی مجازی را با سرهم کردن مجموعه‌یی از اجزاء طراحی‌شده‌یِ سه‌بعدی به یک شیوه‌ی خلق پیکره‌های واقعی بدل کرده است. اثرِ مکعب‌های پیما با نشاندن الگوریتمی کامپیوتری در دنیای واقعی راه گفتگو میان فن‌آوری اطلاعات و فرهنگ معاصر را باز می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه محصولِ یکی می‌تواند به مثابه اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی دیگری به کار گرفته شود.

ورسیون ۲۸ مکعب‌های پیما برای نمایش در پلتفرم ۲۸ تنطیمِ مجدد شده است. برای ساده‌سازی سرهم کردن مکعب‌ها،  قطعه‌های خاص کمتر به کار رفته و تعداد قطعات مکعبی و متقارن بیشتر شده است. برای مستحکم‌تر کردن سازه‌های ساخته شده (توسط بازدیدکنندگان) وزن قطعات کمتر و جنس‌شان محکم‌تر شده است. سیری که این اثر به نمایش می‌گذارد مسیری‌ست که از یک حجم کروی مجازی متشکل از اجزاء شبه‌مکعبی مجازی آغاز شده و به حجمی واقعی و استوار در فضای واقعی می‌رسد، حجمی که می‌توان آن را از هم باز کرد و در جعبه‌یی کوچک به آن سوی دنیا منتقل کرد. در کنار خود اثرْ ویدئوهایی هم از سازه‌های ورسیون‌های قبلی (و ابعاد بزرگتر) مکعب‌های پیما که پیشتر در لس‌آنجلس، تورنتو، نیویورک و ونکوور ساخته‌شده به نمایش درمی‌آید.

فعالیت‌های هنری جسی کالین جکسن بیشتر معطوف به تصویرسازی و حجم‌سازی به مثابه شیوه‌یی جدید و جایگزین در ساخت معماری‌ست. وی با تغییر دادن فرم‌ها و ایده‌هایی که جهان مجازی به کار گرفته می‌شوند و با یاری گرفتن از امکاناتی که فن‌آوری‌های نوین تجسمی و پرینت حجمی دیجیتال در اختیارش قرار داده‌اند جهان و محیط خودش را می‌سازد. از نمایشگاه‌های قبلی وی می‌توان از مکعب‌های پیما (گالری پری ندیمی و لابراتوار اجراهای رسانه‌یی تجربی – ۲۰۱۷)، شهر تابان (گالری پری ندیمی – ۲۰۱۴)، اتوماتیک/بازبینی‌شده (لتیتیود ۴۴ – ۲۰۱۳) و جاده‌ی یوسونیا (گالری لری وین ریچاردز – ۲۰۰۹) نام برد. جکسن استاد ارشد طراحی و هنر الکترونیک در دانشگاه کالیفرنیا-ارواین است و با گالری پری ندیمی در تورنتو همکاری می‌کند.

* حضور برای عموم آزاد و رایگان است.

زمان نمایشگاه: (هر جمعه) از ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ الی ١٢ خرداد ماه ۱۳۹۶، ساعت بازدید: ۱۶ الی ۲۱
مکان: خیابان انقلاب، دروازه دولت، خیابان خاقانی، پلاک ٢٨، پلتفرم ٢٨
تلفن: ٠٩٣۵۶٠۴٠٠۵۵
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook