سومین نشست درسگفتار “هنرهای فضاوند” با عنوان “فلسفه، هستی شناسی معماری”

چهارمین دوره درسگفتارها: «بازشناسی گستره‌‎های آفرینشی هنرهای فضاوند»
«هنرهای فضاوند: بازشناسی گستره‌‎های آفرینشی و بهره‌وری هنرهای هفتگانه» عنوان چهارمین و پنجمین دوره از درسگفتارهای موسسه فضا است که نوبت نخست آن معطوف به سه هنر معماری، سینما و نقاشی خواهد بود. برگزاری این دوره از درسگفتارها در قالب جلساتی دهگانه و از ۲۱ دی ماه سال جاری آغاز گردیده است. یادداشت زیر به قلم دکتر محمدمنصور فلامکی و در شرح اهداف و برنامه های این جلسات است:

در جامعیت موضوع:
سنجش پیشینه‌ی پژوهش‌ها و بررسی‌هایی که صورت گرفته‌اند نشان می‌دهد که هر آینه دیدگاهی نو و مقید به شناخت‌شناسی ژرف‌نگر برای پرداختن به هنرها به میان آید، می‌تواند ـ از جمله ـ به این نیازهای جامع امروزی هنرجویان دانشمند پاسخ دهد:
یکم ـ شناخت شناسی فراگیر و به هنگام رشته‌های هنری، در گستره‌ی جهانی.
دوم ـ بازشناسی ریشه‌ها و گرایش‌های علمی ـ فنی هنرهای هفتگانه.
سوم ـ نوآوری در چگونگی‌های شناخت ساختار هنرهای فعال در جامعه‌ی کشور.

تکیه بر دستاوردهای علمی موجود و سنجش آن‌ها با مقوله‌هایی که به ویژه نزد پژوهشگران دانشمند طی چهار سال اخیر پی گرفته‌اند و سنجش آن‌ها با شاخص‌های جهان بینی نو، به چگونگی تقرّب ما به موضوع کمک کردند و رهنمون ما برای تعیین و تعریف اصطلاح «هنرهای فضاوند» شدند. در این مهم، بار فضایی داشتن هنرهای هفتگانه، همانند در آمیختن مدام مفهوم فضا در ابداع‌ها و نظریه‌ پردازی انسان‌ها، ممکن داشت که «فضاوند» بودن هنرها را به مثابه شاخصی اصلی و اساسی برشمریم و ـ از این دیدگاه ـ به بازشناسی مفروضات و مشخصات فنی ساختاری آن‌ها بپردازیم؛ که این، خود، سخنی است نو.

هنرهای هفتگانه‌ای که ـ عجالتاً ـ به عنوان تعریفی تعیین کننده که به منظور ارائه‌ی سخنی متقن پذیرای تحدید می‌شود، بی اولویتی خاص، به گستره‌های آفرینشی سینما ـ نقاشی ـ معماری ـ نمایش ـ رقص‌های آیینی ـ مجسمه سازی ـ موسیقی می‌پردازد و، همانند سال‌های پیش، پذیرای ارائه‌ی شایسته ترین سخن‌های متّکی بر سنجش جهانی در این گستره‌ها می‌شود.

• سومین نشست از درسگفتارهای «هنرهای فضاوند» با عنوان «فلسفه – هستی شناسی معماری» :
در سومین نشست از درسگفتارهای دوره چهارم موسسه فضا، درسگفتارهای «هنرهای فضاوند»، مهندس حسین شیخ‌زین‌الدین، به طرح مباحث خود پیرامون «فلسفه‌ی معماری» خواهد پرداخت.

با حضور:
مهندس حسین شیخ‌زین‌الدین

وی درباره موضوعات محوری این نشست چنین گفت:
«در این بحث نظریه‌های فلسفی در طول تاریخ در باب «هنر»، «زیبایی» بطور عام و «معماری» بطور خاص مورد بحث قرار می‌گیرند و مدلل می‌دارد که مسائل معماری در حوزه فلسفه از زاویه‌ای متفاوت دیده می‌شود؛ زاویه‌ای که با عمل خلق و ایجاد معماری یکسان نیست و باید میان آنها تفاوتی محسوس قائل شد.»

* حضور برای عموم علاقمندان در این نشست، آزاد و رایگان می باشد.

زمان: سه‌شنبه ۵ بهمن ماه ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۳۰
مکان: میدان هفت‌تیر، ضلع شمال شرقی میدان، کوچه عبدالکریم شریعتی، شماره ۳۸، موسسه فرهنگی و هنری فضای سرزمینی
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook