انتشار کتاب «مفاهیم پایه در طراحی مسکن»

اختصاصی، معمارنیوز- انتشار کتاب «مفاهیم پایه در طراحی مسکن»

نویسنده: یان کربز
ترجمه: دکتر شادی عزیزی، صفورا اولنج
ناشر: فکر نو
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵
تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه
قیمت : ۱۳۰۰۰ تومان

پیشگفتار  مؤلف:
معمولاً خانه مسکونی از جمله اولین پروژه های طراحی در طول آموزش معماری است که دانشجویان با آن برخورد می نمایند. هرچند که دانشجویان معماری، به سبب تجربیات شخصی خویش در ارتباط با موضوع خانه، راه خود را به راحتی در این حیطه باز مییابند، اما لازم است که ایده های برگرفته از تجارب خود را کنار گذاشته و به موضوع خانه سازی به عنوان یک مفهوم جدید نگاه کنند. در حین طراحی فضای زندگی بالأخص در ابتدای فرآیند طراحی، چالش واقعی [معماران] که با افق های برنامه ریزان [شهری] متفاوت میباشد، در نیازهای شخصی افراد خلاصه نگشته بلکه مرتبط با نوع اندیشیدن ساکنین احتمالی آن فضاها شکل می یابد. لذا به خانه سازی می بایست کیفیتی بخشیده شود که به کاربران آن اجازه توسعه فضای خویشتن در راستای خلق لحظات زندگی بر اساس ایده های آنان داده شود. این مسئله تنها به محیط کلی خانه ختم نمی گردد، بلکه طراحی فضاها و نواحی متعدد زندگی شخصی برای ایجاد احساس خوشایندی و راحتی ساکنین آن، بسیار ضروری است. درنتیجه تلاش های سنجیده و متمرکز معماران برای ایجاد فضاهای کیفی در خانه ها بسیار حائز اهمیت است.

سری کتاب های «مفاهیم پایه»، گام به گام به معرفی بحث های پایه ای و جدید می پردازد. هدف این سری کتاب ها ارائه تفاسیر و توضیحاتی قابل فهم به دانشجویان است؛ بدین ترتیب که به جای تدوین یک خلاصه گسترده از دانش تخصصی، به سؤالات و پارامترهای مهم در حوزه های مختلف مرتبط به فضا با هدف عمق بخشی به بینش دانشجویان میپردازد.
کتاب «طراحی مسکن» از ارائه نمونه های ساخته شده که در دسترس هستند، خودداری می نماید. همچنین ازآنجایی که مسکن، همواره تصویری شخصی از کاربرش ارائه نموده و شرایط اجتماعی و حتی اقلیمی را نیز آشکار می کند، این کتاب، به دنبال ارائه دستورالعمل های سلبی یا ایده آل در مورد چگونگی طراحی فضای زندگی نمی باشد. در عوض کتاب «طراحی مسکن» مفاهیم اولیه ای را در راستای انسجام فضاهای زیست فردی تشریح نموده و گوناگونی های فرم ساختمانی را تفسیر می نماید. هدف از این گفتار، فهم روش هایی در راستای هماهنگ سازی اتاق ها، فضاهای زندگی و کل واحدهای مسکونی و به عبارتی قادر نمودن هر فردی در بهره برداری از دانش لازم به گونه ای کامل و خردمندانه برای طراحی و ساخت خانه شخصی خود می باشد.

کتاب حاضر تلاش دارد تا با تأکید بر جنبه های اصلی زندگی، به خوانندگانش برای یافتن راهی ساده در زمینه موضوع پیچیده طراحی فضای مسکونی یاری رساند. فصل «مفاهیم پایه» شرایط عمومی را معرفی مینماید و مثال هایی از روش های طراحی ارائه میکند. فصل «عناصر زندگی» به تشریح کاربری ها و عملکردهای مختلفِ یک خانه در کنار خواسته های عمومی و خاص آن اختصاص می یابد؛ و در فصل آخر، این کتاب به نظریه های مرتبط با بافت شهری و تأثیرشان بر جریان زندگی در خانه پرداخته و اصول دسترسی را نیز در فصل «گونه شناسی مسکن» بررسی میکند.

“برت بیلفلد_ ویراستار”

 

بخشی از سخن مترجم:
کتاب «مفاهیم پایه در طراحی مسکن» سعی بر آن دارد تا با محتوایی ساده و قابل فهم، طراحی خانه را تشریح نماید. همچنین کتاب حاضر از تقسیم فضای خانه به عناصر کارکردی نظیر اتاق خواب، آشپزخانه و … پرهیز نموده و به جای آن به تشریح عناصر زندگی نظیر خوابیدن، غذا خوردن، تفریح کردن و… و ایده های لازم برای شکل دهی به فضای موردنیاز این عناصر می پردازد؛ که این مهم از نکات برجسته کتاب حاضر محسوب می شود. این کتاب در خلال فصل «گونه شناسی مسکن» نیز به معرفی گونه های مختلف خانه البته در بستر شهرهای غربی میپردازد که اگرچه شاید تمامی این گونه ها عین به عین در شهرهای ایران یافت نشوند ولی تعداد قابل ملاحظه ای از آنان در سرزمین ایران نیز مصداق دارند و از ایده مابقی نیز میتوان برای خلق فرم های جدید بهره جست. مهمتر از همه آنکه کتاب حاضر نه تنها به گونه های فرمی مسکن می پردازد، بلکه در فصل دوم نگاه ویژهای به درون خانه و جریان زندگی در آن دارد؛ نکته ای که از واجبات طراحی مسکن یا خانه ای با کیفیت است. حتی در فصل معرفی گونه شناسی مسکن نیز به مزایا و معایب هر فرمی در راستای بهره مندی از نور طبیعی، تهویه مناسب، اشراف و همچنین شخصی سازی خانه اشاره کافی مینماید.

این کتاب یک جلد از شش جلدی اسـت کـه در مجموع میتوانند راهنمای مناسـبی برای دانشـجویان معمـاری بالأخص در سال های اول تحصیـل می باشد.

این شش جلد عبارتند از:
مفاهیم پایه در ایده پردازی طراحی معماری
مفاهیم پایه در طراحی فضا
مفاهیم پایه در طراحی مسکن
• مفاهیم پایه در تحلیل شهری
• مفاهیم پایه در روش های طراحی
• مفاهیم پایه در طراحی با آب

“شادی عزیزی”

 

• فهرست مطالب کتاب:
سخن مترجم
پیشگفتار
مقدمه

فصل اول: مفاهیم پایه
چرخه زندگی
جهت یابی
فضاهایی برای کاربری های مختلف
حوزه بندی
خلق فضا

فصل دوم: عناصر زندگی
خوابیدن
غذا خوردن
کار کردن
سرگرمی و فراغت
بهداشت و پاکیزگی
آشپزی
عملکردهای خدماتی
انباری.
فضاهای حرکتی

فصل سوم: گونه شناسی مسکن
خانه های مجزا و نیمه مجزا.
خانه های مسکونی چندطبقه
دسترسی

سخن پایانی

دریافت تصویر جلد
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

هرگونه استفاده از مطالب اختصاصی این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


برچسب :

مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “انتشار کتاب «مفاهیم پایه در طراحی مسکن»”

  • رکسانا wrote on ۱۷ خرداد, ۱۳۹۹, ۱۶:۲۴

    این کتاب به معنای واقعی یک کتاب گنگ با ترجمه ای پیچیده است که مبانی مطرح شده در آن بسیار سطحی و بدیهی میباشند؛ این کتاب را برای مطالعه پیشنهاد نمیکنم !

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook