نشست «طاق پتکانه: پیدایش، توسعه و تکامل»

انجمن علمی مطالعات معماری ایران،  پس از نشستی با موضوع «مقرنس»، اینک نشست «طاق پتکانه: پیدایش، توسعه و تکامل» را مورخ ۸ اسفند ماه ۹۵ برگزار می نماید.

با حضور:
دکتر هادی صفایی‌پور؛ استادیار مرکز مستندنگاری و مطالعات معماری ایران دانشکدۀ معماری و شهرسازی دانشگاه شهیدبهشتی تهران

(تدوین کتاب «معماری ایرانی: نیارش» دکتر غلامحسین معماریان کار وی بوده و نیز مدخل «خانه‌های یمن» از دانشنامۀ جهان اسلام هم تألیف اوست. مقالۀ «فهم چیستی پوشش پتکانه از طریق تحلیل نمونه‌های نخستین درمعماری ایران» مقالۀ دکتر صفایی‌پور دربارۀ پتکانه‌هاست که در همراهی با غلامحسین معماریان و محمدرضا بمانیان نوشته شده است.)

بر اساس تعریفی اولیه، پتکانه نوعی گوشه‌سازی و شامل چند ردیف طاقچه (تاسه) است که روی هم سوار می‌شوند و جلو می‌آیند. توسعه و تکامل این اندام منجر به شکل‌گیری یکی از طاق‌های جالب و پیچیدۀ ایرانی به نام پتکانه شده است که به‌ دلیل شباهت با برخی دیگر از گونه‌های طاقی و پوشش‌های تزئینی، کمتر به‌عنوان پوششی مستقل به آن پرداخته شده است.
پرسش‌های بسیاری دربارۀ ریشه‌های تاریخی پیدایش این عنصر معماری ایرانی و همچنین خصوصیات هندسی و سازه‌ای آن مطرح است که پاسخ بسیاری از این سؤالات هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در این نشست نتایج کار پژوهشی دکتر هادی صفایی‌پور در زمینۀ پیدایش و توسعه و تکامل طاق پتکانه در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان این حوزه قرار خواهد گرفت.

*حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه ۸ اسفند ماه ۹۵، ساعت ۱۰:۳۰
مکان: خیابان شانزده آذر، معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه تهران، تماشاخانهٔ باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



یک نظر on “نشست «طاق پتکانه: پیدایش، توسعه و تکامل»”

  • مهسا wrote on ۵ اسفند, ۱۳۹۵, ۱۵:۵۳

    درود.و وقت بخیر…اولا روز مهندس مبارک…
    دوم اینک آیا به حضاردرنشت.گواهی حضور داده میشه؟؟؟
    باتشکر

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook