دوره ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد

ایجاد تصویری مطلوب از شهرها به عنوان مکان تبلور مدنیت، می‌تواند در ارتقاء ذهنیت ساکنان و مهمانان شهرها، نقش مؤثری داشته باشد. این جذابیت، ابزاری کلیدی در تبـیـین نقش برندسازی شهر، برای سیاست‌گذاران شهری و منطقه‌ای است. تجربه‌های موفق در شهرهای پیشرو نشان می‌دهد بهره‌گیری از ایده‌های مرتبط با عناصر هویت‌بخش به گونه‌ای که توان بصری شهر را توسعه دهد؛ یک ضرورت انکار‌ناپذیر است. مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های زیارتی و گردشگری دینی در جهان اسلام، نیازمند تعریف و تبیینِ چگونگی عیــنـیت‌بــخشی به مفـــاهیم ذهـنی در کالبد خود است.

دوره‌های ایده‌پروری، یکی از درگاه‌های «مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت» هستند که برای شناسایی و حمایت از کسب و کارهای نوپا و جدید برگزار می‌شوند. بدیهی است که برگزاری این‌ دوره‌ها برای ایجاد کسب و کارهای پایدار است، نه برای طراحی یک نماد یا یک محصول مشخص. علاقمندان به شرکت در این دوره‌ها باید یک ایده کسب و کاری مشخص درباره یک یا چنـد محـور دوره داشته باشند.

این دوره تلاش دارد تا شناسایی گروه‌های بالقوه‌ در زمینه نمادهای شهری را که دارای ایده‌هایی نوین و متناسب با ارزش‌های موجود در شهر مشهد هستند؛ را در دستور کار قرار دهد؛ تا در سایه ایجاد کسب ‌و‌ کارهای دانش‌بنیان در این زمینه، به رشـد و تعالی مفاهیم نـمادین و هــویت‌ساز شهر کمک نماید.

 

• آشنایی با دوره‌هـــای ایده‌پروری:
مراکز رشد (انکوباتورها) وظیفه بسترسازی و کمک به ایجاد شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان را برعهده دارند. همین حالا که شما این مطلب را می‌خوانید، هزاران صاحب ایده در بیش از ۳۰۰۰ مرکز رشد در سراسر دنیا مشغول پرورش ایده‌هایشان در این مراکز هستند.

پارک علم و فناوری خراسان نیز حدود ۳ سال قبل «اولین مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی کشور» را با نام «مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت» با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأسیس کرد. «دوره‌های ایده‌پروری»، یکی از روش‌های ورود به این مرکز است که برای کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شده است و تا کنون چهار دوره آن برگزار شده است.

دوره ایده‌پروری چیست؟
«دوره‌های ایده‌پروری» رویدادهایی جذاب و اثربخش برای شتاب‌دادن به ایجاد کسب و کار‌های نوپا هستند. پس اگر انسان ایده‌مند و خلاقی هستید، از فرصت استفاده کنید و خود را به جمع حاضران در دوره ایده‌پروری برسانید.

دوره ایده‌پروری یک رویداد سه روزه است که صاحبان ایده‌های برتر در آن شرکت می‌کنند. صاحبان ایده در قالب گروه‌های ۳ تا ۵ نفری در یک مکان گرد هم می‌آیند و هر گروه در میزی که برایشان درنظر گرفته شده است، در دو روز اول سعی می‌کند تا ایده خود را با کمک «منتور»ها بر روی «بوم کسب و کار» پیاده کند. صبح روز سوم، همه گروه‌های حاضر در دوره، در زمان‌های مشخص، ایده پرورش‌یافته خود را در حضور «داور»ها ارائه می‌کنند و با هم رقابت می‌کنند. گروه‌های برتر علاوه بر دریافت جوایز ارزشمند، مجوز ورود به مرکز رشد را بدست می‌آورند.
در هر دوره ایده‌پروری، ۱۵ تا ۲۰ گروه که ایده‌های بهتری دارند، از میان ثبت‌نام‌کنندگان انتخاب می‌شوند و در برنامه‌های دوره شرکت می‌کنند تا در پایان رقابت، ۴ تا ۵ گروه برگزیده مجوز ورود به مرکز را دریافت کنند. علاوه بر جوایز هر دوره، این مجوز، بالاترین دستاورد گروه‌های برگزیده در هر دوره ایده‌پروری است.

چه کسانی می‌توانند در دوره ایده‌پروری شرکت کنند؟
هر دوره ایده‌پروری با یک موضوع مشخص برگزار می‌شود. ورود همه افراد بدون درنظر گرفتن تحصیلات و تخصصشان در دوره ایده‌پروری آزاد است. فقط چند شرط مهم دارد:
اول: ایده ارائه‌شده در موضوع اعلام‌شده باشد.
دوم: ایده‌ برای راه‌انداختن یک کسب و کار باشد و بتواند به کسب درآمد برسد.
سوم: ایده‌‌ای دارای نوآوری و جذاب برای مشتریان باشد.
ضمنا ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های ایده‌پروری با حمایت پارک علم‌ و فناوری خراسان و شهرداری مشهد، رایگان است.

منـتور کیست؟
«منتور» به افراد خبره‌ای گفته می‌شود که دارای سابقه علمی و عملی در ایجاد کسب و کار هستند. این افراد کمک می‌کنند تا ایده‌‌های گروه‌ها پرورش یابد، نقاط ضعف آن برطرف شود و راه‌های جدید و خلاق را پیدا کنند.

بوم کسب و کار چیست؟
در اولین قدم برای رسیدن به یک کسب و کار موفق، باید یک نقشه راه وجود داشته باشد. نقشه‌ای که نگاه صاحب ایده را به همه جوانب آشنا کند. خیلی‌ها هستند که ایده‌های خوبی دارند ولی نمی‌دانند چگونه باید برای ایده‌شان برنامه‌ریزی کنند. بوم کسب و کار (Business Model Canvas) یک ابزار استاندارد جهانی برای واقعی کردن ایده است و ابزار اصلی گروه‌ها در دوره ایده‌پروری است. گروه‌ها به کمک منتورها اجزاء بوم را تکمیل می‌کنند و ایده خود را از یک ایده خام به یک طرح واقعی کسب و کار پرورش می‌دهند. چند روز قبل از برگزاری دوره ایده‌پروری، در یک کارگاه آموزشی ۳ ساعته، روش استفاده از بوم کسب و کار به راه‌یافتگان به دوره آموزش داده خواهد شد.

من صاحب ایده هستم، اما چرا در دوره ایده‌پروری شرکت کنم؟
واقعیت آن است که صرف داشتن ایده برای رسیدن به موفقیت کافی نیست، چون همزمان با شما ده‌ها نفر به ایده‌تان در سراسر دنیا فکر می‌کنند و ایده خام هم کارآیی ندارد. موفق کسی است که توان بهره‌برداری از ایده خود را دارد. کسی که سریع می‌فهمد و به‌موقع و درست اقدام می‌کند.

هزینه حضور هر گروه در دوره ایده‌پروری، حدود ۳ میلیون تومان است. این هزینه را حامیان دوره تأمین می‌کنند تا شما بتوانید با استعداد و خلاقیتتان، برای آینده‌تان یک برنامه‌ریزی درست داشته باشید.
کسانی که به دوره ایده‌پروری راه پیدا کنند، در یک محیط بانشاط، همراه با دوستان هم‌گروهی‌شان، سه روز بر روی ایده‌هایشان کار می‌کنند، از تجربه و علم منتورها استفاده می‌کنند، روش علمی برنامه‌ریزی کسب و کار را می‌آموزند و اگر در رقابت برنده شوند، جایزه و یک مجوز فوق‌العاده هم می‌گیرند. همه این‌ها رایگان است.

مجوز ورود به مرکز رشد چه ارزشی دارد؟
شما با دریافت مجوز ورود به مرکز رشد، مشمول حمایت‌های این مرکز می‌شوید، این حمایت‌ها در دو مرحله صورت می‌گیرد:
۱- دوره شتاب (پیش‌رشد) که حدود ۶ ماه است. در این زمان با ارائه مشاوره‌های تخصصی، تأمین امکانات اولیه و در اختیار دادن یک دفتر کار کوچک، به شما کمک می‌شود تا طرح کسب و کار (Business Plan) خود را تنظیم کنید. تنظیم طرح کسب و کار یکی از زیربنایی‌ترین کارها برای تأسیس یک شرکت موفق است. هزینه این دوره برای هر گروه بالغ بر ۱۰ میلیون تومان است که باز هم با حمایت دولت تأمین می‌شود. در پایان این دوره، گروه‌ها باید طرح کسب و کار خود را در حضور سرمایه‌گذاران واقعی ارائه دهند تا در صورت کسب امتیاز کافی وارد مرحله رشد شوند.
۲- دوره رشد که حدود ۲ سال است. با ورود به این دوره می‌توانید یک شرکت دانش‌بنیان تأسیس کنید و از انواع حمایت‌های مادی و معنوی در نظر گرفته‌شده استفاده کنید تا پس از طی یک مسیر ۵/۲ ساله به عنوان یک شرکت توانمند وارد بازار واقعی شوید.
خوب است بدانید از ابتدای فعالیت مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت تا کنون ۷ شرکت وارد دوره رشد شده‌اند و چند مورد از آنها دارای موفقیت‌های چشمگیری شده‌اند.

چگونه در دوره ایده‌پروری شرکت کنیم؟
۱- تمامی افرادی که دارای ایده در موضوع دوره هستند‌، فارغ از رشته و مدرک تحصیلی می‌توانند ثبت‌نام کنند.
۲- تا یک هفته قبل از برگزاری دوره، به پایگاه اینترنتی cpti.ir که مربوط به مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی و زیارت است، وارد شوید و در بخش ثبت‌نام دوره، نام گروه، اسامی اعضاء گروه (بین ۳ تا ۵ نفر)، خلاصه ایده‌تان و اطلاعات تماس را وارد کنید.
* هر ایده می‌بایست واضح و در راستای موضوع اعلام‌شده دوره باشد.
** محدودیتی برای تعداد ثبت ایده وجود ندارد، اما از هر گروه منتخب فقط یک ایده پذیرش می‌شود.
۳- اسامی گروه‌های برگزیده در ابتدای هفته برگزاری دوره اعلام می‌شود.
۴- همراه با اعضاء گروه در کارگاه آموزشی شرکت کنید و گواهینامه پارک علم و فناوری دریافت کنید.
۵- در سه روز برگزاری دوره شرکت کنید

 

• محورهای دوره ایده‌پروری:
۱- نماهای شهری: وجه بیرونی فضاهای شهری که معرف درونیات آن است.
۲- نشانه‌های شهری: عناصری از محیط که با پیرامون خود تفاوت داشته و حس مکان را ایجاد می‌نماید.
۳- مبلمان شهری: مجموعه‌ای از اجزاء الحاق‌شده به شهر که می‌تواند با ساختارهای بنیادین در هم تنیده‌شده و کلیتی یکپارچه بیافریند.
۴- هویت بصری شهری: برآیند همه عناصر دیداری شهر که مؤید هویتی روشن و واحد از شهر است.
۵- رویداد‌مکان‌های شهری:  پیــوند زمانی و مکــانی یک رخـــداد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و … کـه منــجر به شکل‌گیری یک رویــداد‌مکان می‌شود. معــرفی این بخشِ شـهر از راه‌های مختلف به ایده‌هایی نو نیاز دارد.

شرایط ثبت‌نام در دوره ایده‌پروری:
* تمامی افرادی که دارای ایده در موضوع دوره هستند‌، فارغ از رشته و مدرک تحصیلی می‌توانند ثبت‌نام کنند.
** هر ایده می‌بایست واضح و در راستای موضوع اعلام‌شده دوره باشد.
*** محدودیتی برای تعداد ثبت ایده وجود ندارد، اما از هر گروه منتخب فقط یک ایده پذیرش می‌شود.
**** حضور تمامی اعضاء گروه در بخش‌های رویداد الزامی است.

نکته مهم:
دوره‌ ایده‌پروری نمادهای شهر زیارتی مشهد، برای ایجاد کسب و کارهای پایدار است، نه برای طراحی یک نماد یا یک نشانه مشخص شهری. در این دوره‌ باید ایده‌ای برای ایجاد یک کسب و کار بلند‌مدت در محورهای پنج‌گانه بالا داشته باشید.

داوران این دوره عبارتند از:
۱- دکتر محمد سهیلی (عضو شورای مرکز رشد و عضو شورای اسلامی شهر مشهد)
۲- مهندس مهذب (مدیر مراکز رشد پارک علم و فناوری خراسان و مدیر مرکز رشد فناوری‌های فرهنگی)
۳- دکتر جواد خدایی (معمار و شهرساز، مدرس دانشگاه)
۴- احسان مهدوی (طراح گرافیک و دبیر آخرین دوسالانه سرو نقره‌ای)
۵- مهدی یک‌پسر (طراح گرافیک، دبیر رویداد استقبال از بهار ۹۲ مشهد و عضو شورای مرکز رشد و مدیر برگزاری دوره)
۶- دکتر امیررضا واعظ‌زاده (مدرس دانشگاه در رشته بازاریابی و عضو شورای مرکز رشد)
۷- جعفر رئیسیان‌زاده (قائم‌مقام سازمان فرهنگی تفریحی مشهد و عضو شورای مرکز رشد)

زمان‌بندی برگزاری دوره:
ثبت‌نام و درج ایده در پایگاه اینترنتی: تا ۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵
اعلام اسامی گروه‌‌ها و ایده‌های منتخب جهت حضور در دوره ایده‌پروری: شنبه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵
برگزاری کارگاه آموزشی بوم کسب و کار: دوشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵
برگزاری دوره: چهارشنبه ۸ تا جمعه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵
اعلام اسامی برگزیدگان: شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵

جوایز برگزیدگان دوره:
۳ گروه اول هر گروه ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال و لوح افتخار
۲ گروه دوم هر گروه ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال و لوح افتخار

بروزرسانی در تیرماه ۱۳۹۵ :
عــناوین ایده‌گروه‌هـــای منـــتخب جـهت حــــضور در
دوره ایــده‌پروری کســــب و کــــارهـای شــــهروندی
(بـه‌ترتیب ثبت ایــــــــده در ســامانه) :

۱ – کافه کتـــــاب بانوان/ رضا ترابی
۲ – هویت بصری جـــامعه پزشکی/ احسان مهدوی
۳ – نرم‌افزار مســــیریابی تاکسی/ سمیرا امیری
۴ – نرم‌افزار اتوبـــوس‌های شهری/ حمید میرزایی
۵ – کارواش نیـــمه‌خودکار/ محمدمهدی رسولی‌زاده‌یی
۶ – پلاک‌های مـــــنازل/ سمانه سلیمانی سدهی
۷ – پارکینگ‌های موقت شهری/ صبرا آخوندی
۸ – سامانه مشوق استفاده از حمل و نقل عمومی/ مسعود اردکانی مقدم
۹ – پایه چراغ پارکی هوشـمند/ مرتضی عباس‌نژاد
۱۰ – ســـازه‌هــــای ســـاپو/ اسحاق رحمانی‌نسب
۱۱ – غذاهـــای طبی سـنتی ایداپ/ نوید اطاعتی ایده‌لو
۱۲ – زندگی رایـــــــگان/ مصطفی توفیقی
۱۳ – اپلیکیشن رویــدادِ من/ مینا صباغ حسن‌زاده
۱۴ – فضاهای ســــبز عمودی/ مجید ملک‌زاده
۱۵ – سیستم مســــیریابی شهری/ محراب اسدخانی
۱۶ – خانه‌های هوشمـند کم‌مصرف (سبز)/ محمدحسین خوشنویس
۱۷ – چیچیا؛ کسب و کار شهروندان دانشجو/ علیرضا حاتمی
…………………………………………………………………

دبیرخانه:
مرکز رشد فناوری های فرهنگی و زیارت مشهد مقدس، بلوار سجاد، خیابان امین، نبش امین۲، شماره ۲۸
تلفن: ۳۶۰۸۸۲۱۰-۰۵۱

• جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت زیر مراجعه گردد:
سایت مرتبط: www.cpti.ir
دریافت پوستر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook