دفاعیه دکتری؛ «مدلی برای کیفیت کاربرد مقررات ساختمانی در طراحی معماری»

دانشجو مجتبی پور احمدی؛ از پایان نامه خود تحت عنوان «مدلی برای کیفیت کاربرد مقررات ساختمانی در طراحی معماری از منظر طراحی پژوهی» در آمفی تئاتر دانشکده معماری دفاع خواهند نمود

چکیده ای از پایان نامه:
پژوهش حاضر می کوشد تا از منظر طراحی پژوهی، به بررسی کیفیت کارکرد مقررات ساختمانی در طراحی معماری بپردازد و مشخص نماید که کارکرد مطلوب و یا نامطلوب مقررات ساختمانی در طراحی معماری به چه عواملی بستگی داشته، تحت چه شرایطی حاصل می گردد. پژوهش حاضر در چهار گام انجام گردیده است. در گام نخست، تصویری که برایان لاوسون، به عنوان یکی از صاحب نظران معتبر طراحی پژوهی، از چند و چون کارکرد مقررات ساختمانی در طراحی معماری ارائه نموده است، شناسایی می شود و بر مبنای آن، مدل مفهومی اولیه ای به عنوان فرضیه پژوهش تدوین می گردد. در گام دوم به منظور آزمودن و ارزیابی این مدل، از طریق انجام مصاحبه باز، دیدگاه های تعدادی از معماران صاحب نظر کشور در خصوص کارکرد مقررات ساختمانی در طراحی معماری شناسایی می گردد.
یافته های حاصل از مصاحبه ها نشان دهنده دیدگاه غالباً متفاوت این معماران نسبت به مدل فرضیه ای بوده است. در گام سوم به منظور تحلیل و شناسایی دقیق تر علل این مغایرت، آزمونی تجربی ترتیب داده می شود که طی آن کارکرد مقررات ساختمانی در فرایند طراحی تعدادی از معماران، مورد مشاهده و بررسی قرار می گیرد.

در نهایت، مدلی تدوین می شود که در آن کیفیت کارکرد مقررات ساختمانی در طراحی معماری تابعی از وضعیت و تعاملات چهار عامل اصلی در نظر گرفته می شود که عبارتند از: کیفیت تدوین مقررات ساختمانی، سطح خبرگی طراح معماری، شرایط خاص پروژه و وضعیت ساز و کارهای کنترل مکمل. در ادامه بر اساس وضعیت های هر یک از این عوامل و انواع حالت هایی که از ترکیب آنها قابل تصور است، شانزده حالت مختلف شناسایی می گردد. به کمک این مدل، طیفی تصویر می شود که در یک سوی آن کارکرد نامطلوب و در سوی دیگر آن کارکرد مطلوب مقررات ساختمانی جای می گیرد.

از نتایج حاصل از پژوهش حاضر که می تواند در زمینه برنامه ریزی برای کنترل معماری مفید باشد، این است که کارکرد مطلوب مقررات ساختمانی در طراحی معماری، مستلزم وجود مجموعه ای از شرایط می باشد: از یک سو در تدوین مقررات ساختمانی باید به هماهنگی آن با طبیعت طراحی توجه کافی شده و به چالش های «تعادل»، «پیش بینی» و «دقت»، پاسخ های قابل قبولی داده شده باشد؛ از سوی دیگر، معماران به مدد آموزش و تجربه به حد مطلوبی از خبرگی در کاربرد مقررات ساختمانی رسیده باشند، به نحوی که ورود مقررات در فرایند طراحی آنها عمدتاً به شکل همجهت و همراستا با مسیر اصلی پیشبرد طرح -یعنی چارچوب بندی، حرکت و ارزیابی بر اساس مدل دونالد شون- اتفاق بیافتد؛ علاوه بر این، شرایط پروژه چنان باشد که طراح امکان ایجاد تعادل بین ابعاد طراحی تحت پوشش مقررات و جنبه های خارج از مقررات را داشته باشد؛ و نهایتاً، ساز و کار کنترل مبتنی بر مقررات ساختمانی در یک نظام جامع کنترل معماری و در ارتباطی منسجم با سایر ساز و کارهای کنترل معماری تعریف شده و برای جبران نقایص و خطاهای اجتناب ناپذیر آن تمهیدات لازم پیش بینی شده باشد. در پایان پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی عرضه می گردد.

اساتید راهنما:
دکتر اصغر محمد مرادی
دکتر محمد علی خان محمدی

اعضای هیئت داوری:
دکتر حمید ندیمی
دکتر حیدر جهانبخش
دکتر سید عبدالهادی دانشپور
دکتر سید عباس یزدانفر

* حضور برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

زمان: یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵، ساعت ۱۶
مکان: آمفی تئاتر دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

 

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook