مسابقه طراحی دروازه و عرصۀ ورودی منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه

به گزارش معمارنیوز، سازمان منطقه آزاد اروند ؛ «مسابقه طراحی دروازه و عرصۀ ورودی منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه» را به فراخوان گذاشته است.

با توجه به آئین نامه جامع مسابقات معماری و شهرسازی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، و عنایت به بخش ۲٫ ضوابط:
ماده ۴، هر مسابقه باید دارای ارکانی مشتمل بر برگزارکننده، مدیر، و هیئت داوری باشد. کلیه ارکان باید به عموم جامعه شرکت‌کنندگان معرفی شوند.

مطابق آیین نامه مذکور؛ عدم اعلام هیئت داوران در هنگام اعلام فراخوان، از نقصان های مسابقه مذکور می باشد که منطبق بر آئین نامه جامع مسابقات معماری و شهرسازی نمی باشد. امید می رود سازمان منطقه آزاد اروند پاسخ دهد و البته دبیرخانه نظارت بر مسابقات معماری شهرسازی وزارت راه و شهرسازی پیگیری نماید. در ادامه متن فراخوان مسابقه مذکور آورده می شود.

 

* (بروزرسانی در تاریخ ۹۵/۳/۸) :
مسابقه طراحی دروازه ورودی منطقه آزاد اروند در شلمچه در دبیرخانه دائمی ثبت گردید.

اعلام داوران مسابقه:
• اعضای اصلی هیئت داوران:
– دکتر کامران افشار نادری
– دکتر کاوه رستم پور
– مهندس امیرحسین طاهری
– مهندس ایرج کلانتری
– مهندس مجید ملا نوروزی
عضو علی البدل: دکتر شهاب میرزائیان

کارفرما و برگزارکننده مسابقه: سازمان منطقه آزاد اروند
مدیر مسابقه: جلال اعراب اویسی (شرکت مهندسین مشاور معماری ره شهر)

نوع مسابقه:
طراحی اجمالی به صورت آزاد (ایده طرح) و یک مرحله ای

 

• فراخوان مسابقه طراحی دروازه و عرصۀ ورودی منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه:

معرفی مسابقه:
سازمان منطقه آزاد اروند با همکاری مهندسین مشاور معمـاری ره شـهر در نظـر دارد جهـت سـاماندهی عرصـۀ ورودی منطقه در مرز شلمچه (مرز بین المللی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق)، ایده طرح دروازه و نشانه ورود و تغییـر سرزمین، ساماندهی پهنه بارانداز و دسترسی های منطقه مرزی را با توجه به موقعیـت ممتـاز منطقـه بـه عنـوان یکـی از قطب های توسعه صنعت، بازرگانی- ترانزیت و گردشگری، جهت دریافت برترین طرح، به مسابقه بگذارد.

برگزارکننده مسابقه:
مسابقه طراحی دروازه و عرصۀ ورودی منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه با ارکان زیر برگزار میگردد:
برگزار کننده: سازمان منطقه آزاد اروند
مجری مسابقه: مهندسین مشاور معماری ره شهر

اهداف مسابقه:
شلمچه یکی از سه حوزه کلان فعالیتی منطقه آزاد اروند است که با تجارت و بازرگانی و همچنین دروازه ورود و خروج مسافر و کالا شناخته شده است. درواقع شلمچه کریدور ارتباطی منطقه آزاد اروند با کشور عراق است، کـه هـم اینـک به عنوان دروازه اصلی ارتباط کشور ایران با کشور عراق عمل مینماید؛ به همین جهت باید از توانمنـدی ها و ظرفیت هـای
ویژه آن در به عهده گرفتن فعالیتهای آتی سود برد.
در حال حاضر زیرساخت های ارتباطی شامل دسترسی ها، معابر، گـذرگاه ها، توقفگـاه و محورهـای ارتبـاطی سـواره و پیاده، پاسخگوی نیازمندیه ای متعدد و منفک باری، مسافری و تشریفاتی نبوده براساس نیازهای تعریف شده فعلـی، بـه منطقه ای برای تبادلات تجاری کالاهای مورد نیاز عراق و رفت و آمد زائرین ایرانی و عراقی تبدیل شده است.

هدف از برگزاری مسابقه، ایجاد دروازه و نشانه ای برای ورود است که خود بتواند به عنوان عرصه مستعد، مقتدر و توانمند در انجام فعالیت های بازرگانی- تجاری و ارتباطی میان ایران و عراق ایفای نقش نماید.
طراحی دروازه و عرصۀ ورودی منطقه آزاد اروند در شلمچه باید بـه گونـهای تجلـی یابـد کـه در عـین پاسـخگویی بـه نیازهای امروز بتواند در برابر تحولات و تغییرات آتی تجارت، اقتصاد و توسعه در بستر زمان، انعطاف پذیر باشد.

همچنین عرصه ورودی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی به علت نبود گمرک و وجود تسـهیلات فـراوان خـدماتی و عـدم محدودیت ویزا برای ورود و خروج، و حساسیت های ایمنی و حراست خاص خود را طلب مینماید.

شرایط داوطلبان:
کلیه مهندسین مشاور دارای گرایشهای معماری، طراحی شـهری بـالاخص بـا تجربـه پایانـه هـای مـرزی و همچنـین علاقمندان طراحی، دانشجویان و اساتید با گرایش های فوق، امکان شرکت در مسابقه را دارند.

مشخصات کالبدی:
اطلاعات ارائه شده به شرکت کنندگان شامل موارد زیر میشود:
• نقشه وضع موجود محدوده طراحی در قالب نرم افزار Auto CAD؛
• نقشه طرح تفصیلی محدوده ۵۴۰ هکتاری شلمچه شامل :کاربری های پیش بینی شده، مسیر ترانزیـت طراحـی شده، عرض معابر و راه ها، حریم های سبز در قالب نرم افزار Auto CAD؛
• اطلاعات شامل: معرفی موقعیت کلی محدوده سایت در منطقـه آزاد ارونـد، توپـوگرافی، ویژگـی هـای اقلیمـی، شبکه حمل و نقل و دسترسی ها، تصاویر وضع موجود و معرفی کامل محدوده طراحی.

معرفی موقعیت کلی:
دروازه مرزی شلمچه در استان خوزستان و در منطقه آزاد اروند واقع است.
این دروازه در محل تلاقی مرز بین المللی جمهوری اسلامی ایران و کشـور عـراق در غـرب خرمشـهر قـرارداد محـدوده شلمچه و اراضی پیرامون آن، تا پیش از وقوع جنگ تحمیلی بـه عنـوان یکـی از متـراکمتـرین نخلسـتان هـای کشـور محسوب و نقش کشاورزی آن نیز بسیار بارز بوده است؛ هم اکنـون باتوجـه بـه افـزایش تبـادلات ایـران و عـراق، ایـن محدوده دارای رویکردی تجاری و ارتباطی است.

توپوگرافی:
خاک اراضی منطقه اروند عمدتا از دو تیپ خاک های رسوبی و هیدرومورفی است.
منطقه آزاد اروند با قرارگیری بر روی قسمتی از اراضی پست و رسوبی جنوب استان خوزستان، توپوگرافی بسیار سـاده ای مشتمل بر دشت مسطح دارد. به دلیل وجود رسوبات رودخانهای و آبرفت های حاصل از آن، عوارض پستی و بلندی و یـا نواحی پرشیب در کل منطقه به چشم نمی خورد و شیب عمومی حداکثر تا ۲ درصد برآورد شده است.

ویژگی های اقلیمی:
منطقه آزاد اروند دارای اقلیم گرم و خشک با رطوبت نسبی بالاسـت و بـین ’۳۰° ۳۱ الـی ’۳۰° ۱۷ عـرض جغرافیـایی شمالی و ’۴۸° ۳۲ الی ’۴۸° ۱ طول جغرافیایی شرقی قرار دارد که به دلیل پایین بودن عرض جغرافیایی منطقه، شـدت تابش آفتاب زیاد است. در تابستان، هوای گرم که بر اثر تابش شدید آفتاب ایجاد میشـود، شـرایط نامسـاعدی را ایجـاد مینماید.

میانگین حداکثر دمای هوا در پنج ماه از سال (اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد و شـهریور) بـیش از ۴۰ درجـه سلسـیوس و بالاترین دمایی که در منطقه ثبت شده، ۵۳ درجه سلسیوس بوده است. در سه ماه از سال (آذر – دی و بهمن) که فصـل سرد این منطقه را تشکیل میدهند، میانگین دمای هوا به پایینتر از ۱۰ درجه سلسیوس میرسد و پایینترین دمایی کـه
در منطقه ثبت شده ۴- درجه سلسیوس بوده است.
هوای گرم و تابش شدید آفتاب باعث تبخیر آب در سطح آبراهه های اصلی مثل کارون و ارونـد مـیشـود؛ امـا بـه دلیـل مسطح بودن اراضی و وجود باد در منطقه، رطوبت حاصل از تبخیر آب رودخانه ،تنها در محل باقی نمی مانـد و در تمـام ناحیه توزیع میگردد. براساس معدل ۲۵ ساله آمار وزش باد، جهت وزش باد غالب در این ناحیه ، در تمام ماههـای سـال از شمال غربی به جنوب شرقی است.

نفوذ سیستم های مرطوب غربی در فصل پاییز آغاز شده و در زمستان به حداکثر میرسد. متوسط درصد بارشهـای پـاییز حدود ۳۵ درصد و در زمستان ۵۰ درصد است. حدود ۱۰ درصد بارش های سالیانه بـه فصـل بهـار تعلـق داشـته و سـهم بارشهای تابستانه بسیار ناچیز و به صفر میرسد.

معرفی محدوده مورد نظر جهت طراحی:
محدوده مورد نظر برای طراحی در جنوب غربی سایت پایانه مرزی شلمچه و در سایت ۵/۳ هکتاری بارانـداز واقـع شـده است. این منطقه در غرب خرمشهر و جنوب جاده خرمشهر-شلمچه قراردارد و از جانب غرب با بدنه ای به طول حـدود ۳ کیلومتر با عراق هم مرز است. در جنوب محدوده نیز خط راه آهن قرار دارد.
محدوده طراحی دروازه و فضاهای ورودی منطقه آزاد اروند در ضلع غربی بارانداز و در ابتدای مسیر ترانزیت پـیش بینـی میشود.

شبکه حمل و نقل و دسترسی به سایت:
مهمترین محورهای موجود در محدوده سایت عبارتند از:
• جاده خرمشهر – شلمچه:
جاده خرمشهر – شلمچه به طول ۱۶ کیلومتر در طول جنگ تحمیلی دارای ارزش نظامی بوده و هـم اکنـون بـه دلیـل وجود گمرک شلمچه و انتقال کالاها به کشور عراق، دارای نقشی بازرگانی – ترانزیتی است. این محور به عنـوان دروازه و مرز رسمی استان خوزستان با کشور عراق محسوب گردیده و از نظر ترانزیت کالا و مسافر دارای اهمیت بسـیار اسـت.
در طرح جدید این بزرگراه دارای چهار خط عبور جدا بوده و «بلوار شهدای شلمچه» نامگذاری و بـه عنـوان اصـلیتـرین مسیر دسترسی سواره به سایت شمرده میشود.

• مسیر خط راه آهن:
ارتباط ریلی منطقه آزاد اروند از طریق ایستگاه خرمشهر به شبکه راه آهن سراسری برقرار است. همچنین بنـدر خرمشـهر نیز از طریق خطوط ریلی به ایستگاه خرمشهر متصل و در انتقال کالاهای وارداتی به داخل کشور و یا انتقال کالا جهـت بارگیری در بندر نقش مهمی ایفا مینماید. طرح اتصال راه آهن خرمشهر به شلمچه انجام شده است و ادامه آن تـا شـهر بصره و پیوند به راه آهن سراسری کشور عراق، در حال اجراست که در انتقال کالا و مسافر نقش مهمی خواهـد داشـت. این مسیر در جنوب سایت بارانداز قرار دارد.

کاربری های اطراف سایت به همراه تصاویری برای معرفی وضوح موجود محدوده بارانداز و پیرامون آن در نقشه ارائه شده است.

برنامه و ضوابط طرح:
سازمان منطقه آزاد اروند در نظر دارد نسبت به ساماندهی عرصه ورودی منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه (که بدنـه ای بـه طول ۳ کیلومتر را شامل می شود) اقدام نماید. باتوجه به اینکه این منطقه (شلمچه) به عنوان عرصه تجاری منطقـه آزاد اروند محسوب میشود و میتواند فرصتهای طلایی در حوزه ترانزیت انواع مسافر و کالا به کشور همسایه (عـراق) را پدید آورد، لذا طراحان می بایست به ایده پردازی درباره دروازه و عرصۀ ورودی سواره و پیاده، سـاماندهی سـایت بارانـداز ۵/۳ هکتاری و مسیرهای مختلف حرکت پیاده و سواره سبک و سواره سنگین در ابتدای مسیر ترانزیت اقدام نمایند.

برنامه کالبدی:
باتوجه به هدف اصلی مسابقه نیازهای اصلی پروژه به قرار زیر است:
۱. باتوجه به فشردگی کاربری ها در قسمت جنوب غربی سایت پایانه مرزی شلمچه (سایت بارانداز)، طراحان لازم است نسبت به تحلیل و تفکیک و ساماندهی کاربری ها به صورت شفاف طراحی نمایند.
۲. دسترسی ها از نقطه صفر مرزی تا محوطه بارانداز، پایانه مسافری و میدان بیضی شکل تعریف و تحلیل شود.
۳. فضاهای معماری جهت پیاده، سواره سبک، سواره سنگین و فضاهای اداری لازم جهت ورود بـه منطقـه آزاد ارونـد، پیشبینی شود.
۴. نقشه های معماری مربوط به دروازه و نشانۀ ورود و یا نمایش دهنـده تغییـر سـرزمین، نمـاد (Land Mark) بـه صورت منفک و یا بافت دربرگیرنده دیگر فضاها، ارائه گردد.
۵. پهنه بارانداز با توجه به نیازهای ترانزیتی بازطراحی شود.
۶. کانکسهای موقت تجار در سایت پیش بینی و ساماندهی گردد.

خواسته های طرح:
طرح ارائه شده بایستی واجد شرایط زیر باشد:
• نماد دروازه بایستی شاخص و در طول روز و شب قابل تشخیص بوده و نحوه نورپردازی در شب نیز ارائه گردد.
• مصالح به کار گرفته شده بایستی ازنظر جنس، رنگ، بافت و استحکام با شرایط محیطی سازگار باشد.
• طرح پیشنهادی باید قابلیت اجرایی شدن را داشته و از نظر فنی و اقتصادی قابل توجیه باشد.
• توجه ویژه به خلاقیت، نوآوری و فناوری روز صنعت ساختمان شود.
• توجه به اقلیم، موضوعات زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف انرژی نیز از اهداف این طراحی محسوب میشود.
• وسایل نقلیه در محدوده سایت بایستی امکان توقف و تردد بدون مزاحمت داشته باشند.
مضامین حائز اهمیت در ایده پردازی طرح به شرح زیر است:
• دعوت کنندگی؛
دروازه باید از طریق طرح فیزیکی خود حس خوشآمدگویی را به ناظر القا نماید.
• تبدیل پذیری؛
دروازه باید عرصهی تبدیل فضایی به فضای دیگر باشد. حرکت از ایران به عـراق، گـذر از یـک محـدودهی فرهنگـی – زیارتی، سیاسی و هویتی به محدودهای دیگر، باید در عرصه طراحی، تبدیل به نماد نماید.
• هویت؛
عرصه دروازه باید نشاندهندهی هویت ایران، خوزستان و خاطرات جمعی مردم به ویژه دوران دفاع مقدس باشـد. توجـه به عناصر هویت بخش محدوده شامل طبیعت، جغرافیا، تاریخ، فرهنـگ و معمـاری از الزامـات اصـلی طراحـی محسـوب میشود. طراحی باید ویژگی به یاد ماندنی بودن را نیز داشته باشد. تصویر عرصه طراحی باید به سادگی در خاطر نـاظرین حـک و به بخش جدایی ناپذیری از تصویر ذهنی مرز محدوده تبدیل شود.
• خوانایی فضا و فرم تطابق فرم معماری با عملکرد مجموعه در طراحی حائز اهمیت است.

• دریافت مدارک و تصاویر مورد نظر:
– دانلود فایل تصاویر ماهواره ای
– دانلود فایل های اتوکد
– دانلود فایل شرایط و ضوابط مسابقه

• بروزرسانی دریافت مدارک و تصاویر مورد نظر:
– دانلود فایل اصلاحی تصاویر ماهواره ای
– دانلود فایل اصلاحی اتوکد
– دانلود فایل اصلاحی شرایط مسابقه

راهنمای تهیه مدارک:
حداقل سه برگ در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ نصب شده روی فوم برد نیم سانتیمتری سفید رنگ، بدون هرگونه زواید شامل:
• تحلیل سایت؛
• دیاگرام نشان دهنده مسیر حرکت پیاده و سواره در طرح؛
• طرح ارائه شده میباید شامل ایده پردازی اولیه باشد؛
• سایت پلان به مقیاس ۱/۵۰۰ (نشان دهنده موقعیت عرصه ورودی، نحوه ساماندهی مسیرهای سواره و پیـاده و نسـبت آن با محدوده مرز ایران و عراق، موقعیت کانکس های تجار و …)؛
• پلان دروازه و کاربری ها با مقیاس ۱/۲۰۰؛
• ارائه حداقل ۲ نما؛
• ارائه حداقل یک برش طولی و یک برش عرضی؛
• حداقل چهار چشم انداز سه بعدی از زوایای مختلف (شامل دید ناظر و دید پرنده)؛
• ارائه پرسپکتیو از نماد یا نشانه (طرح دروازه) از زوایای مختلف؛
• جدول نشانگر فضاها و سطح اختصاص یافته به هر فضا (شامل فضاهای حرکت، مساحت کلی عرصه ورودی، فضاهای اداری- خدماتی و …)

توجه:
* در صورتیکه نیازی به طراحی نماد یا نشانه در نقطه خاصی وجود نـدارد، جـایگزین عملکـردی و اسـتدلال لازم ارائـه گردد.
* تمامی مدارک ارائه شده در برگ ها باید به نحوی باشند که گویای کامل طرح با جزئیات مربوطه باشند.
* تمامی مدارک خواسته شده باید بر روی یک لوح فشرده نیز ذخیره و همراه سایر مدارک ارسال گردد.
* نام و مشخصات شرکت کنندگان در یک کادر ۵×۵ در پشت نقشه ها و تصاویر ارسالی درج شود.

تعیین جوایز:
جوایز مسابقه به ترتیب زیر اهدا خواهد شد:
– به رتبه های نخست تا سوم که پس از بررسی مدارک توسط هیئت داوران تعیین و اعلام میگردد، به ترتیب۳۵۰، ۲۵۰ و ۱۵۰ میلیون ریال.
– سایر شرکت کنندگان گواهی شرکت در مسابقه و برحسب صلاحدید هیئت داوران لوح تقدیر دریافت خواهند کرد.
– حقوق معنوی تمامی آثار مسابقه متعلق به برگزارکننده است و وی اختیار خواهد داشت که پس از اتمام مسابقه، تمـام یـا بخشی از آن را در نشریات تخصصی یا به صورت گزارش های اختصاصی یا عمومی منتشر سازد.
– برگزارکننده مسابقه در تنظیم قرارداد و واگذاری ادامه طراحی و تهیه مدارک اجرایی به هر یک از رتبه های برتر (اول تا سوم) مختار است.

مدارک لوح فشرده شامل موارد زیر می باشد:
• عکس ها و تصاویر سه بعدی در قالب JPG ؛
• نقشه های کامل فضاها و سایت پلان در قالب PDF و DWG ؛
• کلیه برگها در قالب JPG.

تقویم مسابقه:
پاسخ به سوالات داوطلبین از طریق ایمیل:  ۱۳۹۵/۰۱/۱۶ و ۱۳۹۵/۰۱/۱۷   ۱۳۹۵/۳/۸
مهلت ثبت نام و اعلام آمادگی برای شرکت در مسابقه:  ۱۳۹۵/۰۱/۲۴  ۱۳۹۵/۲/۱۵   تمدید: ۱۳۹۵/۳/۳  روز آزاد سازی خرمشهر
تحویل مدارک مسابقه:  ۱۳۹۵/۰۲/۲۳   ۱۳۹۵/۴/۲
آماده سازی مدارک ارسالی شرکت کنندگان به منظور ارزیابی هیئت داوری:  ۱۳۹۵/۰۲/۲۳  الی  ۱۳۹۵/۰۲/۲۶   ۱۳۹۵/۴/۳ الی ۱۳۹۵/۴/۸
بررسی مدارک توسط هیئت داوری و تنظیم صورت جلسه نفرات برتر:  ۱۳۹۵/۰۲/۲۶  الی  ۱۳۹۵/۰۳/۰۲    ۱۳۹۵/۴/۱۲  الی  ۱۳۹۵/۴/۱۵
معرفی آثار برگزیده و اهداء جوایز به منتخبین: ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ روز آزاد سازی خرمشهر   ۱۳۹۵/۴/۲۰
برگزاری نمایشگاه: ۱۳۹۵/۰۳/۰۳  الی  ۱۳۹۵/۰۳/۰۸   ۱۳۹۵/۴/۲۱ الی ۱۳۹۵/۴/۲۳
مستند سازی مدارک: ۱۳۹۵/۰۳/۰۹  الی  ۱۳۹۵/۰۳/۱۲    ۱۳۹۵/۴/۲۶ الی ۱۳۹۵/۴/۲۸

* داوطلبین میتوانند پاسـخ سـوالات خـود را از طریـق ارسـال ایمیـل بـه آدرس m.amjadi@rahshahr.com دریافت نمایند.

نحوه ثبت نام:
داوطلبین پس از درج آگهی فراخوان عمومی در روزنامه همشهری می توانند به تارنمـای سـازمان منطقـه آزاد ارونـد و یـــا تارنمـــای گـــروه بـــین المللـــی رهشـــهر، مراجعه و ضمن مشاهده شرایط و ویژگی های مسابقه، حداکثر تا روز سـه شـنبه مـورخ ۱۳۹۵/۱/۲۴ نسبت به تکمیل فرم ثبت نام (فرم پیوست) و درج مشخصات و اعلام آمـادگی بـرای شـرکت در مسـابقه اقدام کرده و اطلاعـات فـوق را بـه آدرس ایمیـل shahrsazi@arvandfreezone.com و رونوشـت (CC) بـه آدرس ایمیل m.amjadi@rahshahr.com ارسال کنند.

* بازدید از محدوده طرح اختیاری و آزاد است و با توجه به موقعیت فوری طرح امکان دسترسی صرفا با هماهنگی قبلی میسر است.

دبیرخانه:
ارسال آثار به آدرس دبیرخانه گروه بین المللی ره شهر طبق زمانبندی اعلام شده امکان پذیر است.
نشانی: میدان ونک، بزرگراه حقانی، بعد از خیابان آفریقا، خیابان علامه شهیدی، کوچه هوشیار، پلاک ۳، گروه بین المللی ره شهر کدپستی: ۱۵۱۸۷۲۵۳۶۱۱
سایت مرتبط: www.Rahshahr.com
سایت مرتبط: www.Arvandfreezone.com

دریافت تصویر
منبع خبر: www.MemarNews.com

مطالب معمارنیوز را در کانال تلگرام معمارنیوز دنبال نمایید.

Follow Memarnews
FacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquareFacebooktwitterlinkedinyoutubevimeoinstagramflickrfoursquare

share Memarnews content
FacebooktwitterlinkedinmailFacebooktwitterlinkedinmail


مطالب پیشنهادی :



۳ نظر on “مسابقه طراحی دروازه و عرصۀ ورودی منطقه آزاد اروند در مرز شلمچه”

  • علی wrote on ۱۶ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۱:۰۷

    سلام
    باز هم داور ها مشخص نیست انگار این مسابقه هم مثل مسابقات اصفهان و تبریز در آخر به هیچ می رسه

  • معمار wrote on ۱۸ فروردین, ۱۳۹۵, ۲۳:۲۷

    واقعا نشد ی مسابقه ی بی نقص برگزار کنن…

  • علی مرادی wrote on ۲۸ فروردین, ۱۳۹۵, ۱۷:۰۲

    مسابقه بدون داور جدیدا مد شده

نظر دهید

لطفا پاسخ صحیح را در کادر وارد نمایید. *

تمام حقوق این سایت برای © 2024 معمار نیوز محفوظ است.هرگونه استفاده از مطالب این سایت بدون کسب اجازه کتبی پیگرد قانونی دارد.
flickrtumblrtwittergoogle_pluslinkedininstagramfacebook